SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Automobilka Renault expanduje v Rusku

Francúzsky Renault podpísal minulý týždeňv piatok dohodu s ruskou automobilkou AvtoVaz. Získal tým 25­percentný podiel a jednu akciuv ruskom podniku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Kúpa vyše štvrtinového balíka akcií AvtoVazu je zatiaľ najväčšou zahraničnou automobilovou investíciou v Rusku. Tento podiel zaručuje Renaultu aj právo na blokáciu kľúčových rozhodnutí. Cena za obchod bola viac ako jedna miliarda amerických dolárov.

Podiel získala francúzska automobilka od investičnej spoločnosti Trojka Dialog a štátneho podniku Rosoboron­export. Renault tak predbehol General Motors, Volkswagen a Fiat, ktoré tiež mali záujem o vstup do ruskej automobilky.

V jeseni chce získať AvtoVaz ďalší finančný kapitál na rozvoj tým, že vstúpi na burzu v Moskve a Londýne. Závod AvtoVazu v Togliatti, jeden z najväčších na svete svojho druhu, bol vybudovaný v šesťdesia­tych rokoch minulého storočia v spolupráci s talianskym Fiatom. Vyrábali sa tam Lady a Nivy. V súčasnosti je ruský podnik relatívne stabilizovaný. Jeho zadlženie je nízke a má len malé problémy s likviditou. Jeho hodnota sa odhaduje na päť miliárd dolárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvý spoločný model obidvoch automobiliek by mal byť postavený na platforme Loganu (na snímke) a malo by to byť lacné auto s názvom Lada. V rokoch 2011 a 2012 plánujú vyrobiť 1,2 milióna kusov. Neskôr by sa produkcia mala zvýšiť až na 1,5 milióna. Vlani predal ruský AvtoVaz viac ako 770­tisíc áut. Podľa niektorých informácií obidve automobilky už v minulosti pracovali na vývoji auta za 15­tisíc dolárov. AvtoVaz chce pritom aj naďalej vyrábať lacné Lady.

Perspektívne je ruský automobilový trh najväčší v Európe. V roku 2007 zaznamenal 61-percentný nárast. V tom istom roku sa predalo v Rusku 2,3 milióna osobných automobilov. Do roku 2015 by to malo byť 3,5 až štyri milióny. Renault je druhá najväčšia francúzska automobilka a v ruskom trhu vidí obrovský potenciál.

Skryť Vypnúť reklamu

Renault už v Rusku investoval, keď v roku 2005 v spolupráci s moskovským magistrátom vybudoval závod Avto­framos. Fabrika v Moskve sa zameriava na výrobu modelu Logan s kapaciotu 60­tisíc áut ročne.

V tom čase to bola najväčšia európska automobilová investícia v hodnote 230 miliónov eur. Renault je už teraz najväčším európskym výrobcom automobilov v Rusku. Najnovšia investícia výrazne posilní jeho postavenie. Ruský AvtoVaz už mal predtým spoločný podnik s americkým General Motors, kde sa vyrábali ná­hradné dielce pre Chevrolet Niva. Spolupráca automobiliek sa pre nezhody ukončila pred dvoma rokmi.

Spomedzi európskych automobiliek rozvíjajú svoje aktivity v Rusku aj Volkswagen a Peugeot Citroen.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  2. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  3. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  4. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  5. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  9. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  10. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  1. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  4. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  5. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  6. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  7. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  8. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  9. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  10. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 411
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 670
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 477
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 093
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 153
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 678
  7. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 442
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 417
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 218
  10. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 1 945
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Bytovka Bonaparte.

Ceny na trhu výrazne vzrástli.


8m
Ilustračná fotografia.

Cieľom automobilky je uviesť na trh elektromobily s vlastnými batériami do roku 2028.


TASR 37m
Prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Solík

Šéf združenia podnikateľov Ján Solík hodnotí daňovo-odvodovú reformu.


6 h
Režim OTP na pracovisku: Zamestnanci, ktorí nie sú očkovaní proti covidu, ale ho prekonali pred viac ako 180 dňami sa budú musieť v práci raz za týždeň testovať.

Firmy musia povinne testovať nezaočkovaných zamestnancov.


13 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 621
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 342
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 553
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 172
  6. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 042
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 722
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 108
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu