Štvrtinu nášho HDP vytvorili automobilky

Jednu štvrtinu hrubého domáceho produktu (HDP) Slovenska vytvoril automobilový priemysel. Zároveň sa tretinou podieľal na celkovom exporte Slovenska.

Bratislava 24. februára (TASR) - V najbližších 3 až 4 rokoch by malo podľa prognózy Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR vzniknúť v tomto sektore až 40 000 nových pracovných miest. Celkovo sa ich počet potom vyšplhá na 100 000, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2004. Do roku 2012 by sa na Slovensku malo vyrábať viac ako 840 000 osobných automobilov ročne, čo je v prepočte na obyvateľa viac ako v ktorejkoľvek inej krajine na svete.

Podľa člena predstavenstva pre personálne záležitosti automobilky Volkswagen Slovakia, a. s., Jaroslava Holečka silná pozícia automobilového priemyslu v slovenskej ekonomike pravdepodobne zotrvá aj v ďalších rokoch. "Investori na Slovensku neinvestovali na jeden alebo dva roky. Volkswagen je na Slovensku so svojím závodom už 17 rokov a ďalej rozvíja svoje aktivity. Ohodnotením pre nás sú produkty, ktoré tu vyrábame," konštatoval pre TASR Holeček. Automobilka plánuje od marca tohto roka spustiť aj výrobu novej Škody Octavia. "Prvé octavie sú už u nás v podniku. Vyrobili sme prvé prototypy, ktoré sú dôležité pre to, aby sa ľudia naučili vyrábať toto vozidlo a na začiatku marca vyjdú z našich liniek prvé octavie," uviedol.

Bratislavský závod automobilky Volkswagen Slovakia má v pláne stať sa celosvetovou jednotkou v rámci celého koncernu Volkswagen. Predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia Andreas Tostmann potvrdil, že stratégiu značky má spoločnosť vypracovanú do konca roku 2018, tento cieľ by však podľa jeho slov chcela dosiahnuť oveľa skôr. V roku 2006 vyrobil bratislavský závod približne 240 000 vozidiel, údaje za rok 2007 by mali byť známe v marci. Predpoklad spoločnosti je približne 250 000 vozidiel.

Automobilka v uplynulých dňoch spustila v spolupráci so slovenskými univerzitami projekt Inžinier v automobilovom priemysle - IngA, ktorý by mal prepojiť teóriu s praxou. "V tomto projekte vytvorenom v spolupráci s technickými univerzitami sme sa pokúsili o novú formu spolupráce na základe určitého systému," konštatoval pre TASR Holeček. Cieľom projektu je ponúknuť študentom pohľad do praxe a najlepším umožniť absolvovanie praxe priamo v automobilke. "Motivujeme ich, aby tu absolvovali prax a raz sa u nás aj zamestnali," uviedol. Cieľom podľa Holečka je aj spopularizovanie technického vzdelania a automobilového priemyslu, ktorý je ťahúňom slovenskej ekonomiky. Na projekte s Volkswagenom spolupracujú Slovenská technická univerzita, Bratislava, Ekonomická univerzita, Bratislava, Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka, Žilinská univerzita a Technická univerzita, Košice.

Tržby spoločnosti v roku 2006 dosiahli rekordných 195,5 miliardy Sk. Hospodárske výsledky za uplynulý rok by mala prezentovať koncom marca. Automobilka v roku 2007 oslávila 16. výročie založenia závodu v Bratislave. Svoje dvojmiliónte vozidlo vyrobil závod po 15 rokoch v máji uplynulého roka. Tostmann vtedy informoval, že automobilke trvalo 5 rokov, kým vyrobila 100 000 vozidiel. "Ak by sa všetky vozidlá vyrobené v našej automobilke zaradili za seba, vytvorili by rad áut siahajúci do Šanghaja," konštatoval Tostmann.

Volkswagen Slovakia, a. s., vznikol v roku 1991 ako spoločný projekt BAZ, a. s., a nemeckého automobilového výrobcu Volkswagen AG. Ako výrobno-montážny podnik vyrába vo svojich závodoch v Bratislave a Martine osobné vozidlá, diely pre prevodovky, a tiež samotné prevodovky. V súčasnosti zamestnáva na Slovensku 8 400 pracovníkov.

Ďalšou automobilkou, ktorá pôsobí v SR, je juhokórejská Kia Motors. Zámer postaviť závod v hodnote 1 miliardy EUR v Tepličke nad Váhom jej vedenie oficiálne oznámilo 2. marca roku 2004.

"Kia Motors Corporation sa rozhodla vybudovať svoj prvý európsky závod na základe neustáleho zvyšovania predaja a rastúceho trhového podielu v Európe. Toto rozhodnutie je tiež v súlade s plánom spoločnosti Kia stať sa jedným z popredných svetových výrobcov automobilov," zdôvodnila Kia.

Položením základného kameňa v apríli 2004 sa začala samotná výstavby fabriky. Tá trvala do decembra roku 2005.

Skúšobná výroba v automobilke v Tepličke nad Váhom pri Žiline sa začala 9. júna 2006. Sériová výroba rodinného automobilu Kia cee'd, ktorý je určený pre európskych zákazníkov, sa v automobilke pri Žiline začala 7. decembra 2006.

Výrobná kapacita závodu, ktorý má celkovú rozlohu 166 hektárov, z toho 1,6 hektára zastavanej plochy, je 300 000 automobilov a v súčasnosti sa v ňom produkujú 3 modely automobilov a 4 typy motorov. V žilinskej Kii pracuje približne 3 000 ľudí.

Spoločnosť PSA Peugeot Citro‰n Slovakia hodnotí obdobie necelých dvoch rokov od spustenia sériovej výroby v trnavskej automobilke pozitívne. Investícia francúzskeho autmobilového koncernu na Slovensku má jednoznačne strategický charakter.

Závod v Trnave spustil sériovu komerčnú výrobu v júni 2006 a od jesene toho istého roku pracuje v režime dvoch pracovných zmien.

"Kým v januári 2007 sme denne vyrobili 670 vozidiel značky Peugeot 207, od júna sa produkcia stabilizovala na úrovni 834 vozidiel denne. Pri dvoch pracovných zmenách je to maximálna kapacita. V októbri sme napríklad vyrobili celkovo už 200-tisíce vozidlo," uviedol riaditeľ úseku komunikácie Peter Švec.

Hlavnou výzvou roku 2008 budú prípravy na spustenie výroby úplne nového koncernového modelu, vyrábaného spočiatku exkluzívne len na Slovensku. Najneskôr v roku 2010 sa výroba nového modelu rozbehne naplno, čím sa dosiahne, že v Trnave sa budú vyrábať dva koncernové modely paralelne.

Podmienkou pre zvyšovanie objemu výroby na Slovensku je predovšetkým flexibilný pracovný trh a dostatok nielen kvalifikovaných zamestnancov, ako aj operátorov pre obsadzovanie pracovných postov pri výrobných linkách. To si vyžaduje väčšiu podporu inštitúcií zodpovedných za rozvoj školstva a intenzívnejšiu spoluprácu so školami.

Automobilka v Trnave je technologicky najmodernejším závodom skupiny PSA Peugeot Citro‰n. Strategická investícia, ktorú francúzsky koncern oznámil v januári 2003, dosiahla 700 miliónov EUR. V lete 2003 bol položený základný kameň závodu PSA Peugeot Citro‰n Slovakia a o tri roky neskôr sa rozbehla sériová výroba vozidiel Peugeot 207. Aktuálne produkuje 834 vozidiel denne v dvoch pracovných zmenách. V roku 2006 v postupnom nábehu výrobného tempa vyrobila spoločnosť takmer 52 tisíc vozidiel. Pre rok 2007 bola naplánovaná výroba 180 tisíc vozidiel. Spoločnosť zamestnáva v dvoch pracovných zmenách okolo 3 300 ľudí. Maximálna výrobná kapacita závodu v troch pracovných zmenách by mohla dosiahnuť 300 000 vozidiel ročne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 889
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 196
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 014
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 533
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 620
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 282
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 923

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.