Najsilnejšia opozičná strana SDKÚ-DS dnes kritizovala vládu premiéra Roberta Fica za údajne netransparentnú a zlú prípravu projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) pre plánovanú výstavbu diaľnic.
Kabinetu vyčíta napríklad nesprávne rozdelenie ciest na jednotlivé úseky, výmenu poradenskej firmy bez verejnej súťaže a stále nejasné stanovisko ministerstva financií, ktoré má posúdiť vplyv týchto projektov na verejné financie.
"Nechceme zdržovať výstavbu diaľnic, chceme ale transparentnosť," povedal novinárom poslanec SDKÚ-DS Ivan Štefanec. Stále zostávajú otázniky a riziká, ktoré treba do projektov započítať, dodal. Reakciu vlády sa ČTK zatiaľ zistiť nepodarilo.
VIDEO - Štefanec a Prokopovič o diaľniciach
VIDEO: Eugen Korda
Ficova vláda rozbehla dva tendre na výstavbu desiatok kilometrov ciest za súkromné peniaze, ďalší by mal pribudnúť počas tohto roka. Celkovo kabinet plánuje postaviť touto formou asi 150 kilometrov ciest, prioritou pritom je ukončiť diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami do roku 2010.
"Na 99 percent vidím ich vízie veľmi ružové a nereálne," poznamenal exminister dopravy Pavol Prokopovič. Za jedno z najväčších rizík krachu PPP projektov považuje nejasný postoj ministerstva financií, ktoré už raz vypracovalo analýzu ich vplyvu na štátne financie. Konečný verdikt však ministerstvo už skôr prisľúbilo vydať až po tom, ako budú známe konkrétne parametre zmlúv s vybranými koncesionármi pri výstavbe súkromných diaľnic.
Štefanec poukázal tiež na to, že doteraz nie je známe rozdelenie rizík pri PPP projektoch medzi štát a súkromných investorov. Na všetky úseky súkromných diaľnic vraj navyše doteraz nie sú vydané ani územné rozhodnutia.
Podľa Štefanca by súčasná opozícia mala mať miesto v komisiách, ktoré majú vybrať víťazov jednotlivých tendrov na stavbu súkromných ciest. "Napríklad pri privatizácii Slovenského plynárenského priemyslu (SPP) vtedajšia opozícia toto zastúpenie mala," pripomenul.
SDKÚ-DS kritizovala tiež výber nového poradcu pre PPP projekty, ktorého ministerstvo dopravy vybralo bez súťaže. Úrad uzatvoril zmluvu na poradenské služby pri PPP projektoch so spoločnosťou Jaroslav Ružička a CMS Cameron McKenna, ktorá má zinkasovať zhruba 400 miliónov korún. Kabinetu doteraz pri týchto projektoch radila firma Mott MacDonald, ktorú vybrala v tendri ešte bývalá vláda Mikuláša Dzurindu.
Vážny obvinenia odmieta
Minister dopravy Ľubomír Vážny takmer všetky výčitky opozície odmietol, súhlasil iba s tým, že kabinet zatiaľ nemá reálne skúsenosti s takýmito projektmi. Vláda chce prostredníctvom PPP projektov postaviť v najbližších rokoch asi 150 kilometrov ciest.
"Jasne evidujem abstinenčné príznaky nedostatku solídnych opozičných tém. Potreboval by som solídnu oponentúru, nie znôšku takýchto hlúpostí, ako boli dnes vyrieknuté," reagoval na obvinenia opozície Vážny. Minister prirovnal PPP projekty k "liečbe chorého Slovenska šokom". Podľa neho však k nej nemuselo dôjsť, keby bývalé vlády Mikuláša Dzurindu stavali diaľnice rýchlejším tempom.
Ficova vláda rozbehla dva tendre na výstavbu desiatok kilometrov ciest za súkromné peniaze, ďalší by mal pribudnúť počas tohto roka. Celkovo kabinet plánuje postaviť touto formou asi 150 kilometrov ciest, prioritou je ukončiť diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami do roku 2010.
Vážny odôvodnil aj rýchlu výmenu poradcu nespokojnosťou so službami Mott MacDonald. "Odborná úroveň nimi poskytovaných poradenských služieb bola na úrovni poľnej myši. Ochota tu bola, skúsenosti chýbali," vyhlásil Vážny. Suma, ktorú má nový poradca za zákazku dostať, je podľa neho asi o dve pätiny nižšia ako tá, ktorú s predchádzajúcou poradenskou spoločnosťou dohodla minulá vláda.