Slováci aj Česi sa možno dočkajú vysokorýchlostných železníc

Bratislava/Praha 29. februára (TASR) - V Českej republike i na Slovensku v súčasnosti existujú štúdie a projekty týkajúce sa budúcej výstavby siete vysokorýchlostných ...

Bratislava/Praha 29. februára (TASR) - V Českej republike i na Slovensku v súčasnosti existujú štúdie a projekty týkajúce sa budúcej výstavby siete vysokorýchlostných železníc. České dráhy (ČD) počítajú s budovaním nových vysokorýchlostných tratí pre rýchlosť až do 300 kilometrov za hodinu (km/h). "Cez Slovensko je navrhnutých niekoľko variantov (severný, južný, stredný) pre rýchlosť 250 km/hod," uviedla pre TASR hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavlíková.

"Výstavbou vysokorýchlostných tratí možno dosiahnuť zásadné zrýchlenie osobnej diaľkovej dopravy, pretože modernizácia súčasných tratí pochádzajúcich ešte z 19. storočia to neumožňuje," uvádzajú ČD na svojej internetovej stránke.

Hlavné slovenské a české vlakové koridory v súčasnosti podstupujú rekonštrukciu a modernizáciu. Tá má zabezpečiť zvýšenie traťovej rýchlosti na 160 km/h s možnosťou, ako informovala hovorkyňa ŽSR, prevádzkovania súprav s výkyvnými skriňami pre rýchlosť maximálne 200 km/h. "Trate s vysokými rýchlosťami sa navrhujú pre rýchlosť nad 200 km/h," pripomenula Pavlíková.

Podľa ČD je modernizácia súčasných tratí prvým krokom pre zaistenie konkurencieschopnosti železníc s inými druhmi dopravy, no je potrebné "vysloviť aj 'b', čo znamená výstavbu vysokorýchlostných tratí".

"Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR," povedala TASR Pavlíková, "spracovalo niekoľko štúdií v súvislosti s vysokorýchlostnou železnicou a navrhlo trasu cez sever Slovenska do Poľska." V Bratislave sa uvažuje o riešení trate z Viedne v priestore pod Letiskom M. R. Štefánika s pokračovaním na stredné Slovensko.

V Českej republike sa v prvej fáze predpokladá výstavba novej spojnice Nürnberg - Praha, ktorá umožní spojenie hlavného mesta so západnou Európou. V ďalšej fáze sa toto spojenie predĺži cez Brno a Ostravu do Varšavy s odbočkou Brno - Viedeň a Praha - Berlín. ČD však upozorňujú, že trasovanie je v niektorých prípadoch stále iba jedným z variantov o ktorých sa uvažuje.

Vysokorýchlostné trate sú, pripomínajú ČD, úplne porovnateľné s diaľnicami - či už významom, ale aj cenou. Tá sa odhaduje na približne 500 miliónov Kč na 1 kilometer rýchlodráhy. Modernizáciu súčasných koridorov ČD prirovnávajú iba k akejsi "výmene dlažobných kociek za asfaltový povrch".

Termín začatia realizácie výstavby moderných vysokorýchlostných tratí ŽSR, rovnako ako ČD, nekonkretizujú. Podľa ČD závisí obdobie realizácie predovšetkým od schopnosti štátu presadiť veľký projekt v integrujúcej sa Európe.

V západnej Európe sú vlakové rýchlodráhy realitou už od roku 1981 a ich dĺžka dosahuje takmer 4 000 kilometrov. Prvá trať tohto typu vznikla v uvedenom roku medzi Parížom a Lyonom, koncipovali ju pre rýchlosť 270 km/h.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 356
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 119
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 128
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 772
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 770
  6. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 5 391
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 539
  8. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 518
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 094
  10. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 2 434

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Vychovala sebeckých synov. Obetavá Baba z ľadu zaujala v USA

Film ocenili na festivale Tribeca.

KOMENTÁRE

Pravicová vláda nebude. Môže za to Kotleba s Ficom?

Sulík s Matovičom odkázali, že Fico je väčšie zlo než extrémizmus.

KULTÚRA

Prvý bozk gayov. Aké revolučné filmy nakrútil Jonathan Demme

Režisér Mlčania jahniat mal 73 rokov.

Neprehliadnite tiež

Skylink mení svoje logo, zaplatí zaň do dvoch miliónov eur

Nové logo je inšpirované štylizovaným kaleidoskopom, ktorý má symbolizovať programovú pestrosť ponuky Skylink.

Šéf nemeckého Ifo bilancuje sto dní Donalda Trumpa vo funkcii

Clemens Fuest nepovažuje za veľmi pravdepodobné, že Trump začne obchodnú vojnu.

Volkswagen zvažuje predaj motocyklovej firmy Ducati. Koľko môže stáť?

Predaj by mal pomôcť Volkswagenu vyrovnať straty spojené s emisným škandálom.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop