Toulouse 4. februára (TASR) - V súťaži o nahradenie leteckého benzínu iným vhodným palivo dosiahol Airbus etapové víťazstvo nad americkým konkurentom Boeingom. Počas skúšobného letu Airbusu 380 spaľoval jeden z jeho motorov syntetickú tekutinu, v ktorej sa nachádzalo len minimálne množstvo síry. Nové palivo bolo vyrobené zo zemného plynu.
Vedenie Airbusu informovalo, že let sa uskutočnil v piatok, trval takmer tri hodiny a po prvýkrát sa vyskúšalo alternatívne letecké palivo v civilnom dopravnom lietadle.
Použitím paliva GTL (Gas-to-Liquids) predstihol európsky výrobca civilných dopravných lietadiel Boeing. Američania chcú podobný pokus urobiť ešte tento mesiac s lietadlom B-747 spoločnosti Virgin Atlantic. Boeing však použije syntetické palivo z biomasy (BTL).
Test A380 s alternatívnym palivom potvrdzuje, že letecký priemysel počíta s tým, že tradičný letecký benzín (kerozín) zostane pridrahý a nebude ho dosť.
Náhradné palivá sa doteraz skúšali vo vojenskom letectve. V septembri 2006 mal tradičné a syntetické palivo v nádržiach bombardér B-52. V decembri už uskutočnil stroj let len so syntetickým palivom.
Nemecký denník Financial Times napísal, že americké letectvo má pred výrobcami civilných dopravných lietadiel s náhradným palivom asi ročný náskok. Americké ministerstvo obrany sa usiluje o alternatívnu východiskovú surovinu, ktorá by nahradila ropu, aby vojenské letectvo nezáviselo od nej tak silno ako doteraz. Otázka ochrany životného prostredia nie je v tejto záležitosti prvoradou. Američania chcú vyrábať palivo pre lietadlá aj z uhlia (CTL; Coal-to-Liquid), hoci je jeho škodlivosť pre životné prostredie dvojnásobne vyššia než pri kerozíne.
Palivo v A380 má v porovnaní s kerozínom vyššiu energetickú účinnosť a je prakticky bezsírne. Obsah oxidu uhličitého je v mernej jednotke výfukových plynov v oboch prípadoch rovnaký.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.