SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky
NA ČESKOM TRHU JE VINEA SKÔR SPOMIENKA AKO ŽIADANÝ PRODUKT. ZMENIŤ SA TO VŠAK DÁ ĽAHKO

Kofola kúpila starú slávu značky Vinea

Koncern Kofola sa na slovenskom a českom trhu posilní. Investoval do kúpy značky Vinea, ktorej sláva sa na Slovensko pred dvoma rokmi vrátila. Marketing Kofoly ju teraz musí pripomenúť aj českým konzumentom.

BRATISLAVA. Stredoeurópsky limonádový koncern Kofola kúpil od slovenskej firmy Vitis Pezinok značku Vinea. Dve najsilnejšie nápojové značky z obdobia socializmu tak budú na stredoeurópskom trhu pôsobiť spoločne.

Generálny riaditeľ slovenskej pobočky Kofoly Marián Šefčovič včera povedal, že obchod sa dohodol koncom minulého roka, zmluvy boli uzavreté na konci januára. Kofola nepreberá z Pezinku výrobu, od polovice tohto roka by sa mala Vinea vyrábať v jej slovenskej fľaškárni v Rajeckej Lesnej. Tam sa v súčasnosti plní okrem Kofoly aj Rajec, ktorý ťahá minerálkovú vetvu koncernu.

Šefčovič hovorí, že o možnosti kúpiť Vineu vedeli už približne rok, a keďže poznali potenciál tejto značky, od jesene s Vitisom rokovali.

Keď sa SME v apríli minulého roka majiteľa Vitisu Zoroslava Kollára pýtalo, či rokuje s Coca­Colou o predaji značky Vinea, odpovedal, že ho s takým návrhom nikto neoslovil. Nevylúčil, že sa tak raz stane. „Všetko je na predaj, záleží na ponúkanej cene,“ vysvetlil.

Vinea je na Slovensku živšia

Obraty, ktoré v súčasnosti produkuje Vinea, takisto ako cenu transakcie, firmy taja. Isté je, že Kofola s Vineou získavajú slovenskú jednotku v segmente hroznových nealkoholických nápojov.

Na českom trhu už však Vinea ako nápoj nie je zďaleka taká silná ako u nás. Šéfredaktor pražského týždenníka Marketing & Media Daniel Köppl v tom však nevidí zásadný problém. „Vinea je typická retro značka, na ktorej možno ľahko budovať, tak ako to bolo v prípade Kofoly,“ vysvetľuje.

Súčasný dizajn značky Kofola vytvorila pred dvoma rokmi bratislavská agentúra Vaculik Advertising už na objednávku Zoroslava Kollára. Vinea pred týmto posilnením značky nemala na slovenskom trhu problém s predajom, nová tvár však zvýšila cenu pre potenciálnych kupcov.

V Česku kampaň na obnovenie značky Vinea doteraz vôbec neprebehla. Tamojší spotrebiteľ tak môže mať so značkou Vinea spojenú napríklad reklamu, ktorá využíva hit skupiny Elán Mám chuť na niečo chladené. Či si vedia v Kofole predstaviť, žeby trvajúcu federálnu popularitu Elánu využili v prospech obnovenia známosti značky Vinea na českom trhu? Z odpovede Kofoly na túto otázku sa to dozvedieť nemožno: „V súčasnosti neplánujeme žiadne radikálne zmeny doterajšieho smerovania značky a produktov Vinea.“

Na Márku nemá

Na českom aj slovenskom trhu bude Vinea priamo súťažiť nielen s lacnejšími hroznovými nápojmi iných výrobcov, ale zrejme naďalej aj so značkou Top Topic, čo je jeden z prvých nápojov koncernu Kofola.

Oficiálne vyjadrenie koncernu predpokladá, že pre nástup brandu Vinea svoju staršiu značku nestiahnu. „Ak by Top Topic predali alebo stiahli z trhu, prišli by o časť trhového podielu, a to expandujúca firma, akou je Kofola, nerobí,“ povedal analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Vinea je navyše podľa Drahovského cenná aj tým, že má naozaj osobitú chuť, nie je len marketingovým produktom či spomienkou na socializmus. „Je to niečo podobné ako chuť maďarskej Márky, s trochu silnejšou hroznovou chuťou,“ hovorí Drahovský. Myslí si však, že práve sila, ktorú má Márka na jej domácom trhu, nedovolí Kofole, aby aj tam expandovala s novozískanou značkou.

Silnejší v distribúcii

Okrem ziskov, ktoré Kofole môže priniesť samotný predaj Viney, je pre koncern nová značka dôležitá aj ako posilnenie v koncernovej vojne s Coca­Colou a jej produktmi. Napríklad majitelia kaviarní či reštaurácií výmenou za nízku cenu a reklamné predmety ako napríklad popolníky, markízy, chladničky odoberajú nápoje len od jedného z konkurenč­ných dodávateľov.

Dôležitým argumentom pri takomto výbere býva aj šírka ponuky nápojového koncernu. A kým napríklad Kofola a Coca­cola hrajú na Slovensku v kolových nápojoch rovnakú ligu, Vinea nemá medzi hroznovými nápojmi vážneho konkurenta.

Coca­Cola si však z novej akvizície Kofoly nemusí robiť ťažkú hlavu. Vysvetľuje, že pre tento koncern bude na Slovensku najbližší rok rásť tak či tak. Znova sa totiž dostal aj do najväčšej maloobchodnej distribúcie na trhu, ktorou je sieť Tesco.

Nielen z tradície

Značku Kofola oživili Gréci, ktorí začali podnikať v Česku.

Vineu advokát, ktorý je v tomto biznise nováčik.

Značky Kofola a Vinea sú si v mnohom podobné. Obe boli po páde socializmu na ústupe, obe mali jedinečnú chuť a receptúru. Obe v súčasnosti využívajú zdedenú znalosť, ale marketing im dal novú tvár.

Kofola je aj príbeh rodiny pôvodom gréckeho malopodnikateľa Kostasa Samarasa, ktorý pred takmer pätnástimi rokmi sprivatizoval sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc.

Prelom prišiel v roku 2002, keď firma Samarasovcov kúpila od americkej firmy Ivax receptúru a ochrannú známku Kofola. Nasledovali spory, v ktorých sa Kofole podarilo potlačiť iných používateľov tejto značky.

Medzi finančníkmi je transakcia z roku 2002 známa najmä tým, že prvýkrát v novodobej českej histórii ¶financovali banky úspešne podnik, ktorého aktívom bola najmä značka.

Vinea sa na Slovensku vyrábala od roku 1974, v deväťdesiatych rokoch po ťahaniciach majiteľov podniku bola výroba stopnutá. Prvý pokus o jej oživenie predpokladal expanziu na americký trh, bol však neúspešný. Úspešnejšie bolo až znovuuvedenie na trh spred dvoch rokov. Viedol ho nový majiteľ Viney – advokát a podnikateľ Zoroslav Kollár.

(kc)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  6. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Znalec slovenského brandy
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  7. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  8. Spravte si zásoby zdravia
  9. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  10. Nevedomosť poslancov opäť zhorší podmienky pre zamestnancov
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 921
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 773
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 382
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 617
  5. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 438
  6. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 3 170
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 145
  8. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 3 138
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 982
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 580
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eskorta odvádza policajného exprezidenta Tibora Gašpara.

Pozrite si prehľad káuz.


15 h
Práve sa stalo.

Za odvolanie ministra hlasovalo 52 poslancov.


10m

Neprehliadnite tiež

Kontrolóri zistili rozdiely medzi piatimi krajinami, v ktorých sa kontroly konali.


TASR 35m
Zber cukrovej repy na poli pri Senici.

Pestovatelia očakávajú úrody repy nad 70 ton na hektár.


SITA 2 h
Čínska developerská spoločnosť Evergrande.

Dlhy spoločnosti strašia svetové trhy.


TASR 3 h
Vizualizácia polyfunkčného projektu, ktorý pripravuje rodina Poórovcov.

Firma podnikateľa chce stavať v Ružinove.


11 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 089
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 088
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 368
  4. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 079
  5. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 836
  6. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 4 834
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 093
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 785
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu