NADNÁRODNÉ FIRMY STANOVUJÚ CENY TOVAROV PRE VŠETKY KRAJINY NIEKOĽKO MESIACOV DOPREDU

Ceny odevov sa určujú centrálne

Pýtať sa predavačky v obchode s odevmi, prečo ten istý tovar stojí napríklad v eurách menej ako v korunách, je strata času.

BRATISLAVA. Keby si ľudia mohli v obchodoch s oblečením vyberať, akou menou budú platiť, často by výrazne ušetrili. Na visačkách sú totiž veľmi často ceny v rôznych menách, pričom prepočet na koruny ukazuje, že nakupovať konkrétny tovar v eure, zlotých, českých koru­nách či forintoch je lacnejšie ako v korunách.

Tohtotýždňová návšteva bratislavských obchodov napríklad ukázala, že pri kúpe vetrovky v tej istej obchodnej sieti v Rakúsku možno ušetriť niekoľko stoviek korún. Svetre sa zase oplatí kupovať v českých korunách. Po tričko sa oplatí zájsť do Poľska alebo Maďarska.

Aký je dôvod? Majú zahraničné reťazce na Slovensku väčšie marže, alebo tu majú vyššie náklady? Nie. Ceny odevov sa stanovujú väčšinou centrálne, píšu sa na jednu spoločnú visačku a pohyb národnej meny sa už väčšinou na cene neprejaví. A navyše, slovenské ceny nie sú vždy tie vyššie. Niekedy je naopak výhodnejšie nakupovať v korunách.

Krajiny majú rôzne dane

Napríklad pre slovenské obchody značky New Yorker sa ceny stanovujú v Nemecku centrálne pre všetky krajiny, ktoré sú na štítku. Ceny tvorí centrálne aj anglická spoločnosť Mark & Spencer (M&S). Rozdiely vysvetľuje riaditeľ nákupu M&S Zbyněk Mrozek aj obdobím, keď sa ceny stanovujú. Napríklad pre sezónnu jar 2008 sa ceny na visačkách určovali a kalkulovali na začiatku decembra.

Nákupcovia pri kalkuláciách cien vychádzajú z dvoch údajov. „Zo znalosti predajnej ceny vo Veľkej Británii v librách a z kurzu, za ktorý sme tovar nakúpili,“ povedal Mrozek. Zohľadnené sú aj ďalšie náklady či dane.

Visačky sa v obchodoch jednotlivých štátoch nelíšia. Tovar sa štítkuje v centrálnom sklade, kde nie je vopred známe, v ktorej krajine sa oblečenie bude predávať. „Toto všetko urýchli prípravu tovaru a v konečnom dôsledku šetrí firme náklady,“ povedal Mrozek. Aj New Yorker centrálne určovanie cien a štítkovanie zdôvodňuje znižovaním nákladov.

Nielen cena

Marketingový analytik firmy United Consultants Marian Timoracký vysvetľuje, že zákazníkom väčšinou neprekáža, ak sú na štítku ceny v rôznych menách a cena v korunách nie je tá najvýhodnejšia. Príčina je jednoduchá – obyvatelia Slovenska nie sú zvyknutí prepočítavať ceny v rôznych menách.

Zdôrazňuje, že neplatí ani mýtus o tom, že na Slovensku je zvlášť dôležité, koľko tovar stojí. Timoracký hovorí, že prvým kritériom je cena pre približne štvrtinu obyvateľov, čo zodpovedá európskemu priemeru. Do tejto skupiny patria hlavne ženy, starší ľudia alebo vydaté ženy. „Pri nákupoch si okrem ceny totiž zákazníci všímajú aj šírku sortimentu, personál alebo dostupnosť predajne.“

Aj obchodníci hovoria, že ľudia ceny v rôznych menách neporovnávajú. Ak tak urobia, vidia rozdiely, ktoré vznikajú aj v dôsledku kurzu, ktorý si na prepočet zvolia. „Zákazníci väčšinou porovnávajú tovar aktuálnym kurzom, pričom nerozlišujú kurz nákup alebo predaj. Vždy si vyberú pre nich výhodnejší kurz,“ povedal Mrozek.

Ak však dôjde k výraznému pohybu kurzu, ceny sa menia aj lokálne. Tak to musela nedávno urobiť napríklad aj spoločnosť New Yorker.

Zákazníci si okrem ceny pri nákupoch všímajú aj šírku sortimentu alebo dostupnosť predajne.

Marian Timoracký, marketingový analytik


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 579
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 098
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 116
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 640
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 815
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 299
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 206
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 998
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 987
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 508

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém. Nová vláda je aj preto v nedohľadne.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.