SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Pred 130 rokmi sa narodil zakladateľ automobilky Citroën

Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroën sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroën.André Gustave Citroën. (Zdroj: wikipedia.org)

Paríž/Bratislava 4. februára (TASR) - Jeden zo svetových priekopníkov automobilového priemyslu a zakladateľ priemyselného impéria André Gustave Citroë n sa narodil pred 130 rokmi.

André Gustave Citroë n sa narodil 5. februára 1878 v Paríži v rodine židovského klenotníka holandského pôvodu Lévieho Citroena, ktorý po emigrácii do Paríža v roku 1873 si upravil priezvisko na Citroë n.

Po ukončení lýcea vyštudoval v roku 1900 aj Polytechnickú školu a stal sa inžinierom. V tom istom roku navštívil rodinu z matkinej strany v Poľsku. Jeden jeho príbuzný tam zostrojil systém ozubených kolies v tvare písmena V z dreva. Ten sa stal symbolom a logom budúcej automobilovej značky Citroë n. Po návrate do Francúzska dopracoval myšlienku ozubených kolies z ocele a dal si ju patentovať.

Skryť Vypnúť reklamu

V rokoch 1906-1914 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa a administrátora v automobilke Mors, majiteľov bratov Émila a Louisa Morsovcov. Nový riaditeľ reorganizoval prieskum potrieb zákazníkov, zmodernizoval výrobu, riadenie a dal podnety na výrobu nových modelov áut. Za 10 rokov sa mu podarilo zdvojnásobiť produkciu.

André Citroë n sa označuje za objaviteľa talentov a geniálneho organizátora. Fascinovala ho "výroba a distribúcia vo veľkom rozsahu".

V roku 1912 navštívil továreň Henryho Forda v Detroite. V tom istom roku sa združil s Jacquom a Paulom Hinstinovcami a spolu založili spoločnosť "Citroë n a Spol.", továreň na výrobu ozubených kolies v tvare písmena V v Saint-Denis v 10. parížskom obvode. Avšak čoskoro sa presťahoval do 15. obvodu vedľa továrne bratov Morsovcov. Jeho spoločnosť už niesla nový názov Citroë n.

Skryť Vypnúť reklamu

Ešte pred vypuknutím prvej svetovej vojny sa 27. mája 1914 zosobášil s Georginou Bingenovou. Počas vojny bol v auguste 1914 mobilizovaný a slúžil pri meste Metz. V januári 1915 navrhol generálovi Louisovi Baquetovi, riaditeľovi správy delostrelectva na ministerstve vojny, že v novom muničnom závode bude vyrábať 5 000 až 10 000 granátov denne. Francúzskemu delostrelectvu v tom čase veľmi chýbali granáty. V novej továrni vybudovanej za tri mesiace vyrábali 10 000 granátov denne, čo bolo v tom čase vysoké tempo.

V roku 1919, po skončení vojny Citroë n transformoval vojnovú továreň na automobilku. Založil firmu nosiacu jeho meno so znakom dvoch V. V tom istom roku jeho automobilka vyrobila prvé vozidlo Citroë n Type A, na skonštruovanie ktorého získal inžiniera Jula Salomona. Cena 7 950 frankov bola výnimočne nízka aj na vtedajšie časy.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľa vkladal aj do marketingu a reklamy. Pozornosť médií vyvolal prejazd Sahary v decembri 1922 a vo februári 1923, jazda naprieč Áziou v roku 1931, Afrikou v roku 1924 a Aljaškou v roku 1934. Okrem toho v roku 1924, napríklad, dal vysvietiť na Eiffelovej veži svoje meno, na čo sa použilo 250 000 žiaroviek.

V roku 1926 s pomocou amerického inžiniera Edwarda Gowana Budda zostrojil prvé európske sériové vozidlo s modernou celokovovou karosériou. O tri roky neskôr sa Citroë n stal druhým najväčším výrobcom na svete.

Začiatkom 30. rokov 20. storočia sa dostal do finančných ťažkostí. Správu automobilky Citroë n zveril Pierrovi Michelinovi zo skupiny Michelin, aby zachránil automobilku pred úpadkom. V roku 1934 André Citroë n začal priemyselnú výrobu prvého sériového automobilu s predným náhonom, avšak ani to napokon firmu nezachránilo pred úpadkom.

Skryť Vypnúť reklamu

V decembri 1934 sa Citroë n dostal do nútenej správy. Vláda navrhla najväčšiemu veriteľovi, skupine Michelin, aby prevzala automobilku na záchranu 250 000 pracovných miest a upokojenie ďalších veriteľov.

André Citro‰n v roku 1935 vo veku 57 rokov odstúpil svoje akcie skupine Michelin. V tom istom roku 3. júla skonal na rakovinu žalúdka. Pochovaný je na cintoríne Montparnasse.

Automobilka Peugeot v roku 1976 získala 90-% podiel kapitálu Citroë n od Michelina a až doteraz firma so znakom leva tvorí skupinu PSA Peugeot-Citroë n.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 648
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 017
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 174
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 221
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 788
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 723
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 382
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 367
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 267
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Žlté vesty

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

11 h
Peter Kovařík.

Hamran nezískal dostatok hlasov.

8 h

Neprehliadnite tiež

Jadrové palivo do 3. bloku elektrárne Mochovce sa bude zavážať najskôr koncom apríla.

5m
Ilustračná fotografia.

Spoločnosť avizuje hromadné prepúšťanie.

2 h
Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.

Živnostníci a malí podnikatelia nemusia dostať podporu,

3 h
Predseda predstavenstva Arca Investments, a.s Rastislav Velič.

V decembri 2020 podala neúspešný návrh na insolvenčné konanie na mestskom súde v Prahe aj Arca Investments.

5 h