Brusel 16. februára (TASR) - Pokles výdavkov európskych spotrebiteľov sa prejavil v novom roku aj na znížení nákupu motorových vozidiel. V januári sa predalo v Európskej únii a Švajčiarsku, Nórsku a Islande 1,3 milióna automobilov, čo bolo o 0,3 % menej než v rovnakom mesiaci vlaňajška. Kým v Nemecku bol ich predaj vyšší než pred rokom, opačný výsledok sa dosiahol v Taliansku, Francúzsku, Británii a v Španielsku. Informovalo o tom združenie európskych výrobcov automobilov ACEA.
V Nemecku sa predalo o 10 % osobných vozidiel viac než pred rokom. Bol to druhý najlepší výsledok za posledných päť rokov.
Volkswagen predal v januári v Európe plus o 0,6 % viac vozidiel než v januári 2007, avšak prírastok BMW dosiahol 13,2 % a Daimleru 7,7 %. Francúzsky Peugeot, ktorý je po Volkswagene druhým najväčším výrobcom automobilov na starom kontinente, zaznamenal pokles predaja 3,2 %, Ford klesol o 3,5 % a General Motors o 0,9 %. Najhorší bol však predaj Toyoty, ktorá predala o 10,5 % menej automobilov než v januári 2007.
Desať krajín EÚ zo strednej, južnej a východnej Európy zaznamenalo 20-% rast predaja vozidiel, hoci ich celkové množstvo nedosiahlo ani počet vozidiel, ktorý sa predal v januári v Španielsku. Táto iberská krajina má najmenší automobilový trh spomedzi veľkých západoeurópskych ekonomík.
ACEA uvádza, že k poklesu predaja osobných automobilov došlo v dôsledku globálnej finančnej krízy, ktorá sa prejavila v znížení výdavkov obyvateľstva. Ekonómovia však tvrdia, že príčinou nie je finančná kríza, ale rast cien základných druhov potravín, ako aj energií, vrátane pohonných látok.
ACEA získava údaje z 23 krajín EÚ, Nórska, Islandu a Švajčiarska. V jej štatistikách nie sú údaje o predaji vozidiel na Cypru a Malte.
Informovala o tom agentúra AP.