Odporcov eura na Slovensku ubúda

BRATISLAVA 7. marca (SITA) - Podiel pozitívneho hodnotenia zavedenia eura sa podľa prieskumu agentúry Focus síce nezvýšil, ale podiel odporcov poklesol oproti jeseni 2007 o desať percentuálnych bodov.

Títo respondenti sa presunuli medzi tých, ktorí nevedia, čo majú od zavedenia spoločnej meny očakávať. Celkovo tak 43 % opýtaných hodnotí rozhodnutie zaviesť na Slovensku spoločnú európsku menu euro pozitívne, pričom rovnaký podiel bol aj na jeseň 2007.

Naopak, negatívne hodnotí rozhodnutie zaviesť euro 42 % opýtaných, pričom na jeseň minulého roka ich bolo 52 %. Zostávajúcich 15 % respondentov sa k otázke nevedelo vyjadriť, čo je výrazne viac v porovnaní s údajom z jesene 2007, kedy to bolo podľa agentúry Focus iba 5 %. Významne sa teda posilnila skupina respondentov, ktorí k otázke nevedia zaujať jasnejšie, či už pozitívne alebo negatívne, stanovisko.

Tí, ktorí sú za zavedenie eura, sú zväčša mladí ľudia od 18 do 34 rokov a respondenti v mladšom strednom veku do 44 rokov. Naopak, zaviesť spoločnú menu euro na Slovensku hodnotia negatívne skôr starší respondenti vo veku nad 60 rokov. Jednoznačne najčastejším dôvodom, ktorý u respondentov vyvoláva negatívne hodnotenie zavedenia eura na Slovensku, je podľa agentúry Focus predstava, že po zavedení jednotnej meny eurozóny príde zdražovanie a ceny sa zvýšia. Tento dôvod uviedlo 65 % respondentov.

Pokiaľ ide o vplyv eura na ekonomiku Slovenska sú občania optimistickejší, pričom 46 % respondentov sa domnieva, že zavedenie spoločnej meny bude mať pre ekonomiku Slovenska pozitívne dôsledky, čo v porovnaní s jesenným prieskumom predstavuje nárast o tri percentuálne body. Naopak, 35 % opýtaných očakáva, že zavedenie eura bude mať pre ekonomiku Slovenska negatívne dôsledky, na jeseň 2007 to bolo 42 %.

Subjektívna miera informovanosti obyvateľov Slovenska o eure je podľa prieskumu agentúry Focus nedostatočná. To znamená, že vo vnímaní respondentov ešte stále existuje priepasť medzi tým, čo by mohlo byť a tým čo je. Celkovo 38 % opýtaných respondentov deklarovalo, že sa cítia byť veľmi dobre alebo skôr dobre informovaní o eure, na jeseň 2007 to bolo 33 %.

Výraznejší informačný deficit deklarovalo 59 % opýtaných, ktorí uviedli, že sa cítia byť nie veľmi alebo vôbec nie informovaní o európskej mene. V jesennom prieskume to bolo 64 %. Predchádzajúce prieskumy agentúry Focus potvrdili takmer 100-percentnú informovanosť obyvateľov Slovenska o skutočnosti, že od roku 2009 má na našom území dôjsť k zrušeniu slovenskej koruny a prechodu na spoločnú európsku menu. V apríli 2007 až 97 % opýtaných uviedlo, že sú o tejto skutočnosti informovaní.

Agentúra Focus uskutočnila prieskum od 29. januára do 5. februára tohto roka. Výberovú vzorku tvorilo 1 038 respondentov, ktorí reprezentujú populáciu SR vo veku nad 18 rokov. Agentúra sa špecializuje na poskytovanie komplexných analytických služieb a odborného poradenstva v marketingovom výskume a vo výskume verejnej mienky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 313
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 715
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 3 817
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 206
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 030
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 421
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 290
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 158
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 124
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 639

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.