RAKÚŠANIA OZNÁMILI ÚRADOM ÚNIE, ŽE PREVEZMÚ KONKURENTA – MOL

OMV mieri aj do Slovnaftu

Európska komisia má povedať, či prípadné získanie kontroly OMV nad MOL-­om je v súlade s pravidlami únie.

OMV odmietol komentovať, či po fúzii s MOL­om spojí svoje aktivity na Slovensku s rafinériou Slovnaft. Tá je vo vlastníctve MOL–u.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA, BRUSEL. Rakúska rafinérsko-plynárenská spoločnosť OMV oznámila vo štvrtok Európskej komisii zámer prevziať kontrolu nad maďarským konkurentom MOL. Rozhodnutie OMV prišlo po tom, čo sa jej nepodarilo uzavrieť dohodu s maďarskou vládou ani manažmentom MOL-u. Ani jeden z nich nechce o spojení dvoch gigantov počuť. Komisia rozhodne, či by fúzia nebola v rozpore s pravidlami únie.

Rozhodne Európska komisia

Rakúšania už teraz vlastnia v maďarskom podniku 20,2 percenta akcií, chcú však viac. Výsledkom fúzie oboch podnikov má byť jedna spoločnosť pod taktovkou OMV. Budapešť má pod kontrolou zhruba 40 percent akcií MOL-u. V hre teda zostáva ešte ďalších 40 percent akcií, ktoré vlastnia rôzne spoločnosti či fondy.

„Budeme zisťovať, či by tento krok mal nepriaznivý efekt na hospodársku súťaž,“ povedal hovorca Európskej komisie pre záležitosti hospodárskej súťaže Jonathan Todd. Komisia má na analýzu čas do 6. marca. „Ak by sa ukázalo, že je tu podozrenie z monopolného postavenia, zač­neme podrobné vyšetrovanie,“ povedal Todd s tým, že to môže viesť až k zákazu prevzatia.

Reakcia MOL-u ostala nezmenená. „MOL privítal možnosť prešetrenia transakcie Európskou komisiou, ako nepriaznivo by mohla vplývať na konkurenciu v stredoeurópskom regióne a na spotrebiteľov,“ uviedla spoločnosť pre agentúru Reuters.

OMV ponúkol viac ako trh, ale s podmienkami

Rakúšania začali prichádzať s prvými oficiálnymi ponukami na začiatku leta minulého roku. Od začiatku minulého roka však OMV skupoval podiely od iných firiem.

Hovorca OMV Thomas Huemer pre denník SME povedal, že ich firma oznámila 25. septembra minulého roku, že má záujem o spojenie oboch firiem. „V oznámení sme deklarovali, že majiteľom akcií ponúkame 32-tisíc forintov za akciu v hotovosti s možnosťou čiastočného vlastnenia, ak sa odstránia určité technické prekážky na získanie hlasovacej kontroly nad MOL-om.“

Podľa Huemera ide konkrétne o štátom určené desaťpercentné hlasovacie obmedzenie a podiely pod kontrolou manažmentu. Hodnota akcie MOL-u na trhu z mája minulého roka bola 22 290 forintov, vo štvrtok sa akcie spoločnosti obchodovali za necelých 23-tisíc forintov.

Kúpnu cenu OMV podmieňoval aj získaním najmenej 50-percentného podielu na hlasovacích právach MOL-u a získaním súhlasu zo strany európskych úradov.

MOL je aj vlastníkom slovenskej rafinérie Slovnaft. OMV odmietol nateraz komentovať, či spojí svoje aktivity na Slovensku so Slovnaftom, ak získa väčšinu v MOL-e. „Poč­kajme si na výsledok šetrenia úradmi únie,“ povedal Huemer.

Maďari sú rozhodne proti

Vedenie podniku, ako aj maďarská vláda sú rozhodne proti tomu, aby sa podiel OMV v domácej strategickej plyná­rensko-ropnej spoločnosti zvyšoval. Ich najčastejším argumentom bolo, že spojením dvoch silných konkurentov by vznikol veľký, nie príliš konkurencieschopný podnik. Transakciu by museli odsúhlasiť aj protikartelové úrady, s čím by mohol byť problém.

OMV oponuje, že podľa ich názoru bude všetko inak. „Spojenie spoločností do hlavnej európskej ropnej a plynárenskej firmy by mohlo konkurenciu oveľa efektívnejšie rozšíriť,“ povedal Huemer. Firmy by mohli získať výhody z väčšieho množstva príležitostí a zároveň aj z optimalizácie využívania majetku firiem.

„Fúziou sa prispeje aj k vyššej bezpečnosti dodávok energií do Európskej únie,“ povedal Huemer. Realizovať by sa mali aj hlavné infraštruktúrne projekty, ako napríklad vybudovanie európskeho plynovodu Nabucco z kaspickej oblasti.

Avšak aj samotný MOL je tŕňom v oku bruselských úradníkov. Oddelenie Európskej komisie pre vnútorný trh skúma, či zákon, ktorý prijala maďarská vláda na jeseň minulého roku na ochranu spoločnosti pred nepriateľským prevzatím cudzím kapitálom, nezabraňuje zahraničným investorom nakúpiť podiely vo firme. Výsledok tohto vyšetrovania zatiaľ nie je známy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 167
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 872
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 688
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 018
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 563
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 657
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 466
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 574
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 698
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 757

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

ŠPORT

Na Gire sa ukázali talenty i šprintér, ktorý bude trápiť Sagana

Najzaujímavejšie momenty stého ročníka Giro d'Italia.

PLUS

Boj proti establišmentu? Ako prežiť nápor terorizmu a fanatizmu

Kým panuje zmätok, je možné za teroristu označiť kohokoľvek, kto nám oponuje.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.