SME
Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky
AK CHCE ŠTÁTNY ÚRAD PRIAMO ZADAŤ ZÁKAZKU, MUSÍ BYŤ V ČASOVEJ TIESNI. NESMIE JU VŠAK SPÔSOBIŤ SÁM

Vážny: Už sme nemohli ďalej čakať

Ministerstvo dopravy vybralo nového poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez súťaže priamym zadaním. Argumentuje nedostatkom času. Zákon hovorí, že vybrať víťaza bez súťaže možno iba v mimoriadnych prípadoch.

Minister dopravy Ľubomír Vážny je presvedčený, že priamym výberom právneho poradcuMinister dopravy Ľubomír Vážny je presvedčený, že priamym výberom právneho poradcu (Zdroj: ČTK)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy vybralo poradcu na výstavbu súkromných diaľnic bez toho, aby vyhlásilo verejnú súťaž. Argument je taký istý ako vo väčšine prípadov: Sme v časovej tiesni. Výmena poradcu sa preto odohrala v priebehu pár týždňov.

VIDEO - SDKÚ nechce zdržovať výstavbu, ale žiada transparentnosť
((video))

Video - Eugen Korda

Podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho jeho rezort nemohol dlhšie čakať, lebo bežným obstarávaním „by sme sa dostali do troj­ až štvormesačného sklzu, čo sme si nemohli dovoliť“. Zmluvu na prvý balík diaľnic modelom verej­no–súk­romného partnerstva (PPP) chce ministerstvo uzatvoriť s víťazným koncesionárom v septembri.

Skryť Vypnúť reklamu

Časová tieseň má svoje pravidlá

Ministerstvo priamo oslovili tri právnické firmy: Allen & Overy, White & Case a CMS Camerom McKenna. Víťazom sa stala tretia z nich.

„Rokovacie konanie bez zverejnenia môže obstarávateľ použiť iba vtedy, ak sa zákazka zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno uskutočniť verejnú súťaž, užšiu súťaž ani rokovacie konanie so zverejnením,“ povedala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová.

Vláda si však šibeničný termín 2010, keď chce spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami, stanovila sama. Priznal to včera aj minister dopravy Vážny. „Bol som viazaný uznesením vlády.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Fialovej je však podľa zákona dôvodom pre časovú tieseň „najmä živelná pohroma, havária alebo situácia bezprostredne ohrozujúca život alebo zdravie ľudí, alebo životné prostredie“.

Minister Vážny na otázku SME, prečo radšej nechce vláda postaviť diaľnice neskôr, ale bez možných obvinení z netransparentnosti a klientelizmu, odpovedal, že Slovensko diaľnice potrebuje: „Som presvedčený, že sme zákon neporušili,“ povedal.

Podľa Vážneho nie je nový poradca nijako previazaný na vládny Smer. Na našu otázku, prečo radšej v decembri oficiálne neinformoval verejnosť, že ministerstvo ide meniť poradcu, odpovedal, že sa ho na to nikto nepýtal. „Aj som sa tomu čudoval. Nebola to žiadna tajnosť, Úrad pre verejné obstarávanie sme podľa zákona informovali,“ povedal Vážny.

Skryť Vypnúť reklamu

Postup ministerstva včera kritizovala opozičná SDKÚ. Podľa jej poslanca Ivana Štefanca vzbudzuje nedôveru a možnú netransparentnosť nielen priamy výber poradenskej firmy, ale aj chýbajúca analýza ministerstva financií k PPP.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič zas kritizoval súčasné vedenie rezortu, že cenu za tri balíky PPP balíky stanovili úradníci od stola. Prokopovič si preto myslí, že prvý balík diaľnice spájajúci Žilinu s Ivachnovou nebude stáť približne 50 miliárd, ako si myslí ministerstvo.

„Cena dvoch stavebných konzorcií, ktoré ostali v hre, bude podstatne vyššia, možno o 60 až 80 percent.“

Ministerstvo zaplatí menej

S bývalým poradcom, firmou Matt MacDonald ukončilo ministerstvo spoluprácu koncom minulého roku. Dôvody sú podľa Vážneho odborné. „Výstupy za mesiac práce od McKenna sú diametrálne odlišné od tých blábolov od minulého poradcu.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zástupca pôvodného poradcu Mott MacDonald Jiří Petrák, príčinu ukončenia spolupráce s ministerstvom opísal zas takto: „Ministerstvo nám povedalo, že naše ďalšie služby nie sú potrebné a zvládnu to sami.“

Novým poradcom na výstavbu súkromných diaľnic sa teda stala Advokátska kancelária Jaroslav Ružička a CMS Camerom McKenna.

Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola najnižšia cena. Za tieto služby zaplatí štát viac ako 391 miliónov bez DPH. Túto sumu považuje minister Vážny za adekvátnu. „Právne služby v takomto rozsahu, časovej tiesni a harmonograme niečo stoja. Zmluva s bývalým poradcom bola na 15,3 milióna eur, my sme dosiahli zmluvu na 11,4 milióna eur.“

Anglická právnická spoločnosť CMS Cameron McKenna má za sebou niekoľko projektov verejno–súkromného partnerstva. Pre ruské ministerstvo dopravy McKenna realizuje štúdiu uskutočniteľnosti na výstavbu najdlhšej diaľnice v Rusku za viac ako desať miliárd dolárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  7. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  8. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  2. Dáma s pávím pierkom
  3. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  7. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  8. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 19 045
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 728
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 452
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 801
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 527
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 503
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 141
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 725
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 122
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 639
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie vo Veľkej Británii.

Výsledky z Izraela, Veľkej Británie a USA.

24. feb
Modelka a učiteľka angličtiny Viola Macáková.

Sexuálny motív bol vylúčený.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Po Sputniku prišiel okrúhly stôl

Peter Tkačenko

Pán Kirill bude sklamaný.

3 h
Červené oddelenie na Klinike pneumológie v Ružinove.

Pandémia Covid-19 si na Slovensku vyžiadala už 6 859 obetí. V nemocniciach je hospitalizovaných 3 873 pacientov.

12 h

Neprehliadnite tiež

Terasy podnikov musia byť opäť zatvorené.

Obsadenosť podnikov navrhujú stanoviť na 50 percent.

2 h
Veronika Remišová.

"Naším spoločným cieľom je, aby sa eurofondy využívali transparentne," hovorí vicepremiérka.

2 h
Ceny potravín by mohli dokonca klesnúť.

Pekári i hydinári chcú pomoc od štátu.

3 h

Desatina firiem okrem nárastu miezd plánuje aj zvyšovanie odmien aj benefitov.

4 h