Dohodu o energetickom a klimatickom balíčku treba dosiahnuť do konca roka

Brusel 3. marca (TASR) - Dohodu na kompromise v sérii energetických a klimatických opatrení, ktoré predložila Európska komisia, treba dosiahnuť najneskôr ...

Brusel 3. marca (TASR) - Dohodu na kompromise v sérii energetických a klimatických opatrení, ktoré predložila Európska komisia, treba dosiahnuť najneskôr do konca tohto roka. Zhodli sa na tom dnes v Bruseli ministri životného prostredia členských krajín Európskej únie v prvej debate o tomto balíčku.

Ten má zaistiť splnenie cieľov, ktoré potvrdili európski lídri na minuloročnom marcovom summite: znížiť do roku 2020 emisie skleníkových plynov o 20 percent v porovnaní s rokom 1990, zvýšiť podiel energie z obnoviteľných zdrojov v energetickom mixe v rámci EÚ ako celku z terajších 8,5 percenta na 20 percent a zvýšiť podiel biopalív v doprave na 10 percent. Opatrenia okrem iného predpokladajú zmeny v systéme obchodovania s emisiami (ETS), kde sa kvóty majú v prevažnej miere získavať v dražbe namiesto doterajšieho rozdeľovania, čo už vyvolalo obavy z možného odchodu spoločností do krajín s menej prísnymi podmienkami.

Podľa štátneho tajomníka slovenského ministerstva životného prostredia Jaroslava Jaduša nikto nespochybňuje stanovený cieľ pre 20-percentné zníženie emisií CO2, v celom balíčku však existuje však viacero sporných bodov. Pre nové členské krajiny vrátane Slovenska je dôležité, aby sa našiel taký kompromis, ktorý by zohľadnil rozdiely medzi ekonomikami jednotlivých členských štátov, keďže väčšina výrob vo východných krajinách je zameraná na energeticky náročné produkcie.

"Rovnosť, aká sa požaduje v tejto otázke už dnes, by mohla znamenať, že naše ekonomiky by boli do istej miery poškodené, stratili by konkurencieschopnosť a aj z hľadiska životného prostredia je pre nás absolútne neprijateľné, aby sme dopustili odliv niektorých aktivít slovenského priemyslu mimo zónu EÚ. To by prinieslo problémy nielen slovenskej ekonomike, ale aj globálne negatívne dopady na životné prostredie, pretože by sa dostali mimo kontrolovaný trh," uviedol štátny tajomník.

Slovensko síce do značnej miery súhlasí s prechodom z doterajšieho systému národných alokačných plánov na systém získavania povolení na emisie v dražbe, no poukazuje na potrebu dobrej pripravenosti na takúto zmenu.

"Pre nás je mimoriadne dôležité, aby aukčný systém tie naše firmy, ktoré sa budú musieť v tomto systému pohybovať, natoľko nezaťažil, aby ich výroby potom nedokázali konkurovať na európskom, ale aj na svetovom trhu," zdôraznil Jaduš.

Európska komisia momentálne pracuje na zostavení zoznamu odvetví, ktoré budú spadať od začiatku pod dražbu úplne a ktoré čiastočne.

"Očakávame aukcie predovšetkým v oblasti energetiky a toto je alfa a omega každej produkcie, to znamená, že celkom jednoznačne aukčný systém bude znamenať ďalšie zdražovanie energií, predovšetkým energie elektrickej a tu potom musí nastúpiť aj vláda, ktorá musí jasne povedať, aké energetické jednotky bude v budúcnosti podporovať," objasnil štátny tajomník.

Rada sa dnes zaoberá aj návrhom EK, aby sa do roku 2012 dosiahlo zníženie emisií CO2 vypúšťaných automobilmi na 120 gramov na kilometer. Návrh vyvolal rozpory medzi Bruselom a automobilovým priemyslom, predovšetkým výrobcami veľkých a ťažkých vozidiel s väčším objemom emisií. Podľa Jaduša SR zastáva názor, že by sa malo dospieť k takému riešeniu, ktoré by bolo kompromisom medzi požiadavkami celého automobilového priemyslu a požiadavkami životného prostredia.

"Z hľadiska environmentálneho by som bol veľmi rád, keby sa limity začali plniť čo najskôr, ale uvedomujeme si, že Slovensko je jeden z najvýznamnejších producentov automobilov a nepriamo sa to dotkne nielen ekonomiky SR, ale takisto aj životného prostredia na Slovensku. Príjmy z automobilového priemyslu sú také významné pre slovenský štátny rozpočet, z ktorého idú peniaze aj na riešenie environmentálnych otázok, že musíme problematiku automobilových výrobcov veľmi starostlivo zvažovať," uzavrel Jaduš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 213
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 238
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 670
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 840
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 630
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 318
  7. Kam do tepla v januári? 2 296
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 057
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 214
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 205

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.