AKTUALIZOVANÉ 15:15

Na Slovensku sa vlani vyrobilo viac ako polmilióna áut

Celkový počet áut, ktoré minulý rok vyrobili automobilky Volkswagen, Kia a PSA Peugeot Citroën dosiahol 562 tisíc.

BRATISLAVA 26. februára (SITA) - Automobilový koncern PSA Peugeot Citroën plánuje na Slovensku v roku 2009 spustiť výrobu úplne nového modelu. Ako v utorok uviedol na konferencii AutoSlovakia08 výkonný riaditeľ PSA Slovakia Jean Mouro, tento model by sa mal vyrábať iba na Slovensku a príprave spustenia jeho výroby sa bude firma v tomto roku intenzívne venovať. Investície do rozširovania výroby na Slovensku však v tejto súvislosti spoločnosť neplánuje a to napriek tomu, že v regióne strednej Európy zaznamenal PSA v minulom roku nárast predaja o 15,5 % na 132 tis. kusov. Podľa Moura má totiž trnavský závod ešte v objeme produkcie rezervy, ktoré by mal nový model zaplniť. PSA Peugeot Citroën Slovakia v Trnave vyrobil v minulom roku viac ako 177 tis. vozidiel modelu Peugeot 207. Oproti roku 2006 sa tak výroba zvýšila viac ako trojnásobne.

Na Slovensku sa francúzska automobilka chce okrem príprav výroby nového modelu sústrediť aj na zvýšenie produkcie o zhruba 13 %, čo by v dvojzmennej prevádzke znamenalo ročný objem výroby 200 tis. automobilov. Z pohľadu dodávok pre závod PSA v Trnave väčšina v minulom roku pochádzala spoza hraníc Slovenska. Podľa Moura sa denne do trnavského závodu privezie vyše dvoch miliónov komponentov, z ktorých v hodnotovom vyjadrení pochádza vyše 40 % zo strednej Európy. Hodnota dodávok slovenskými dodávateľmi predstavuje 28 % z celkovej hodnoty dodávok do trnavského závodu. V minulom roku v automobilke PSA v Trnave pracovalo zhruba 3 300 pracovníkov, čo je približne rovnaký počet ako v roku 2006.

Automobilka v Trnave je technologicky najmodernejším závodom skupiny PSA Peugeot Citroën. Strategická investícia do PSA Peugeot Citroën Slovakia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla 700 mil. eur. V lete 2003 položili základný kameň závodu a už v júni 2006 sa rozbehla sériová výroba vozidiel modelu Peugeot 207. V roku 2006 bolo vyrobených takmer 52 tis. vozidiel. V roku 2007 objem výroby v dvoch pracovných zmenách stúpol na zhruba 180 tis. vozidiel. Výrobná kapacita závodu je 300 tis. vozidiel ročne v troch pracovných zmenách.

Volkswagen vyrobil v minulom roku 240 tisíc automobilov

Spoločnosť Volkswagen Slovakia vyrobila v minulom roku na Slovensku 240 tis. automobilov, 350 tis. prevodoviek a zhruba 20 mil. komponentov do prevodoviek. Uviedol to generálny riaditeľ Volkswagen Slovakia Andreas Tostmann. Ako dodal, takmer celá produkcia slovenských závodov koncernu smerovala do zahraničia. Vyše 20 % slovenskej produkcie Volkswagenu sa pritom exportovalo do Nemecka a vyše 13 % do USA. Na Slovensku sa predalo len 0,4 % produkcie Volkswagen Slovakia.

Vo výrobe automobilov na Slovensku v minulom dominovali jednoznačne SUV modely Tuareg a Audi Q7, ktoré tvorili vyše 70-percentný podiel na celkovej produkcii Volkswagen Slovakia. Na výrobe automobilov na Slovensku sa pritom podieľa až tisícka dodávateľov, z ktorých je zo Slovenska iba niečo vyše 30 %. Rovnaký podiel dodávateľov má totiž firma v Nemecku, ďalších v susednej Českej republike a v Maďarsku. Podľa Tostmanna bude nevyhnutné tento stav zmeniť a so zvyšujúcimi sa tlakmi na znižovanie nákladov a zvyšovanie produktivity sa budú musieť aj dodávatelia priblížiť k výrobcovi a naďalej sa bude musieť zlepšovať dodávateľská sieť.

Spoločnosť Volkswagen Slovakia vznikla v roku 1991 na základoch automobilky BAZ v Bratislave. V súčasnosti má na Slovensku tri prevádzky. Okrem automobilky v Bratislave je to Martinský závod na prevodovky a komponenty do prevodoviek a prevádzka v Košiciach, v ktorej sa pripravujú autá na export do Ruska.

Kia plánuje v tomto roku vyrobiť 225 tisíc áut

Najmladší výrobca automobilov na Slovensku, spoločnosť Kia Motors Slovakia, plánuje v tomto roku zvýšiť výrobu automobilov vo svojom žilinskom závode o 55 % na 225 tis. automobilov. V minulom roku pritom spoločnosť vyrobila 145 tis. automobilov. Plnú kapacitu závodu, a to výrobu 300 tis. automobilov ročne, by mala Kia v Žiline dosiahnuť do roku 2010. Povedal to viceprezident Kia Motors Slovakia pre prevádzku Young-Taek Huh. Ako dodal, väčšinu vyprodukovaných automobilov v minulom roku tvorila 5-dverová verzia Kie cee'd, ktorých spoločnosť vyrobila 89,5 tis. kusov.

Kia Motors Slovakia má v súčasnosti 55 % svojich dodávateľov na Slovensku, zvyšných 45 % je z Európy. Podľa Huha je však zámerom spoločnosti podiel domácich dodávateľov v najbližších rokoch ešte zvýšiť. "Našimi podmienkami pri výbere dodávateľov sú pritom kvalita, cena a dodacie podmienky," konštatoval.

Takmer celá výroba žilinskej Kie sa pritom exportuje do zahraničia. Na Slovensku zostávajú len dve percentá. Podľa Huha sú automobily zo žilinského závodu určené pre európsky trh a tam taktiež smerujú. Najväčší podiel sa pritom vyváža do Nemecka. Firma podľa Huha v Európe od spustenia produkcie už predala 115 tis. automobilov, pričom objem objednávok dosiahol 180 tis. kusov.

V spoločnosti Kia Motors Slovakia v súčasnosti pracuje 2 700 zamestnancov, z čoho je 2 350 ľudí zamestnaných priamo vo výrobe a zvyšok tvoria inžinieri, technici a administratívni pracovníci. Výroba pritom v spoločnosti prebieha v dvoch pracovných zmenách. Spolu s kórejskými dodávateľmi však Kia na Slovensku vytvorila až 10 tis. pracovných miest. Investície koncernu Kia na Slovensku dosiahli 1 mld. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 174
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 935
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 977
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 330
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 994
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 865
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 398
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 590
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 870
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop