ZÁKON ŠTÁTU PRIKÁZAL, ABY PODNIKOM DO MARCA ROZDELIL KVÓTY CO2, NO TIE STÁLE NIČ NEMAJÚ

Štát mešká, firmy musia čakať

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza týmk porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

Informácie o rozdelení kvót CO2 v hodnote miliárd korún sú mizivé, hoci už malo byť všetko dávno jasné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza tým k porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

BRATISLAVA. Firmám, ktoré požiadali o pridelenie emisných kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého (CO2), tie neboli pridelené ani týždeň po záväznom termíne. Podľa právnika bol porušený zákon. Firmy sa však nemajú kam so sťažnosťou obrátiť.

Celý proces uviazol, pretože Európska komisia doteraz ne­schválila návrh ministerstva životného prostredia. Rezort návrh Národného alokačného plánu poslal do Bruselu začiatkom tohto roka. V alokačnom pláne je celková emisná kvóta na CO2, ktorú Slovensku pridelila Európska komisia, rozpísaná už pre konkrétne podniky. V úhrne to predstavuje 32,6 milió­na ton CO2.

Zákon o obchodovaní s emisiami určuje 28. február ako deň, dokedy majú mať spoločnosti kvóty, takzvané povolenky, pripísané na svojich účtoch. Keďže tento termín nebol dodržaný, firmy zatiaľ nevedia, aké množstvo emisií budú môcť najbližších päť rokov vypúšťať do ovzdušia.

Firmy: Nemôžeme nič podniknúť

Hovorca Slovenských elektrární Juraj Kopřiva potvrdil, že do konca februára neboli o kvótach informovaní a neboli im pripísané na účet. Povolenky zatiaľ napríklad nedostali ani spoločnosť eustream, ktorá je dcérskou spoločnosťou SPP, cementáreň Holcim či Kia Motors.

S kvótami pritom firmy počítajú vo svojich finančných plánoch na najbližšie roky. Hovorca Kia Motors Dušan Dvořák povedal, že ohľadom tejto otázky budú kontaktovať ministerstvo.

Hovorkyňa spoločnosti Holcim Andrea Krajniaková povedala, že nemôžu podniknúť žiadne kroky a sú úplne závislí od rozhodnutí Európskej komisie a slovenskej vlády. „Výsledkom meškania je však neistota, ktorá môže byť len ťažko pre firmy pozitívna,“ povedala.

Zákon bol porušený, nikto s tým nič nezmôže

Právnik Ernest Valko potvrdil, že zákon nie je dodržaný a dnes mali mať firmy kvóty na účtoch. „No napriek tomu, že zákon nebol dodržaný, nie je možné jeho plnenie vymôcť,“ povedal. Je za tým právnická kľučka. Paragraf, v ktorom sa hovorí, dokedy emisie musia byť pridelené zo zákona, totiž nie je napadnuteľný. Na jednej strane teda ministerstvo pridelí povolenky, čiže na ne vzniká nárok, ale ich skutočné pridelenie si nemožno vynútiť, lebo nepodlieha správnemu konaniu.

Firmy teda v tomto smere súdnou cestou nič nezmôžu. Nevedia dokonca ani to, aké množstvo emisií im ministerstvo pridelilo a poslalo na schválenie do Bruselu.

Objem emisných kvót ministerstvo tajilo

Ministerstvo životného prostredia svoj návrh alokačného plánu totiž nezverejnilo a nesprístupnilo ho ani redakcii SME, hoci sme oň požiadali.

V čase, keď sme sa to snažili zistiť a otvoriť diskusiu o transparentnosti prideľovania emisných kvót, hovorca ministerstva Peter Višváder nám povedal, že rezort životného prostredia nepovažuje za vhodné alokačný plán zverejňovať v priebehu rokovania. Sám pritom potvrdil, že po schválení komisiou budú hodnoty nemenné.

Priehľadnosť celého procesu nie je pritom nepodstatná. Povolenky sú voľne obchodovateľné na trhu s emisiami, a tak sa dajú chápať aj ako určitý druh štátnej podpory.

Kto si „vylobuje“ vyššiu kvótu, ako potrebuje, zvyšok môže predať. Na trhu jedna povolenka dosahuje hodnotu aj 40 eur za tonu emisií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 197
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 954
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 940
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 683
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 225
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 104
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 674
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 457
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Komu klamal Lajčák o Evke? Poslancom alebo kontrolnému úradu?

Lajčák sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.