Pred 130 rokmi sa narodil zakladateľ automobilky Citroën

Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroën sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroën.(Zdroj: wikipedia.org)

Paríž/Bratislava 4. februára (TASR) - Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroë n sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroë n sa narodil 5. februára 1878 v Paríži v rodine židovského klenotníka holandského pôvodu Lévieho Citroena, ktorý po emigrácii do Paríža v roku 1873 si upravil priezvisko na Citroë n.

Po ukončení lýcea vyštudoval v roku 1900 aj Polytechnickú školu a stal sa inžinierom. V tom istom roku navštívil rodinu z matkinej strany v Poľsku. Jeden jeho príbuzný tam zostrojil systém ozubených kolies v tvare písmena V z dreva. Ten sa stal symbolom a logom budúcej automobilovej značky Citroë n. Po návrate do Francúzska dopracoval myšlienku ozubených kolies z ocele a dal si ju patentovať.

V rokoch 1906-1914 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa a administrátora v automobilke Mors, majiteľov bratov Émila a Louisa Morsovcov. Nový riaditeľ reorganizoval prieskum potrieb zákazníkov, zmodernizoval výrobu, riadenie a dal podnety na výrobu nových modelov áut. Za 10 rokov sa mu podarilo zdvojnásobiť produkciu.

André Citroë n sa označuje za objaviteľa talentov a geniálneho organizátora. Fascinovala ho "výroba a distribúcia vo veľkom rozsahu".

V roku 1912 navštívil továreň Henryho Forda v Detroite. V tom istom roku sa združil s Jacquom a Paulom Hinstinovcami a spolu založili spoločnosť "Citroë n a Spol.", továreň na výrobu ozubených kolies v tvare písmena V v Saint-Denis v 10. parížskom obvode. Avšak čoskoro sa presťahoval do 15. obvodu vedľa továrne bratov Morsovcov. Jeho spoločnosť už niesla nový názov Citroë n.

Ešte pred vypuknutím prvej svetovej vojny sa 27. mája 1914 zosobášil s Georginou Bingenovou. Počas vojny bol v auguste 1914 mobilizovaný a slúžil pri meste Metz. V januári 1915 navrhol generálovi Louisovi Baquetovi, riaditeľovi správy delostrelectva na ministerstve vojny, že v novom muničnom závode bude vyrábať 5 000 až 10 000 granátov denne. Francúzskemu delostrelectvu v tom čase veľmi chýbali granáty. V novej továrni vybudovanej za tri mesiace vyrábali 10 000 granátov denne, čo bolo v tom čase vysoké tempo.

V roku 1919, po skončení vojny Citroë n transformoval vojnovú továreň na automobilku. Založil firmu nosiacu jeho meno so znakom dvoch V. V tom istom roku jeho automobilka vyrobila prvé vozidlo Citroë n Type A, na skonštruovanie ktorého získal inžiniera Jula Salomona. Cena 7 950 frankov bola výnimočne nízka aj na vtedajšie časy.

Veľa vkladal aj do marketingu a reklamy. Pozornosť médií vyvolal prejazd Sahary v decembri 1922 a vo februári 1923, jazda naprieč Áziou v roku 1931, Afrikou v roku 1924 a Aljaškou v roku 1934. Okrem toho v roku 1924, napríklad, dal vysvietiť na Eiffelovej veži svoje meno, na čo sa použilo 250 000 žiaroviek.

V roku 1926 s pomocou amerického inžiniera Edwarda Gowana Budda zostrojil prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou. O tri roky neskôr sa Citroë n stal druhým najväčším výrobcom na svete.

Začiatkom 30. rokov 20. storočia sa dostal do finančných ťažkostí. Správu automobilky Citroë n zveril Pierrovi Michelinovi zo skupiny Michelin, aby zachránil automobilku pred úpadkom. V roku 1934 André Citroë n začal priemyselnú výrobu prvého sériového automobilu s predným náhonom, avšak ani to napokon firmu nezachránilo pred úpadkom.

V decembri 1934 sa Citroë n dostal do nútenej správy. Vláda navrhla najväčšiemu veriteľovi, skupine Michelin, aby prevzala automobilku na záchranu 250 000 pracovných miest a upokojenie ďalších veriteľov.

André Citro‰n v roku 1935 vo veku 57 rokov odstúpil svoje akcie skupine Michelin. V tom istom roku 3. júla skonal na rakovinu žalúdka. Pochovaný je na cintoríne Montparnasse.

Automobilka Peugeot v roku 1976 získala 90-% podiel kapitálu Citroë n od Michelina a až doteraz firma so znakom leva tvorí skupinu PSA Peugeot-Citroë n.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 583
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 11 882
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 368
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 953
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 247
  6. Kam do tepla v januári? 2 159
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 861
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 627
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 269
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 182

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

KOMENTÁRE

Zeman sa buď zaprie, alebo prehrá

Konfrontačná kampaň tentoraz stačiť nebude.

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S Lexom sa spája viac ako desať káuz.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin nečakane padol, jeho cena klesla pod 12-tisíc dolárov

Bitcoin bol najsilnejší v polovici decembra, odvtedy však oslabil o takmer 40 percent.

Robotníkom sa darí lepšie ako učiteľom, trh práce ťahá priemysel

Absolventi pedagogiky, filozofie, estetiky či sociálnej práce nezvyknú podľa personálnej agentúry zarobiť ani priemernú mzdu.

Slováci mali na výplatnej páske viac peňazí, zárobky mierne rástli vo všetkých krajoch

Najpomalšie rástli zárobky v Bratislave a okolí, čo je logické, keďže v tomto kraji sú platy v porovnaní so zostatkom Slovenska výrazne vyššie.

Grécky parlament schválil reformné zákony: obmedzili štrajky aj prístup k prídavkom

Zmeny sprísňujú podmienky pre organizovanie štrajkov, uľahčujú zabavovanie nehnuteľností alebo obmedzujú prístup k rodinným prídavkom.

Taliani sa opäť pokúšajú získať liekovú agentúru

Svoju iniciatívu odôvodňuje tým, že priestory v Amsterdame nebudú hotové načas. Šance má však malé.