AKTUALIZOVANÉ 16:33

Slota: Železničné spoločnosti by sa mali opäť zlúčiť

Predseda SNS Ján Slota by chcel, aby sa tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice SR a Cargo opäť zlúčili do jedného celku.

Ján Slota.(Zdroj: ČTK - Jan Koller)

BRATISLAVA 7. marca (SITA) - Jeho návrhom na spojenie týchto troch teraz nezávislých spoločností by sa mala zaoberať aj koalícia. Slota o tom už hovoril aj s premiérom Robertom Ficom, pretože podľa neho v prvom rade je to záležitosť predsedu vlády, ako sa k tomu postaví.

"Osobne by som bol za to, aby sa zase nejakým spôsobom tieto tri veci dostali pod jedno vedenie. Podľa môjho názoru to bolo delené len kvôli tomu, že sa pripravovala privatizácia tých častí Carga, ktoré bolo jedine ziskové. Z tohto dôvodu si to niekto pripravoval, aby to mohlo byť sprivatizované," povedal dnes pre agentúru SITA Slota.

Slota s premiérom diskutoval o otázkach osobnej železničnej dopravy, pretože jeho i Fica ťaží situácia v osobnej železničnej doprave pre jej technické zaostávanie a kultúru cestovania. So Slotom bol na rokovaní aj generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek, ktorý vysvetľoval danú problematiku. Slota pripomenul, že SNS vždy bola zásadne proti deleniu železníc na tri samostatné podniky a zdôraznil, že Fico ešte ako opozičný poslanec sa postavil proti rozdeleniu slovenských železníc. "On ako poslanec bol zásadne proti deleniu železníc," dodal.

Zlúčenie železníc musí byť v súlade so smernicou EÚ

Úvahy o opätovnom zjednotení troch železničných podnikov by museli okrem politických aspektov jednoznačne zabezpečiť súlad so smernicou Európskej únie z roku 1991 o rozvoji železníc, hlavne z pohľadu nezávislosti riadenia. Železnice boli totiž rozdelené na samostatné subjekty v zmysle uvedenej smernice. Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Reagoval tak na návrh predsedu SNS Jána Slotu, aby sa v súčasnosti tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) opäť zlúčili do jedného celku.

Jeho návrhom by sa mala zaoberať aj koaličná rada. Ministerstvo dopravy sa touto otázkou zatiaľ nezaoberalo, avšak diskusiu na túto tému nevylučuje, povedal pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Marián Jánošík. Z troch oslovených železničných podnikov reagoval hovorca spoločnosti ZSSK Slovensko Miloš Čikovský s tým, že jej orgány o tejto otázke doteraz oficiálne nerokovali, lebo to nebola otázka dňa. "Podľa môjho názoru fyzické rozdelenie železníc na tri samostatné podniky neprinieslo všetky želané efekty a dodnes je nedoriešených mnoho otázok súvisiacich s touto transformáciou," dodal Palčák.

Riaditeľ VÚD zároveň vyslovil názor, že nie všetky európske štáty rovnako realizujú znenie spomínanej európskej smernice, nakoľko ide o zložitý a komplikovaný proces. Európske spoločenstvo podľa Palčáka z dôvodu zvýšenia konkurencieschopnosti železničnej osobnej a nákladnej dopravy voči cestnej videlo jeden z hlavných nástrojov práve v oddelení obchodných činností v preprave tovaru a osôb od činností spojených s prevádzkou infraštruktúry. "Forma a hĺbka oddelenia bola ponechaná na členských štátoch.

Slovenská republika ako jedna z prvých išla až nad rámec vtedy platného znenia smernice a zrealizovala aj fyzické oddelenie činnosti. Európska únia aj v ostatných hospodárskych oblastiach presadzuje princíp nezávislosti prevádzkovateľa infraštruktúry od operátorov. Dôvodom je hlavne podpora rýchlejšej liberalizácie a integrácia európskeho priestoru," poznamenal pre agentúru SITA Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 278
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 680
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 927
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 800
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 647
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 917
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 936
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 610
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa 1 527

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop