Viac účastníkov tendra môže zlepšiť podmienky pre štát

BRATISLAVA 18. marca (SITA) - Väčší počet účastníkov v tendri na výstavbu a prevádzku vybratých úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom zvýši súťaživosť a umožní vygenerovať lepšie ekonomické podmienky ...

BRATISLAVA 18. marca (SITA) - Väčší počet účastníkov v tendri na výstavbu a prevádzku vybratých úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom zvýši súťaživosť a umožní vygenerovať lepšie ekonomické podmienky pre štát, najmä cenu. Ako ďalej pre agentúru SITA v utorok povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák, viac účastníkov súťaže o získanie koncesie na 30 rokov zároveň znižuje priestor pre uzavretie kartelových dohôd medzi nimi. "Z pohľadu tendra je vždy lepšie, keď je viac účastníkov," reagoval Palčák na rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušiť rozhodnutie ministerstva dopravy o vylúčení rakúsko-nemeckého konzorcia z diaľničného tendra v rámci prvého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) a jeho vrátení do súťaže. K rozhodnutiu úradu sa Palčák nevyjadril, keďže nepozná skutočností. Členmi uvedeného združenia sú Alpine Bau, Hochtief PPP Solutions a Western Carpathians Motorway Investors Company. Úrad sa zároveň nezaoberal námietkami proti vyradeniu zo súťaže francúzskej spoločnosti Eiffage Travaux Publics, pretože ich podala po uplynutí zákonom ustanovenej lehoty.

Rezort dopravy spomedzi šiestich uchádzačov v tendri na D1 pôvodne vybral do ďalšieho priebehu súťaže dve medzinárodné konzorciá s účasťou dvoch slovenských stavebných firiem Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina a zvyšných štyroch záujemcov vylúčil. V užšej časti súťaže však napokon môžu byť viac ako traja účastníci, ak rezort dopravy, ako obstarávateľ, vylúčil aj ostatných troch súťažiacich z tých istých dôvodov ako trojčlenné rakúsko-nemecké konzorcium.

Hovorkyňa ÚVO Helena Fialová pre agentúru SITA v pondelok dodala, že obstarávateľ musí vrátiť do súťaže pri splnení uvedenej podmienky aj tých vylúčených uchádzačov, ktorí sa proti tomu neodvolali. Ministerstvo dopravy je totiž povinné dodržať princíp rovnakého zaobchádzania aj voči ostatným záujemcom. Aj voči nim musí aplikovať ten istý postup, ako je uvedené v rozhodnutí úradu. Hovorca ministra dopravy Marián Jánošík agentúre SITA v pondelok potvrdil, že rozhodnutie úradu o vrátení vylúčeného konzorcia do súťaže zatiaľ nedostali. Ak ho dostanú, budú ho musieť rešpektovať. Uchádzačov, pokračujúcich v užšom kole tendra, má neskôr rezort dopravy vyzvať na koncesný dialóg, z ktorého by mal vzísť budúci koncesionár D1-ky. Ministerstvo dopravy ako kontrolovaný podľa ÚVO nedostatočne zdôvodnilo vylúčenie navrhovateľa, uvedeného konzorcia. Dostatočne sa totiž nezaoberalo jeho argumentáciou o nemožnosti predloženia požadovaných dokladov týkajúcich sa osobného postavenia a ich nahradení čestnými vyhláseniami.

Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov. Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez DPH. Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov a štyroch vylúčil. Medzi dvoma vybratými boli francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 546
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 201
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 841
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 512
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 129
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 138
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 031
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 574
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 491

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

ŠPORT

Prvá klasika ukáže favoritov. Víťazstvo sa však nevypláca

Belgičan Tom Boonen má poslednú šancu vyhrať.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop