Projekt GSM-R Železníc by mal stáť štvrťmiliardu

BRATISLAVA 25. februára (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) ...

BRATISLAVA 25. februára (SITA) - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) na úseku Bratislava - Senec. Ako pre agentúru SITA uviedla Martina Pavlíková z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR, pôvodne bol zámer na testovanie skúšobného úseku Bratislava - Nové Zámky (približne 100 kilometrov), ale pre krátenie financií pre tento projekt bol zatiaľ skúšobný úsek skrátený len na 25 kilometrov. "Jedná sa výlučne o privátnu sieť ŽSR, ktorá bude po dobudovaní slúžiť na riadenie vlakovej dopravy," informovala Pavlíková. Celkové náklady na celý projekt vybudovania siete pre ŽSR sú plánované vo výške 8,3 mil. eur. Projekt zabezpečuje firma Kapsch CarrierCom AG.

Prvé zmluvy medzi ŽSR Bratislava a spoločnosťou Kapsch AG Wien boli uzatvorené v roku 1996, ako Rámcové zmluvy na dodávku vlakových rádiových zariadení pre úsek Žilina - Čadca, Prešov - Plaveč a Košice - Žilina. Následne v ďalších rokoch boli medzi ŽSR a Kapsch uzatvorené ďalšie zmluvy a dodatky, ktoré riešili realizáciu rádiofikácie tratí ŽSR analógovým systémom. V rámci uvedených zmlúv a dodatkov bol okrem iných riešený aj úsek Kúty - Bratislava - Komárno. Realizácia tohto úseku bola v rámci úpravy zmluvných vzťahov pretransformovaná v roku 2002 na realizáciu digitálnym systémom GSM-R ako takzvaný pilotný projekt.

Medzičasom sa však firma Kapsch AG Wien pretransformovala na dve spoločnosti a to Kapsch TrafficCom AG Wien (KTC) a Kapsch CarrierCom AG Wien (KCC). KTC bola určená na zabezpečenie realizácie analógového systému a mobilných koncových zariadení GSM-R a KCC na realizáciu digitálneho systému GSM-R. Na základe už uzatvorených zmlúv medzi ŽSR a Kapsch boli analógovým systémom realizované a ukončené traťové úseky Kysak - Prešov - Plavec a Žilina - Čadca - Skalité, ktoré sú už v súčasnosti v prevádzke.

Vzhľadom k neefektívnosti budovania ďalších úsekov analógovým systémom, ako aj na základe odporúčania komisie EÚ sa ŽSR rozhodla už ďalšie traťové úseky v tomto systéme nebudovať. Pre vysporiadanie všetkých uzatvorených zmluvných vzťahov viedli ŽSR a Kapsch rokovania v rokoch 2003 až 2005. Na základe týchto rokovaní uzatvorili obidve strany dohodu o vysporiadaní zmluvných vzťahov uzatvorených do roku 2005, čím boli analógové zmluvy ukončené. Zároveň ŽSR s KCC uzatvorili v roku 2005 dodatok k Rámcovej dohode, na základe ktorého bola odštartovaná projektová príprava a realizácia pilotného úseku Bratislava - Senec.

Predmetom realizácie pilotného úseku je dodávka technologických zariadení, montáž a vybudovanie potrebnej infraštruktúry a uvedenie do prevádzky pilotného úseku Bratislava - Senec, systémom GSM-R. Od septembra 2006 sa testovala spoľahlivosť a funkčnosť vybudovaného zariadenia v železničnej stanici Bratislava Nové Mesto vo vzťahu k vonkajším základňovým staniciam a ich zariadeniam, ako aj merania funkcionality zariadení. Toto testovanie zabezpečovala spoločnosť KCC pre svoje potreby, tak aby odovzdávacie a preberacie konanie mohlo prebehnúť bez problémov na zariadeniach GSM-R. Oficiálne však bolo zariadenie uvedené do overovacej prevádzky vo februári tohto roku po obdržaní osobitného súhlasu na prevádzkovanie rádiového zariadenia od Telekomunikačného úradu SR.

Financovanie pilotného projektu GSM-R na úseku Bratislava - Senec sa zabezpečilo zo zdrojov ŽSR. Išlo o peniaze zo zrušených zmlúv so spoločnosťou KTC a na základe vzájomného zápočtu pohľadávok a záväzkov medzi ŽSR a KTC vyplývajúcich z realizácie analógových systémov na tratiach ŽSR. Celkový objem po vykonaní vzájomného zápočtu predstavoval čiastku 1,6 mil. eur v prospech ŽSR. Ďalšími financiami na realizáciu projektu bola uhradená záloha na realizáciu systému GSM-R pre KCC vo výške 6,8 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 480
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 147
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 145
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 267
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 168
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 278
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 088
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 517
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 633
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 516

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.

KOMENTÁRE

Lepší príklad podvádzania pri tendroch by nevymyslel ani Matovič

Po rokoch idú nástenkári pred súd.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop