Bratislava 14. februára (TASR) - Zistiť aktuálnu situáciu na vnútornom trhu SR a vypočuť si postrehy zástupcov ústredných štátnych orgánov a spotrebiteľských združení z praxe je cieľom dnešnej návštevy generálneho riaditeľa Európskej komisie (EK) pre vnútorný trh a služby Jörgena Holmquista na Slovensku.
Jeho okružná cesta po členských štátoch EÚ súvisí s novou iniciatívou na preskúmanie vnútorného trhu, ktorú centrála EK vyhlásila v novembri minulého roka. Ide o otázky najmä služieb všeobecného záujmu, asistenčnej služby pre jednotný trh a maloobchodných finančných služieb.
Na dnešnom stretnutí Holmquista s predsedami 6 spotrebiteľských združení v Bratislave rezonovali otázky, ktoré viac rokov trápia spotrebiteľov na Slovensku. Okrem problémov okolo bytov vo vzťahu k spoločenstvám vlastníkov bytov a správcov bytových domov to bola aj pozícia bankového ombudsmana, či naozaj dokáže chrániť záujmy spotrebiteľskej verejnosti. Negatívne sa mnohí spotrebitelia stavajú na Slovensku aj k pokračujúcej pôsobnosti nebankových subjektov na trhu. "To, čo trápi viacerých spotrebiteľov v SR, je otvorený problém rôznej kvality tých istých výrobkov v jednotlivých štátoch EÚ, pričom často sa stáva, že produkt nižšej kvality je predávaný na Slovensku s vyššou cenou ako rovnaký produkt napr. v Rakúsku, Maďarsku a Nemecku," uviedla pre TASR vedúca zastúpenia EK na Slovensku Andrea Elscheková - Matisová. Aj tento praktický postreh bol dôvodom, že zo strany slovenských spotrebiteľov bol vyslaný na EK signál s požiadavkou, aby sa v tejto veci angažovala, dodala.
Konkrétne boli zástupcami spotrebiteľov spomenuté cenové a kvalitatívne nezrovnalosti viacerých tovarov, napr. na trhu SR a Rakúska, avšak ich popis na obale bol totožný.
Predseda Asociácie spotrebiteľov Slovenska Miloš Lauko uviedol obchodný dom s nábytkom IKEA, ktorý predáva železnú posteľ v SR za 171 EUR, ale v Rakúsku a Nemecku sa dá kúpiť za 139 EUR a 91 EUR. Aj instantná káva Nescafé má tri druhy kvality a ceny podľa miesta predaja, teda v SR, Rakúsku a Rumunsku. Platí to aj pri niektorých druhoch detskej výživy a šampónov. Nemal by podľa jeho slov platiť dvojaký meter kvality toho istého výrobku na jednom trhu pre starý a nový členský štát EÚ. Vyzval na tlak EK na výrobcov, aj obchodníkov týchto výrobkov a najmä väčšiu pozornosť spotrebiteľa, aby sledoval, čo a za čo kupuje a nebál sa dožadovať ochrany a nápravy.
V prípade nebankových subjektov, dodal Martin Merlin, spolupracovník Holmquista, sa spotrebiteľ nemá báť vyvíjať tlak na tieto subjekty, aby zmenili praktiky na zodpovedné požičiavanie peňazí.