BRATISLAVA 13. februára (SITA) - Ministerstvo dopravy už odoslalo odpoveď trom uchádzačom, ktorí podali žiadosť o nápravu jeho rozhodnutia o vyradení z prvého tendra na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Agentúre SITA to v stredu potvrdil hovorca ministra dopravy Marián Jánošík. Odmietol však konkretizovať, či rezort dopravy ako obstarávateľ diaľničných tendrov v rámci projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) odmietol žiadosti vylúčených uchádzačov o spätné zaradenie do súťaže, alebo ich akceptoval. Jánošík argumentoval tým, že by nebolo vhodné oznámiť rozhodnutie o odvolaní troch záujemcov najprv cez médiá. Zároveň však dodal, že v prípade odmietavého rozhodnutia rezortu dopravy majú vyradení uchádzači, ktorí sa odvolali, ešte možnosť do siedmich dní podať námietku proti vyradeniu z tendra na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ten musí vo veci rozhodnúť v termíne 30 dní od doručenia námietky. Proti vyradeniu z prvého tendra na D1 sa odvolali traja zo štyroch vylúčených záujemcov.
Jánošík ďalej informoval, že hodnotiaca komisia ministerstva dopravy by mala približne začiatkom marca vybrať uchádzačov do druhého kola v druhom tendri PPP na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlostnej cesty R1. Vybrať môže najviac štyroch zo siedmich prihlásených uchádzačov, ak budú spĺňať kvalifikačné predpoklady.
Do prvého tendra PPP na výstavbu a prevádzku úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová v Žilinskom kraji, ako aj na úsekoch Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v Prešovskom kraji v celkovej dĺžke 74,84 kilometra sa prihlásilo pôvodne šesť záujemcov. Predpokladaná hodnota stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk bez DPH. Obstarávateľ zo šiestich záujemcov vybral do finálovej časti tejto súťaže dvoch uchádzačov. Sú nimi francúzsko-švédske konzorcium zložené zo spoločností Vinci Concessions S.A. a Skanska Infrastructure Development AB, ako aj šesťčlenné medzinárodné združenie pozostávajúce zo slovenských firiem Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s., francúzskych firiem Bouyges Travaux Publics SA a Colas SA, maďarskej spoločnosti Intertoll-Europe Zrt. a portugalskej Mota Engil, SGPS, SA. Zmluva s víťazom prvého tendra môže byť podpísaná podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na jeseň tohto roku.
Doklady pre účasť v druhom diaľničnom tendri PPP na výstavbu a prevádzku troch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice predložilo spolu sedem uchádzačov. Sú medzi nimi dvaja zahraniční individuálni záujemcovia a päť medzinárodných skupín zložených zo 17 firiem, pričom v jednej z nich sú zastúpené aj slovenské spoločnosti Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s. Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk bez DPH. Zmluva s vybraným koncesionárom na R1 by mohla byť podpísaná podľa ministra dopravy pred Vianocami.