ČASOVÁ TIESEŇ JE DÔVOD, PRE KTORÝ SA O GEOLOGICKÉ PRÁCE PRE DIAĽNICE NESÚŤAŽILO

Štát opäť vyberal bez súťaže

Národná diaľničná spoločnosť zaplatí desiatky miliónov bez verejnej súťaže za geologický prieskum. Odvoláva sa na vládou urýchľovanú výstavbu diaľnic. SDKÚ to kritizuje.

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že výber firmy na geologický prieskum za 60 miliónov bol v súlade so zákonom a prinútila ich k tomu časová tieseň.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť v decembri vybrala firmu, ktorá pre ňu vykoná geologický prieskum na diaľničnom úseku za Žilinou. Víťazom sa stala žilinská firma Ingeo–ighp, ktorá za zákazku ponúkla necelých 60 miliónov bez DPH. Na výbere víťaza by nebolo nič zvláštne, ak by podobnú súťaž Národná diaľničná už raz nezrušila a na výber firmy bez verejnej súťaže použila argument časovej tiesne.

Ďalšia rýchla súťaž z dôvodu rozhodnutia vlády

Argument časovej tiesne používa aj minister dopravy Ľubomír Vážny, keď obhajuje výber právneho poradcu pri výstavbe diaľnic formou verejno­súk­romného partnerstva (PPP) za takmer 400 miliónov korún.

K možnému porušeniu zákona o verejnom obstarávaní Národnou diaľničnou sa zatiaľ Úrad pre verejné obstarávanie nevie vyjadriť. „Keďže sme nerobili kontrolu, nemôžeme povedať, či došlo, alebo nedošlo k porušeniu zákona,“ povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová.

Podľa zákona o verejnom obstarávaní však môže štátny úrad použiť argument časovej tiesne iba vtedy, ak ide o mimoriadnu udalosť. Môže ísť napríklad o živelnú pohromu, haváriu alebo situáciu bezprostredne ohrozujúcu život, zdravie ľudí alebo životné prostredie.

Ďalšou podmienkou je, že mimoriadnu udalosť nespôsobil samotný obstarávateľ. V obidvoch prípadoch je však za časovou tiesňou snaha vlády postaviť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami už v roku 2010. Prijala k tomu aj uznesenia, na ktoré sa odvoláva tak ministerstvo dopravy, ako aj Národná diaľničná.

NDS: Všetko je v poriadku

Podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka celý proces prebehol transparentne. „Prvú súťaž sme ukončili z dôvodu, že všetci uchádzači predložili zlé podklady,“ povedal. Táto verejná súťaž bola vypísaná v júli 2006.

Po zrušení tendra začala Národná diaľničná podľa Jánošíka pracovať na podkladoch pre novú súťaž. V priebehu ich prípravy však vláda prijala rozhodnutie urýchliť výstavbu diaľnic a „my sme prijali kroky, aby sme splnili časový plán pre všetky úseky PPP diaľnic“.

Diaľničná spoločnosť tak vysúťažila 60-miliónovú zákazku bez riadnej verejnej súťaže rokovacím konaním bez zverejnenia, čo znamená, že priamo oslovila vybrané firmy.

„Súťaž prebehla na základe štandardných podmienok, v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Dôvodom, prečo sme vybrali túto metódu, bola jednoznačne časová tieseň,“ povedal Jánošík. Národná diaľničná rokovala o zákazke s troma záujemcami.

SDKÚ: Nepáči sa nám to

Suma 60 miliónov za geologické práce je podľa Jánošíka primeraná úseku, na ktorom sa má prieskum uskutočniť. „Ide o najťažšie terény, ktoré na Slovensku máme.“ Podľa neho tak nemožno úsek za Žilinou porovnávať napríklad s inými úsekmi diaľnic.

Jánošík tak chcel poukázať na to, že kým na úseku R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou je možné urobiť prieskum za zhruba 20 miliónov korún, na úsekoch za Žilinou sa to za túto cenu urobiť nedá.

Tender na geologické práce za 60 miliónov sa však nezdá poslancovi za SKDÚ Stanislavovi Janišovi. „Budeme si musieť zvoliť kritériá, na základe kto­rých budeme sledovať zákazky verejného obstarávania,“ povedal. Podľa neho je to ďalší prípad, keď mohlo dôjsť k zvýhodneniu niektorého z účastníkov. Takéto zákazky môžu byť aj príčinou, prečo sa diaľnice stavajú draho.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 433
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 880
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 665
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 475
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 094
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 089
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 775
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 624
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 168
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 759

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.