SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky
NOVÝ TERMINÁL BY MAL LETISKO STÁŤ 5 MILIÁRD KORÚN, POLOVICU MÁ DAŤ ŠTÁT

Letisko chce v zime stavať

S výstavbou nového terminálu začne štátne letisko neskôr ako dva roky po tom, čo vláda zrušilajeho predaj. Štátna firma naň nemá dosť peňazí, preto presviedča ministerstvo financií, aby prispelo približne polovicou.

Včera predstavilo letisko vizualizáciu toho, ako by v budúcnosti malo vyzerať. Bude to stáť asi 5 miliárd a takmer polovicu z nich má zaplatiť štát.Včera predstavilo letisko vizualizáciu toho, ako by v budúcnosti malo vyzerať. Bude to stáť asi 5 miliárd a takmer polovicu z nich má zaplatiť štát. (Zdroj: ZDROJ – LETISKO M. R. ŠTEFÁNIKA)

BRATISLAVA. Päť miliárd korún by malo stáť zabezpečenie toho, aby bratislavské letisko bolo schopné prepraviť viac cestujúcich.

Od štátu chce letisko viac než dve miliardy korún. Keby sa pred takmer dvoma rokmi nezrušila privatizácia, mohlo letisko už teraz prijímať viac cestujúcich. Zaplatili by to súk­romní investori a niekoľko miliárd korún hotovosti by získal priamo aj štát, ktorý by však prišiel o vlastníctvo letiska.

Letisko z daní

Prvé dve miliardy sa rozhodlo letisko vykryť z toho, čo zarobí, na ďalších 800 miliónov si zoberie úver. Štát má zaplatiť predpokladaný zvyšok – 2,1 miliardy korún.

Pritom investori, ktorí sa snažili odkúpiť letisko počas zrušenej privatizácie, ponúkali investície o niekoľko miliárd vyššie a niekoľkými by prispeli aj do štátneho rozpočtu. Samotný víťaz súťaže o bratislavské letisko, spoločnosť Two one, chcela do letiska do roku 2015 investovať 15 miliárd korún.

„Už tento rok mohlo mať Slovensko dostatočne rozšírený terminál a ešte by malo v kešeni 9 miliárd,“ hovorí Radovan Ďurana z inštitútu Iness.

Peniaze na investície bude miesto toho hľadať štát. „Vzhľadom na to, že ide o značnú sumu, je pravdepodobné, že bude predmetom rokovaní aj v súvislosti so štátnym rozpočtom,“ uviedol hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.

Ministri dopravy a financií podľa ich hovorcov zatiaľ o financovaní letiska rokujú už približne rok. „Ako sa letisko bude financovať, uvidíme aj podľa vývoja ekonomiky. Bude to však najskôr na jeseň, keď sa začnú rokovania o štátnom rozpočte,“ vysvetľuje Šmál. Letisko s prostriedkami ráta už v decembri tohto roka, nie až v rozpočte na rok 2009.

Stavať začnú v decembri

„V júli požiadame o stavebné povolenie, ktoré by v septembri už malo byť udelené. Hneď vyhlásime aj súťaž na dodávateľa, aby sme v decembri mohli začať stavať,“ plánuje Karol Biermann, riaditeľ bratislavského letiska.

Letisko sa zvyšovaním kapacity snaží prilákať aj nové letecké spoločnosti. Tie prídu, len ak bude letisko schopné ich klien­tov obslúžiť.

Pravidelnú nákladnú linku Bratislava – Lipsko oznámila nedávno kuriérska spoločnosť DHL. Ak sa jej tu podľa letiska bude dariť, môže byť signálom aj pre ostatné letecké spoločnosti.

Letisko tlačia aj udalosti z minulého roka, keď nebolo schopné odbaviť všetkých pasažierov. Túto sezónu chce ešte vyriešiť prepojením príletového a odletového terminálu, kde by tak vznikol nový priestor.

Ako to bolos letiskom

júl 2005– vláda vyhlásila súťaž o bratislavské a košické letisko

február 2006 – vláda schválila predaj konzorciu Two one

august 2006 – Protimonopolný úrad nerozhodol o kúpe bratislavského letiska a tým dal vláde možnosť zrušiť jeho privatizáciu. Košické letisko získali Penta a Schwechat.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Mysli na svoju budúcnosť!
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 832
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 211
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 068
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 335
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 108
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 237
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 489
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 206
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 639
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Udalosti, ktoré definovali pandémiu koronavírusu.

20 h
Prezidentka Zuzana Čaputová si uctila obete pandémie.

Opäť pribudlo viac ako sto úmrtí.

12 h
Tibor Gašpar.

V kauze trenčianskeho baru obvinili Gašpara, Hraška aj Krajmera.

4 h
Cynická obluda

Kollár má prednosť

V rámci korupciou a papalášizmom nasiaknutého chaosu nazvaného očkovanie sa predbehli aj poslanci.

Neprehliadnite tiež

Vlajka USA.

Zamestnávatelia v USA vytvorili viac pracovných miest než sa očakávalo.

2 h
Ilustračné foto.

Nečinnosť spôsobuje oneskorenie výstavby obchvatu.

3 h
Ilustračná fotografia.

Na druhom mieste skončil čínsky Huawei.

4 h
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia.

Stratégiu pomenovali Accelerate.

4 h