Každý druhý Slovák nakupuje v super a hypermarketoch

Viac ako polovica Slovákov nakupuje potraviny v hyper a supermarketoch, pričom tretina z nakupujúcich využíva k nákupom samotné supermarkety.

(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

BRATISLAVA 10. marca (SITA) - Ako ďalej vyplýva z medzinárodného prieskumu Shopping Monitor CEE 2008, celkovo medzi spotrebiteľmi rastie popularita moderných maloobchodných formátov, predovšetkým hypermarketov a diskontov.

Ťažisko najdynamickejšieho rozvoja sa pritom presúva zo strednej Európy na Balkán, pričom najvýznamnejšie zmeny boli zaznamenané na rumunskom trhu. Reprezentatívny celoštátny prieskum medzi spotrebiteľmi vykonala spoločnosť GfK a Incoma Research v 11 krajinách regiónu strednej a východnej Európy v novembri a decembri 2007, formou osobných rozhovorov v domácnostiach s osobou, ktorá je zodpovedná za väčšínu nákupov v domácnosti.

Hypermarkety stále obľúbenejšími

Podľa výsledkov prieskumu sa hypermarkety stali vedúcim maloobchodným formátom v stredoeurópskom regióne. Celkovo 25 % spotrebiteľov v danom regióne tvrdí, že hypermarkety sú ich hlavným miestom nákupu rýchloobrátkového tovaru, čo v praxi znamená 32,7 milióna nakupujúcich. Diskontné predajne už v súčasnej dobe predstavujú hlavné miesto nákupu potravín pre 18 % domácností a vykazujú stabilný dlhodobý rast a postupne nahrádzajú supermarkety, ktoré kedysi boli lídrom a dnes sú „iba“ druhým najsilnejším maloobchodným formátom v regióne strednej a východnej Európy s klesajúcim podielom, ktorý je v súčasnosti na úrovni 21 %. Výsledky prieskumu na Slovensku ukazujú, že 33 % spotrebiteľov potraviny nakupuje v supermarketoch, 19 % v hypermarketoch, 5 % využíva k nákupu diskontné predajne a zvyšná časť malé resp. iné predajne.

Medzi jednotlivými sledovanými krajinami sú značné rozdiely, či už pre rozdielne štádium vývoja maloobchodnej siete, alebo nákupným zvyklostiam miestnej populácie. Hypermarkety sú najdôležitejším nákupným miestom v Česku, Moskve a Petrohrade, Maďarsku a Rumunsku, zatiaľ čo supermarkety sú vedúcim maloobchodným formátom v Chorvátsku, Kyjeve, Slovinsku, Srbsku a na Slovensku. Diskontné predajne sú silne etablované na trhoch v Moskve a v Petrohrade ako aj v Maďarsku, v Poľsku a v Čechách. Malé samoobslužné predajne sú veľmi populárne v Poľsku, na Slovensku a v Maďarsku, zatiaľ čo pultové predajne potravín ešte stále dominujú maloobchodu v Bulharsku.

Prieskum Shopping Monitor CEE 2008 realizovali spoločnosti GfK a Incoma Research v 11 krajinách. Zapojili sa doňho krajiny ako Bulharsko, Chorvátsko, Česká republika, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Rusko zastúpené Moskvou a Petrohradom, Srbsko a Čierna Hora, Slovensko, Slovinsko a Ukrajina zastúpená Kyjevom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 177
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 267
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 579
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 904
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 740
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 192
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 057
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 175
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 175

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop