NADNÁRODNÉ FIRMY STANOVUJÚ CENY TOVAROV PRE VŠETKY KRAJINY NIEKOĽKO MESIACOV DOPREDU

Ceny odevov sa určujú centrálne

Pýtať sa predavačky v obchode s odevmi, prečo ten istý tovar stojí napríklad v eurách menej ako v korunách, je strata času.

BRATISLAVA. Keby si ľudia mohli v obchodoch s oblečením vyberať, akou menou budú platiť, často by výrazne ušetrili. Na visačkách sú totiž veľmi často ceny v rôznych menách, pričom prepočet na koruny ukazuje, že nakupovať konkrétny tovar v eure, zlotých, českých koru­nách či forintoch je lacnejšie ako v korunách.

Tohtotýždňová návšteva bratislavských obchodov napríklad ukázala, že pri kúpe vetrovky v tej istej obchodnej sieti v Rakúsku možno ušetriť niekoľko stoviek korún. Svetre sa zase oplatí kupovať v českých korunách. Po tričko sa oplatí zájsť do Poľska alebo Maďarska.

Aký je dôvod? Majú zahraničné reťazce na Slovensku väčšie marže, alebo tu majú vyššie náklady? Nie. Ceny odevov sa stanovujú väčšinou centrálne, píšu sa na jednu spoločnú visačku a pohyb národnej meny sa už väčšinou na cene neprejaví. A navyše, slovenské ceny nie sú vždy tie vyššie. Niekedy je naopak výhodnejšie nakupovať v korunách.

Krajiny majú rôzne dane

Napríklad pre slovenské obchody značky New Yorker sa ceny stanovujú v Nemecku centrálne pre všetky krajiny, ktoré sú na štítku. Ceny tvorí centrálne aj anglická spoločnosť Mark & Spencer (M&S). Rozdiely vysvetľuje riaditeľ nákupu M&S Zbyněk Mrozek aj obdobím, keď sa ceny stanovujú. Napríklad pre sezónnu jar 2008 sa ceny na visačkách určovali a kalkulovali na začiatku decembra.

Nákupcovia pri kalkuláciách cien vychádzajú z dvoch údajov. „Zo znalosti predajnej ceny vo Veľkej Británii v librách a z kurzu, za ktorý sme tovar nakúpili,“ povedal Mrozek. Zohľadnené sú aj ďalšie náklady či dane.

Visačky sa v obchodoch jednotlivých štátoch nelíšia. Tovar sa štítkuje v centrálnom sklade, kde nie je vopred známe, v ktorej krajine sa oblečenie bude predávať. „Toto všetko urýchli prípravu tovaru a v konečnom dôsledku šetrí firme náklady,“ povedal Mrozek. Aj New Yorker centrálne určovanie cien a štítkovanie zdôvodňuje znižovaním nákladov.

Nielen cena

Marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký vysvetľuje, že zákazníkom väčšinou neprekáža, ak sú na štítku ceny v rôznych menách a cena v korunách nie je tá najvýhodnejšia. Príčina je jednoduchá – obyvatelia Slovenska nie sú zvyknutí prepočítavať ceny v rôznych menách.

Zdôrazňuje, že neplatí ani mýtus o tom, že na Slovensku je zvlášť dôležité, koľko tovar stojí. Timoracký hovorí, že prvým kritériom je cena pre približne štvrtinu obyvateľov, čo zodpovedá európskemu priemeru. Do tejto skupiny patria hlavne ženy, starší ľudia alebo vydaté ženy. „Pri nákupoch si okrem ceny totiž zákazníci všímajú aj šírku sortimentu, personál alebo dostupnosť predajne.“

Aj obchodníci hovoria, že ľudia ceny v rôznych menách neporovnávajú. Ak tak urobia, vidia rozdiely, ktoré vznikajú aj v dôsledku kurzu, ktorý si na prepočet zvolia. „Zákazníci väčšinou porovnávajú tovar aktuálnym kurzom, pričom nerozlišujú kurz nákup alebo predaj. Vždy si vyberú pre nich výhodnejší kurz,“ povedal Mrozek.

Ak však dôjde k výraznému pohybu kurzu, ceny sa menia aj lokálne. Tak to musela nedávno urobiť napríklad aj spoločnosť New Yorker.

Zákazníci si okrem ceny pri nákupoch všímajú aj šírku sortimentu alebo dostupnosť predajne.

Marian Timoracký, marketingový analytik


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 544
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 761
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 337
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 236
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 178
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 414
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 204
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 979
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 265
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 190

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čo by nasledovalo, ak by súd rozpustil Kotlebovu ĽSNS?

Poslanci ĽSNS by o svoj mandát neprišli. Ich stranícka kasa by sa však zrejme vyprázdnila

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie je normálnou obrannou reakciou spoločnosti.

Neprehliadnite tiež

Na dotácie dal Fico vlani menej ako rok predtým

Vlani objem poskytnutých prostriedkov klesol, a to o 55,10 milióna eur.

Profesor: Video o zelenine z Lidla je kačica, neverím mu

Ak by mal prístroj dobre zmerať dusičnany, stál by desaťtisíce, nie sto eur.

Vláda má dosť peňazí na diaľnice. Zákon meniť nepotrebujeme, tvrdí rozpočtová rada

Návrh zmeniť pravidlá dlhovej brzdy sa nepáči opozícii ani ekonómom.

Spustili hlasovanie za najsexistickejšiu reklamu

Víťazkou vlaňajšieho ročníka sa stala poslankyňa Jana Cigániková (SaS).