Odporcov eura na Slovensku ubúda

BRATISLAVA 7. marca (SITA) - Podiel pozitívneho hodnotenia zavedenia eura sa podľa prieskumu agentúry Focus síce nezvýšil, ale podiel odporcov poklesol oproti jeseni 2007 o desať percentuálnych bodov.

Títo respondenti sa presunuli medzi tých, ktorí nevedia, čo majú od zavedenia spoločnej meny očakávať. Celkovo tak 43 % opýtaných hodnotí rozhodnutie zaviesť na Slovensku spoločnú európsku menu euro pozitívne, pričom rovnaký podiel bol aj na jeseň 2007.

Naopak, negatívne hodnotí rozhodnutie zaviesť euro 42 % opýtaných, pričom na jeseň minulého roka ich bolo 52 %. Zostávajúcich 15 % respondentov sa k otázke nevedelo vyjadriť, čo je výrazne viac v porovnaní s údajom z jesene 2007, kedy to bolo podľa agentúry Focus iba 5 %. Významne sa teda posilnila skupina respondentov, ktorí k otázke nevedia zaujať jasnejšie, či už pozitívne alebo negatívne, stanovisko.

Tí, ktorí sú za zavedenie eura, sú zväčša mladí ľudia od 18 do 34 rokov a respondenti v mladšom strednom veku do 44 rokov. Naopak, zaviesť spoločnú menu euro na Slovensku hodnotia negatívne skôr starší respondenti vo veku nad 60 rokov. Jednoznačne najčastejším dôvodom, ktorý u respondentov vyvoláva negatívne hodnotenie zavedenia eura na Slovensku, je podľa agentúry Focus predstava, že po zavedení jednotnej meny eurozóny príde zdražovanie a ceny sa zvýšia. Tento dôvod uviedlo 65 % respondentov.

Pokiaľ ide o vplyv eura na ekonomiku Slovenska sú občania optimistickejší, pričom 46 % respondentov sa domnieva, že zavedenie spoločnej meny bude mať pre ekonomiku Slovenska pozitívne dôsledky, čo v porovnaní s jesenným prieskumom predstavuje nárast o tri percentuálne body. Naopak, 35 % opýtaných očakáva, že zavedenie eura bude mať pre ekonomiku Slovenska negatívne dôsledky, na jeseň 2007 to bolo 42 %.

Subjektívna miera informovanosti obyvateľov Slovenska o eure je podľa prieskumu agentúry Focus nedostatočná. To znamená, že vo vnímaní respondentov ešte stále existuje priepasť medzi tým, čo by mohlo byť a tým čo je. Celkovo 38 % opýtaných respondentov deklarovalo, že sa cítia byť veľmi dobre alebo skôr dobre informovaní o eure, na jeseň 2007 to bolo 33 %.

Výraznejší informačný deficit deklarovalo 59 % opýtaných, ktorí uviedli, že sa cítia byť nie veľmi alebo vôbec nie informovaní o európskej mene. V jesennom prieskume to bolo 64 %. Predchádzajúce prieskumy agentúry Focus potvrdili takmer 100-percentnú informovanosť obyvateľov Slovenska o skutočnosti, že od roku 2009 má na našom území dôjsť k zrušeniu slovenskej koruny a prechodu na spoločnú európsku menu. V apríli 2007 až 97 % opýtaných uviedlo, že sú o tejto skutočnosti informovaní.

Agentúra Focus uskutočnila prieskum od 29. januára do 5. februára tohto roka. Výberovú vzorku tvorilo 1 038 respondentov, ktorí reprezentujú populáciu SR vo veku nad 18 rokov. Agentúra sa špecializuje na poskytovanie komplexných analytických služieb a odborného poradenstva v marketingovom výskume a vo výskume verejnej mienky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 131
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 018
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 147
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 307
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 928
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 259
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 065
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 597
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 800
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 637

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop