Slováci aj Česi sa možno dočkajú vysokorýchlostných železníc

Bratislava/Praha 29. februára (TASR) - V Českej republike i na Slovensku v súčasnosti existujú štúdie a projekty týkajúce sa budúcej výstavby siete vysokorýchlostných ...

Bratislava/Praha 29. februára (TASR) - V Českej republike i na Slovensku v súčasnosti existujú štúdie a projekty týkajúce sa budúcej výstavby siete vysokorýchlostných železníc. České dráhy (ČD) počítajú s budovaním nových vysokorýchlostných tratí pre rýchlosť až do 300 kilometrov za hodinu (km/h). "Cez Slovensko je navrhnutých niekoľko variantov (severný, južný, stredný) pre rýchlosť 250 km/hod," uviedla pre TASR hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavlíková.

"Výstavbou vysokorýchlostných tratí možno dosiahnuť zásadné zrýchlenie osobnej diaľkovej dopravy, pretože modernizácia súčasných tratí pochádzajúcich ešte z 19. storočia to neumožňuje," uvádzajú ČD na svojej internetovej stránke.

Hlavné slovenské a české vlakové koridory v súčasnosti podstupujú rekonštrukciu a modernizáciu. Tá má zabezpečiť zvýšenie traťovej rýchlosti na 160 km/h s možnosťou, ako informovala hovorkyňa ŽSR, prevádzkovania súprav s výkyvnými skriňami pre rýchlosť maximálne 200 km/h. "Trate s vysokými rýchlosťami sa navrhujú pre rýchlosť nad 200 km/h," pripomenula Pavlíková.

Podľa ČD je modernizácia súčasných tratí prvým krokom pre zaistenie konkurencieschopnosti železníc s inými druhmi dopravy, no je potrebné "vysloviť aj 'b', čo znamená výstavbu vysokorýchlostných tratí".

"Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR," povedala TASR Pavlíková, "spracovalo niekoľko štúdií v súvislosti s vysokorýchlostnou železnicou a navrhlo trasu cez sever Slovenska do Poľska." V Bratislave sa uvažuje o riešení trate z Viedne v priestore pod Letiskom M. R. Štefánika s pokračovaním na stredné Slovensko.

V Českej republike sa v prvej fáze predpokladá výstavba novej spojnice Nürnberg - Praha, ktorá umožní spojenie hlavného mesta so západnou Európou. V ďalšej fáze sa toto spojenie predĺži cez Brno a Ostravu do Varšavy s odbočkou Brno - Viedeň a Praha - Berlín. ČD však upozorňujú, že trasovanie je v niektorých prípadoch stále iba jedným z variantov o ktorých sa uvažuje.

Vysokorýchlostné trate sú, pripomínajú ČD, úplne porovnateľné s diaľnicami - či už významom, ale aj cenou. Tá sa odhaduje na približne 500 miliónov Kč na 1 kilometer rýchlodráhy. Modernizáciu súčasných koridorov ČD prirovnávajú iba k akejsi "výmene dlažobných kociek za asfaltový povrch".

Termín začatia realizácie výstavby moderných vysokorýchlostných tratí ŽSR, rovnako ako ČD, nekonkretizujú. Podľa ČD závisí obdobie realizácie predovšetkým od schopnosti štátu presadiť veľký projekt v integrujúcej sa Európe.

V západnej Európe sú vlakové rýchlodráhy realitou už od roku 1981 a ich dĺžka dosahuje takmer 4 000 kilometrov. Prvá trať tohto typu vznikla v uvedenom roku medzi Parížom a Lyonom, koncipovali ju pre rýchlosť 270 km/h.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 928
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 453
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 363
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 093
  5. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 960
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 946
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 777
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 569
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 798
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 793

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slovenka chráni Zem pred katastrofou z vesmíru

Eva Lilly je astronómka, pochádza z Piešťan a už sedem rokov žije v Honolulu na Havajských ostrovoch. Vyhľadáva nebezpečné asteroidy, ktoré by mohli ohroziť Zem.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.