BRATISLAVA 7. marca (SITA) - Jeho návrhom na spojenie týchto troch teraz nezávislých spoločností by sa mala zaoberať aj koalícia. Slota o tom už hovoril aj s premiérom Robertom Ficom, pretože podľa neho v prvom rade je to záležitosť predsedu vlády, ako sa k tomu postaví.
"Osobne by som bol za to, aby sa zase nejakým spôsobom tieto tri veci dostali pod jedno vedenie. Podľa môjho názoru to bolo delené len kvôli tomu, že sa pripravovala privatizácia tých častí Carga, ktoré bolo jedine ziskové. Z tohto dôvodu si to niekto pripravoval, aby to mohlo byť sprivatizované," povedal dnes pre agentúru SITA Slota.
Slota s premiérom diskutoval o otázkach osobnej železničnej dopravy, pretože jeho i Fica ťaží situácia v osobnej železničnej doprave pre jej technické zaostávanie a kultúru cestovania. So Slotom bol na rokovaní aj generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek, ktorý vysvetľoval danú problematiku. Slota pripomenul, že SNS vždy bola zásadne proti deleniu železníc na tri samostatné podniky a zdôraznil, že Fico ešte ako opozičný poslanec sa postavil proti rozdeleniu slovenských železníc. "On ako poslanec bol zásadne proti deleniu železníc," dodal.
Zlúčenie železníc musí byť v súlade so smernicou EÚ
Úvahy o opätovnom zjednotení troch železničných podnikov by museli okrem politických aspektov jednoznačne zabezpečiť súlad so smernicou Európskej únie z roku 1991 o rozvoji železníc, hlavne z pohľadu nezávislosti riadenia. Železnice boli totiž rozdelené na samostatné subjekty v zmysle uvedenej smernice. Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Reagoval tak na návrh predsedu SNS Jána Slotu, aby sa v súčasnosti tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) opäť zlúčili do jedného celku.
Jeho návrhom by sa mala zaoberať aj koaličná rada. Ministerstvo dopravy sa touto otázkou zatiaľ nezaoberalo, avšak diskusiu na túto tému nevylučuje, povedal pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Marián Jánošík. Z troch oslovených železničných podnikov reagoval hovorca spoločnosti ZSSK Slovensko Miloš Čikovský s tým, že jej orgány o tejto otázke doteraz oficiálne nerokovali, lebo to nebola otázka dňa. "Podľa môjho názoru fyzické rozdelenie železníc na tri samostatné podniky neprinieslo všetky želané efekty a dodnes je nedoriešených mnoho otázok súvisiacich s touto transformáciou," dodal Palčák.
Riaditeľ VÚD zároveň vyslovil názor, že nie všetky európske štáty rovnako realizujú znenie spomínanej európskej smernice, nakoľko ide o zložitý a komplikovaný proces. Európske spoločenstvo podľa Palčáka z dôvodu zvýšenia konkurencieschopnosti železničnej osobnej a nákladnej dopravy voči cestnej videlo jeden z hlavných nástrojov práve v oddelení obchodných činností v preprave tovaru a osôb od činností spojených s prevádzkou infraštruktúry. "Forma a hĺbka oddelenia bola ponechaná na členských štátoch.
Slovenská republika ako jedna z prvých išla až nad rámec vtedy platného znenia smernice a zrealizovala aj fyzické oddelenie činnosti. Európska únia aj v ostatných hospodárskych oblastiach presadzuje princíp nezávislosti prevádzkovateľa infraštruktúry od operátorov. Dôvodom je hlavne podpora rýchlejšej liberalizácie a integrácia európskeho priestoru," poznamenal pre agentúru SITA Palčák.