SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Štvrtinu nášho HDP vytvorili automobilky

Jednu štvrtinu hrubého domáceho produktu (HDP) Slovenska vytvoril automobilový priemysel. Zároveň sa tretinou podieľal na celkovom exporte Slovenska.

Bratislava 24. februára (TASR) - V najbližších 3 až 4 rokoch by malo podľa prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR vzniknúť v tomto sektore až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať viac ako 840 000 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete.

Podľa člena predstavenstva pre personálne záležitosti automobilky Volkswagen Slovakia, a. s., Jaroslava Holečka silná pozícia automobilového priemyslu v slovenskej ekonomike pravdepodobne zotrvá aj v ďalších rokoch. "Investori na Slovensku neinvestovali na jeden alebo dva roky. Volkswagen je na Slovensku so svojím závodom už 17 rokov a ďalej rozvíja svoje aktivity. Ohodnotením pre nás sú produkty, ktoré tu vyrábame," konštatoval pre TASR Holeček. Automobilka plánuje od marca tohto roka spustiť aj výrobu novej Škody Octavia. "Prvé octavie sú už u nás v podniku. Vyrobili sme prvé prototypy, ktoré sú dôležité pre to, aby sa ľudia naučili vyrábať toto vozidlo a na začiatku marca vyjdú z našich liniek prvé octavie," uviedol.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský závod automobilky Volkswagen Slovakia má v pláne stať sa celosvetovou jednotkou v rámci celého koncernu Volkswagen. Predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Andreas Tostmann potvrdil, že stratégiu značky má spoločnosť vypracovanú do konca roku 2018, tento cieľ by však podľa jeho slov chcela dosiahnuť oveľa skôr. V roku 2006 vyrobil bratislavský závod približne 240 000 vozidiel, údaje za rok 2007 by mali byť známe v marci. Predpoklad spoločnosti je približne 250 000 vozidiel.

Automobilka v uplynulých dňoch spustila v spolupráci so slovenskými univerzitami projekt Inžinier v automobilovom priemysle - IngA, ktorý by mal prepojiť teóriu s praxou. "V tomto projekte vytvorenom v spolupráci s technickými univerzitami sme sa pokúsili o novú formu spolupráce na základe určitého systému," konštatoval pre TASR Holeček. Cieľom projektu je ponúknuť študentom pohľad do praxe a najlepším umožniť absolvovanie praxe priamo v automobilke. "Motivujeme ich, aby tu absolvovali prax a raz sa u nás aj zamestnali," uviedol. Cieľom podľa Holečka je aj spopularizovanie technického vzdelania a automobilového priemyslu, ktorý je ťahúňom slovenskej ekonomiky. Na projekte s Volkswagenom spolupracujú Slovenská technická univerzita, Bratislava, Ekonomická univerzita, Bratislava, Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Žilinská univerzita a Technická univerzita, Košice.

Skryť Vypnúť reklamu

Tržby spoločnosti v roku 2006 dosiahli rekordných 195,5 miliardy Sk. Hospodárske výsledky za uplynulý rok by mala prezentovať koncom marca. Automobilka v roku 2007 oslávila 16. výročie založenia závodu v Bratislave. Svoje dvojmiliónte vozidlo vyrobil závod po 15 rokoch v máji uplynulého roka. Tostmann vtedy informoval, že automobilke trvalo 5 rokov, kým vyrobila 100 000 vozidiel. "Ak by sa všetky vozidlá vyrobené v našej automobilke zaradili za seba, vytvorili by rad áut siahajúci do Šanghaja," konštatoval Tostmann.

Volkswagen Slovakia, a. s., vznikol v roku 1991 ako spoločný projekt BAZ, a. s., a nemeckého automobilového výrobcu Volkswagen AG. Ako výrobno-montážny podnik vyrába vo svojich závodoch v Bratislave a Martine osobné vozidlá, diely pre prevodovky, a tiež samotné prevodovky. V súčasnosti zamestnáva na Slovensku 8 400 pracovníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšou automobilkou, ktorá pôsobí v SR, je juhokórejská Kia Motors. Zámer postaviť závod v hodnote 1 miliardy EUR v Tepličke nad Váhom jej vedenie oficiálne oznámilo 2. marca roku 2004.

"Kia Motors Corporation sa rozhodla vybudovať svoj prvý európsky závod na základe neustáleho zvyšovania predaja a rastúceho trhového podielu v Európe. Toto rozhodnutie je tiež v súlade s plánom spoločnosti Kia stať sa jedným z popredných svetových výrobcov automobilov," zdôvodnila Kia.

Položením základného kameňa v apríli 2004 sa začala samotná výstavby fabriky. Tá trvala do decembra roku 2005.

Skúšobná výroba v automobilke v Tepličke nad Váhom pri Žiline sa začala 9. júna 2006. Sériová výroba rodinného automobilu Kia cee'd, ktorý je určený pre európskych zákazníkov, sa v automobilke pri Žiline začala 7. decembra 2006.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobná kapacita závodu, ktorý má celkovú rozlohu 166 hektárov, z toho 1,6 hektára zastavanej plochy, je 300 000 automobilov a v súčasnosti sa v ňom produkujú 3 modely automobilov a 4 typy motorov. V žilinskej Kii pracuje približne 3 000 ľudí.

Spoločnosť PSA Peugeot Citro‰n Slovakia hodnotí obdobie necelých dvoch rokov od spustenia sériovej výroby v trnavskej automobilke pozitívne. Investícia francúzskeho autmobilového koncernu na Slovensku má jednoznačne strategický charakter.

Závod v Trnave spustil sériovu komerčnú výrobu v júni 2006 a od jesene toho istého roku pracuje v režime dvoch pracovných zmien.

"Kým v januári 2007 sme denne vyrobili 670 vozidiel značky Peugeot 207, od júna sa produkcia stabilizovala na úrovni 834 vozidiel denne. Pri dvoch pracovných zmenách je to maximálna kapacita. V októbri sme napríklad vyrobili celkovo už 200-tisíce vozidlo," uviedol riaditeľ úseku komunikácie Peter Švec.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavnou výzvou roku 2008 budú prípravy na spustenie výroby úplne nového koncernového modelu, vyrábaného spočiatku exkluzívne len na Slovensku. Najneskôr v roku 2010 sa výroba nového modelu rozbehne naplno, čím sa dosiahne, že v Trnave sa budú vyrábať dva koncernové modely paralelne.

Podmienkou pre zvyšovanie objemu výroby na Slovensku je predovšetkým flexibilný pracovný trh a dostatok nielen kvalifikovaných zamestnancov, ako aj operátorov pre obsadzovanie pracovných postov pri výrobných linkách. To si vyžaduje väčšiu podporu inštitúcií zodpovedných za rozvoj školstva a intenzívnejšiu spoluprácu so školami.

Automobilka v Trnave je technologicky najmodernejším závodom skupiny PSA Peugeot Citro‰n. Strategická investícia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla 700 miliónov EUR. V lete 2003 bol položený základný kameň závodu PSA Peugeot Citro‰n Slovakia a o tri roky neskôr sa rozbehla sériová výroba vozidiel Peugeot 207. Aktuálne produkuje 834 vozidiel denne v dvoch pracovných zmenách. V roku 2006 v postupnom nábehu výrobného tempa vyrobila spoločnosť takmer 52 tisíc vozidiel. Pre rok 2007 bola naplánovaná výroba 180 tisíc vozidiel. Spoločnosť zamestnáva v dvoch pracovných zmenách okolo 3 300 ľudí. Maximálna výrobná kapacita závodu v troch pracovných zmenách by mohla dosiahnuť 300 000 vozidiel ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 579
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 354
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 162
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 876
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 606
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 381
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 792
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 143
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.