SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky
ŠTÁT ZVAŽUJE, ŽE BUDE PRI PRECHODE NA DIGITÁLNY SIGNÁL DOTOVAŤ AJ TELEVÍZIE

Boj o televízny digitál sa stupňuje

Telekomunikačný úrad a štyri najväčšie slovenské televízie sa v priebehu roka nedokázali dohodnúť na pláne prechodu na digitálne televízne vysielanie. Úrad tvrdí, že televízie majú neprimerane vysoké nároky. Televízie oponujú, že im ide o divákov.

Digitálne televízne vysielanie prinesie divákom vyššiu kvalitu obrazu a ďalšie možnosti, ako napríklad prístupDigitálne televízne vysielanie prinesie divákom vyššiu kvalitu obrazu a ďalšie možnosti, ako napríklad prístup (Zdroj: www.sxc.hu)

BRATISLAVA. Telekomunikačný úrad obvinil televízie, že sa svojimi neúmernými požiadavkami snažia zablokovať digitalizáciu.

Úrad ukončil pripomienkové konanie Plánu technického prechodu z analógového na digitálne vysielanie na Slovensku, ktorý umožní vstup novým televíznym staniciam na trh. Vysielatelia (Markíza, Joj, TA 3 a STV) však v spoločnom memorande vyhlásili, že majú k plánu výhrady v troch zásadných bodoch.

Zároveň vyjadrili prekvapenie, že Telekomunikačný úrad predložil materiál do pripomienkového konania ešte predtým, ako sa dohodli. Tvrdia, že im štát prisľúbil, že ich pripomienky budú do materiálu zapracované. Ak sa tak nestane, úrad podľa nich vystavuje Slovensko „riziku závažných právnych následkov v medzinárodnom meradle“.

Môže to ohroziť príjmy z reklamy

Telekomunikačný úrad za­rea­g­oval vyhlásením, že sa televízie snažia proces digitalizácie zablokovať.

„Obavy zo straty privilegovaného postavenia na mediálnom a reklamnom trhu garantovaného nedostatkom analógových frekvencií pre nové televízie sú zrejme silnejšie ako prínosy digitalizácie a v konečnom dôsledku aj ako záujem vlastných televíznych divákov, čím televízie často a radi argumentujú,“ povedal predseda Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj.

Odmietol, že im štát prisľúbil vyriešenie uvedených bodov. „Jediným oprávneným štátnym orgánom je Telekomunikačný úrad,“ povedal. Niektoré požiadavky televízií sú podľa Máčaja „protizákonné a pre úrad principiálne neprijateľné“.

Podľa neho smerujú k tomu, aby súkromné televízie určovali, kde a kedy bude víťaz výberového konania spúšťať digitálne vysielanie, aké podmienky má štát stanoviť vo výberovom konaní na poskytovateľa digitálnej siete a kto má byť členom výberovej komisie.

Televízie: ide nám o diváka

Televízie úradu oponujú a tvrdia, že chcú, aby predložený materiál „vyhovoval potrebám slovenských divákov, zaistil neprerušenú dostupnosť signálu súčasných vysielateľov a rešpektoval záujmy vysielateľov“, píšu zase televízie.

Telekomunikačný úrad tvrdí, že vysielanie nemusí byť prerušené, lebo televízie budú môcť istý čas šíriť signál oboma spôsobmi – digitálne, ale aj analógovo.

Bez zapracovania požiadaviek televízií podľa nich hrozia „významné negatívne dosahy na budovanie vysielacej siete, územné pokrytie digitálnym signálom, na možnosť príjmu signálu, kvalitu informačnej kampane a aj na otázku okolo zariadení, takzvaných set top boxov, ktoré budú pre príjem digitálneho signálu pre väčšinu divákov nevyhnutnosťou“.

Touto problematikou sa však zaoberá ministerstvo dopravy, ktoré o možnej dotácii set top boxov či samotných televízií uvažuje.

„Ešte to nie je uzavreté,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

Vysielateľ má silnú pozíciu

Televíziám vraj nejde o diváka. Z ich vyhlásenia vyplýva, že sa už zrejme dohodli s politikmi a od Telekomunikačného úradu očakávajú naplnenie dohody.

„Proces prechodu na digitálne vysielanie brzdia najmä vysielatelia, lebo to momentálne tak vyhovuje ich obchodným záujmom,“ hodnotí spor mediálny analytik a šéf portálu digimedia.sk Miroslav Kollár. Televízie využívajú svoje silné postavenie, ktoré si vylobovali pri prijímaní digitálneho zákona a ich silné postavenie vyplýva aj z predĺžených licencií, ktoré im v minulosti odsúhlasila licenčná rada.

Výhrady televízií sú podľa Kollára skôr neopodstatnené. „Problémom je, že vysielatelia sú schopní dohodnúť sa so štátom poza chrbát regulátora, ako to vyplynulo z ich vyhlásenia.“ Niektoré ich požiadavky, ako napríklad vstupovať do podmienok výberového konania na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov, považuje Kollár za absurdné.

Najväčšie príjmy z televíznej reklamy má v súčasnosti Markíza, nástup no­vých hráčov na trh by najviac ohrozil ju. Prechod na digitálny signál by televíziám TA 3 a Joj umožnil zvýšiť ich pokrytie. Aj preto Telekomunikačný úrad považuje ich pripojenie k memorandu za nepochopiteľné. Úrad sa pozastavuje aj nad tým, že pod záujmy súkromných televízií sa podpísal aj štatutár Slovenskej televízie.

(hr)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  4. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  5. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  8. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  9. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  10. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 801
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 305
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 253
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 319
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 144
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 965
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 517
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 124
  9. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 2 081
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 826
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vozíky, ktoré sa voľne zasúvajú, má v Petržalke Tesco. Billa zatiaľ  vozíky meniť neplánuje.

Podľa nej nemajú výrobcovia a dodávatelia proti nákupcom reťazcov žiadnu šancu.


TASR 1 h
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Škoda teraz vyrába jeden čisto elektrický automobil.


ČTK 3 h
Fontánu v severnej časti pešej zóny majú radi najmä deti.

V júli tohto roka bolo v hmotnej núdzi 48,7-tisíca detí, medziročne to bolo menej o 10,1 tisíca detí.


SITA 3 h
Ilustračné foto

Zvýšil sa najmä záujem o Turecko.


TASR 4 h
Skryť Zatvoriť reklamu