AKTUALIZOVANÉ 12:15

SDKÚ: Neprivatizovať Cargo bolo blbým Ficovým rozhodnutím

Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo. Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia.

Bratislava 26. marca - Parlament zobral na vedomie vládnu správu o stave a ďalšom rozvoji Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). Správu si od kabinetu vyžiadala opozícia. Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho v roku 2008 by malo padnúť rozhodnutie o tom, či železničný nákladný prepravca bude naďalej fungovať samostatne v 100-percentnom vlastníctve štátu, alebo vytvorí spoločný podnik so strategickým zahraničným partnerom. Vážny o tom vo štvrtok informoval v závere parlamentnej rozpravy k správe o súčasnom stave a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja ZSSK Cargo.

SDKÚ kritizovala vládu

Správa o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga podľa predsedu poslaneckého klubu SDKÚ-DS Stanislava Janiša nehľadí do budúcnosti, len kritizuje privatizáciu, ktorú plánoval kabinet Mikuláša Dzurindu. Predseda vlády Robert Fico tvrdil, že Cargo je zlaté vajce a my zlí ho chceme predať. Privatizáciu zastavil a po roku zbadal, že Cargo nie je zlaté vajce, ale že pýta peniaze, uviedol Janiš na záver prvého rokovacieho dňa 20. schôdze Národnej rady SR.

Janiš správe vyčítal, že nepredstavuje alternatívu ďalšieho rozvoja. Maďarský železničný prepravca sa podľa neho vďaka privatizácii zaradil do prvej ligy európskych železničných prepravcov. "Nebyť blbého rozhodnutia súčasného premiéra, mohli v tejto lige byť Slováci a nie Maďari," poznamenal Janiš.

Na margo v minulosti plánovanej privatizácie Janiš uviedol, že Dzurindova vláda si uvedomovala, že samostatné Cargo po liberalizácii nemá šancu uspieť v európskej konkurencii. Hľadali sme najvhodnejšieho partnera, ktorý by zabezpečil modernizáciu a optimalizáciu, obhajoval potrebu nájsť pre Cargo kupca, ktorý zabezpečí ďalší rozvoj spoločnosti a stabilitu pre 10.000 jej zamestnancov.

Bývalý minister dopravy a súčasný poslanec za SDKÚ-DS Pavol Prokopovič vo štvrtok v parlamentnom pléne kritizoval vládu Roberta Fica, že zastavila privatizáciu železničného prepravcu ZSSK Cargo. Podľa neho tak zabrzdila rozvoj Carga a znižuje jeho hodnotu. "Cargo už prakticky dobieha vlak, ktorého svetlá sa strácajú v diaľke," povedal v pléne Prokopovič.

Vážny: Privatizácia Carga by bola nevýhodná

Pripravovaná privatizácia železničného prepravcu Cargo Slovakia by bola pre Slovensko veľmi nevýhodná. Počas predstavovania správy o súčasnom stave nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia a postupe vlády pri zabezpečovaní budúceho rozvoja Carga to na pôde Národnej rady SR uviedol minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ľubomír Vážny (Smer-SD).

Ilustroval to na príklade uskutočnenej privatizácie obdobného maďarského podniku MÁV Cargo. Maďarsko predalo svoj podnik v prepočte za 13,4 miliardy Sk, Slovensko plánovalo získať 12,6 miliardy Sk. Maďarský prepravca však podľa vážneho prepravil vlani 40 miliónov ton, kým slovenský 50 miliónov ton. Slovenské Cargo okrem toho vlastní o 3 000 vagónov viac ako maďarské, vlastní 800 lokomotív v porovnaní s nulovým stavom na konte MÁV Cargo, má vyššie tržby aj podiel na trhu.

Šéf rezortu dopravy tiež uviedol, že slovenské Cargo sa v roku 2005 pripravovalo výlučne na privatizáciu a nerealizovali sa žiadne rozvojové projekty a jeho účtovná strata bola za tento rok zámerne podhodnotené o štvrť miliardy korún. Dodal, že vzhľadom na podmienky predajnej zmluvy by sa Cargo napokon sprivatizovalo len za 9,405 miliardy Sk.

Kľúčové pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy v SR je podľa ministra zníženie nákladov súvisiacich so spoplatňovaním železničnej dopravnej cesty. Okrem zníženia poplatkov za používanie železničnej infraštruktúry je podľa neho pre rozvoj železničnej nákladnej dopravy dôležité aj definovanie smerovania ZSSK CARGO na stredoeurópskom trhu. "Ministerstvo dopravy v rámci týchto zámerov zvažuje aj alternatívu spojenia ZSSK CARGO a českého národného dopravcu ČD Cargo, ktorý vznikol v decembri 2007," uvádza sa v správe, ktorú si vyžiadali poslanci parlamentu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 643
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 859
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 256
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 287
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 128
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 491
  8. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 479
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 684

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Cargo Slovakia

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

DOMOV

Odhalený sériový vrah patrí k najbrutálnejším

Muža zatiaľ obvinili, že týral svojho syna, no obvinenia by mali rozšíriť.

EKONOMIKA

Podmienky na získanie hypotéky sa opäť pritvrdili

Banky musia pri schvaľovaní hypotéky viac skúmať finančnú situáciu klientov.

Neprehliadnite tiež

Pracoval pre Širokého aj Babiša. Teraz ide Jahnátek regulovať energetiku (profil)

Vláda vymenovala poslanca a bývalého ministra za predsedu energetického regulačného úradu, funkciu má istú do roku 2023.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Unikátna výstava o Harrym Potterovi: Kedy, kde a za koľko

Výstava, ktorá kombinuje archívne rukopisy a kresby zo stredoveku s aktuálnymi skicami kníh o Harrym Potterovi, potrvá len štyri mesiace.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.