V tomto roku sa preto chystajú voľné peniaze míňať obozretnejšie a ich nákupné zámery v mnohých prípadoch dokonca klesajú. Napriek tomu oproti minulému roku sa chystajú viac míňať na rekonštrukciu bývania, nehnuteľnosti, automobily a počítače. Výsledky vyplývajú z medzinárodnej štúdie Barometer Cetelem 2008, ktorá porovnáva názory a postoje spotrebiteľov v európskych krajinách.
Ak sa naplnia prognózy štúdie, tak menšie tržby oproti minulému roku môžu v Česku tento rok očakávať predovšetkým predajcovia mobilných telefónov a elektrospotrebičov. České domácnosti sa chystajú menej minúť tiež za nábytok či športové potreby.
Trend rozvážnejšieho míňania sa neprejavuje iba v Česku, ale vo viacerých európskych domácnostiach. Najviac pribrzdiť v míňaní sa chystajú Francúzi a najmä Španieli. Z 12 sledovaných oblastí spotrebného tovaru a služieb sa obyvatelia Pyrenejského polostrova chystajú oproti minulému roku ušetriť celkom v 10 bodoch. Opakom sú Belgičania a Briti, ktorí, naopak, plánujú naďalej nadpriemerne míňať. V dôsledku toho britské domácnosti patria v Európe medzi najzadlženejšie. V roku 2007 dlhovala každá britská domácnosť v priemere takmer 13 000 EUR, čo je v prepočte 420 979 SKK. Napríklad Nemci dlhujú necelých 6 000 EUR a na každú českú domácnosť pripadá priemerný dlh necelých 2000 EUR.
Zadlženie českých obyvateľov však rýchlo narastá, aj keď väčšiu dynamiku úverov zaznamenávajú napríklad v Poľsku či Maďarsku. Na ochotu domácností míňať za spotrebný tovar má však podľa štúdie Barometer Cetelem čím ďalej väčší vplyv internet.
V tomto ukazovateli české domácnosti predbiehajú mnohé iné európske krajiny. Napríklad na internete nakupuje iba 16 % Španielov a len 6 % Portugalcov.
Záujem o internetové nakupovanie naďalej porastie. "Obrat online obchodov by sa do roku 2010 mal viac ako zdvojnásobiť a dosiahnuť asi 15 % z celkových tržieb obchodníkov," očakáva generálny riaditeľ spoločnosti Cetelem Václav Horák.
Informoval o tom český denník Lidové noviny.