Naša ekonomika vďačí za rozvoj najmä zahraničným investíciám

Bratislava 22. februára (TASR) - Slovensko v minulom roku dosiahlo rekordný hospodársky rast 10,3 %. Pod dynamický rozvoj slovenskej ekonomiky sa výraznou ...

Bratislava 22. februára (TASR) - Slovensko v minulom roku dosiahlo rekordný hospodársky rast 10,3 %. Pod dynamický rozvoj slovenskej ekonomiky sa výraznou mierou podpísal prílev zahraničných investícií. Len za vlaňajší rok investície prevýšili 42 miliárd Sk (1,2 miliardy EUR).

Výrazný prílev zahraničných investícií prispieva v SR k poklesu miery nezamestnanosti, rastu životnej úrovne a spotreby zo strany domácností, čo priťahuje nových investorov z oblasti poskytovania služieb. "V konečnom dôsledku tak veľkí zahraniční investori vytvárajú pôdu pre príchod a rozvoj aj menších podnikov zameraných najmä na poskytovanie služieb," uviedla pre TASR analytička Poštovej banky Eva Sárazová.

Na Slovensko prichádzajú v posledných rokoch vo výraznejšej miere zahraniční investori najmä kvôli lacnej a pomerne kvalifikovanej pracovnej sile a výhodným daňovým podmienkam. K týmto faktorom sa postupne pridáva aj plánovaný vstup Slovenska do eurozóny v roku 2009. "Prijatím eura ako národnej meny sa odstráni kolísavosť výmenného kurzu, transakčné náklady, znížia sa náklady na kapitál a zvýši sa kvalita projektov," vysvetľuje Sárazová. Ako určité negatívum sa môže v budúcnosti prejaviť nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Motorom rastu slovenskej ekonomiky, pripomína analytička, je v posledných rokoch najmä automobilový a elektrotechnický priemysel, ktoré patria k najvýraznejším exportným ťahúňom na Slovensku. "Veľké investície do automobilového a elektrotechnického priemyslu sú však kompenzované aj menšími investičnými projektmi, ktoré smerujú i do menej preferovaných regiónov," dodáva Sárazová.

Na priaznivý vplyv zahraničných investícií poukazuje aj Ministerstvo financií (MF) SR. "Za vysokým rastom ekonomiky a súčasne pozitívnym vývojom vonkajšej bilancie stojí najmä vplyv zahraničných investícií," uvádza sa v aktualizovanom konvergenčnom programe SR z jesene minulého roka. Aj keď v roku 2007 došlo v medziročnom porovnaní k poklesu prílevu priamych zahraničných investícií (PZI), podľa MF to bolo zapríčinené výraznejšími privatizačnými príjmami v roku 2006. "V nasledujúcich rokoch sa predpokladá stabilný prílev PZI, ktorý súvisí hlavne s výrobou automobiliek na Slovensku, ale aj so vstupom zahraničných investorov do iných odvetví, ako sú elektrotechnika, spracovanie kovov, drevársky a papierenský priemysel," konštatuje ministerstvo financií.

Podľa údajov Národnej banky Slovenska (NBS), ktoré sú k dispozícii s určitým časovým odstupom, dosiahol prílev PZI na Slovensko v roku 2006 objem 112,9 miliardy Sk. V predminulom roku smerovali PZI najmä do priemyselnej výroby a v menšej miere tiež do oblasti finančného sprostredkovania, veľkoobchodu a maloobchodu. Po Taliansku a Rakúsku bola tretím najvýznamnejším investorom na Slovensku Kórejská republika.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 572
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 108
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 378
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 451
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 389
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 878
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 584
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 440
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop