Slováci aj Česi sa možno dočkajú vysokorýchlostných železníc

Bratislava/Praha 29. februára (TASR) - V Českej republike i na Slovensku v súčasnosti existujú štúdie a projekty týkajúce sa budúcej výstavby siete vysokorýchlostných ...

Bratislava/Praha 29. februára (TASR) - V Českej republike i na Slovensku v súčasnosti existujú štúdie a projekty týkajúce sa budúcej výstavby siete vysokorýchlostných železníc. České dráhy (ČD) počítajú s budovaním nových vysokorýchlostných tratí pre rýchlosť až do 300 kilometrov za hodinu (km/h). "Cez Slovensko je navrhnutých niekoľko variantov (severný, južný, stredný) pre rýchlosť 250 km/hod," uviedla pre TASR hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavlíková.

"Výstavbou vysokorýchlostných tratí možno dosiahnuť zásadné zrýchlenie osobnej diaľkovej dopravy, pretože modernizácia súčasných tratí pochádzajúcich ešte z 19. storočia to neumožňuje," uvádzajú ČD na svojej internetovej stránke.

Hlavné slovenské a české vlakové koridory v súčasnosti podstupujú rekonštrukciu a modernizáciu. Tá má zabezpečiť zvýšenie traťovej rýchlosti na 160 km/h s možnosťou, ako informovala hovorkyňa ŽSR, prevádzkovania súprav s výkyvnými skriňami pre rýchlosť maximálne 200 km/h. "Trate s vysokými rýchlosťami sa navrhujú pre rýchlosť nad 200 km/h," pripomenula Pavlíková.

Podľa ČD je modernizácia súčasných tratí prvým krokom pre zaistenie konkurencieschopnosti železníc s inými druhmi dopravy, no je potrebné "vysloviť aj 'b', čo znamená výstavbu vysokorýchlostných tratí".

"Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR," povedala TASR Pavlíková, "spracovalo niekoľko štúdií v súvislosti s vysokorýchlostnou železnicou a navrhlo trasu cez sever Slovenska do Poľska." V Bratislave sa uvažuje o riešení trate z Viedne v priestore pod Letiskom M. R. Štefánika s pokračovaním na stredné Slovensko.

V Českej republike sa v prvej fáze predpokladá výstavba novej spojnice Nürnberg - Praha, ktorá umožní spojenie hlavného mesta so západnou Európou. V ďalšej fáze sa toto spojenie predĺži cez Brno a Ostravu do Varšavy s odbočkou Brno - Viedeň a Praha - Berlín. ČD však upozorňujú, že trasovanie je v niektorých prípadoch stále iba jedným z variantov o ktorých sa uvažuje.

Vysokorýchlostné trate sú, pripomínajú ČD, úplne porovnateľné s diaľnicami - či už významom, ale aj cenou. Tá sa odhaduje na približne 500 miliónov Kč na 1 kilometer rýchlodráhy. Modernizáciu súčasných koridorov ČD prirovnávajú iba k akejsi "výmene dlažobných kociek za asfaltový povrch".

Termín začatia realizácie výstavby moderných vysokorýchlostných tratí ŽSR, rovnako ako ČD, nekonkretizujú. Podľa ČD závisí obdobie realizácie predovšetkým od schopnosti štátu presadiť veľký projekt v integrujúcej sa Európe.

V západnej Európe sú vlakové rýchlodráhy realitou už od roku 1981 a ich dĺžka dosahuje takmer 4 000 kilometrov. Prvá trať tohto typu vznikla v uvedenom roku medzi Parížom a Lyonom, koncipovali ju pre rýchlosť 270 km/h.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 197
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 465
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 621
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 873
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 578
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 318
  7. Kam do tepla v januári? 2 305
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 061
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 226
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 204

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

DOMOV

Dobré ráno: Z úst im išli retiazky a klince, opisuje prácu exorcista

Exorcistu vyberie biskup, musí byť kňaz.

KOMENTÁRE

Exekučné amnestie sú nový morálny hazard

Možno do oddlžovania idú s najlepšími úmyslami, ale dopadne to ako vždy.

KULTÚRA

Woody Allen možno nakrútil svoj posledný film

Herci sa hanbia pred jeho adoptívnou dcérou, ktorá tvrdí, že ju zneužíval.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.