Železnice testujú vlastnú GSM sieť

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) odštartovali v mesiaci február skúšobnú prevádzku vlastnej mobilnej siete GSM-R (Global System for Mobile communicatins-Railways) na úseku Bratislava - Senec.

BRATISLAVA 25. februára -

Ako pre agentúru SITA uviedla Martina Pavlíková z odboru komunikácie Generálneho riaditeľstva ŽSR, pôvodne bol zámer na testovanie skúšobného úseku Bratislava - Nové Zámky (približne 100 kilometrov), ale pre krátenie financií pre tento projekt bol zatiaľ skúšobný úsek skrátený len na 25 kilometrov. "Jedná sa výlučne o privátnu sieť ŽSR, ktorá bude po dobudovaní slúžiť na riadenie vlakovej dopravy," informovala Pavlíková.

Súčasťou systému je centrála, ktorá postačuje pre celú sieť, teda pre celé ŽSR. Tá sa nachádza v priestoroch železničnej stanice Bratislava Nové Mesto. Celkové náklady na celý projekt vybudovania siete pre ŽSR sú plánované vo výške 8,3 mil. eur.

Zmestí sa viac vlakov

Sieť sa začala budovať už v roku 2003 priniesť by mala zvýšenie bezpečnosti vlakovej dopravy a zhustenie frekvencie vlakov na najvyťaženejších úsekoch. Hlavným dôvodom na zavedenie novej siete GSM-R určenej najmä pre komunikáciu rušňovodičov s centrami riadiacimi vlakovú dopravu je zjednotenie komunikačných štandardov pre celú Európu.

"Pri ceste vlaku po Európe totiž treba dnes často vymieňať rušeň len preto, lebo v rôznych krajinách sa používajú na komunikáciu rôzne štandardy," povedal SME ešte pri začiatku stavby siete Johann Garstenauer, viceprezident pre predaj GSM-R spoločnosti Siemens, ktorá siete GSM-R dodáva.

Špeciálne železničné GSM-R siete sa od bežných odlišujú využitou frekvenciou, takže na komunikáciu nemožno využiť tradičné mobilné telefóny. Naproti tomu majú niekoľko špeciálnych funkcií: umožňujú komunikáciu pri rýchlosti až 500 kilometrov za hodinu, veľmi rýchle nadviazanie spojenia (okolo dvoch sekúnd) aj stanovenie priorít rôznych volaní.

Znamená to, že ak rušňovodič vyšle pri probléme na trati núdzový signál, spojenie s operátorom dostane okamžite, na úkor iných hovorov s nižšou prioritou.

Sieť nebude slúžiť len na prenos hlasu, ale aj dát, napríklad údajov o polohe vlaku. To umožní pri zachovaní bezpečnosti skrátiť časové intervaly medzi prejazdom vlakov na tej istej trati - ich poloha sa totiž bude monitorovať neustále, nielen po určitých úsekoch ako v súčasnosti.

Prostredníctvom GSM bude možné aj na diaľku zastaviť vlak a v budúcnosti sa počíta s tým, že koncovými zariadeniami by mali byť vybavené nielen kabíny rušňov, ale napríklad aj robotníci pracujúci na trati.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  5. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 74 347
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 048
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 117
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 611
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 267
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 259
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 500
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 702
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 614
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 611

Téma: Železnice Slovenskej republiky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdoš chce v Bratislave hrob neznámeho vojaka za státisíce eur

Socha komunistu Čulena skončí v sklade.

Dobré ráno

Dobré ráno: Čo znamená, keď to dáte na Matoviča

Ako demokrati hľadali kandidát na prezidenta.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko chce bozkávať vence

Na klamstvách spoluprácu založiť nemôžeme.

Neprehliadnite tiež

Wood&Company kúpila ďalšiu budovu

Biznis centrum BBC5 v bratislavskej komerčnej zóne na Plynárenskej ulici mení majiteľa.

Staré Mesto schválilo rozpočet na rok 2019

Samospráva bude hospodáriť s rozpočtom vo výške viac ako 25 miliónov eur.

V Starom Meste vzniklo Námestie Mateja Korvína

Ide o novovzniknutý priestor v rámci administratívno-obytného komplexu na Radlinského ulici.

Taliansko sa s eurokomisiou dohodlo na budúcoročnom rozpočte

Dodala, že dohoda bude formalizovaná v stredu v Bruseli.

Volkswagen zvýši podiel elektromobilov v ponuke

Automobilka chce splniť prísnejšie emisné normy Európskej únie.