SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
ŠTÁT ZVAŽUJE, ŽE BUDE PRI PRECHODE NA DIGITÁLNY SIGNÁL DOTOVAŤ AJ TELEVÍZIE

Boj o televízny digitál sa stupňuje

Telekomunikačný úrad a štyri najväčšie slovenské televízie sa v priebehu roka nedokázali dohodnúť na pláne prechodu na digitálne televízne vysielanie. Úrad tvrdí, že televízie majú neprimerane vysoké nároky. Televízie oponujú, že im ide o divákov.

Digitálne televízne vysielanie prinesie divákom vyššiu kvalitu obrazu a ďalšie možnosti, ako napríklad prístupDigitálne televízne vysielanie prinesie divákom vyššiu kvalitu obrazu a ďalšie možnosti, ako napríklad prístup (Zdroj: www.sxc.hu)

BRATISLAVA. Telekomunikačný úrad obvinil televízie, že sa svojimi neúmernými požiadavkami snažia zablokovať digitalizáciu.

Úrad ukončil pripomienkové konanie Plánu technického prechodu z analógového na digitálne vysielanie na Slovensku, ktorý umožní vstup novým televíznym staniciam na trh. Vysielatelia (Markíza, Joj, TA 3 a STV) však v spoločnom memorande vyhlásili, že majú k plánu výhrady v troch zásadných bodoch.

Zároveň vyjadrili prekvapenie, že Telekomunikačný úrad predložil materiál do pripomienkového konania ešte predtým, ako sa dohodli. Tvrdia, že im štát prisľúbil, že ich pripomienky budú do materiálu zapracované. Ak sa tak nestane, úrad podľa nich vystavuje Slovensko „riziku závažných právnych následkov v medzinárodnom meradle“.

Môže to ohroziť príjmy z reklamy

Telekomunikačný úrad za­rea­g­oval vyhlásením, že sa televízie snažia proces digitalizácie zablokovať.

„Obavy zo straty privilegovaného postavenia na mediálnom a reklamnom trhu garantovaného nedostatkom analógových frekvencií pre nové televízie sú zrejme silnejšie ako prínosy digitalizácie a v konečnom dôsledku aj ako záujem vlastných televíznych divákov, čím televízie často a radi argumentujú,“ povedal predseda Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj.

Odmietol, že im štát prisľúbil vyriešenie uvedených bodov. „Jediným oprávneným štátnym orgánom je Telekomunikačný úrad,“ povedal. Niektoré požiadavky televízií sú podľa Máčaja „protizákonné a pre úrad principiálne neprijateľné“.

Podľa neho smerujú k tomu, aby súkromné televízie určovali, kde a kedy bude víťaz výberového konania spúšťať digitálne vysielanie, aké podmienky má štát stanoviť vo výberovom konaní na poskytovateľa digitálnej siete a kto má byť členom výberovej komisie.

Televízie: ide nám o diváka

Televízie úradu oponujú a tvrdia, že chcú, aby predložený materiál „vyhovoval potrebám slovenských divákov, zaistil neprerušenú dostupnosť signálu súčasných vysielateľov a rešpektoval záujmy vysielateľov“, píšu zase televízie.

Telekomunikačný úrad tvrdí, že vysielanie nemusí byť prerušené, lebo televízie budú môcť istý čas šíriť signál oboma spôsobmi – digitálne, ale aj analógovo.

Bez zapracovania požiadaviek televízií podľa nich hrozia „významné negatívne dosahy na budovanie vysielacej siete, územné pokrytie digitálnym signálom, na možnosť príjmu signálu, kvalitu informačnej kampane a aj na otázku okolo zariadení, takzvaných set top boxov, ktoré budú pre príjem digitálneho signálu pre väčšinu divákov nevyhnutnosťou“.

Touto problematikou sa však zaoberá ministerstvo dopravy, ktoré o možnej dotácii set top boxov či samotných televízií uvažuje.

„Ešte to nie je uzavreté,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.

Vysielateľ má silnú pozíciu

Televíziám vraj nejde o diváka. Z ich vyhlásenia vyplýva, že sa už zrejme dohodli s politikmi a od Telekomunikačného úradu očakávajú naplnenie dohody.

„Proces prechodu na digitálne vysielanie brzdia najmä vysielatelia, lebo to momentálne tak vyhovuje ich obchodným záujmom,“ hodnotí spor mediálny analytik a šéf portálu digimedia.sk Miroslav Kollár. Televízie využívajú svoje silné postavenie, ktoré si vylobovali pri prijímaní digitálneho zákona a ich silné postavenie vyplýva aj z predĺžených licencií, ktoré im v minulosti odsúhlasila licenčná rada.

Výhrady televízií sú podľa Kollára skôr neopodstatnené. „Problémom je, že vysielatelia sú schopní dohodnúť sa so štátom poza chrbát regulátora, ako to vyplynulo z ich vyhlásenia.“ Niektoré ich požiadavky, ako napríklad vstupovať do podmienok výberového konania na prevádzkovateľa prvých dvoch multiplexov, považuje Kollár za absurdné.

Najväčšie príjmy z televíznej reklamy má v súčasnosti Markíza, nástup no­vých hráčov na trh by najviac ohrozil ju. Prechod na digitálny signál by televíziám TA 3 a Joj umožnil zvýšiť ich pokrytie. Aj preto Telekomunikačný úrad považuje ich pripojenie k memorandu za nepochopiteľné. Úrad sa pozastavuje aj nad tým, že pod záujmy súkromných televízií sa podpísal aj štatutár Slovenskej televízie.

(hr)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 765
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 920
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 641
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 004
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 731
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 434
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 831
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 476
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Prezidentka Zuzana Čaputová, premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.

Rakúske gastro prevádzky žiadajú náhradu tržieb v prípadu lockdownu

Žiadosť predstavuje 75 percent tržieb z novembra minulého roka.