SME
Štvrtok, 16. september, 2021 | Meniny má ĽudmilaKrížovkyKrížovky
ZÁKON ŠTÁTU PRIKÁZAL, ABY PODNIKOM DO MARCA ROZDELIL KVÓTY CO2, NO TIE STÁLE NIČ NEMAJÚ

Štát mešká, firmy musia čakať

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza týmk porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

Informácie o rozdelení kvót CO2 v hodnote miliárd korún sú mizivé, hoci už malo byť všetko dávno jasné.Informácie o rozdelení kvót CO2 v hodnote miliárd korún sú mizivé, hoci už malo byť všetko dávno jasné. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza tým k porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

BRATISLAVA. Firmám, ktoré požiadali o pridelenie emisných kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého (CO2), tie neboli pridelené ani týždeň po záväznom termíne. Podľa právnika bol porušený zákon. Firmy sa však nemajú kam so sťažnosťou obrátiť.

Celý proces uviazol, pretože Európska komisia doteraz ne­schválila návrh ministerstva životného prostredia. Rezort návrh Národného alokačného plánu poslal do Bruselu začiatkom tohto roka. V alokačnom pláne je celková emisná kvóta na CO2, ktorú Slovensku pridelila Európska komisia, rozpísaná už pre konkrétne podniky. V úhrne to predstavuje 32,6 milió­na ton CO2.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákon o obchodovaní s emisiami určuje 28. február ako deň, dokedy majú mať spoločnosti kvóty, takzvané povolenky, pripísané na svojich účtoch. Keďže tento termín nebol dodržaný, firmy zatiaľ nevedia, aké množstvo emisií budú môcť najbližších päť rokov vypúšťať do ovzdušia.

Firmy: Nemôžeme nič podniknúť

Hovorca Slovenských elektrární Juraj Kopřiva potvrdil, že do konca februára neboli o kvótach informovaní a neboli im pripísané na účet. Povolenky zatiaľ napríklad nedostali ani spoločnosť eustream, ktorá je dcérskou spoločnosťou SPP, cementáreň Holcim či Kia Motors.

S kvótami pritom firmy počítajú vo svojich finančných plánoch na najbližšie roky. Hovorca Kia Motors Dušan Dvořák povedal, že ohľadom tejto otázky budú kontaktovať ministerstvo.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyňa spoločnosti Holcim Andrea Krajniaková povedala, že nemôžu podniknúť žiadne kroky a sú úplne závislí od rozhodnutí Európskej komisie a slovenskej vlády. „Výsledkom meškania je však neistota, ktorá môže byť len ťažko pre firmy pozitívna,“ povedala.

Zákon bol porušený, nikto s tým nič nezmôže

Právnik Ernest Valko potvrdil, že zákon nie je dodržaný a dnes mali mať firmy kvóty na účtoch. „No napriek tomu, že zákon nebol dodržaný, nie je možné jeho plnenie vymôcť,“ povedal. Je za tým právnická kľučka. Paragraf, v ktorom sa hovorí, dokedy emisie musia byť pridelené zo zákona, totiž nie je napadnuteľný. Na jednej strane teda ministerstvo pridelí povolenky, čiže na ne vzniká nárok, ale ich skutočné pridelenie si nemožno vynútiť, lebo nepodlieha správnemu konaniu.

Skryť Vypnúť reklamu

Firmy teda v tomto smere súdnou cestou nič nezmôžu. Nevedia dokonca ani to, aké množstvo emisií im ministerstvo pridelilo a poslalo na schválenie do Bruselu.

Objem emisných kvót ministerstvo tajilo

Ministerstvo životného prostredia svoj návrh alokačného plánu totiž nezverejnilo a nesprístupnilo ho ani redakcii SME, hoci sme oň požiadali.

V čase, keď sme sa to snažili zistiť a otvoriť diskusiu o transparentnosti prideľovania emisných kvót, hovorca ministerstva Peter Višváder nám povedal, že rezort životného prostredia nepovažuje za vhodné alokačný plán zverejňovať v priebehu rokovania. Sám pritom potvrdil, že po schválení komisiou budú hodnoty nemenné.

Priehľadnosť celého procesu nie je pritom nepodstatná. Povolenky sú voľne obchodovateľné na trhu s emisiami, a tak sa dajú chápať aj ako určitý druh štátnej podpory.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto si „vylobuje“ vyššiu kvótu, ako potrebuje, zvyšok môže predať. Na trhu jedna povolenka dosahuje hodnotu aj 40 eur za tonu emisií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky
  4. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  7. ŠKODA prišla s unikátnou platformou
  8. Nová služba v dm – expresné vyzdvihnutie v ľubovoľnej predajni
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 152
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 5 850
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 674
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 516
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 3 131
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 251
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 836
  8. Prvá dáma festivalu 1 798
  9. Za koľko zradil Judáš Ježiša podľa dnešných peňazí? 1 771
  10. Časté zápaly ústnej dutiny či nádcha? Vyskúšajte nano striebro 1 455
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Spoločné fotenie pred Úradom vlády.

Keď si odmyslíme výstrelky Matoviča a Kollára, je tu vláda štandardnej stredopravej orientácie.


13. sep

V zelenej farbe budú už len štyri okresy.


2 h

Neprehliadnite tiež

Marián Viskupič zo SaS.

Podľa Viskupiča sa však naďalej vedú náročné rokovania.


SITA 49m
Ilustračná fotografia.

Najväčším príjemcom pomoci bude Írsko.


SITA 55m
Šéf spoločnosti InoBat Marián Boček.

Výsledky poukazujú na bezpečnosť a výkonnosť batérií od InoBat.


TASR 2 h
Zamestnanec automobilky Škoda Auto prichádza na bicykli na rannú smenu do závodu v českom meste Mladá Boleslav.

Dôvodom je nedostatok čipov.


TASR 2 h
Skryť Zatvoriť reklamu