SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Letisko chce v zime stavať

S výstavbou nového terminálu začne štátne letisko neskôr ako dva roky po tom, čo vláda zrušilajeho predaj. Štátna firma naň nemá dosť peňazí, preto presviedča ministerstvo financií, aby prispelo približne polovicou.

Včera predstavilo letisko vizualizáciu toho, ako by v budúcnosti malo vyzerať. Bude to stáť asi 5 miliárd a takmer polovicu z nich má zaplatiť štát.Včera predstavilo letisko vizualizáciu toho, ako by v budúcnosti malo vyzerať. Bude to stáť asi 5 miliárd a takmer polovicu z nich má zaplatiť štát. (Zdroj: ZDROJ – LETISKO M. R. ŠTEFÁNIKA)

BRATISLAVA. Päť miliárd korún by malo stáť zabezpečenie toho, aby bratislavské letisko bolo schopné prepraviť viac cestujúcich.

Od štátu chce letisko viac než dve miliardy korún. Keby sa pred takmer dvoma rokmi nezrušila privatizácia, mohlo letisko už teraz prijímať viac cestujúcich. Zaplatili by to súk­romní investori a niekoľko miliárd korún hotovosti by získal priamo aj štát, ktorý by však prišiel o vlastníctvo letiska.

Letisko z daní

Prvé dve miliardy sa rozhodlo letisko vykryť z toho, čo zarobí, na ďalších 800 miliónov si zoberie úver. Štát má zaplatiť predpokladaný zvyšok – 2,1 miliardy korún.

Pritom investori, ktorí sa snažili odkúpiť letisko počas zrušenej privatizácie, ponúkali investície o niekoľko miliárd vyššie a niekoľkými by prispeli aj do štátneho rozpočtu. Samotný víťaz súťaže o bratislavské letisko, spoločnosť Two one, chcela do letiska do roku 2015 investovať 15 miliárd korún.

„Už tento rok mohlo mať Slovensko dostatočne rozšírený terminál a ešte by malo v kešeni 9 miliárd,“ hovorí Radovan Ďurana z inštitútu Iness.

Peniaze na investície bude miesto toho hľadať štát. „Vzhľadom na to, že ide o značnú sumu, je pravdepodobné, že bude predmetom rokovaní aj v súvislosti so štátnym rozpočtom,“ uviedol hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál.

Ministri dopravy a financií podľa ich hovorcov zatiaľ o financovaní letiska rokujú už približne rok. „Ako sa letisko bude financovať, uvidíme aj podľa vývoja ekonomiky. Bude to však najskôr na jeseň, keď sa začnú rokovania o štátnom rozpočte,“ vysvetľuje Šmál. Letisko s prostriedkami ráta už v decembri tohto roka, nie až v rozpočte na rok 2009.

Stavať začnú v decembri

„V júli požiadame o stavebné povolenie, ktoré by v septembri už malo byť udelené. Hneď vyhlásime aj súťaž na dodávateľa, aby sme v decembri mohli začať stavať,“ plánuje Karol Biermann, riaditeľ bratislavského letiska.

Letisko sa zvyšovaním kapacity snaží prilákať aj nové letecké spoločnosti. Tie prídu, len ak bude letisko schopné ich klien­tov obslúžiť.

Pravidelnú nákladnú linku Bratislava – Lipsko oznámila nedávno kuriérska spoločnosť DHL. Ak sa jej tu podľa letiska bude dariť, môže byť signálom aj pre ostatné letecké spoločnosti.

Letisko tlačia aj udalosti z minulého roka, keď nebolo schopné odbaviť všetkých pasažierov. Túto sezónu chce ešte vyriešiť prepojením príletového a odletového terminálu, kde by tak vznikol nový priestor.

Ako to bolos letiskom

júl 2005– vláda vyhlásila súťaž o bratislavské a košické letisko

február 2006 – vláda schválila predaj konzorciu Two one

august 2006 – Protimonopolný úrad nerozhodol o kúpe bratislavského letiska a tým dal vláde možnosť zrušiť jeho privatizáciu. Košické letisko získali Penta a Schwechat.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 609
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 650
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 519
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 675
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 021
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 587
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 490
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 1 975
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Zákaz bude predbežne platiť do 13. decembra.


SITA 13 h
Predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič.

Najnovším príkladom je podľa nich úprava financovania škôl a školských zariadení.


TASR 16 h
Ilustračná fotografia.

Klimatickí aktivisti sa počas čierneho piatka zamerali na 15 skladov Amazonu po celej Európe.


TASR 16 h
Boris Kollár a Igor Matovič.

Na úroveň vakcinácie má vplyv aj podpora od populárnych politikov.


17 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 133
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 675
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 810
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 419
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 802
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 983
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 3 998
  8. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 3 961
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu