AKTUALIZOVANÉ 15:15

Na Slovensku sa vlani vyrobilo viac ako polmilióna áut

Celkový počet áut, ktoré minulý rok vyrobili automobilky Volkswagen, Kia a PSA Peugeot Citroën dosiahol 562 tisíc.

BRATISLAVA 26. februára (SITA) - Automobilový koncern PSA Peugeot Citroën plánuje na Slovensku v roku 2009 spustiť výrobu úplne nového modelu. Ako v utorok uviedol na konferencii AutoSlovakia08 výkonný riaditeľ PSA Slovakia Jean Mouro, tento model by sa mal vyrábať iba na Slovensku a príprave spustenia jeho výroby sa bude firma v tomto roku intenzívne venovať. Investície do rozširovania výroby na Slovensku však v tejto súvislosti spoločnosť neplánuje a to napriek tomu, že v regióne strednej Európy zaznamenal PSA v minulom roku nárast predaja o 15,5 % na 132 tis. kusov. Podľa Moura má totiž trnavský závod ešte v objeme produkcie rezervy, ktoré by mal nový model zaplniť. PSA Peugeot Citroën Slovakia v Trnave vyrobil v minulom roku viac ako 177 tis. vozidiel modelu Peugeot 207. Oproti roku 2006 sa tak výroba zvýšila viac ako trojnásobne.

Na Slovensku sa francúzska automobilka chce okrem príprav výroby nového modelu sústrediť aj na zvýšenie produkcie o zhruba 13 %, čo by v dvojzmennej prevádzke znamenalo ročný objem výroby 200 tis. automobilov. Z pohľadu dodávok pre závod PSA v Trnave väčšina v minulom roku pochádzala spoza hraníc Slovenska. Podľa Moura sa denne do trnavského závodu privezie vyše dvoch miliónov komponentov, z ktorých v hodnotovom vyjadrení pochádza vyše 40 % zo strednej Európy. Hodnota dodávok slovenskými dodávateľmi predstavuje 28 % z celkovej hodnoty dodávok do trnavského závodu. V minulom roku v automobilke PSA v Trnave pracovalo zhruba 3 300 pracovníkov, čo je približne rovnaký počet ako v roku 2006.

Automobilka v Trnave je technologicky najmodernejším závodom skupiny PSA Peugeot Citroën. Strategická investícia do PSA Peugeot Citroën Slovakia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla 700 mil. eur. V lete 2003 položili základný kameň závodu a už v júni 2006 sa rozbehla sériová výroba vozidiel modelu Peugeot 207. V roku 2006 bolo vyrobených takmer 52 tis. vozidiel. V roku 2007 objem výroby v dvoch pracovných zmenách stúpol na zhruba 180 tis. vozidiel. Výrobná kapacita závodu je 300 tis. vozidiel ročne v troch pracovných zmenách.

Volkswagen vyrobil v minulom roku 240 tisíc automobilov

Spoločnosť Volkswagen Slovakia vyrobila v minulom roku na Slovensku 240 tis. automobilov, 350 tis. prevodoviek a zhruba 20 mil. komponentov do prevodoviek. Uviedol to generálny riaditeľ Volkswagen Slovakia Andreas Tostmann. Ako dodal, takmer celá produkcia slovenských závodov koncernu smerovala do zahraničia. Vyše 20 % slovenskej produkcie Volkswagenu sa pritom exportovalo do Nemecka a vyše 13 % do USA. Na Slovensku sa predalo len 0,4 % produkcie Volkswagen Slovakia.

Vo výrobe automobilov na Slovensku v minulom dominovali jednoznačne SUV modely Tuareg a Audi Q7, ktoré tvorili vyše 70-percentný podiel na celkovej produkcii Volkswagen Slovakia. Na výrobe automobilov na Slovensku sa pritom podieľa až tisícka dodávateľov, z ktorých je zo Slovenska iba niečo vyše 30 %. Rovnaký podiel dodávateľov má totiž firma v Nemecku, ďalších v susednej Českej republike a v Maďarsku. Podľa Tostmanna bude nevyhnutné tento stav zmeniť a so zvyšujúcimi sa tlakmi na znižovanie nákladov a zvyšovanie produktivity sa budú musieť aj dodávatelia priblížiť k výrobcovi a naďalej sa bude musieť zlepšovať dodávateľská sieť.

Spoločnosť Volkswagen Slovakia vznikla v roku 1991 na základoch automobilky BAZ v Bratislave. V súčasnosti má na Slovensku tri prevádzky. Okrem automobilky v Bratislave je to Martinský závod na prevodovky a komponenty do prevodoviek a prevádzka v Košiciach, v ktorej sa pripravujú autá na export do Ruska.

Kia plánuje v tomto roku vyrobiť 225 tisíc áut

Najmladší výrobca automobilov na Slovensku, spoločnosť Kia Motors Slovakia, plánuje v tomto roku zvýšiť výrobu automobilov vo svojom žilinskom závode o 55 % na 225 tis. automobilov. V minulom roku pritom spoločnosť vyrobila 145 tis. automobilov. Plnú kapacitu závodu, a to výrobu 300 tis. automobilov ročne, by mala Kia v Žiline dosiahnuť do roku 2010. Povedal to viceprezident Kia Motors Slovakia pre prevádzku Young-Taek Huh. Ako dodal, väčšinu vyprodukovaných automobilov v minulom roku tvorila 5-dverová verzia Kie cee'd, ktorých spoločnosť vyrobila 89,5 tis. kusov.

Kia Motors Slovakia má v súčasnosti 55 % svojich dodávateľov na Slovensku, zvyšných 45 % je z Európy. Podľa Huha je však zámerom spoločnosti podiel domácich dodávateľov v najbližších rokoch ešte zvýšiť. "Našimi podmienkami pri výbere dodávateľov sú pritom kvalita, cena a dodacie podmienky," konštatoval.

Takmer celá výroba žilinskej Kie sa pritom exportuje do zahraničia. Na Slovensku zostávajú len dve percentá. Podľa Huha sú automobily zo žilinského závodu určené pre európsky trh a tam taktiež smerujú. Najväčší podiel sa pritom vyváža do Nemecka. Firma podľa Huha v Európe od spustenia produkcie už predala 115 tis. automobilov, pričom objem objednávok dosiahol 180 tis. kusov.

V spoločnosti Kia Motors Slovakia v súčasnosti pracuje 2 700 zamestnancov, z čoho je 2 350 ľudí zamestnaných priamo vo výrobe a zvyšok tvoria inžinieri, technici a administratívni pracovníci. Výroba pritom v spoločnosti prebieha v dvoch pracovných zmenách. Spolu s kórejskými dodávateľmi však Kia na Slovensku vytvorila až 10 tis. pracovných miest. Investície koncernu Kia na Slovensku dosiahli 1 mld. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 349
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 518
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 028
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 652
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 921
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 568
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 520
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 259
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 246
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 102

Téma: Peugeot


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Nový šéf ÚVO už pozná svoj plat, vyše 3-tisíc eur mu bude chodiť na účet päť rokov

Právnik Miroslav Hlivák bude zarábať mesačne zhruba 3 142 eur.

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.