NADNÁRODNÉ FIRMY STANOVUJÚ CENY TOVAROV PRE VŠETKY KRAJINY NIEKOĽKO MESIACOV DOPREDU

Ceny odevov sa určujú centrálne

Pýtať sa predavačky v obchode s odevmi, prečo ten istý tovar stojí napríklad v eurách menej ako v korunách, je strata času.

BRATISLAVA. Keby si ľudia mohli v obchodoch s oblečením vyberať, akou menou budú platiť, často by výrazne ušetrili. Na visačkách sú totiž veľmi často ceny v rôznych menách, pričom prepočet na koruny ukazuje, že nakupovať konkrétny tovar v eure, zlotých, českých koru­nách či forintoch je lacnejšie ako v korunách.

Tohtotýždňová návšteva bratislavských obchodov napríklad ukázala, že pri kúpe vetrovky v tej istej obchodnej sieti v Rakúsku možno ušetriť niekoľko stoviek korún. Svetre sa zase oplatí kupovať v českých korunách. Po tričko sa oplatí zájsť do Poľska alebo Maďarska.

Aký je dôvod? Majú zahraničné reťazce na Slovensku väčšie marže, alebo tu majú vyššie náklady? Nie. Ceny odevov sa stanovujú väčšinou centrálne, píšu sa na jednu spoločnú visačku a pohyb národnej meny sa už väčšinou na cene neprejaví. A navyše, slovenské ceny nie sú vždy tie vyššie. Niekedy je naopak výhodnejšie nakupovať v korunách.

Krajiny majú rôzne dane

Napríklad pre slovenské obchody značky New Yorker sa ceny stanovujú v Nemecku centrálne pre všetky krajiny, ktoré sú na štítku. Ceny tvorí centrálne aj anglická spoločnosť Mark & Spencer (M&S). Rozdiely vysvetľuje riaditeľ nákupu M&S Zbyněk Mrozek aj obdobím, keď sa ceny stanovujú. Napríklad pre sezónnu jar 2008 sa ceny na visačkách určovali a kalkulovali na začiatku decembra.

Nákupcovia pri kalkuláciách cien vychádzajú z dvoch údajov. „Zo znalosti predajnej ceny vo Veľkej Británii v librách a z kurzu, za ktorý sme tovar nakúpili,“ povedal Mrozek. Zohľadnené sú aj ďalšie náklady či dane.

Visačky sa v obchodoch jednotlivých štátoch nelíšia. Tovar sa štítkuje v centrálnom sklade, kde nie je vopred známe, v ktorej krajine sa oblečenie bude predávať. „Toto všetko urýchli prípravu tovaru a v konečnom dôsledku šetrí firme náklady,“ povedal Mrozek. Aj New Yorker centrálne určovanie cien a štítkovanie zdôvodňuje znižovaním nákladov.

Nielen cena

Marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký vysvetľuje, že zákazníkom väčšinou neprekáža, ak sú na štítku ceny v rôznych menách a cena v korunách nie je tá najvýhodnejšia. Príčina je jednoduchá – obyvatelia Slovenska nie sú zvyknutí prepočítavať ceny v rôznych menách.

Zdôrazňuje, že neplatí ani mýtus o tom, že na Slovensku je zvlášť dôležité, koľko tovar stojí. Timoracký hovorí, že prvým kritériom je cena pre približne štvrtinu obyvateľov, čo zodpovedá európskemu priemeru. Do tejto skupiny patria hlavne ženy, starší ľudia alebo vydaté ženy. „Pri nákupoch si okrem ceny totiž zákazníci všímajú aj šírku sortimentu, personál alebo dostupnosť predajne.“

Aj obchodníci hovoria, že ľudia ceny v rôznych menách neporovnávajú. Ak tak urobia, vidia rozdiely, ktoré vznikajú aj v dôsledku kurzu, ktorý si na prepočet zvolia. „Zákazníci väčšinou porovnávajú tovar aktuálnym kurzom, pričom nerozlišujú kurz nákup alebo predaj. Vždy si vyberú pre nich výhodnejší kurz,“ povedal Mrozek.

Ak však dôjde k výraznému pohybu kurzu, ceny sa menia aj lokálne. Tak to musela nedávno urobiť napríklad aj spoločnosť New Yorker.

Zákazníci si okrem ceny pri nákupoch všímajú aj šírku sortimentu alebo dostupnosť predajne.

Marian Timoracký, marketingový analytik


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 930
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 512
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 942
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 927
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 695
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 352
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 810
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop