BRATISLAVA 29. februára (SITA) - Jeho obrat za predaj potravín totiž vlani na Slovensku podľa prieskumu agentúry Terno dosiahol 23,21 mld. Sk, čo znamenalo náskok pred druhým v poradí, spoločnosťou Metro C&C Slovakia, až o vyše 9 mld. Sk. Predaj potravín pritom na celkovom obrate spoločnosti Tesco Stores SR, ktorá má na Slovensku 58 prevádzok, tvoril až 65 %.
Druhá spoločnosť v poradí, Metro C&C Slovakia, dosiahla vo svojich piatich slovenských prevádzkach obrat za potraviny v objeme 14,08 mld. Sk, čo predstavovalo 80 % z jej celkového obratu. Rovnaký podiel obratu za potraviny na celkovom obrate dosiahla aj tretia v poradí, spoločnosť Billa s 90 prevádzkami, ktorej obrat za potraviny vlani dosiahol 10,64 mld. Sk.
Nasledoval obchodný reťazec Kaufland, ktorý vo svojich 29 prevádzkach vygeneroval obrat za potraviny 9,72 mld. Sk, čo bolo 90 % z celkového obratu a prvú päťku uzatvára Ahold Retail Slovakia, ktorá v 25 obchodoch evidovala obrat za potraviny 5,6 mld. Sk, čo bolo 70 % celkového obratu. Desať najsilnejších obchodníkov, u ktorých prevažuje podiel potravinárskeho sortimentu, pritom vlani dosiahli celkový obrat vo výške 81,57 mld. Sk. Oproti roku 2006 to znamenalo nárast o 16,5 %.
Podľa analytika agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského pritom predaj potravín z pohľadu celkových obratov obchodu zaznamenal v minulom roku doposiaľ najvyššie čísla. "Spôsobil to nielen dynamický rast cien v druhom polroku 2007, ale i rozšírená sortimentná ponuka potravín, ako aj rastúca ekonomická výkonnosť domácností na Slovensku," konštatoval. Na špici najsilnejších predajcov potravín pritom v porovnaní s minulosťou nastali zmeny.
"Prvýkrát od nástupu na trh vypadol spomedzi najsilnejších spoločností Carrefour a naopak, prejavila sa sila obchodu spotrebných družstiev," dodal Drahovský. V prvej desiatke top predajcov potravín sa totiž vlani umiestnili aj dve zo spotrebných družstiev systému Coop Jednota Slovensko.
Rebríček desiatich obchodných spoločností s najväčším obratom za potraviny na Slovensku v roku 2007.
Poradie | Spoločnosť | Počet prevádzok | Celkový obrat v mld. Sk | Obrat potravín (podiel v %) | Obrat za potraviny v mld. Sk |
1. | Tesco Stores SR, a.s. | 58 | 35,7 | 65 | 23,21 |
2. | Metro C&C Slovakia, s.r.o. | 5 | 17,6 | 80 | 14,08 |
3. | Billa, s.r.o. | 90 | 13,3 | 80 | 10,64 |
4. | Kaufland SK, v.o.s. | 29 | 10,8 | 90 | 9,72 |
5. | Ahold Retail Slovakia, k.s. | 25 | 8,0 | 70 | 5,60 |
6. | CBA Slovakia, s.r.o. | 280 | 5,3 | 97 | 5,14 |
7. | Lidl Slovenská republika, v.o.s. | 98 | 4,9 | 95 | 4,66 |
8. | Labaš, s.r.o. | 9 | 4,1 | 80 | 3,28 |
9. | COOP Jednota Bratislava, s.d. | 23 | 3,2 | 85 | 2,72 |
10. | COOP Jednota Nové Zámky, s.d. | 110 | 2,8 | 90 | 2,52 |
Zdroj: TERNO - agentúra pre prieskum trhu, Bratislava, február 2008 |