VÝVOJ CIEN POHONNÝCH LÁTOK NASVEDČUJE TOMU, ŽE AJ SLOVNAFT ŤAŽÍ Z HOSPODÁRSKEHO RASTU

Benzín a nafta zrejme ešte zdražejú

Slovensko v rebríčku cien pohonných látok opúšťa spolok krajín s relatívne nízkymi cenami. Vláda ani teraz neuvažuje o splnení sľubu znížiť spotrebnú daň.

Ekonómovia predpokladajú, že cena pohonných látok sa zvýšili najmä pre rast cien ropy na svetových trhoch. Rast cien môže zmierniť silná koruna voči doláru.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ceny benzínu a nafty na Slovensku v posled­ných dňoch rástli, kým vo viacerých krajinách Európskej únie mierne klesali. V eurorebríčku, ktorý porovnáva ceny motorových palív, sme sa tak zosunuli bližšie ku skupine krajín s najvyššími cenami.

Podľa portálu natankuj.sk v rebríčku cien benzínov Slovensko kleslo o jednu priečku na 14. miesto. Pri nafte sme zostúpili o dve pozície na 22. miesto.

Podľa portálu ide len o cenovú korekciu. Kým pred viac ako dvoma týždňami ceny pohonných látok v iných krajinách zdraželi veľmi výrazne, na Slovensku sa nič nedialo.

Podobne argumentuje aj Slovnaft. Predstaviteľka rafinérie Kristína Félová tvrdí, že pre spoločnosť sú rozhodujúce trendy vývoja na medzinárodných trhoch, a nie krátkodobé výkyvy. „Napríklad pred dvoma týždňami v iných krajinách únie predajcovia zdražili pohonné látky viac ako o korunu, ale na Slovensku sa ceny nemenili.“ Ceny sa u nás mierne zvyšovali až minulý týždeň, keďže podľa Félovej „sa rastový trend vykryštalizoval“.

Rast cien je daňou

za silnejúci dopyt

Ak porovnáme súčasnú pozíciu Slovenska v eurorebríčku s údajmi z decembra 2007, zistíme, že sme o tri priečky postúpili smerom k vyšším cenám benzínu a nafty.

Od leta roka 2006, keď moc preberala súčasná vláda, Slovensko v rebríčku ceny pohonných látok pre spotrebiteľov väčšinou len klesá. Posledný rok klesáme aj v rebríčku, ktorý hovorí o cene benzínu a nafty bez dane. Tá závisí len od výrobcov, distribútorov a ich marží.

Pri porovnávaní cien benzínov bez dane je tak Slovensko v súčasnosti na 10. mieste a pri nafte na 9. mieste. Pred necelým rokom sme mali druhú najnižšiu čistú cenu benzínu v EÚ. V prípade nafty nám patrila piata priečka.

Vplyv na nižšie ceny v minulom roku mohol mať aj verbálny tlak vlády na Slovnaft. Premiér Robert Fico vtedy požiadal Slovnaft, aby ceny palív prispôsobil jednej z najniž­ších úrovní príjmov v rámci Európskej únie. Nedá sa teda vylúčiť, že keď politický tlak pominul, Slovnaft prispôsobil svoju maržu situácii na trhu. Rafinérii sa dnes darí. Slovnaft dosiahol minulý rok medziročný nárast prevádzkového zisku o 18 percent na 9,4 miliardy korún.

Podľa analytika finančnej spoločnosti Colosseum Borisa Tomčiaka sa na Slovensku zvyšuje spotreba benzínu a nafty, čo nahráva dominantným predajcom palív. Tí si môžu udržiavať svoje predajné marže na normálnych úrovniach.

„Relatívne zdražovanie pohonných látok na Slovensku oproti iným členským štátom Európskej únie je malá daň za silný ekonomický rast a spotrebiteľský dopyt,“ povedal Tomčiak.

Vláda sľub o nižšej dani na benzín a naftu neplní

Analytik INEKO Gabriel Šípoš v tejto súvislosti na blogu Inekomenty pripomenul výrok Roberta Fica z mája 2006 v Novom Čase: „Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do parlamentu.“ Rok a pol prešlo od nástupu vlády k moci, žiadny návrh na zníženie spotrebnej dane do parlamentu neprišiel, pripomenul Šípoš.

Ministerstvo financií návrh na zníženie spotrebnej dane ani nepripravuje. „Momentálne o tom neuvažujeme. Musíme znížiť deficit verejných financií,“ povedal hovorca ministerstva Miroslav Šmál.

Úrad vlády nás s otázkou, či vláda navrhne zníženie spo­trebnej dane, odkázal na ministerstvo hospodárstva.

Benzín a nafta ešte zdražejú

Analytici odhadujú, že cena ropy na svetových trhoch pôjde ešte hore. Andrej Ochotnický zo spoločnosti Atlantik AM povedal, že preto treba očakávať aj rast cien pohonných látok.

Zmierňujúcim faktorom môže byť posilňovanie sa koruny voči doláru.

Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák predpokladá, že ceny v doprave budú v tomto roku rásť približne o štyri percentá. V lete by rast cien v doprave mohol predstavovať päť percent.

Vlani tieto ceny v medziročnom porovnaní klesali. Až v posledných dvoch až troch mesiacoch roku 2007 šli nad rámec úrovne predchádzajúceho roku.

Ďalší vývoj cien palív bude podľa Kristíny Félovej závisieť od cien ropných produktov na medzinárodných trhoch. Hlavným faktorom rastu cien ropy nie je podľa nej rastúci dopyt či obmedzenie ponuky, ale oslabovanie sa amerického dolára.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 535
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 830
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 748
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 976
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 965
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 113
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 990
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 686
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop