Projekt GSM-R Železníc by mal stáť štvrťmiliardu

BRATISLAVA 25. februára (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) ...

BRATISLAVA 25. februára (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) na úseku Bratislava - Senec. Ako pre agentúru SITA uviedla Martina Pavlíková z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR, pôvodne bol zámer na testovanie skúšobného úseku Bratislava - Nové Zámky (približne 100 kilometrov), ale pre krátenie financií pre tento projekt bol zatiaľ skúšobný úsek skrátený len na 25 kilometrov. "Jedná sa výlučne o privátnu sieť ŽSR, ktorá bude po dobudovaní slúžiť na riadenie vlakovej dopravy," informovala Pavlíková. Celkové náklady na celý projekt vybudovania siete pre ŽSR sú plánované vo výške 8,3 mil. eur. Projekt zabezpečuje firma Kapsch CarrierCom AG.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prvé zmluvy medzi ŽSR Bratislava a spoločnosťou Kapsch AG Wien boli uzatvorené v roku 1996, ako Rámcové zmluvy na dodávku vlakových rádiových zariadení pre úsek Žilina - Čadca, Prešov - Plaveč a Košice - Žilina. Následne v ďalších rokoch boli medzi ŽSR a Kapsch uzatvorené ďalšie zmluvy a dodatky, ktoré riešili realizáciu rádiofikácie tratí ŽSR analógovým systémom. V rámci uvedených zmlúv a dodatkov bol okrem iných riešený aj úsek Kúty - Bratislava - Komárno. Realizácia tohto úseku bola v rámci úpravy zmluvných vzťahov pretransformovaná v roku 2002 na realizáciu digitálnym systémom GSM-R ako takzvaný pilotný projekt.

Medzičasom sa však firma Kapsch AG Wien pretransformovala na dve spoločnosti a to Kapsch TrafficCom AG Wien (KTC) a Kapsch CarrierCom AG Wien (KCC). KTC bola určená na zabezpečenie realizácie analógového systému a mobilných koncových zariadení GSM-R a KCC na realizáciu digitálneho systému GSM-R. Na základe už uzatvorených zmlúv medzi ŽSR a Kapsch boli analógovým systémom realizované a ukončené traťové úseky Kysak - Prešov - Plavec a Žilina - Čadca - Skalité, ktoré sú už v súčasnosti v prevádzke.

Vzhľadom k neefektívnosti budovania ďalších úsekov analógovým systémom, ako aj na základe odporúčania komisie EÚ sa ŽSR rozhodla už ďalšie traťové úseky v tomto systéme nebudovať. Pre vysporiadanie všetkých uzatvorených zmluvných vzťahov viedli ŽSR a Kapsch rokovania v rokoch 2003 až 2005. Na základe týchto rokovaní uzatvorili obidve strany dohodu o vysporiadaní zmluvných vzťahov uzatvorených do roku 2005, čím boli analógové zmluvy ukončené. Zároveň ŽSR s KCC uzatvorili v roku 2005 dodatok k Rámcovej dohode, na základe ktorého bola odštartovaná projektová príprava a realizácia pilotného úseku Bratislava - Senec.

Predmetom realizácie pilotného úseku je dodávka technologických zariadení, montáž a vybudovanie potrebnej infraštruktúry a uvedenie do prevádzky pilotného úseku Bratislava - Senec, systémom GSM-R. Od septembra 2006 sa testovala spoľahlivosť a funkčnosť vybudovaného zariadenia v železničnej stanici Bratislava Nové Mesto vo vzťahu k vonkajším základňovým staniciam a ich zariadeniam, ako aj merania funkcionality zariadení. Toto testovanie zabezpečovala spoločnosť KCC pre svoje potreby, tak aby odovzdávacie a preberacie konanie mohlo prebehnúť bez problémov na zariadeniach GSM-R. Oficiálne však bolo zariadenie uvedené do overovacej prevádzky vo februári tohto roku po obdržaní osobitného súhlasu na prevádzkovanie rádiového zariadenia od Telekomunikačného úradu SR.

Financovanie pilotného projektu GSM-R na úseku Bratislava - Senec sa zabezpečilo zo zdrojov ŽSR. Išlo o peniaze zo zrušených zmlúv so spoločnosťou KTC a na základe vzájomného zápočtu pohľadávok a záväzkov medzi ŽSR a KTC vyplývajúcich z realizácie analógových systémov na tratiach ŽSR. Celkový objem po vykonaní vzájomného zápočtu predstavoval čiastku 1,6 mil. eur v prospech ŽSR. Ďalšími financiami na realizáciu projektu bola uhradená záloha na realizáciu systému GSM-R pre KCC vo výške 6,8 mil. eur.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 113
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 049
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 14 009
  4. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 13 765
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 494
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 917
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 4 779
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 641
  9. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 4 074
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 064

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky, história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Európsky súd nám prikázal platiť za Duckého zmenku. Stále sa tak nestalo

Tri roky sa prípad nikam nepohol, zmenku zaplatí SPP alebo štát. Dovtedy sa každý deň dlh zvýši o dvetisíc eur.

DOMOV

Pavol Rusko vypovedal po Kočnerovom zadržaní na polícii

Mariana Kočnera zadržala NAKA v stredu.

DOMOV

Hrnčiar rozširuje majetok, kúpil Chatu pod Chlebom

Okolie chaty patrí firme Jozefa Kubinca, ktorý dostal aj agrodotácie.

Neprehliadnite tiež

Na pultoch stále chýbajú lokálne potraviny, oproti okolitým krajinám sme na tom najhoršie

Slovenskí potravinári bojujú s podfinancovaným spracovateľským priemyslom.

Ozdravný plán štátnej poisťovne končí, VšZP splnila čo mala

Opatrenia, ktoré poisťovňa zaviedla, ostávajú v platnosti a budú pokračovať aj naďalej.

Západné krajiny musia nájsť miesto pre 122 miliónov ton plastového odpadu

Čína od roka 1992 prijala viac než 116 miliónov ton plastov, čo predstavuje hmotnosť vyše 300 budov Empire State Building.

Turecko začína uplatňovať dovozné clá na produkty zo Spojených štátov

Clá sú odpoveďou Ankary na rozhodnutie amerického prezidenta Donalda Trumpa zaviesť dovozné clá na oceľ a hliník.

Kofola kupuje slovenskú minerálnu vodu Kláštorná

Kofola vidí v minerálnej vode Kláštorná výrazný potenciál.