Pred 130 rokmi sa narodil zakladateľ automobilky Citroën

Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroën sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroën.(Zdroj: wikipedia.org)

Paríž/Bratislava 4. februára (TASR) - Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroë n sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroë n sa narodil 5. februára 1878 v Paríži v rodine židovského klenotníka holandského pôvodu Lévieho Citroena, ktorý po emigrácii do Paríža v roku 1873 si upravil priezvisko na Citroë n.

Po ukončení lýcea vyštudoval v roku 1900 aj Polytechnickú školu a stal sa inžinierom. V tom istom roku navštívil rodinu z matkinej strany v Poľsku. Jeden jeho príbuzný tam zostrojil systém ozubených kolies v tvare písmena V z dreva. Ten sa stal symbolom a logom budúcej automobilovej značky Citroë n. Po návrate do Francúzska dopracoval myšlienku ozubených kolies z ocele a dal si ju patentovať.

V rokoch 1906-1914 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa a administrátora v automobilke Mors, majiteľov bratov Émila a Louisa Morsovcov. Nový riaditeľ reorganizoval prieskum potrieb zákazníkov, zmodernizoval výrobu, riadenie a dal podnety na výrobu nových modelov áut. Za 10 rokov sa mu podarilo zdvojnásobiť produkciu.

André Citroë n sa označuje za objaviteľa talentov a geniálneho organizátora. Fascinovala ho "výroba a distribúcia vo veľkom rozsahu".

V roku 1912 navštívil továreň Henryho Forda v Detroite. V tom istom roku sa združil s Jacquom a Paulom Hinstinovcami a spolu založili spoločnosť "Citroë n a Spol.", továreň na výrobu ozubených kolies v tvare písmena V v Saint-Denis v 10. parížskom obvode. Avšak čoskoro sa presťahoval do 15. obvodu vedľa továrne bratov Morsovcov. Jeho spoločnosť už niesla nový názov Citroë n.

Ešte pred vypuknutím prvej svetovej vojny sa 27. mája 1914 zosobášil s Georginou Bingenovou. Počas vojny bol v auguste 1914 mobilizovaný a slúžil pri meste Metz. V januári 1915 navrhol generálovi Louisovi Baquetovi, riaditeľovi správy delostrelectva na ministerstve vojny, že v novom muničnom závode bude vyrábať 5 000 až 10 000 granátov denne. Francúzskemu delostrelectvu v tom čase veľmi chýbali granáty. V novej továrni vybudovanej za tri mesiace vyrábali 10 000 granátov denne, čo bolo v tom čase vysoké tempo.

V roku 1919, po skončení vojny Citroë n transformoval vojnovú továreň na automobilku. Založil firmu nosiacu jeho meno so znakom dvoch V. V tom istom roku jeho automobilka vyrobila prvé vozidlo Citroë n Type A, na skonštruovanie ktorého získal inžiniera Jula Salomona. Cena 7 950 frankov bola výnimočne nízka aj na vtedajšie časy.

Veľa vkladal aj do marketingu a reklamy. Pozornosť médií vyvolal prejazd Sahary v decembri 1922 a vo februári 1923, jazda naprieč Áziou v roku 1931, Afrikou v roku 1924 a Aljaškou v roku 1934. Okrem toho v roku 1924, napríklad, dal vysvietiť na Eiffelovej veži svoje meno, na čo sa použilo 250 000 žiaroviek.

V roku 1926 s pomocou amerického inžiniera Edwarda Gowana Budda zostrojil prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou. O tri roky neskôr sa Citroë n stal druhým najväčším výrobcom na svete.

Začiatkom 30. rokov 20. storočia sa dostal do finančných ťažkostí. Správu automobilky Citroë n zveril Pierrovi Michelinovi zo skupiny Michelin, aby zachránil automobilku pred úpadkom. V roku 1934 André Citroë n začal priemyselnú výrobu prvého sériového automobilu s predným náhonom, avšak ani to napokon firmu nezachránilo pred úpadkom.

V decembri 1934 sa Citroë n dostal do nútenej správy. Vláda navrhla najväčšiemu veriteľovi, skupine Michelin, aby prevzala automobilku na záchranu 250 000 pracovných miest a upokojenie ďalších veriteľov.

André Citro‰n v roku 1935 vo veku 57 rokov odstúpil svoje akcie skupine Michelin. V tom istom roku 3. júla skonal na rakovinu žalúdka. Pochovaný je na cintoríne Montparnasse.

Automobilka Peugeot v roku 1976 získala 90-% podiel kapitálu Citroë n od Michelina a až doteraz firma so znakom leva tvorí skupinu PSA Peugeot-Citroë n.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 65 657
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 718
  3. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 860
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 852
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 8 380
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 6 653
  7. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 812
  8. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 906
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 713
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 2 844

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odborník: Máme dôkazy, že Mayovia zmizli zo dňa na deň

Slovák Milan Kováč hovorí o veľkom objave.

DOMOV

Kiska priniesol Bezákovi dar od pápeža Františka

Pápež odovzdal Kiskovi počas audiencie dar pre Bezáka.

PLUS

Dobrý rozhovor je sexy. Vo Viedni z neho vznikli tri svadby

Reportáž z večerov s neznámymi vo Viedni.

Neprehliadnite tiež

Majitelia lesov v Česku bojujú s veľkou kôrovcovou kalamitou

České ministerstvo pôdohospodárstva predstavilo sériu opatrení na boj s kôrovcom.

Bratislava začne nový rok v rozpočtovom provizóriu

Bratislava bude v provizóriu aj napriek tomu, že návrh budúceho rozpočtu bývalé vedenie pripravilo.

Dunajbus podporí aj bratislavský kraj

Pravidelná vodná osobná doprava po Dunaji zrýchli cestu do mesta a odľahčí preťažené cesty.

Chovať dobytok vo Venezuele je čoraz väčšie riziko

Dlhoročná hospodárska kríza vo Venezuele ničí aj kedysi úspešný chov dobytka.

Trumpovho cla na dovoz áut sa boja aj americké automobilky

Americké automobilky zdôrazňujú nutnosť dohody o voľnom obchode.