Urýchlenie výstavby diaľnic bude podľa Palčáka prínosom

BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena ...

BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena dá odpoveď na to, koľko bude potrebné zaplatiť za urýchlenie výstavby diaľnic. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Zároveň vyslovil presvedčenie, že pre Slovensko to bude celkovo znamenať prínos vzhľadom na očakávané efekty z urýchlenia stavby diaľnic.

V súvislosti s tým, že ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ diaľničných projektov PPP vybralo do druhého kola prvého tendra na D-jednotke len dvoch zo šiestich uchádzačov, Palčák poznamenal, že sa tým znížila súťaživosť. "Z pohľadu ceny, konkurencie je vždy výhodnejšie, keď súťaživosť je medzi viacerými uchádzačmi," uviedol šéf VÚD pre agentúru SITA.

Vyslovil pritom nádej, že celý tento proces bude pokračovať dobre a víťaz tendra na prvý balík PPP na diaľnici D1 by mohol byť známy niekedy v polovici tohto roku, aby sa mohla uzatvoriť koncesná zmluva. Palčák pripomenul, že pôjde o investičné náklady nielen na výstavbu, ale aj prevádzku a údržbu počas 30 rokov, pričom časť rizík s tým spojených zoberie na seba koncesionár. "Ja len dúfam, že ministerstvu dopravy sa podarí tento proces zvládnuť bez nejakých problémov," dodal riaditeľ VÚD.

Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov.

Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov. Sú nimi francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.

Úrad pre verejné obstarávanie prijal jednu námietku proti vyradeniu uchádzača z tohto tendra. Informovať o tom, kto námietku podal, bude môcť podľa hovorkyne úradu Heleny Fialovej až po prijatí rozhodnutia, najneskôr 17. marca tohto roka. Proti vylúčeniu z tohto tendra sa najprv na ministerstvo dopravy odvolali traja uchádzači.

Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk bez DPH. Zmluva s vybraným koncesionárom na R1 by mohla byť podpísaná podľa ministra dopravy pred Vianocami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 722
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 275
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 181
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 125
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 502
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 968
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 934
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 873
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 368
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 216

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Držme sa my len Ruska! Veď aj tam je Západ

Váhanie a spor v otázke MiG-ov naznačujú dvojtvárnosť Slovenska.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.

Elena Kohútiková odchádza z pozície zástupkyne generálneho riaditeľa VÚB

Bude však naďalej aktívna v správnych a vedeckých radách univerzít, v Nadácii VÚB a má aj ďalšie plány.

Americká centrálna banka sa začne zbavovať dlhopisov, ktoré nakupuje od krízy

Americká centrálna banka (Fed) začne obmedzovať svoje obrovské portfólio dlhopisov, ktoré nakupovala v úsilí o stabilizáciu ekonomiky po finančnej kríze z roku 2008.