AK CHCE ŠTÁTNY ÚRAD PRIAMO ZADAŤ ZÁKAZKU, MUSÍ BYŤ V ČASOVEJ TIESNI. NESMIE JU VŠAK SPÔSOBIŤ SÁM

Vážny: Už sme nemohli ďalej čakať

Ministerstvo dopravy vybralo nového poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez súťaže priamym zadaním. Argumentuje nedostatkom času. Zákon hovorí, že vybrať víťaza bez súťaže možno iba v mimoriadnych prípadoch.

Minister dopravy Ľubomír Vážny je presvedčený, že priamym výberom právneho poradcu(Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy vybralo poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez toho, aby vyhlásilo verejnú súťaž. Argument je taký istý ako vo väčšine prípadov: Sme v časovej tiesni. Výmena poradcu sa preto odohrala v priebehu pár týždňov.

VIDEO - SDKÚ nechce zdržovať výstavbu, ale žiada transparentnosť
((video))

Video - Eugen Korda

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho jeho rezort nemohol dlhšie čakať, lebo bežným obstarávaním „by sme sa dostali do troj­ až štvormesačného sklzu, čo sme si nemohli dovoliť“. Zmluvu na prvý balík diaľnic modelom verej­no–súk­romného partnerstva (PPP) chce ministerstvo uzatvoriť s víťazným koncesionárom v septembri.

Časová tieseň má svoje pravidlá

Ministerstvo priamo oslovili tri právnické firmy: Allen & Overy, White & Case a CMS Camerom McKenna. Víťazom sa stala tretia z nich.

„Rokovacie konanie bez zverejnenia môže obstarávateľ použiť iba vtedy, ak sa zákazka zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením,“ povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.

Vláda si však šibeničný termín 2010, keď chce spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami, stanovila sama. Priznal to včera aj minister dopravy Vážny. „Bol som viazaný uznesením vlády.“

Podľa Fialovej je však podľa zákona dôvodom pre časovú tieseň „najmä živelná pohroma, havária alebo situácia bezprostredne ohrozujúca život alebo zdravie ľudí, alebo životné prostredie“.

Minister Vážny na otázku SME, prečo radšej nechce vláda postaviť diaľnice neskôr, ale bez možných obvinení z netransparentnosti a klientelizmu, odpovedal, že Slovensko diaľnice potrebuje: „Som presvedčený, že sme zákon neporušili,“ povedal.

Podľa Vážneho nie je nový poradca nijako previazaný na vládny Smer. Na našu otázku, prečo radšej v decembri oficiálne neinformoval verejnosť, že ministerstvo ide meniť poradcu, odpovedal, že sa ho na to nikto nepýtal. „Aj som sa tomu čudoval. Nebola to žiadna tajnosť, Úrad pre verejné obstarávanie sme podľa zákona informovali,“ povedal Vážny.

Postup ministerstva včera kritizovala opozičná SDKÚ. Podľa jej poslanca Ivana Štefanca vzbudzuje nedôveru a možnú netransparentnosť nielen priamy výber poradenskej firmy, ale aj chýbajúca analýza ministerstva financií k PPP.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič zas kritizoval súčasné vedenie rezortu, že cenu za tri balíky PPP balíky stanovili úradníci od stola. Prokopovič si preto myslí, že prvý balík diaľnice spájajúci Žilinu s Ivachnovou nebude stáť približne 50 miliárd, ako si myslí ministerstvo.

„Cena dvoch stavebných konzorcií, ktoré ostali v hre, bude podstatne vyššia, možno o 60 až 80 percent.“

Ministerstvo zaplatí menej

S bývalým poradcom, firmou Matt MacDonald ukončilo ministerstvo spoluprácu koncom minulého roku. Dôvody sú podľa Vážneho odborné. „Výstupy za mesiac práce od McKenna sú diametrálne odlišné od tých blábolov od minulého poradcu.“

Zástupca pôvodného poradcu Mott MacDonald Jiří Petrák, príčinu ukončenia spolupráce s ministerstvom opísal zas takto: „Ministerstvo nám povedalo, že naše ďalšie služby nie sú potrebné a zvládnu to sami.“

Novým poradcom na výstavbu súkromných diaľnic sa teda stala Advokátska kancelária Jaroslav Ružička a CMS Camerom McKenna.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena. Za tieto služby zaplatí štát viac ako 391 miliónov bez DPH. Túto sumu považuje minister Vážny za adekvátnu. „Právne služby v takomto rozsahu, časovej tiesni a harmonograme niečo stoja. Zmluva s bývalým poradcom bola na 15,3 milióna eur, my sme dosiahli zmluvu na 11,4 milióna eur.“

Anglická právnická spoločnosť CMS Cameron McKenna má za sebou niekoľko projektov verejno–súkromného partnerstva. Pre ruské ministerstvo dopravy McKenna realizuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu najdlhšej diaľnice v Rusku za viac ako desať miliárd dolárov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 062
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 578
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 133
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 628
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 844
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 211
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 102
  8. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 088
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 087
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 946

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

ŠPORT

Kozák zverejnil nomináciu, nepáči sa mu Weissova situácia v klube

Vo výbere sú aj mladíci Lobotka, Rusnák a Mihalík.

Neprehliadnite tiež

V Dubaji otestovali lietajúci taxík bez posádky, vo vzduchu vydržal 30 minút

Hybrid drona a vrtuľníka by mal v budúcnosti lietať podľa navigácie GPS.

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.