Pred 130 rokmi sa narodil zakladateľ automobilky Citroën

Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroën sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroën.(Zdroj: wikipedia.org)

Paríž/Bratislava 4. februára (TASR) - Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroë n sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroë n sa narodil 5. februára 1878 v Paríži v rodine židovského klenotníka holandského pôvodu Lévieho Citroena, ktorý po emigrácii do Paríža v roku 1873 si upravil priezvisko na Citroë n.

Po ukončení lýcea vyštudoval v roku 1900 aj Polytechnickú školu a stal sa inžinierom. V tom istom roku navštívil rodinu z matkinej strany v Poľsku. Jeden jeho príbuzný tam zostrojil systém ozubených kolies v tvare písmena V z dreva. Ten sa stal symbolom a logom budúcej automobilovej značky Citroë n. Po návrate do Francúzska dopracoval myšlienku ozubených kolies z ocele a dal si ju patentovať.

V rokoch 1906-1914 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa a administrátora v automobilke Mors, majiteľov bratov Émila a Louisa Morsovcov. Nový riaditeľ reorganizoval prieskum potrieb zákazníkov, zmodernizoval výrobu, riadenie a dal podnety na výrobu nových modelov áut. Za 10 rokov sa mu podarilo zdvojnásobiť produkciu.

André Citroë n sa označuje za objaviteľa talentov a geniálneho organizátora. Fascinovala ho "výroba a distribúcia vo veľkom rozsahu".

V roku 1912 navštívil továreň Henryho Forda v Detroite. V tom istom roku sa združil s Jacquom a Paulom Hinstinovcami a spolu založili spoločnosť "Citroë n a Spol.", továreň na výrobu ozubených kolies v tvare písmena V v Saint-Denis v 10. parížskom obvode. Avšak čoskoro sa presťahoval do 15. obvodu vedľa továrne bratov Morsovcov. Jeho spoločnosť už niesla nový názov Citroë n.

Ešte pred vypuknutím prvej svetovej vojny sa 27. mája 1914 zosobášil s Georginou Bingenovou. Počas vojny bol v auguste 1914 mobilizovaný a slúžil pri meste Metz. V januári 1915 navrhol generálovi Louisovi Baquetovi, riaditeľovi správy delostrelectva na ministerstve vojny, že v novom muničnom závode bude vyrábať 5 000 až 10 000 granátov denne. Francúzskemu delostrelectvu v tom čase veľmi chýbali granáty. V novej továrni vybudovanej za tri mesiace vyrábali 10 000 granátov denne, čo bolo v tom čase vysoké tempo.

V roku 1919, po skončení vojny Citroë n transformoval vojnovú továreň na automobilku. Založil firmu nosiacu jeho meno so znakom dvoch V. V tom istom roku jeho automobilka vyrobila prvé vozidlo Citroë n Type A, na skonštruovanie ktorého získal inžiniera Jula Salomona. Cena 7 950 frankov bola výnimočne nízka aj na vtedajšie časy.

Veľa vkladal aj do marketingu a reklamy. Pozornosť médií vyvolal prejazd Sahary v decembri 1922 a vo februári 1923, jazda naprieč Áziou v roku 1931, Afrikou v roku 1924 a Aljaškou v roku 1934. Okrem toho v roku 1924, napríklad, dal vysvietiť na Eiffelovej veži svoje meno, na čo sa použilo 250 000 žiaroviek.

V roku 1926 s pomocou amerického inžiniera Edwarda Gowana Budda zostrojil prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou. O tri roky neskôr sa Citroë n stal druhým najväčším výrobcom na svete.

Začiatkom 30. rokov 20. storočia sa dostal do finančných ťažkostí. Správu automobilky Citroë n zveril Pierrovi Michelinovi zo skupiny Michelin, aby zachránil automobilku pred úpadkom. V roku 1934 André Citroë n začal priemyselnú výrobu prvého sériového automobilu s predným náhonom, avšak ani to napokon firmu nezachránilo pred úpadkom.

V decembri 1934 sa Citroë n dostal do nútenej správy. Vláda navrhla najväčšiemu veriteľovi, skupine Michelin, aby prevzala automobilku na záchranu 250 000 pracovných miest a upokojenie ďalších veriteľov.

André Citro‰n v roku 1935 vo veku 57 rokov odstúpil svoje akcie skupine Michelin. V tom istom roku 3. júla skonal na rakovinu žalúdka. Pochovaný je na cintoríne Montparnasse.

Automobilka Peugeot v roku 1976 získala 90-% podiel kapitálu Citroë n od Michelina a až doteraz firma so znakom leva tvorí skupinu PSA Peugeot-Citroë n.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  2. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  5. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  8. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  9. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  10. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 620
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 037
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 961
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 082
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 901
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 179
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 012
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 663
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 645
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 549

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

DOMOV

EU Observer: ruskí špióni verbujú aj Slovákov

Spôsob, akým sa kluby ruských bojových umení rozrastajú po Európe, nie je podľa analytikov prirodzený.

Neprehliadnite tiež

Za žalúdočné problémy na dovolenke možno už čoskoro vysúdite peniaze

Nový typ nemajetkovej ujmy chcú do zákona dostať viacerí právnici a akademici.

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.