Automobilka Renault expanduje v Rusku

Francúzsky Renault podpísal minulý týždeňv piatok dohodu s ruskou automobilkou AvtoVaz. Získal tým 25­percentný podiel a jednu akciuv ruskom podniku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Kúpa vyše štvrtinového balíka akcií AvtoVazu je zatiaľ najväčšou zahraničnou automobilovou investíciou v Rusku. Tento podiel zaručuje Renaultu aj právo na blokáciu kľúčových rozhodnutí. Cena za obchod bola viac ako jedna miliarda amerických dolárov.

Podiel získala francúzska automobilka od investičnej spoločnosti Trojka Dialog a štátneho podniku Rosoboron­export. Renault tak predbehol General Motors, Volkswagen a Fiat, ktoré tiež mali záujem o vstup do ruskej automobilky.

V jeseni chce získať AvtoVaz ďalší finančný kapitál na rozvoj tým, že vstúpi na burzu v Moskve a Londýne. Závod AvtoVazu v Togliatti, jeden z najväčších na svete svojho druhu, bol vybudovaný v šesťdesia­tych rokoch minulého storočia v spolupráci s talianskym Fiatom. Vyrábali sa tam Lady a Nivy. V súčasnosti je ruský podnik relatívne stabilizovaný. Jeho zadlženie je nízke a má len malé problémy s likviditou. Jeho hodnota sa odhaduje na päť miliárd dolárov.

Prvý spoločný model obidvoch automobiliek by mal byť postavený na platforme Loganu (na snímke) a malo by to byť lacné auto s názvom Lada. V rokoch 2011 a 2012 plánujú vyrobiť 1,2 milióna kusov. Neskôr by sa produkcia mala zvýšiť až na 1,5 milióna. Vlani predal ruský AvtoVaz viac ako 770­tisíc áut. Podľa niektorých informácií obidve automobilky už v minulosti pracovali na vývoji auta za 15­tisíc dolárov. AvtoVaz chce pritom aj naďalej vyrábať lacné Lady.

Perspektívne je ruský automobilový trh najväčší v Európe. V roku 2007 zaznamenal 61-percentný nárast. V tom istom roku sa predalo v Rusku 2,3 milióna osobných automobilov. Do roku 2015 by to malo byť 3,5 až štyri milióny. Renault je druhá najväčšia francúzska automobilka a v ruskom trhu vidí obrovský potenciál.

Renault už v Rusku investoval, keď v roku 2005 v spolupráci s moskovským magistrátom vybudoval závod Avto­framos. Fabrika v Moskve sa zameriava na výrobu modelu Logan s kapaciotu 60­tisíc áut ročne.

V tom čase to bola najväčšia európska automobilová investícia v hodnote 230 miliónov eur. Renault je už teraz najväčším európskym výrobcom automobilov v Rusku. Najnovšia investícia výrazne posilní jeho postavenie. Ruský AvtoVaz už mal predtým spoločný podnik s americkým General Motors, kde sa vyrábali ná­hradné dielce pre Chevrolet Niva. Spolupráca automobiliek sa pre nezhody ukončila pred dvoma rokmi.

Spomedzi európskych automobiliek rozvíjajú svoje aktivity v Rusku aj Volkswagen a Peugeot Citroen.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  7. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  4. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  5. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  8. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  9. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 64 129
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 699
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 868
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 659
  5. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 7 586
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 7 509
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 805
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 903
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 593
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 3 120

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ututlané dejiny československého fetu

Pred novembrom 1989 u nás fetovali desaťtisíce ľudí.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

PÍŠE GUY VERHOFSTADT – FÓRUM

Takto vyzerá revolúcia, ktorú Európa potrebuje

Neodohrá sa však v parížskych či bruselských uliciach.

PLUS

Živel, ktorý postavil vo Viedni najvýstrednejšie domy

Na jeho originálne budovy sa chodia pozerať milióny ľudí.

Neprehliadnite tiež

Bratislava začne nový rok v rozpočtovom provizóriu

Bratislava bude v provizóriu aj napriek tomu, že návrh budúceho rozpočtu bývalé vedenie pripravilo.

Dunajbus podporí aj bratislavský kraj

Pravidelná vodná osobná doprava po Dunaji zrýchli cestu do mesta a odľahčí preťažené cesty.

Chovať dobytok vo Venezuele je čoraz väčšie riziko

Dlhoročná hospodárska kríza vo Venezuele ničí aj kedysi úspešný chov dobytka.

Trumpovho cla na dovoz áut sa boja aj americké automobilky

Americké automobilky zdôrazňujú nutnosť dohody o voľnom obchode.

Hyundai a Kia budú čeliť v USA žalobe

Majitelia viacerých modelov tvrdia, že ich autá sú rizikové pre hrozbu ich vznietenia.