Bratislava 26. marca - Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2008 by malo padnúť rozhodnutie o tom, či železničný nákladný prepravca bude naďalej fungovať samostatne v 100-percentnom vlastníctve štátu, alebo vytvorí spoločný podnik so strategickým zahraničným partnerom. Vážny o tom vo štvrtok informoval v závere parlamentnej rozpravy k správe o súčasnom stave a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja ZSSK Cargo.
SDKÚ kritizovala vládu
Správa o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga podľa predsedu poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislava Janiša nehľadí do budúcnosti, len kritizuje privatizáciu, ktorú plánoval kabinet Mikuláša Dzurindu. Predseda vlády Robert Fico tvrdil, že Cargo je zlaté vajce a my zlí ho chceme predať. Privatizáciu zastavil a po roku zbadal, že Cargo nie je zlaté vajce, ale že pýta peniaze, uviedol Janiš na záver prvého rokovacieho dňa 20. schôdze Národnej rady SR.
Janiš správe vyčítal, že nepredstavuje alternatívu ďalšieho rozvoja. Maďarský železničný prepravca sa podľa neho vďaka privatizácii zaradil do prvej ligy európskych železničných prepravcov. "Nebyť blbého rozhodnutia súčasného premiéra, mohli v tejto lige byť Slováci a nie Maďari," poznamenal Janiš.
Na margo v minulosti plánovanej privatizácie Janiš uviedol, že Dzurindova vláda si uvedomovala, že samostatné Cargo po liberalizácii nemá šancu uspieť v európskej konkurencii. Hľadali sme najvhodnejšieho partnera, ktorý by zabezpečil modernizáciu a optimalizáciu, obhajoval potrebu nájsť pre Cargo kupca, ktorý zabezpečí ďalší rozvoj spoločnosti a stabilitu pre 10.000 jej zamestnancov.
Bývalý minister dopravy a súčasný poslanec za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič vo štvrtok v parlamentnom pléne kritizoval vládu Roberta Fica, že zastavila privatizáciu železničného prepravcu ZSSK Cargo. Podľa neho tak zabrzdila rozvoj Carga a znižuje jeho hodnotu. "Cargo už prakticky dobieha vlak, ktorého svetlá sa strácajú v diaľke," povedal v pléne Prokopovič.
Vážny: Privatizácia Carga by bola nevýhodná
Pripravovaná privatizácia železničného prepravcu Cargo Slovakia by bola pre Slovensko veľmi nevýhodná. Počas predstavovania správy o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga to na pôde Národnej rady SR uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny (Smer-SD).
Ilustroval to na príklade uskutočnenej privatizácie obdobného maďarského podniku MÁV Cargo. Maďarsko predalo svoj podnik v prepočte za 13,4 miliardy Sk, Slovensko plánovalo získať 12,6 miliardy Sk. Maďarský prepravca však podľa vážneho prepravil vlani 40 miliónov ton, kým slovenský 50 miliónov ton. Slovenské Cargo okrem toho vlastní o 3 000 vagónov viac ako maďarské, vlastní 800 lokomotív v porovnaní s nulovým stavom na konte MÁV Cargo, má vyššie tržby aj podiel na trhu.
Šéf rezortu dopravy tiež uviedol, že slovenské Cargo sa v roku 2005 pripravovalo výlučne na privatizáciu a nerealizovali sa žiadne rozvojové projekty a jeho účtovná strata bola za tento rok zámerne podhodnotené o štvrť miliardy korún. Dodal, že vzhľadom na podmienky predajnej zmluvy by sa Cargo napokon sprivatizovalo len za 9,405 miliardy Sk.
Kľúčové pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy v SR je podľa ministra zníženie nákladov súvisiacich so spoplatňovaním železničnej dopravnej cesty. Okrem zníženia poplatkov za používanie železničnej infraštruktúry je podľa neho pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy dôležité aj definovanie smerovania ZSSK CARGO na stredoeurópskom trhu. "Ministerstvo dopravy v rámci týchto zámerov zvažuje aj alternatívu spojenia ZSSK CARGO a českého národného dopravcu ČD Cargo, ktorý vznikol v decembri 2007," uvádza sa v správe, ktorú si vyžiadali poslanci parlamentu.