
BRATISLAVA. Indikátor ekonomického sentimentu, ktorým Štatistický úrad meria nálady podnikateľov, sa v januári znížil o 0,5 bodu na 100,6 bodu. Je to najnižšia úroveň od marca 2006. Najbližšie tri mesiace najpesimistickejšie vidia priemyselníci a stavbári, naopak, dobre naladení sú maloobchodníci, firmy v službách či spotrebitelia.
Podnikatelia si myslia, že pokles by bol miernejší, ak by vláda venovala oveľa väčšiu pozornosť zlepšovaniu podnikateľského prostredia. „Opatrenia, ktoré v oblasti podnikania vláda prijíma, vnímajú podnikatelia skôr negatívne,“ povedal riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina.
Ekonomický sentiment je však podľa ministerstva hospodárstva „súborom subjektívnych, ťažko kvantitatívne merateľných názorov podnikateľov“, napísal hovorca rezortu Branislav Zvara,
Priemyselnícka dôvera klesá
Spomedzi piatich ukazovateľov indikátora má najväčšiu váhu dôvera priemyselných podnikov. Tá už tretí mesiac klesá, keď v januári bola oproti decembru nižšia o 2,4 percenta a dosiahla hodnotu len 1,3 bodu. „Na jeho úroveň mali vplyv hlavne nižšie očakávania vývoja produkcie a pokles dopytu po priemyselných výrobkoch,“ informuje Štatistický úrad.
Pokles podnikateľskej dôvery v priemysle podľa hlavného analytika Volksbank Slovensko Vladimíra Vaňa treba vnímať nielen v kontexte dlhoročnej rekordnej expanzie slovenského priemyslu, ale vo svetle oslabujúcej sa podnikateľskej dôvery v eurozóne.
Pesimisticky sa na situáciu pozerajú najmä výrobcovia nábytku, športových potrieb či hračiek. Ján Boledovič z firmy Decodom, výrobcu kuchynských liniek, vníma súčasnú situáciu poklesu dopytu po nábytkárskych výrobkoch skôr z dôvodu sezónnosti. „Na začiatku roku je vždy pokles predaja.“ Predaj na západoeurópskych trhoch by mal byť bez extrémnych výkyvov približne na minuloročnej úrovni.
Podľa Vaňa sú však slovenskou výhodou čerstvo vybudované výrobné kapacity na zásobovanie celého regiónu. Ešte aj v tomto roku budeme ťažiť z nábehu produkcie smerom k plnej výrobe. „Preto zatiaľ nie je dôvod na prehnaný pesimizmus.“
Jeho slová potvrdil aj hovorca automobilky Kia zo Žiliny Dušan Dvořák. „Tento rok očakávame zvyšovanie produkcie.“ Vlani vyrobili viac ako 145tisíc áut, plán na tento rok je 200tisíc.
Negatívne faktory, ktoré sa podpísali na pokles dôvery v priemysle, sú najmä silná koruna, rast cien vstupov a nedostatok kvalifikovaných ľudí, najmä v strojárskom priemysle.
Problémy s ľuďmi pociťuje aj Tatravagónka z Popradu. „Zvyšujeme objem výroby a chýbajú nám hlavne kvalifikovaní zvárači a frézari,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Denisa Šerfelová. Náborovou kampaňou chcú získať ľudí z rôznych častí Slovenska, ale aj tých, ktorí v minulosti odišli za lepšie platenou prácou do zahraničia. Pomôcť im má zvyšovanie platov, či ponuka rôznych nových sociálnych výhod pre zamestnancov.
Stavbári budú stavať menej
Spolu s priemyselníkmi sa na najbližšiu budúcnosť negatívne pozerajú aj stavebníci. Ovplyvnilo ich v tom zníženie dopytu, či znižovanie počtu ľudí.
Pod pokles nálady u stavbárov, ale i priemyselníkov sa podľa hovorcu ministerstva hospodárstva Zvaru podpísala aj skutočnosť, že väčšina podnikov v tejto oblasti má nadnárodný charakter. Pokles dôvery na západných trhoch sa tak preniesol aj k nám. „Slovensko je integrálnou súčasťou únie, a tak sa tento jav odzrkadlil aj u nás,“ povedal Zvara.
Faktory, ktoré najviac ovplyvnili stavbárov, sú poveternostné podmienky, nedostatočný dopyt po ich produkcii a nedostatok pracovníkov. Ceny v stavebníctve sa budú naďalej zvyšovať.
Maloobchodníci sú optimisti
Súčasnú podnikateľskú situáciu považuje takmer polovica maloobchodníkov za dobrú. Najviac spokojní sú predajcovia áut, potravín a nápojov.
Analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský hovorí, že maloobchodníci pokojne reagovali na obvinenia ministerstva hospodárstva a premiéra Fica. „Nedokázalo sa, že maloobchod sa podieľa na zvyšovaní cien najmä základných potravín, čo si spotrebiteľ aj uvedomil.“
Dôvodom optimizmu najmä predajcov potravín a nápojov je podľa Drahovského skutočnosť, že ceny na konci minulého roku sa nezvyšovali tak, ako sa predpokladalo. „Filozofia, že maloobchod bude zvyšovať ceny, sa nenaplnila, k čomu prispela najmä silná konkurencia a zvyšovanie kvality v diskontoch oproti supermarketom a hypermarketom.“
Aj podnikatelia v službách si myslia, že ich situácia sa buď nezmení, alebo sa zlepší. Firmy však budú znižovať počet ľudí, ktorých zamestnávajú a zvýšia ceny svojich služieb. Dôvodmi sú tlak konkurencie, fluktuácia a nedostatok kvalifikovaných zamestnancov, legislatíva, či právna neistota.
Štatistický úrad mesačne vykonáva prieskum, ktorý je zameraný na zhodnotenie súčasnej situácie v ekonomike podnikov a na očakávaný vývoj vybraných ukazovateľov na najbližšie trojmesačné obdobie v porovnaní so situáciou podnikov v čase konania prieskumu. Indikátor má päť ukazovateľov, ktoré majú rôznu váhu:
dôvera v priemysle (40 %),
dôvera v stavebníctve (5 %),
dôvera v maloobchode (5 %),
dôvera v službách (30 %),
spotrebiteľská dôvera (20 %).