Urýchlenie výstavby diaľnic bude podľa Palčáka prínosom

BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena ...

BRATISLAVA 28. februára (SITA) - Slovensko potrebuje diaľnice ako soľ a musí ich stavať aj s pomocou súkromných investorov cez projekty vereno-súkromného partnerstva (PPP). Až konečná vysúťažená cena dá odpoveď na to, koľko bude potrebné zaplatiť za urýchlenie výstavby diaľnic. Agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Zároveň vyslovil presvedčenie, že pre Slovensko to bude celkovo znamenať prínos vzhľadom na očakávané efekty z urýchlenia stavby diaľnic.

V súvislosti s tým, že ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ diaľničných projektov PPP vybralo do druhého kola prvého tendra na D-jednotke len dvoch zo šiestich uchádzačov, Palčák poznamenal, že sa tým znížila súťaživosť. "Z pohľadu ceny, konkurencie je vždy výhodnejšie, keď súťaživosť je medzi viacerými uchádzačmi," uviedol šéf VÚD pre agentúru SITA.

Vyslovil pritom nádej, že celý tento proces bude pokračovať dobre a víťaz tendra na prvý balík PPP na diaľnici D1 by mohol byť známy niekedy v polovici tohto roku, aby sa mohla uzatvoriť koncesná zmluva. Palčák pripomenul, že pôjde o investičné náklady nielen na výstavbu, ale aj prevádzku a údržbu počas 30 rokov, pričom časť rizík s tým spojených zoberie na seba koncesionár. "Ja len dúfam, že ministerstvu dopravy sa podarí tento proces zvládnuť bez nejakých problémov," dodal riaditeľ VÚD.

Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov.

Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov. Sú nimi francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.

Úrad pre verejné obstarávanie prijal jednu námietku proti vyradeniu uchádzača z tohto tendra. Informovať o tom, kto námietku podal, bude môcť podľa hovorkyne úradu Heleny Fialovej až po prijatí rozhodnutia, najneskôr 17. marca tohto roka. Proti vylúčeniu z tohto tendra sa najprv na ministerstvo dopravy odvolali traja uchádzači.

Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk bez DPH. Zmluva s vybraným koncesionárom na R1 by mohla byť podpísaná podľa ministra dopravy pred Vianocami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  3. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  4. Nestíhate nakupovať darčeky?
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  7. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  8. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  9. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  2. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  3. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  6. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  7. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  8. 4 body úspechu realizácie stavby
  9. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  10. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 76 972
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 803
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 005
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 205
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 143
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 077
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 602
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 789
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 594
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 567

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Briti už rátajú s chaosom. Odchod bez dohody je reálnejší

Mayová sľubuje, že svojich poslancov presvedčí.

PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Mayová má šancu na víťazný ťah (píše Mikuláš Dzurinda)

Pat môžu vyriešiť predčasné voľby.

Neprehliadnite tiež

Taliansko sa s eurokomisiou dohodlo na budúcoročnom rozpočte

Dodala, že dohoda bude formalizovaná v stredu v Bruseli.

Volkswagen zvýši podiel elektromobilov v ponuke

Automobilka chce splniť prísnejšie emisné normy Európskej únie.

Rekordná ťažba v Rusku a USA tlačí ceny ropy prudko dole

Ceny ropy klesli o viac ako päť percent.