SME

SDKÚ: Neprivatizovať Cargo bolo blbým Ficovým rozhodnutím

Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo. Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia.

Bratislava 26. marca - Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2008 by malo padnúť rozhodnutie o tom, či železničný nákladný prepravca bude naďalej fungovať samostatne v 100-percentnom vlastníctve štátu, alebo vytvorí spoločný podnik so strategickým zahraničným partnerom. Vážny o tom vo štvrtok informoval v závere parlamentnej rozpravy k správe o súčasnom stave a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja ZSSK Cargo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

SDKÚ kritizovala vládu

Správa o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga podľa predsedu poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislava Janiša nehľadí do budúcnosti, len kritizuje privatizáciu, ktorú plánoval kabinet Mikuláša Dzurindu. Predseda vlády Robert Fico tvrdil, že Cargo je zlaté vajce a my zlí ho chceme predať. Privatizáciu zastavil a po roku zbadal, že Cargo nie je zlaté vajce, ale že pýta peniaze, uviedol Janiš na záver prvého rokovacieho dňa 20. schôdze Národnej rady SR.

Janiš správe vyčítal, že nepredstavuje alternatívu ďalšieho rozvoja. Maďarský železničný prepravca sa podľa neho vďaka privatizácii zaradil do prvej ligy európskych železničných prepravcov. "Nebyť blbého rozhodnutia súčasného premiéra, mohli v tejto lige byť Slováci a nie Maďari," poznamenal Janiš.

SkryťVypnúť reklamu

Na margo v minulosti plánovanej privatizácie Janiš uviedol, že Dzurindova vláda si uvedomovala, že samostatné Cargo po liberalizácii nemá šancu uspieť v európskej konkurencii. Hľadali sme najvhodnejšieho partnera, ktorý by zabezpečil modernizáciu a optimalizáciu, obhajoval potrebu nájsť pre Cargo kupca, ktorý zabezpečí ďalší rozvoj spoločnosti a stabilitu pre 10.000 jej zamestnancov.

Bývalý minister dopravy a súčasný poslanec za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič vo štvrtok v parlamentnom pléne kritizoval vládu Roberta Fica, že zastavila privatizáciu železničného prepravcu ZSSK Cargo. Podľa neho tak zabrzdila rozvoj Carga a znižuje jeho hodnotu. "Cargo už prakticky dobieha vlak, ktorého svetlá sa strácajú v diaľke," povedal v pléne Prokopovič.

SkryťVypnúť reklamu

Vážny: Privatizácia Carga by bola nevýhodná

Pripravovaná privatizácia železničného prepravcu Cargo Slovakia by bola pre Slovensko veľmi nevýhodná. Počas predstavovania správy o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga to na pôde Národnej rady SR uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny (Smer-SD).

Ilustroval to na príklade uskutočnenej privatizácie obdobného maďarského podniku MÁV Cargo. Maďarsko predalo svoj podnik v prepočte za 13,4 miliardy Sk, Slovensko plánovalo získať 12,6 miliardy Sk. Maďarský prepravca však podľa vážneho prepravil vlani 40 miliónov ton, kým slovenský 50 miliónov ton. Slovenské Cargo okrem toho vlastní o 3 000 vagónov viac ako maďarské, vlastní 800 lokomotív v porovnaní s nulovým stavom na konte MÁV Cargo, má vyššie tržby aj podiel na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf rezortu dopravy tiež uviedol, že slovenské Cargo sa v roku 2005 pripravovalo výlučne na privatizáciu a nerealizovali sa žiadne rozvojové projekty a jeho účtovná strata bola za tento rok zámerne podhodnotené o štvrť miliardy korún. Dodal, že vzhľadom na podmienky predajnej zmluvy by sa Cargo napokon sprivatizovalo len za 9,405 miliardy Sk.

Kľúčové pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy v SR je podľa ministra zníženie nákladov súvisiacich so spoplatňovaním železničnej dopravnej cesty. Okrem zníženia poplatkov za používanie železničnej infraštruktúry je podľa neho pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy dôležité aj definovanie smerovania ZSSK CARGO na stredoeurópskom trhu. "Ministerstvo dopravy v rámci týchto zámerov zvažuje aj alternatívu spojenia ZSSK CARGO a českého národného dopravcu ČD Cargo, ktorý vznikol v decembri 2007," uvádza sa v správe, ktorú si vyžiadali poslanci parlamentu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 399
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 851
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 438
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 134
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 886
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 368
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 909
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 141
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 573
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 268
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 696
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 472
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 582
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 730
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 10 877
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Antonio Tajani.

Skupine G7 predsedá tento rok Taliansko.


TASR
Národná rada Slovenskej republiky.

O novele rokovali v skrátenom legislatívnom konaní.


TASR
Ilustračné foto.

Zo sociálnej sa stane dôchodková dávka.


TASR a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Legislatíva má podľa asociácie naďalej medzery, ktoré je potrebné odstrániť.


SITA
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 141
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 74 573
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 268
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 696
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 472
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 582
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 730
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 10 877
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu