AKTUALIZOVANÉ 12:15

SDKÚ: Neprivatizovať Cargo bolo blbým Ficovým rozhodnutím

Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo. Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia.

Bratislava 26. marca - Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2008 by malo padnúť rozhodnutie o tom, či železničný nákladný prepravca bude naďalej fungovať samostatne v 100-percentnom vlastníctve štátu, alebo vytvorí spoločný podnik so strategickým zahraničným partnerom. Vážny o tom vo štvrtok informoval v závere parlamentnej rozpravy k správe o súčasnom stave a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja ZSSK Cargo.

SDKÚ kritizovala vládu

Správa o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga podľa predsedu poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislava Janiša nehľadí do budúcnosti, len kritizuje privatizáciu, ktorú plánoval kabinet Mikuláša Dzurindu. Predseda vlády Robert Fico tvrdil, že Cargo je zlaté vajce a my zlí ho chceme predať. Privatizáciu zastavil a po roku zbadal, že Cargo nie je zlaté vajce, ale že pýta peniaze, uviedol Janiš na záver prvého rokovacieho dňa 20. schôdze Národnej rady SR.

Janiš správe vyčítal, že nepredstavuje alternatívu ďalšieho rozvoja. Maďarský železničný prepravca sa podľa neho vďaka privatizácii zaradil do prvej ligy európskych železničných prepravcov. "Nebyť blbého rozhodnutia súčasného premiéra, mohli v tejto lige byť Slováci a nie Maďari," poznamenal Janiš.

Na margo v minulosti plánovanej privatizácie Janiš uviedol, že Dzurindova vláda si uvedomovala, že samostatné Cargo po liberalizácii nemá šancu uspieť v európskej konkurencii. Hľadali sme najvhodnejšieho partnera, ktorý by zabezpečil modernizáciu a optimalizáciu, obhajoval potrebu nájsť pre Cargo kupca, ktorý zabezpečí ďalší rozvoj spoločnosti a stabilitu pre 10.000 jej zamestnancov.

Bývalý minister dopravy a súčasný poslanec za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič vo štvrtok v parlamentnom pléne kritizoval vládu Roberta Fica, že zastavila privatizáciu železničného prepravcu ZSSK Cargo. Podľa neho tak zabrzdila rozvoj Carga a znižuje jeho hodnotu. "Cargo už prakticky dobieha vlak, ktorého svetlá sa strácajú v diaľke," povedal v pléne Prokopovič.

Vážny: Privatizácia Carga by bola nevýhodná

Pripravovaná privatizácia železničného prepravcu Cargo Slovakia by bola pre Slovensko veľmi nevýhodná. Počas predstavovania správy o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga to na pôde Národnej rady SR uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny (Smer-SD).

Ilustroval to na príklade uskutočnenej privatizácie obdobného maďarského podniku MÁV Cargo. Maďarsko predalo svoj podnik v prepočte za 13,4 miliardy Sk, Slovensko plánovalo získať 12,6 miliardy Sk. Maďarský prepravca však podľa vážneho prepravil vlani 40 miliónov ton, kým slovenský 50 miliónov ton. Slovenské Cargo okrem toho vlastní o 3 000 vagónov viac ako maďarské, vlastní 800 lokomotív v porovnaní s nulovým stavom na konte MÁV Cargo, má vyššie tržby aj podiel na trhu.

Šéf rezortu dopravy tiež uviedol, že slovenské Cargo sa v roku 2005 pripravovalo výlučne na privatizáciu a nerealizovali sa žiadne rozvojové projekty a jeho účtovná strata bola za tento rok zámerne podhodnotené o štvrť miliardy korún. Dodal, že vzhľadom na podmienky predajnej zmluvy by sa Cargo napokon sprivatizovalo len za 9,405 miliardy Sk.

Kľúčové pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy v SR je podľa ministra zníženie nákladov súvisiacich so spoplatňovaním železničnej dopravnej cesty. Okrem zníženia poplatkov za používanie železničnej infraštruktúry je podľa neho pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy dôležité aj definovanie smerovania ZSSK CARGO na stredoeurópskom trhu. "Ministerstvo dopravy v rámci týchto zámerov zvažuje aj alternatívu spojenia ZSSK CARGO a českého národného dopravcu ČD Cargo, ktorý vznikol v decembri 2007," uvádza sa v správe, ktorú si vyžiadali poslanci parlamentu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 943
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 848
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 297
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 071
  5. Kam do tepla v januári? 1 753
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 092
  9. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 071
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.