Každý druhý Slovák nakupuje v super a hypermarketoch

Viac ako polovica Slovákov nakupuje potraviny v hyper a supermarketoch, pričom tretina z nakupujúcich využíva k nákupom samotné supermarkety.

(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

BRATISLAVA 10. marca (SITA) - Ako ďalej vyplýva z medzinárodného prieskumu Shopping Monitor CEE 2008, celkovo medzi spotrebiteľmi rastie popularita moderných maloobchodných formátov, predovšetkým hypermarketov a diskontov.

Ťažisko najdynamickejšieho rozvoja sa pritom presúva zo strednej Európy na Balkán, pričom najvýznamnejšie zmeny boli zaznamenané na rumunskom trhu. Reprezentatívny celoštátny prieskum medzi spotrebiteľmi vykonala spoločnosť GfK a Incoma Research v 11 krajinách regiónu strednej a východnej Európy v novembri a decembri 2007, formou osobných rozhovorov v domácnostiach s osobou, ktorá je zodpovedná za väčšínu nákupov v domácnosti.

Hypermarkety stále obľúbenejšími

Podľa výsledkov prieskumu sa hypermarkety stali vedúcim maloobchodným formátom v stredoeurópskom regióne. Celkovo 25 % spotrebiteľov v danom regióne tvrdí, že hypermarkety sú ich hlavným miestom nákupu rýchloobrátkového tovaru, čo v praxi znamená 32,7 milióna nakupujúcich. Diskontné predajne už v súčasnej dobe predstavujú hlavné miesto nákupu potravín pre 18 % domácností a vykazujú stabilný dlhodobý rast a postupne nahrádzajú supermarkety, ktoré kedysi boli lídrom a dnes sú „iba“ druhým najsilnejším maloobchodným formátom v regióne strednej a východnej Európy s klesajúcim podielom, ktorý je v súčasnosti na úrovni 21 %. Výsledky prieskumu na Slovensku ukazujú, že 33 % spotrebiteľov potraviny nakupuje v supermarketoch, 19 % v hypermarketoch, 5 % využíva k nákupu diskontné predajne a zvyšná časť malé resp. iné predajne.

Medzi jednotlivými sledovanými krajinami sú značné rozdiely, či už pre rozdielne štádium vývoja maloobchodnej siete, alebo nákupným zvyklostiam miestnej populácie. Hypermarkety sú najdôležitejším nákupným miestom v Česku, Moskve a Petrohrade, Maďarsku a Rumunsku, zatiaľ čo supermarkety sú vedúcim maloobchodným formátom v Chorvátsku, Kyjeve, Slovinsku, Srbsku a na Slovensku. Diskontné predajne sú silne etablované na trhoch v Moskve a v Petrohrade ako aj v Maďarsku, v Poľsku a v Čechách. Malé samoobslužné predajne sú veľmi populárne v Poľsku, na Slovensku a v Maďarsku, zatiaľ čo pultové predajne potravín ešte stále dominujú maloobchodu v Bulharsku.

Prieskum Shopping Monitor CEE 2008 realizovali spoločnosti GfK a Incoma Research v 11 krajinách. Zapojili sa doňho krajiny ako Bulharsko, Chorvátsko, Česká republika, Poľsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Rusko zastúpené Moskvou a Petrohradom, Srbsko a Čierna Hora, Slovensko, Slovinsko a Ukrajina zastúpená Kyjevom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 685
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 144
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 117
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 257
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 250
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 041
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 992
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 814
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 781

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.