Urýchlenie výstavby diaľnic bude podľa Palčáka prínosom

BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena ...

BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena dá odpoveď na to, koľko bude potrebné zaplatiť za urýchlenie výstavby diaľnic. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Zároveň vyslovil presvedčenie, že pre Slovensko to bude celkovo znamenať prínos vzhľadom na očakávané efekty z urýchlenia stavby diaľnic.

V súvislosti s tým, že ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ diaľničných projektov PPP vybralo do druhého kola prvého tendra na D-jednotke len dvoch zo šiestich uchádzačov, Palčák poznamenal, že sa tým znížila súťaživosť. "Z pohľadu ceny, konkurencie je vždy výhodnejšie, keď súťaživosť je medzi viacerými uchádzačmi," uviedol šéf VÚD pre agentúru SITA.

Vyslovil pritom nádej, že celý tento proces bude pokračovať dobre a víťaz tendra na prvý balík PPP na diaľnici D1 by mohol byť známy niekedy v polovici tohto roku, aby sa mohla uzatvoriť koncesná zmluva. Palčák pripomenul, že pôjde o investičné náklady nielen na výstavbu, ale aj prevádzku a údržbu počas 30 rokov, pričom časť rizík s tým spojených zoberie na seba koncesionár. "Ja len dúfam, že ministerstvu dopravy sa podarí tento proces zvládnuť bez nejakých problémov," dodal riaditeľ VÚD.

Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov.

Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov. Sú nimi francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.

Úrad pre verejné obstarávanie prijal jednu námietku proti vyradeniu uchádzača z tohto tendra. Informovať o tom, kto námietku podal, bude môcť podľa hovorkyne úradu Heleny Fialovej až po prijatí rozhodnutia, najneskôr 17. marca tohto roka. Proti vylúčeniu z tohto tendra sa najprv na ministerstvo dopravy odvolali traja uchádzači.

Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk bez DPH. Zmluva s vybraným koncesionárom na R1 by mohla byť podpísaná podľa ministra dopravy pred Vianocami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 881
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 460
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 748
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 673
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 949
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 744
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 479
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 446
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 665
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop