NA ČESKOM TRHU JE VINEA SKÔR SPOMIENKA AKO ŽIADANÝ PRODUKT. ZMENIŤ SA TO VŠAK DÁ ĽAHKO

Kofola kúpila starú slávu značky Vinea

Koncern Kofola sa na slovenskom a českom trhu posilní. Investoval do kúpy značky Vinea, ktorej sláva sa na Slovensko pred dvoma rokmi vrátila. Marketing Kofoly ju teraz musí pripomenúť aj českým konzumentom.

BRATISLAVA. Stredoeurópsky limonádový koncern Kofola kúpil od slovenskej firmy Vitis Pezinok značku Vinea. Dve najsilnejšie nápojové značky z obdobia socializmu tak budú na stredoeurópskom trhu pôsobiť spoločne.

Generálny riaditeľ slovenskej pobočky Kofoly Marián Šefčovič včera povedal, že obchod sa dohodol koncom minulého roka, zmluvy boli uzavreté na konci januára. Kofola nepreberá z Pezinku výrobu, od polovice tohto roka by sa mala Vinea vyrábať v jej slovenskej fľaškárni v Rajeckej Lesnej. Tam sa v súčasnosti plní okrem Kofoly aj Rajec, ktorý ťahá minerálkovú vetvu koncernu.

Šefčovič hovorí, že o možnosti kúpiť Vineu vedeli už približne rok, a keďže poznali potenciál tejto značky, od jesene s Vitisom rokovali.

Keď sa SME v apríli minulého roka majiteľa Vitisu Zoroslava Kollára pýtalo, či rokuje s Coca­Colou o predaji značky Vinea, odpovedal, že ho s takým návrhom nikto neoslovil. Nevylúčil, že sa tak raz stane. „Všetko je na predaj, záleží na ponúkanej cene,“ vysvetlil.

Vinea je na Slovensku živšia

Obraty, ktoré v súčasnosti produkuje Vinea, takisto ako cenu transakcie, firmy taja. Isté je, že Kofola s Vineou získavajú slovenskú jednotku v segmente hroznových nealkoholických nápojov.

Na českom trhu už však Vinea ako nápoj nie je zďaleka taká silná ako u nás. Šéfredaktor pražského týždenníka Marketing & Media Daniel Köppl v tom však nevidí zásadný problém. „Vinea je typická retro značka, na ktorej možno ľahko budovať, tak ako to bolo v prípade Kofoly,“ vysvetľuje.

Súčasný dizajn značky Kofola vytvorila pred dvoma rokmi bratislavská agentúra Vaculik Advertising už na objednávku Zoroslava Kollára. Vinea pred týmto posilnením značky nemala na slovenskom trhu problém s predajom, nová tvár však zvýšila cenu pre potenciálnych kupcov.

V Česku kampaň na obnovenie značky Vinea doteraz vôbec neprebehla. Tamojší spotrebiteľ tak môže mať so značkou Vinea spojenú napríklad reklamu, ktorá využíva hit skupiny Elán Mám chuť na niečo chladené. Či si vedia v Kofole predstaviť, žeby trvajúcu federálnu popularitu Elánu využili v prospech obnovenia známosti značky Vinea na českom trhu? Z odpovede Kofoly na túto otázku sa to dozvedieť nemožno: „V súčasnosti neplánujeme žiadne radikálne zmeny doterajšieho smerovania značky a produktov Vinea.“

Na Márku nemá

Na českom aj slovenskom trhu bude Vinea priamo súťažiť nielen s lacnejšími hroznovými nápojmi iných výrobcov, ale zrejme naďalej aj so značkou Top Topic, čo je jeden z prvých nápojov koncernu Kofola.

Oficiálne vyjadrenie koncernu predpokladá, že pre nástup brandu Vinea svoju staršiu značku nestiahnu. „Ak by Top Topic predali alebo stiahli z trhu, prišli by o časť trhového podielu, a to expandujúca firma, akou je Kofola, nerobí,“ povedal analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský.

Vinea je navyše podľa Drahovského cenná aj tým, že má naozaj osobitú chuť, nie je len marketingovým produktom či spomienkou na socializmus. „Je to niečo podobné ako chuť maďarskej Márky, s trochu silnejšou hroznovou chuťou,“ hovorí Drahovský. Myslí si však, že práve sila, ktorú má Márka na jej domácom trhu, nedovolí Kofole, aby aj tam expandovala s novozískanou značkou.

Silnejší v distribúcii

Okrem ziskov, ktoré Kofole môže priniesť samotný predaj Viney, je pre koncern nová značka dôležitá aj ako posilnenie v koncernovej vojne s Coca­Colou a jej produktmi. Napríklad majitelia kaviarní či reštaurácií výmenou za nízku cenu a reklamné predmety ako napríklad popolníky, markízy, chladničky odoberajú nápoje len od jedného z konkurenč­ných dodávateľov.

Dôležitým argumentom pri takomto výbere býva aj šírka ponuky nápojového koncernu. A kým napríklad Kofola a Coca­cola hrajú na Slovensku v kolových nápojoch rovnakú ligu, Vinea nemá medzi hroznovými nápojmi vážneho konkurenta.

Coca­Cola si však z novej akvizície Kofoly nemusí robiť ťažkú hlavu. Vysvetľuje, že pre tento koncern bude na Slovensku najbližší rok rásť tak či tak. Znova sa totiž dostal aj do najväčšej maloobchodnej distribúcie na trhu, ktorou je sieť Tesco.

Nielen z tradície

Značku Kofola oživili Gréci, ktorí začali podnikať v Česku.

Vineu advokát, ktorý je v tomto biznise nováčik.

Značky Kofola a Vinea sú si v mnohom podobné. Obe boli po páde socializmu na ústupe, obe mali jedinečnú chuť a receptúru. Obe v súčasnosti využívajú zdedenú znalosť, ale marketing im dal novú tvár.

Kofola je aj príbeh rodiny pôvodom gréckeho malopodnikateľa Kostasa Samarasa, ktorý pred takmer pätnástimi rokmi sprivatizoval sódovkáreň štátneho podniku Nealko Olomouc.

Prelom prišiel v roku 2002, keď firma Samarasovcov kúpila od americkej firmy Ivax receptúru a ochrannú známku Kofola. Nasledovali spory, v ktorých sa Kofole podarilo potlačiť iných používateľov tejto značky.

Medzi finančníkmi je transakcia z roku 2002 známa najmä tým, že prvýkrát v novodobej českej histórii ¶financovali banky úspešne podnik, ktorého aktívom bola najmä značka.

Vinea sa na Slovensku vyrábala od roku 1974, v deväťdesiatych rokoch po ťahaniciach majiteľov podniku bola výroba stopnutá. Prvý pokus o jej oživenie predpokladal expanziu na americký trh, bol však neúspešný. Úspešnejšie bolo až znovuuvedenie na trh spred dvoch rokov. Viedol ho nový majiteľ Viney – advokát a podnikateľ Zoroslav Kollár.

(kc)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 976
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 216
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 811
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 828
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 428
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 250
  7. Kam do tepla v januári? 1 951
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 752
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 545
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 917

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

KOMENTÁRE

Ako sa katolícka cirkev stala hrozbou pre Poľsko

Katolícka cirkev naklonená prijímaniu utečencov sa rozchádza s názorom väčšiny Poliakov.

Neprehliadnite tiež

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.