SOFTVÉROVÝ GIGANT SA NEDOHODOL S VEDENÍM YAHOO, PRETO OSLOVIL JEHO AKCIONÁROV

Microsoft sa musí Yahoo prosiť

Microsoft musí o fúzii presvedčiť akcionárov Yahoo, aby tí presvedčili vedenie firmy. Až potom sa začne súboj o dôveru protimonopolných orgánov, získaných zamestnancov a trhy, ktoré si čoraz viac vyberajú služby Googlu.

Microsoft ponúkol za jednu akciu Yahoo o 62 percent viac, ako je cena, za ktorú sa s nimi obchodovalo v čase oznámenia ponuky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

SAN FRANSISCO, BRATISLAVA. Reakcie analytikov a trhov na štvrtkovú ponuku Microsoftu kúpiť portál Yahoo sa zhodujú len v jednej zásadnej veci. Ten, kto na možnej transakcii neprerobí, budú terajší akcionári internetovej firmy. V predpokladoch, že sa obchod uskutoční, a že Microsoft v Yahoo nájde kľúč na efektívnejší vstup na trh internetového obsahu, je väčšina opatrnejšia.

Prvá odpoveď na ponuku Microsoftu pre akcionárov Yahoo prišla hneď v piatkovom obchodovaní na americkej burze. Ocenenie Yahoo na 44,6 miliardy dolárov (približne bilión korún), za ktoré chce softvérová firma zaplatiť spolovice vlastnými akciami a spolovice hotovosťou, sa maklérom javilo ako štedré.

Za každú cenu

Microsoft po Yahoo túži tak, že za jednu akciu ponúkol o 62 percent viac, ako je cena, za ktorú sa s nimi obchodovalo v čase oznámenia ponuky. Trhy uznali obchod za pravdepodobný a akcie Yahoo preto stúpli ešte v piatok o takmer polovicu.

Za obojstranne dobrý biznis by to bolo možné označiť iba v prípade, ak by sa makléri začali rovnako trhať aj o akcie Microsoftu. Stal sa opak, akcionárom firmy zo Seattlu spôsobilo oznámenie o možnej cene za Yahoo stratu sedem percent.

A nebolo to tým, žeby Microsoft na zaplatenie za Yahoo nemal dostatok hotovosti. Analýza zverejnená na webe týždenníka Forbes hovorí, že s účtami Microsoftu by nemala významnejšie zakývať ani taká veľká operácia, ako je kúpa svetovej dvojky vo vyhľadávaní v internete.

„Prémia sa zdá byť prehnaná. Ide o slabnúcu firmu,“ komentoval ponúkanú cenu za Yahoo Tim Smalls z maklérskej firmy Execution. „Nechápem, ako by sa synergie Microsoftu a Yahoo mohli dotknúť Googlu,“ citoval ďalej obchodníka portál BBC.

Podobne uvažovali aj akcio­nári Google, ktorého expanzia je hlavnou príčinou úvah o fúzii Microsoftu a Yahoo. Akcie súčasnej svetovej jednotky v internetovej reklame a vyhľadávaní v piatok stratili takmer deväť percent. Ibaže podľa reakcií maklérov mali na to iniciatívy Microsoftu nevýznamný vplyv. Google jednoducho v ten deň oznámil, že ziskovosť sa mu za tri mesiace zvýšila o 17 percent, čo je menej, ako si trhy u ich miláčika zvykli.

Minulotýždňová ponuka Microsoftu prekvapila analytikov len svojou razanciou a tým, že vedenie Microsoftu rezignovalo z možnosti dohodnúť sa na najvyššej úrovni.

Vedenia sa nedohodli

O viac ako poldruharočných rokovaniach medzi firmami sa vedelo. Priznáva to napokon aj otvorený list generálneho riaditeľa Microsoftu Steva Ballmera adresovaný predstavenstvu Yahoo.

Možnosť uvažovať už len nad spojenectvom a nefúzovať je podľa neho už neaktuálna. Šéfovia Yahoo doteraz túto megafúziu odmietali a čakali, že Yahoo sa preberie a zvýši ziskovosť aj trhový podiel vlastnými silami. Ibaže odvtedy prešiel rok a nič sa nestalo, pripomenul Ballmer. Presnejšie, ziskovosť naďalej klesala, firma dokonca v stredu oznámila, že prepustí tisícku zo svojich približne 14–tisíc zamestnancov.

Konkurenti medzitým nakupovali. Kým Microsoft získal v poslednom roku len zanedbateľný podiel v módnej službe Facebook, Rupert Murdoch kúpil rozhodujúci vplyv v MySpace a Google zasa špecialistu na webovú reklamu Double Click.

V čo dúfajú

Microsoft tak teraz dúfa, že šéfovia Yahoo nebudú mať na výber, pretože ich k nej donútia akcionári, ktorým Microsoft ponúkol oveľa viac, ako by získali za akcie Yahoo v súčasnosti.

Ak by sa však aj to Microsoftu podarilo, pohorieť môže ešte minimálne dvakrát. Forbes pripomína, že firemné kultúry Yahoo a Microsoftu sú také rozdielne, že spojenie bude drahšie a pomalšie, ako by sa čakalo. Predpoklad úniku mozgov z Yahoo nepriamo priznáva aj Microsoft, ktorý v liste akcionárom preberanej firmy sľubuje, že mnohé platy v Yahoo pôjdu hore.

Aktuálne bude o tom všetkom uvažovať až vo chvíli, keď celú transakciu schvália protimonoplné orgány. O americ­kých sa predpokladá, že nebudú robiť problémy. Aj nová firma – Microhoo, ako znie jej webová prezývka, by totiž bola oproti Googlu v internete sotva tretinovým hráčom. Väčšie obavy idú z Európy. Pre vplyvných úradníkov Európskej komisie je totiž Microsoft symbolom neželaného predátorstva.

Nechápem, ako by sa synergie Microsoftu a Yahoo mohli dotknúť Googlu.

Tim Smalls, maklér

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 170
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 724
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 997
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 556
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 388
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 877
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 483
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 456
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 290
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 029

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Vidieť Zem oproti čiernote vesmíru je neuveriteľné

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

SVET

Minúta po minúte: Merkelová môže byť štvrtýkrát kancelárkou

Jej konzervatívci vedú nad druhými socialistami Martina Schulza.

SVET

Merkelová bude pokračovať. Nikto však nevie ako, hovorí analytik

Nemecká kancelárka je istou víťazkou nedeľných volieb už teraz.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.