SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Štvrtinu nášho HDP vytvorili automobilky

Jednu štvrtinu hrubého domáceho produktu (HDP) Slovenska vytvoril automobilový priemysel. Zároveň sa tretinou podieľal na celkovom exporte Slovenska.

Bratislava 24. februára (TASR) - V najbližších 3 až 4 rokoch by malo podľa prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR vzniknúť v tomto sektore až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať viac ako 840 000 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete.

Podľa člena predstavenstva pre personálne záležitosti automobilky Volkswagen Slovakia, a. s., Jaroslava Holečka silná pozícia automobilového priemyslu v slovenskej ekonomike pravdepodobne zotrvá aj v ďalších rokoch. "Investori na Slovensku neinvestovali na jeden alebo dva roky. Volkswagen je na Slovensku so svojím závodom už 17 rokov a ďalej rozvíja svoje aktivity. Ohodnotením pre nás sú produkty, ktoré tu vyrábame," konštatoval pre TASR Holeček. Automobilka plánuje od marca tohto roka spustiť aj výrobu novej Škody Octavia. "Prvé octavie sú už u nás v podniku. Vyrobili sme prvé prototypy, ktoré sú dôležité pre to, aby sa ľudia naučili vyrábať toto vozidlo a na začiatku marca vyjdú z našich liniek prvé octavie," uviedol.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský závod automobilky Volkswagen Slovakia má v pláne stať sa celosvetovou jednotkou v rámci celého koncernu Volkswagen. Predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Andreas Tostmann potvrdil, že stratégiu značky má spoločnosť vypracovanú do konca roku 2018, tento cieľ by však podľa jeho slov chcela dosiahnuť oveľa skôr. V roku 2006 vyrobil bratislavský závod približne 240 000 vozidiel, údaje za rok 2007 by mali byť známe v marci. Predpoklad spoločnosti je približne 250 000 vozidiel.

Automobilka v uplynulých dňoch spustila v spolupráci so slovenskými univerzitami projekt Inžinier v automobilovom priemysle - IngA, ktorý by mal prepojiť teóriu s praxou. "V tomto projekte vytvorenom v spolupráci s technickými univerzitami sme sa pokúsili o novú formu spolupráce na základe určitého systému," konštatoval pre TASR Holeček. Cieľom projektu je ponúknuť študentom pohľad do praxe a najlepším umožniť absolvovanie praxe priamo v automobilke. "Motivujeme ich, aby tu absolvovali prax a raz sa u nás aj zamestnali," uviedol. Cieľom podľa Holečka je aj spopularizovanie technického vzdelania a automobilového priemyslu, ktorý je ťahúňom slovenskej ekonomiky. Na projekte s Volkswagenom spolupracujú Slovenská technická univerzita, Bratislava, Ekonomická univerzita, Bratislava, Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Žilinská univerzita a Technická univerzita, Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Tržby spoločnosti v roku 2006 dosiahli rekordných 195,5 miliardy Sk. Hospodárske výsledky za uplynulý rok by mala prezentovať koncom marca. Automobilka v roku 2007 oslávila 16. výročie založenia závodu v Bratislave. Svoje dvojmiliónte vozidlo vyrobil závod po 15 rokoch v máji uplynulého roka. Tostmann vtedy informoval, že automobilke trvalo 5 rokov, kým vyrobila 100 000 vozidiel. "Ak by sa všetky vozidlá vyrobené v našej automobilke zaradili za seba, vytvorili by rad áut siahajúci do Šanghaja," konštatoval Tostmann.

Volkswagen Slovakia, a. s., vznikol v roku 1991 ako spoločný projekt BAZ, a. s., a nemeckého automobilového výrobcu Volkswagen AG. Ako výrobno-montážny podnik vyrába vo svojich závodoch v Bratislave a Martine osobné vozidlá, diely pre prevodovky, a tiež samotné prevodovky. V súčasnosti zamestnáva na Slovensku 8 400 pracovníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou automobilkou, ktorá pôsobí v SR, je juhokórejská Kia Motors. Zámer postaviť závod v hodnote 1 miliardy EUR v Tepličke nad Váhom jej vedenie oficiálne oznámilo 2. marca roku 2004.

"Kia Motors Corporation sa rozhodla vybudovať svoj prvý európsky závod na základe neustáleho zvyšovania predaja a rastúceho trhového podielu v Európe. Toto rozhodnutie je tiež v súlade s plánom spoločnosti Kia stať sa jedným z popredných svetových výrobcov automobilov," zdôvodnila Kia.

Položením základného kameňa v apríli 2004 sa začala samotná výstavby fabriky. Tá trvala do decembra roku 2005.

Skúšobná výroba v automobilke v Tepličke nad Váhom pri Žiline sa začala 9. júna 2006. Sériová výroba rodinného automobilu Kia cee'd, ktorý je určený pre európskych zákazníkov, sa v automobilke pri Žiline začala 7. decembra 2006.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobná kapacita závodu, ktorý má celkovú rozlohu 166 hektárov, z toho 1,6 hektára zastavanej plochy, je 300 000 automobilov a v súčasnosti sa v ňom produkujú 3 modely automobilov a 4 typy motorov. V žilinskej Kii pracuje približne 3 000 ľudí.

Spoločnosť PSA Peugeot Citro‰n Slovakia hodnotí obdobie necelých dvoch rokov od spustenia sériovej výroby v trnavskej automobilke pozitívne. Investícia francúzskeho autmobilového koncernu na Slovensku má jednoznačne strategický charakter.

Závod v Trnave spustil sériovu komerčnú výrobu v júni 2006 a od jesene toho istého roku pracuje v režime dvoch pracovných zmien.

"Kým v januári 2007 sme denne vyrobili 670 vozidiel značky Peugeot 207, od júna sa produkcia stabilizovala na úrovni 834 vozidiel denne. Pri dvoch pracovných zmenách je to maximálna kapacita. V októbri sme napríklad vyrobili celkovo už 200-tisíce vozidlo," uviedol riaditeľ úseku komunikácie Peter Švec.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavnou výzvou roku 2008 budú prípravy na spustenie výroby úplne nového koncernového modelu, vyrábaného spočiatku exkluzívne len na Slovensku. Najneskôr v roku 2010 sa výroba nového modelu rozbehne naplno, čím sa dosiahne, že v Trnave sa budú vyrábať dva koncernové modely paralelne.

Podmienkou pre zvyšovanie objemu výroby na Slovensku je predovšetkým flexibilný pracovný trh a dostatok nielen kvalifikovaných zamestnancov, ako aj operátorov pre obsadzovanie pracovných postov pri výrobných linkách. To si vyžaduje väčšiu podporu inštitúcií zodpovedných za rozvoj školstva a intenzívnejšiu spoluprácu so školami.

Automobilka v Trnave je technologicky najmodernejším závodom skupiny PSA Peugeot Citro‰n. Strategická investícia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla 700 miliónov EUR. V lete 2003 bol položený základný kameň závodu PSA Peugeot Citro‰n Slovakia a o tri roky neskôr sa rozbehla sériová výroba vozidiel Peugeot 207. Aktuálne produkuje 834 vozidiel denne v dvoch pracovných zmenách. V roku 2006 v postupnom nábehu výrobného tempa vyrobila spoločnosť takmer 52 tisíc vozidiel. Pre rok 2007 bola naplánovaná výroba 180 tisíc vozidiel. Spoločnosť zamestnáva v dvoch pracovných zmenách okolo 3 300 ľudí. Maximálna výrobná kapacita závodu v troch pracovných zmenách by mohla dosiahnuť 300 000 vozidiel ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 892
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 675
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 577
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 341
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 690
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 510
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 459
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 326
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 006
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Angela Merkelová bola nemeckou kancelárkou 16 rokov.

Merkelová udržala jednotnú Európu.


9 h
Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


24. sep
Ocenený A. Akram. Rodený Londýnčan sa srdcom cíti ako východniar.

Cudzinec nie je našinec, aj po 20 rokoch na Slovensku akoby stál medzi dverami.


24. sep

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Mercedes-Benz sa spája so spoločnosťami Stellantis a TotalEnergies.


SITA 8 h
Britský premiér Boris Johnson (vľavo) na stretnutí s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome.

Britániu kritizoval aj Joe Biden.


TASR 11 h
Zber hrozna vo viniciach PD Vinohrady v Rači.

Vinári zároveň poukazujú na nepredané zásoby z minulého a predminulého roka.


TASR 11 h
Ministerka pre investície Veronika Remišová.

Pôvodnú dotáciu 1,1 milióna eur navýšili o ďalší milión.


TASR 12 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 683
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 209
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 152
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 514
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 338
  6. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 876
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 3 840
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 730
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu