AKTUALIZOVANÉ 16:33

Slota: Železničné spoločnosti by sa mali opäť zlúčiť

Predseda SNS Ján Slota by chcel, aby sa tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice SR a Cargo opäť zlúčili do jedného celku.

Ján Slota.(Zdroj: ČTK - Jan Koller)

BRATISLAVA 7. marca (SITA) - Jeho návrhom na spojenie týchto troch teraz nezávislých spoločností by sa mala zaoberať aj koalícia. Slota o tom už hovoril aj s premiérom Robertom Ficom, pretože podľa neho v prvom rade je to záležitosť predsedu vlády, ako sa k tomu postaví.

"Osobne by som bol za to, aby sa zase nejakým spôsobom tieto tri veci dostali pod jedno vedenie. Podľa môjho názoru to bolo delené len kvôli tomu, že sa pripravovala privatizácia tých častí Carga, ktoré bolo jedine ziskové. Z tohto dôvodu si to niekto pripravoval, aby to mohlo byť sprivatizované," povedal dnes pre agentúru SITA Slota.

Slota s premiérom diskutoval o otázkach osobnej železničnej dopravy, pretože jeho i Fica ťaží situácia v osobnej železničnej doprave pre jej technické zaostávanie a kultúru cestovania. So Slotom bol na rokovaní aj generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek, ktorý vysvetľoval danú problematiku. Slota pripomenul, že SNS vždy bola zásadne proti deleniu železníc na tri samostatné podniky a zdôraznil, že Fico ešte ako opozičný poslanec sa postavil proti rozdeleniu slovenských železníc. "On ako poslanec bol zásadne proti deleniu železníc," dodal.

Zlúčenie železníc musí byť v súlade so smernicou EÚ

Úvahy o opätovnom zjednotení troch železničných podnikov by museli okrem politických aspektov jednoznačne zabezpečiť súlad so smernicou Európskej únie z roku 1991 o rozvoji železníc, hlavne z pohľadu nezávislosti riadenia. Železnice boli totiž rozdelené na samostatné subjekty v zmysle uvedenej smernice. Pre agentúru SITA to uviedol generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Reagoval tak na návrh predsedu SNS Jána Slotu, aby sa v súčasnosti tri samostatné železničné spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) opäť zlúčili do jedného celku.

Jeho návrhom by sa mala zaoberať aj koaličná rada. Ministerstvo dopravy sa touto otázkou zatiaľ nezaoberalo, avšak diskusiu na túto tému nevylučuje, povedal pre agentúru SITA hovorca ministra dopravy Marián Jánošík. Z troch oslovených železničných podnikov reagoval hovorca spoločnosti ZSSK Slovensko Miloš Čikovský s tým, že jej orgány o tejto otázke doteraz oficiálne nerokovali, lebo to nebola otázka dňa. "Podľa môjho názoru fyzické rozdelenie železníc na tri samostatné podniky neprinieslo všetky želané efekty a dodnes je nedoriešených mnoho otázok súvisiacich s touto transformáciou," dodal Palčák.

Riaditeľ VÚD zároveň vyslovil názor, že nie všetky európske štáty rovnako realizujú znenie spomínanej európskej smernice, nakoľko ide o zložitý a komplikovaný proces. Európske spoločenstvo podľa Palčáka z dôvodu zvýšenia konkurencieschopnosti železničnej osobnej a nákladnej dopravy voči cestnej videlo jeden z hlavných nástrojov práve v oddelení obchodných činností v preprave tovaru a osôb od činností spojených s prevádzkou infraštruktúry. "Forma a hĺbka oddelenia bola ponechaná na členských štátoch.

Slovenská republika ako jedna z prvých išla až nad rámec vtedy platného znenia smernice a zrealizovala aj fyzické oddelenie činnosti. Európska únia aj v ostatných hospodárskych oblastiach presadzuje princíp nezávislosti prevádzkovateľa infraštruktúry od operátorov. Dôvodom je hlavne podpora rýchlejšej liberalizácie a integrácia európskeho priestoru," poznamenal pre agentúru SITA Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 109
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 253
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 879
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 2 999
  5. Kam do tepla v januári? 2 593
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 541
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 311
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 309
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 229
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 755

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poplatok za sobáš môže dobehnúť snúbencov aj na úrade, nielen v kostole

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Index sociálneho rozvoja, ktorý vypracovala organizácia The Social Progress Imperative, hodnotí sociálne aspekty života, ale aj hospodárske výsledky.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.