RAKÚŠANIA OZNÁMILI ÚRADOM ÚNIE, ŽE PREVEZMÚ KONKURENTA – MOL

OMV mieri aj do Slovnaftu

Európska komisia má povedať, či prípadné získanie kontroly OMV nad MOL-­om je v súlade s pravidlami únie.

OMV odmietol komentovať, či po fúzii s MOL­om spojí svoje aktivity na Slovensku s rafinériou Slovnaft. Tá je vo vlastníctve MOL–u.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA, BRUSEL. Rakúska rafinérsko-plynárenská spoločnosť OMV oznámila vo štvrtok Európskej komisii zámer prevziať kontrolu nad maďarským konkurentom MOL. Rozhodnutie OMV prišlo po tom, čo sa jej nepodarilo uzavrieť dohodu s maďarskou vládou ani manažmentom MOL-u. Ani jeden z nich nechce o spojení dvoch gigantov počuť. Komisia rozhodne, či by fúzia nebola v rozpore s pravidlami únie.

Rozhodne Európska komisia

Rakúšania už teraz vlastnia v maďarskom podniku 20,2 percenta akcií, chcú však viac. Výsledkom fúzie oboch podnikov má byť jedna spoločnosť pod taktovkou OMV. Budapešť má pod kontrolou zhruba 40 percent akcií MOL-u. V hre teda zostáva ešte ďalších 40 percent akcií, ktoré vlastnia rôzne spoločnosti či fondy.

„Budeme zisťovať, či by tento krok mal nepriaznivý efekt na hospodársku súťaž,“ povedal hovorca Európskej komisie pre záležitosti hospodárskej súťaže Jonathan Todd. Komisia má na analýzu čas do 6. marca. „Ak by sa ukázalo, že je tu podozrenie z monopolného postavenia, zač­neme podrobné vyšetrovanie,“ povedal Todd s tým, že to môže viesť až k zákazu prevzatia.

Reakcia MOL-u ostala nezmenená. „MOL privítal možnosť prešetrenia transakcie Európskou komisiou, ako nepriaznivo by mohla vplývať na konkurenciu v stredoeurópskom regióne a na spotrebiteľov,“ uviedla spoločnosť pre agentúru Reuters.

OMV ponúkol viac ako trh, ale s podmienkami

Rakúšania začali prichádzať s prvými oficiálnymi ponukami na začiatku leta minulého roku. Od začiatku minulého roka však OMV skupoval podiely od iných firiem.

Hovorca OMV Thomas Huemer pre denník SME povedal, že ich firma oznámila 25. septembra minulého roku, že má záujem o spojenie oboch firiem. „V oznámení sme deklarovali, že majiteľom akcií ponúkame 32-tisíc forintov za akciu v hotovosti s možnosťou čiastočného vlastnenia, ak sa odstránia určité technické prekážky na získanie hlasovacej kontroly nad MOL-om.“

Podľa Huemera ide konkrétne o štátom určené desaťpercentné hlasovacie obmedzenie a podiely pod kontrolou manažmentu. Hodnota akcie MOL-u na trhu z mája minulého roka bola 22 290 forintov, vo štvrtok sa akcie spoločnosti obchodovali za necelých 23-tisíc forintov.

Kúpnu cenu OMV podmieňoval aj získaním najmenej 50-percentného podielu na hlasovacích právach MOL-u a získaním súhlasu zo strany európskych úradov.

MOL je aj vlastníkom slovenskej rafinérie Slovnaft. OMV odmietol nateraz komentovať, či spojí svoje aktivity na Slovensku so Slovnaftom, ak získa väčšinu v MOL-e. „Poč­kajme si na výsledok šetrenia úradmi únie,“ povedal Huemer.

Maďari sú rozhodne proti

Vedenie podniku, ako aj maďarská vláda sú rozhodne proti tomu, aby sa podiel OMV v domácej strategickej plyná­rensko-ropnej spoločnosti zvyšoval. Ich najčastejším argumentom bolo, že spojením dvoch silných konkurentov by vznikol veľký, nie príliš konkurencieschopný podnik. Transakciu by museli odsúhlasiť aj protikartelové úrady, s čím by mohol byť problém.

OMV oponuje, že podľa ich názoru bude všetko inak. „Spojenie spoločností do hlavnej európskej ropnej a plynárenskej firmy by mohlo konkurenciu oveľa efektívnejšie rozšíriť,“ povedal Huemer. Firmy by mohli získať výhody z väčšieho množstva príležitostí a zároveň aj z optimalizácie využívania majetku firiem.

„Fúziou sa prispeje aj k vyššej bezpečnosti dodávok energií do Európskej únie,“ povedal Huemer. Realizovať by sa mali aj hlavné infraštruktúrne projekty, ako napríklad vybudovanie európskeho plynovodu Nabucco z kaspickej oblasti.

Avšak aj samotný MOL je tŕňom v oku bruselských úradníkov. Oddelenie Európskej komisie pre vnútorný trh skúma, či zákon, ktorý prijala maďarská vláda na jeseň minulého roku na ochranu spoločnosti pred nepriateľským prevzatím cudzím kapitálom, nezabraňuje zahraničným investorom nakúpiť podiely vo firme. Výsledok tohto vyšetrovania zatiaľ nie je známy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 711
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 727
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 115
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 190
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 618
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 618
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 451
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 437
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 042

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: Termíny sú šibeničné, zmluvu na migy budeme musieť predĺžiť

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.