NA ČESKOM TRHU JE VINEA SKÔR SPOMIENKA AKO ŽIADANÝ PRODUKT. ZMENIŤ SA TO VŠAK DÁ ĽAHKO

Kofola kúpila starú slávu značky Vinea

Koncern Kofola sa na slovenskom a českom trhu posilní. Investoval do kúpy značky Vinea, ktorej sláva sa na Slovensko pred dvoma rokmi vrátila. Marketing Kofoly ju teraz musí pripomenúť aj českým konzumentom.

BRATISLAVA. Stredoeurópsky limonádový koncern Kofola kúpil od slovenskej firmy Vitis Pezinok značku Vinea. Dve najsilnejšie nápojové značky z obdobia socializmu tak budú na stredoeurópskom trhu pôsobiť spoločne.

Generálny riaditeľ slovenskej pobočky Kofoly Marián Šefčovič včera povedal, že obchod sa dohodol koncom minulého roka, zmluvy boli uzavreté na konci januára. Kofola nepreberá z Pezinku výrobu, od polovice tohto roka by sa mala Vinea vyrábať v jej slovenskej fľaškárni v Rajeckej Lesnej. Tam sa v súčasnosti plní okrem Kofoly aj Rajec, ktorý ťahá minerálkovú vetvu koncernu.

Šefčovič hovorí, že o možnosti kúpiť Vineu vedeli už približne rok, a keďže poznali potenciál tejto značky, od jesene s Vitisom rokovali.

Keď sa SME v apríli minulého roka majiteľa Vitisu Zoroslava Kollára pýtalo, či rokuje s Coca­Colou o predaji značky Vinea, odpovedal, že ho s takým návrhom nikto neoslovil. Nevylúčil, že sa tak raz stane. „Všetko je na predaj, záleží na ponúkanej cene,“ vysvetlil.

Vinea je na Slovensku živšia

Obraty, ktoré v súčasnosti produkuje Vinea, takisto ako cenu transakcie, firmy taja. Isté je, že Kofola s Vineou získavajú slovenskú jednotku v segmente hroznových nealkoholických nápojov.

Na českom trhu už však Vinea ako nápoj nie je zďaleka taká silná ako u nás. Šéfredaktor pražského týždenníka Marketing & Media Daniel Köppl v tom však nevidí zásadný problém. „Vinea je typická retro značka, na ktorej možno ľahko budovať, tak ako to bolo v prípade Kofoly,“ vysvetľuje.

Súčasný dizajn značky Kofola vytvorila pred dvoma rokmi bratislavská agentúra Vaculik Advertising už na objednávku Zoroslava Kollára. Vinea pred týmto posilnením značky nemala na slovenskom trhu problém s predajom, nová tvár však zvýšila cenu pre potenciálnych kupcov.

V Česku kampaň na obnovenie značky Vinea doteraz vôbec neprebehla. Tamojší spotrebiteľ tak môže mať so značkou Vinea spojenú napríklad reklamu, ktorá využíva hit skupiny Elán Mám chuť na niečo chladené. Či si vedia v Kofole predstaviť, žeby trvajúcu federálnu popularitu Elánu využili v prospech obnovenia známosti značky Vinea na českom trhu? Z odpovede Kofoly na túto otázku sa to dozvedieť nemožno: „V súčasnosti neplánujeme žiadne radikálne zmeny doterajšieho smerovania značky a produktov Vinea.“

Na Márku nemá

Na českom aj slovenskom trhu bude Vinea priamo súťažiť nielen s lacnejšími hroznovými nápojmi iných výrobcov, ale zrejme naďalej aj so značkou Top Topic, čo je jeden z prvých nápojov koncernu Kofola.

Oficiálne vyjadrenie koncernu predpokladá, že pre nástup brandu Vinea svoju staršiu značku nestiahnu. „Ak by Top Topic predali alebo stiahli z trhu, prišli by o časť trhového podielu, a to expandujúca firma, akou je Kofola, nerobí,“ povedal analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Vinea je navyše podľa Drahovského cenná aj tým, že má naozaj osobitú chuť, nie je len marketingovým produktom či spomienkou na socializmus. „Je to niečo podobné ako chuť maďarskej Márky, s trochu silnejšou hroznovou chuťou,“ hovorí Drahovský. Myslí si však, že práve sila, ktorú má Márka na jej domácom trhu, nedovolí Kofole, aby aj tam expandovala s novozískanou značkou.

Silnejší v distribúcii

Okrem ziskov, ktoré Kofole môže priniesť samotný predaj Viney, je pre koncern nová značka dôležitá aj ako posilnenie v koncernovej vojne s Coca­Colou a jej produktmi. Napríklad majitelia kaviarní či reštaurácií výmenou za nízku cenu a reklamné predmety ako napríklad popolníky, markízy, chladničky odoberajú nápoje len od jedného z konkurenč­ných dodávateľov.

Dôležitým argumentom pri takomto výbere býva aj šírka ponuky nápojového koncernu. A kým napríklad Kofola a Coca­cola hrajú na Slovensku v kolových nápojoch rovnakú ligu, Vinea nemá medzi hroznovými nápojmi vážneho konkurenta.

Coca­Cola si však z novej akvizície Kofoly nemusí robiť ťažkú hlavu. Vysvetľuje, že pre tento koncern bude na Slovensku najbližší rok rásť tak či tak. Znova sa totiž dostal aj do najväčšej maloobchodnej distribúcie na trhu, ktorou je sieť Tesco.

Nielen z tradície

Značku Kofola oživili Gréci, ktorí začali podnikať v Česku.

Vineu advokát, ktorý je v tomto biznise nováčik.

Značky Kofola a Vinea sú si v mnohom podobné. Obe boli po páde socializmu na ústupe, obe mali jedinečnú chuť a receptúru. Obe v súčasnosti využívajú zdedenú znalosť, ale marketing im dal novú tvár.

Kofola je aj príbeh rodiny pôvodom gréckeho malopodnikateľa Kostasa Samarasa, ktorý pred takmer pätnástimi rokmi sprivatizoval sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc.

Prelom prišiel v roku 2002, keď firma Samarasovcov kúpila od americkej firmy Ivax receptúru a ochrannú známku Kofola. Nasledovali spory, v ktorých sa Kofole podarilo potlačiť iných používateľov tejto značky.

Medzi finančníkmi je transakcia z roku 2002 známa najmä tým, že prvýkrát v novodobej českej histórii ¶financovali banky úspešne podnik, ktorého aktívom bola najmä značka.

Vinea sa na Slovensku vyrábala od roku 1974, v deväťdesiatych rokoch po ťahaniciach majiteľov podniku bola výroba stopnutá. Prvý pokus o jej oživenie predpokladal expanziu na americký trh, bol však neúspešný. Úspešnejšie bolo až znovuuvedenie na trh spred dvoch rokov. Viedol ho nový majiteľ Viney – advokát a podnikateľ Zoroslav Kollár.

(kc)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 205
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 682
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 632
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 569
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 930
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 883
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 774
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 594
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 578
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 456

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.