Pred 130 rokmi sa narodil zakladateľ automobilky Citroën

Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroën sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroën.(Zdroj: wikipedia.org)

Paríž/Bratislava 4. februára (TASR) - Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroë n sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroë n sa narodil 5. februára 1878 v Paríži v rodine židovského klenotníka holandského pôvodu Lévieho Citroena, ktorý po emigrácii do Paríža v roku 1873 si upravil priezvisko na Citroë n.

Po ukončení lýcea vyštudoval v roku 1900 aj Polytechnickú školu a stal sa inžinierom. V tom istom roku navštívil rodinu z matkinej strany v Poľsku. Jeden jeho príbuzný tam zostrojil systém ozubených kolies v tvare písmena V z dreva. Ten sa stal symbolom a logom budúcej automobilovej značky Citroë n. Po návrate do Francúzska dopracoval myšlienku ozubených kolies z ocele a dal si ju patentovať.

Článok pokračuje pod video reklamou

V rokoch 1906-1914 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa a administrátora v automobilke Mors, majiteľov bratov Émila a Louisa Morsovcov. Nový riaditeľ reorganizoval prieskum potrieb zákazníkov, zmodernizoval výrobu, riadenie a dal podnety na výrobu nových modelov áut. Za 10 rokov sa mu podarilo zdvojnásobiť produkciu.

André Citroë n sa označuje za objaviteľa talentov a geniálneho organizátora. Fascinovala ho "výroba a distribúcia vo veľkom rozsahu".

V roku 1912 navštívil továreň Henryho Forda v Detroite. V tom istom roku sa združil s Jacquom a Paulom Hinstinovcami a spolu založili spoločnosť "Citroë n a Spol.", továreň na výrobu ozubených kolies v tvare písmena V v Saint-Denis v 10. parížskom obvode. Avšak čoskoro sa presťahoval do 15. obvodu vedľa továrne bratov Morsovcov. Jeho spoločnosť už niesla nový názov Citroë n.

Ešte pred vypuknutím prvej svetovej vojny sa 27. mája 1914 zosobášil s Georginou Bingenovou. Počas vojny bol v auguste 1914 mobilizovaný a slúžil pri meste Metz. V januári 1915 navrhol generálovi Louisovi Baquetovi, riaditeľovi správy delostrelectva na ministerstve vojny, že v novom muničnom závode bude vyrábať 5 000 až 10 000 granátov denne. Francúzskemu delostrelectvu v tom čase veľmi chýbali granáty. V novej továrni vybudovanej za tri mesiace vyrábali 10 000 granátov denne, čo bolo v tom čase vysoké tempo.

V roku 1919, po skončení vojny Citroë n transformoval vojnovú továreň na automobilku. Založil firmu nosiacu jeho meno so znakom dvoch V. V tom istom roku jeho automobilka vyrobila prvé vozidlo Citroë n Type A, na skonštruovanie ktorého získal inžiniera Jula Salomona. Cena 7 950 frankov bola výnimočne nízka aj na vtedajšie časy.

Veľa vkladal aj do marketingu a reklamy. Pozornosť médií vyvolal prejazd Sahary v decembri 1922 a vo februári 1923, jazda naprieč Áziou v roku 1931, Afrikou v roku 1924 a Aljaškou v roku 1934. Okrem toho v roku 1924, napríklad, dal vysvietiť na Eiffelovej veži svoje meno, na čo sa použilo 250 000 žiaroviek.

V roku 1926 s pomocou amerického inžiniera Edwarda Gowana Budda zostrojil prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou. O tri roky neskôr sa Citroë n stal druhým najväčším výrobcom na svete.

Začiatkom 30. rokov 20. storočia sa dostal do finančných ťažkostí. Správu automobilky Citroë n zveril Pierrovi Michelinovi zo skupiny Michelin, aby zachránil automobilku pred úpadkom. V roku 1934 André Citroë n začal priemyselnú výrobu prvého sériového automobilu s predným náhonom, avšak ani to napokon firmu nezachránilo pred úpadkom.

V decembri 1934 sa Citroë n dostal do nútenej správy. Vláda navrhla najväčšiemu veriteľovi, skupine Michelin, aby prevzala automobilku na záchranu 250 000 pracovných miest a upokojenie ďalších veriteľov.

André Citro‰n v roku 1935 vo veku 57 rokov odstúpil svoje akcie skupine Michelin. V tom istom roku 3. júla skonal na rakovinu žalúdka. Pochovaný je na cintoríne Montparnasse.

Automobilka Peugeot v roku 1976 získala 90-% podiel kapitálu Citroë n od Michelina a až doteraz firma so znakom leva tvorí skupinu PSA Peugeot-Citroë n.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  5. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  6. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  2. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  3. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  4. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  5. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  6. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 772
  2. Najužitočnejšia appka 17 711
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 11 957
  4. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 120
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 627
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 390
  7. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 4 648
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 000
  9. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 3 571
  10. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 130

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V pozadí detvianskej kauzy sa objavuje Kotleba a spravodajcovia

Firma z Bránikovho blogu robila čistky.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako si nevidiaci dokáže uvariť kávu... a nevyliať

S čím všetkým sa musí nevidiaci vysporiadať.

Sĺpček Zuzany Kepplovej

Čo by mal Šefčovič pochopiť

Veru, nie sme ako Španieli.

Píše Samuel Jezný

Kňazi vraj znásilňujú deti. Môžu za to liberáli

Biskup čelí obvineniu zo zneužitia dieťaťa. Z reakcie cirkvi zastáva rozum.

Neprehliadnite tiež

Porsche už viac nebude vyrábať dieselové autá

Porsche sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom.

Smartfóny vytlačia z peňaženiek karty, platiť sa bude dať aj prsteňmi

Firmy sú pri nových spôsoboch platby inovatívne.

Štát bude vedieť detaily o nákupoch ľudí, mená nie

Navrhované zmeny by mali platiť od januára.

Talianska skupina UniCredit predá ďalší balík nedobytných úverov

Podľa talianskych médií záujem prejavilo niekoľko amerických investičných fondov.

Argentína sa ponára hlbšie do krízy, počet chudobných stúpa

Problémy krajiny však tvrdo zasiahli najzraniteľnejšie skupiny obyvateľstva.