V súťaži na výstavbu diaľnic ostali len dve stavebné konzorciá

Spomedzi firiem pôsobiacich na Slovensku sa do finále súboja o prvý projekt PPP diaľnic dostali Skanska, Doprastava Váhostav.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V súťaži na výstavbu a financovanie prvých úsekov diaľnice D1 môžu pokračovať dve skupiny firiem. Rozhodlo o tom ministerstvo dopravy. To zároveň z tendra o výstavbu 75 kilometrov ciest v Žilinskom a Prešovskom kraji vylúčilo zvyšných štyroch uchádzačov. Príčinou malo byť nesplnenie podmienok účasti vo verejnom obstarávaní.

Postúpiť mohli najviac štyria

Prvé konzorcium tvoria švédsky koncern Skanska a francúzska spoločnosť Vinci Concessions. Súperiť s ním bude zoskupenie slovenských firiem Doprastav a Váhostav spolu s francúzskymi firmami Bouygues Travaux Publics a Colas, maďarskou Intertoll-Europe a portugalskou Mota-Engil. Vo Váhostave je podpredsedom predstavenstava Juraj Široký, ktorého médiá označujú za mecenáša Smeru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Súťaž na severné úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc vypísalo ministerstvo vlani v novembri. Podľa skoršieho vyjadrenia ministra dopravy do ďalšej fázy súťaže mali zo šestice prihlásených uchádzačov postúpiť najviac štyria.

Podmienky na účasť v tendri podľa ministerstva nesplnilo konzorcium na čele s nemeckým koncernom Hochtief, ku ktorému sa pridali rakúske firmy Alpine Bau a Western Carpathians Motorway Investors Company.

Ďalšími neúspešnými rakúskymi uchádzačmi sú Strabag a Porr Solutions Immobillen, ktoré sa spojili s austrálskou spoločnosťou Macquarie Capital Group. Vyradená bola tiež španielska spoločnosť Obrascón Huarte Laín a francúzska Eiffage Travaux Publics, ktoré sa o výstavbu ciest uchádzali samostatne.

Dostavovať sa bude aj rýchlostná cesta R1

Vláda Roberta Fica chce urýchliť diaľničné prepojenie Bratislavy s východom krajiny. Diaľnica do Košíc by mala byť až na niektoré náročné úseky postavená do roku 2010.

Rýchlejšie tempo stavby ciest majú zabezpečiť práve takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty), pri ktorých stavby zaplatí súkromný investor a štát ich neskôr dlhodobo spláca. Takto chcú zabezpečiť postavenie asi 150 kilometrov diaľnic.

Štát v druhej polovici decembra vyhlásil súťaž aj na niektoré úseky rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice. Tento rok by mali nasledovať ďalšie technicky náročnejšie časti diaľnice D1 v okolí Martina.

Vláda sa však ešte definitívne nerozhodla, či sa aj v tomto prípade pustí do výstavby prostredníctvom PPP projektov, prípadne v akom rozsahu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 017
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 246
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 655
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 408
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 546
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 983
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 391
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 913
  9. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 3 021
  10. Najužitočnejšia appka 2 803

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Vietnamské bistrá u nás nie sú vietnamské

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

Neprehliadnite tiež

Kapsch požaduje zrušenie zmluvy na prevázdku mýta v Česku

Zmluvu minister Dan Ťok podpísal podľa rakúskej firmy nezákonne.

ROZHOVOR

Nositeľka Pulitzerovej ceny: Aj kvôli médiám si ľudia menej dôverujú

Je lepšie, ak ukážeme aj pozitívne riešenia, vraví Tina Rosenberg.

Vlakovému dopravcovi hrozí za marenie inšpekcie miliónová pokuta

Ročné tržby majú vyše 200 miliónov eur.

Taliansku značku Versace kúpil americký Michael Kors

Versace vytvoril niekoľko ikonických šiat. Jedny z nich mala na sebe hneď po rozvode aj princezná Diana.

Je to paráda. Vitana vyhrala spor o frázu zo známej piesne

Spor o slová z piesne sa začal v roku 2010.