SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 16:33

Slota: Železničné spoločnosti by sa mali opäť zlúčiť

Predseda SNS Ján Slota by chcel, aby sa tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice SR a Cargo opäť zlúčili do jedného celku.

Ján Slota.Ján Slota. (Zdroj: ČTK - Jan Koller)

BRATISLAVA 7. marca (SITA) - Jeho návrhom na spojenie týchto troch teraz nezávislých spoločností by sa mala zaoberať aj koalícia. Slota o tom už hovoril aj s premiérom Robertom Ficom, pretože podľa neho v prvom rade je to záležitosť predsedu vlády, ako sa k tomu postaví.

"Osobne by som bol za to, aby sa zase nejakým spôsobom tieto tri veci dostali pod jedno vedenie. Podľa môjho názoru to bolo delené len kvôli tomu, že sa pripravovala privatizácia tých častí Carga, ktoré bolo jedine ziskové. Z tohto dôvodu si to niekto pripravoval, aby to mohlo byť sprivatizované," povedal dnes pre agentúru SITA Slota.

Skryť Vypnúť reklamu

Slota s premiérom diskutoval o otázkach osobnej železničnej dopravy, pretože jeho i Fica ťaží situácia v osobnej železničnej doprave pre jej technické zaostávanie a kultúru cestovania. So Slotom bol na rokovaní aj generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek, ktorý vysvetľoval danú problematiku. Slota pripomenul, že SNS vždy bola zásadne proti deleniu železníc na tri samostatné podniky a zdôraznil, že Fico ešte ako opozičný poslanec sa postavil proti rozdeleniu slovenských železníc. "On ako poslanec bol zásadne proti deleniu železníc," dodal.

Zlúčenie železníc musí byť v súlade so smernicou EÚ

Úvahy o opätovnom zjednotení troch železničných podnikov by museli okrem politických aspektov jednoznačne zabezpečiť súlad so smernicou Európskej únie z roku 1991 o rozvoji železníc, hlavne z pohľadu nezávislosti riadenia. Železnice boli totiž rozdelené na samostatné subjekty v zmysle uvedenej smernice. Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Reagoval tak na návrh predsedu SNS Jána Slotu, aby sa v súčasnosti tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) opäť zlúčili do jedného celku.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeho návrhom by sa mala zaoberať aj koaličná rada. Ministerstvo dopravy sa touto otázkou zatiaľ nezaoberalo, avšak diskusiu na túto tému nevylučuje, povedal pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Marián Jánošík. Z troch oslovených železničných podnikov reagoval hovorca spoločnosti ZSSK Slovensko Miloš Čikovský s tým, že jej orgány o tejto otázke doteraz oficiálne nerokovali, lebo to nebola otázka dňa. "Podľa môjho názoru fyzické rozdelenie železníc na tri samostatné podniky neprinieslo všetky želané efekty a dodnes je nedoriešených mnoho otázok súvisiacich s touto transformáciou," dodal Palčák.

Riaditeľ VÚD zároveň vyslovil názor, že nie všetky európske štáty rovnako realizujú znenie spomínanej európskej smernice, nakoľko ide o zložitý a komplikovaný proces. Európske spoločenstvo podľa Palčáka z dôvodu zvýšenia konkurencieschopnosti železničnej osobnej a nákladnej dopravy voči cestnej videlo jeden z hlavných nástrojov práve v oddelení obchodných činností v preprave tovaru a osôb od činností spojených s prevádzkou infraštruktúry. "Forma a hĺbka oddelenia bola ponechaná na členských štátoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenská republika ako jedna z prvých išla až nad rámec vtedy platného znenia smernice a zrealizovala aj fyzické oddelenie činnosti. Európska únia aj v ostatných hospodárskych oblastiach presadzuje princíp nezávislosti prevádzkovateľa infraštruktúry od operátorov. Dôvodom je hlavne podpora rýchlejšej liberalizácie a integrácia európskeho priestoru," poznamenal pre agentúru SITA Palčák.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  4. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  5. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  6. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  7. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  10. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  1. Helping people with apps and social networks in Kosice
  2. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  3. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  4. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  5. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  6. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  8. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  9. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  10. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 697
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 641
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 641
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 348
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 15 150
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 138
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 10 556
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 421
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 413
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 443
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Téma: Strana SNS

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Železnice Slovenskej republiky, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný hygienik JÁN MIKAS obvykle vystupuje zmierlivo a rozhodnutia politikov nekritizuje.

Hlavný hygienik zažíva aj útoky od ľudí. Tvrdí, že frustráciu z pandémie chápe.

3 h

Čo hovorí správa špeciálnej komisie?

1 h

Neprehliadnite tiež

AT&T prevádzkuje jedno z najväčších servisných centier na Slovensku.

Čím žijú slovenské digitálne fabriky.

9. apr
Ilustračné foto.

Dôvodom je silný dopyt z USA.

8 h
Hlavné mesto Bratislava.

Zamestnanci dopravných podnikov v Bratislave a Košiciach vyhlásili na pondelok výstražný štrajk.

10 h

Zvyšovanie cien je reakciou výrobcov na zvyšujúce sa náklady vstupujúce do výroby.

11 h