Bratislava 28. februára (TASR) - Problematika reklamačného konania uvedená v platnom zákone o ochrane spotrebiteľa je z pohľadu predajcov obuvi nevýhodná a jednostranná. Uviedol to prezident Zväzu kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu (ZKOP) SR Štefan Štulo na seminári zameranom na posudzovanie chýb obuvi a uplatňovanie reklamačného poriadku. Seminár sa uskutočnil počas veľtrhu Ledermode, ktorý druhým dňom pokračuje v Bratislave.
"Zákon ukladá predajcovi v obchode pri reklamácii povinnosť vynaložiť prostriedky bez ohľadu na fakt, či je reklamácia v jeho prospech alebo neprospech," uviedol Štulo. Predajca podľa jeho slov aj v prípade, ak je presvedčený, že obuv je nereklamovateľná, nakoľko ju zákazník napr. nepoužíval na účel, na ktorý bola určená, alebo používal nesprávnym spôsobom, musí urobiť rozhodnutie, ktoré je pre neho ekonomickejšie a nie, ktoré si stav vyžaduje.
"Súčasný zákon ukladá, aby predajca rozhodol v priebehu jedného až troch dní o reklamácii," pripomenul šéf profesijnej organizácie ZKOP. Ak by ju zamietol, musí ju dať na posúdenie do akreditovanej skúšobne alebo znalcovi, zaplatí poplatok 1 500 Sk a potom sa o nej rozhodne. Ak ju nezamietne, ale prijme, postupuje ďalej v zmysle zákona. Z pohľadu predajcu, ak je hodnota tovaru nižšia ako samotný poplatok, je výhodnejšie reklamáciu uznať ako odmietnuť.
Štulo podotkol, že táto problematika bola už predmetom diskusie na rezorte hospodárstva viackrát. "Veríme," dodal, "že sa podarí vypracovať novelu zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá by vzťahy pri reklamácii upravila k spokojnosti zákazníka aj predajcu, teda aby predajca, ak je v práve, mal možnosť reklamáciu zamietnuť."
Predajcovia obuvi - vystavovatelia na veľtrhu upozornili, že ak by situáciu v reklamačnom konaní porovnali so stavom v EÚ, vyplýva z toho nie veľmi správna implementácia relevantnej európskej smernice, zákon sa teda postavil na stranu spotrebiteľa, na predajcu v tomto prípade ako keby pozabudol.
Podľa práva EÚ je minimálne do 6 mesiacov dôkazové právo na strane predajcu a po uplynutí tejto lehoty na strane zákazníka, čo podľa zástupcov ZOKP vytvára nerovnováhu v súčasnej legislatíve.
Informáciu poskytla hovorkyňa a. s. Incheba Martina Štofaniková.