ZÁKON ŠTÁTU PRIKÁZAL, ABY PODNIKOM DO MARCA ROZDELIL KVÓTY CO2, NO TIE STÁLE NIČ NEMAJÚ

Štát mešká, firmy musia čakať

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza týmk porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

Informácie o rozdelení kvót CO2 v hodnote miliárd korún sú mizivé, hoci už malo byť všetko dávno jasné.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza tým k porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

BRATISLAVA. Firmám, ktoré požiadali o pridelenie emisných kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého (CO2), tie neboli pridelené ani týždeň po záväznom termíne. Podľa právnika bol porušený zákon. Firmy sa však nemajú kam so sťažnosťou obrátiť.

Celý proces uviazol, pretože Európska komisia doteraz ne­schválila návrh ministerstva životného prostredia. Rezort návrh Národného alokačného plánu poslal do Bruselu začiatkom tohto roka. V alokačnom pláne je celková emisná kvóta na CO2, ktorú Slovensku pridelila Európska komisia, rozpísaná už pre konkrétne podniky. V úhrne to predstavuje 32,6 milió­na ton CO2.

Zákon o obchodovaní s emisiami určuje 28. február ako deň, dokedy majú mať spoločnosti kvóty, takzvané povolenky, pripísané na svojich účtoch. Keďže tento termín nebol dodržaný, firmy zatiaľ nevedia, aké množstvo emisií budú môcť najbližších päť rokov vypúšťať do ovzdušia.

Firmy: Nemôžeme nič podniknúť

Hovorca Slovenských elektrární Juraj Kopřiva potvrdil, že do konca februára neboli o kvótach informovaní a neboli im pripísané na účet. Povolenky zatiaľ napríklad nedostali ani spoločnosť eustream, ktorá je dcérskou spoločnosťou SPP, cementáreň Holcim či Kia Motors.

S kvótami pritom firmy počítajú vo svojich finančných plánoch na najbližšie roky. Hovorca Kia Motors Dušan Dvořák povedal, že ohľadom tejto otázky budú kontaktovať ministerstvo.

Hovorkyňa spoločnosti Holcim Andrea Krajniaková povedala, že nemôžu podniknúť žiadne kroky a sú úplne závislí od rozhodnutí Európskej komisie a slovenskej vlády. „Výsledkom meškania je však neistota, ktorá môže byť len ťažko pre firmy pozitívna,“ povedala.

Zákon bol porušený, nikto s tým nič nezmôže

Právnik Ernest Valko potvrdil, že zákon nie je dodržaný a dnes mali mať firmy kvóty na účtoch. „No napriek tomu, že zákon nebol dodržaný, nie je možné jeho plnenie vymôcť,“ povedal. Je za tým právnická kľučka. Paragraf, v ktorom sa hovorí, dokedy emisie musia byť pridelené zo zákona, totiž nie je napadnuteľný. Na jednej strane teda ministerstvo pridelí povolenky, čiže na ne vzniká nárok, ale ich skutočné pridelenie si nemožno vynútiť, lebo nepodlieha správnemu konaniu.

Firmy teda v tomto smere súdnou cestou nič nezmôžu. Nevedia dokonca ani to, aké množstvo emisií im ministerstvo pridelilo a poslalo na schválenie do Bruselu.

Objem emisných kvót ministerstvo tajilo

Ministerstvo životného prostredia svoj návrh alokačného plánu totiž nezverejnilo a nesprístupnilo ho ani redakcii SME, hoci sme oň požiadali.

V čase, keď sme sa to snažili zistiť a otvoriť diskusiu o transparentnosti prideľovania emisných kvót, hovorca ministerstva Peter Višváder nám povedal, že rezort životného prostredia nepovažuje za vhodné alokačný plán zverejňovať v priebehu rokovania. Sám pritom potvrdil, že po schválení komisiou budú hodnoty nemenné.

Priehľadnosť celého procesu nie je pritom nepodstatná. Povolenky sú voľne obchodovateľné na trhu s emisiami, a tak sa dajú chápať aj ako určitý druh štátnej podpory.

Kto si „vylobuje“ vyššiu kvótu, ako potrebuje, zvyšok môže predať. Na trhu jedna povolenka dosahuje hodnotu aj 40 eur za tonu emisií.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 382
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 794
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 124
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 015
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 818
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 562
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 501
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 467
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 414
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 263

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

Nezamestnanosť klesla na nové minimum

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Ak Británia odíde z Únie bez dohody, poškodí to chovateľov oviec

Británia je čistým vývozcom jahňaciny do Európy.

Neďaleko automobilky Jaguar Land Rover postavia obchodné centrum

V priemyselnom parku zatiaľ chýba akákoľvek vybavenosť. Investor chce využiť dieru na trhu.

Bony dávali za rodinné zlato. Pred 60. rokmi otvorili v Bratislave prvý Tuzex

Koncom 80. rokov minulého storočia bolo na území Československej socialistickej republiky 170 predajní Tuzexu.