SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky
DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ NAPRIEK VŠETKÝM PROBLÉMOM CHCE PENIAZE Z MÝTA UŽ BUDÚCI ROK

Na mýto žiadajú satelitný systém

Budúci rok začnú kamióny na slovenských cestách platiť mýto elektronicky. Diaľničná spoločnosť nepochybuje, že napriek zrušeným tendrom stihne víťaz postaviť systém za osem mesiacov. Stihnúť sa to vraj dá, otázna je jeho kvalita.

Na dodanie mýtneho systému ostane víťazovi asi sedem až osem mesiacov. V Česku mikrovlnný systém výberu mýta dodali za deväť mesiacov.Na dodanie mýtneho systému ostane víťazovi asi sedem až osem mesiacov. V Česku mikrovlnný systém výberu mýta dodali za deväť mesiacov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ– ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počíta s tým, že od budúceho roka vyberie na slovenských diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných úsekoch ciest I. triedy viac ako päť miliárd. Pritom s príjmami z mýta diaľničná spoločnosť rátala vo svojom rozpočte už tento rok. Je však otázne, či pre dva zrušené tendre v minulom roku vôbec začnú vodiči kamiónov platiť elektronické mýto už od januára budúceho roku.

Nepriamo zadali satelitný systém

Prvý tender na elektronické mýto vyhlásila NDS ešte v júli minulý rok. Po pár dňoch ho aj zrušila. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma to vtedy odôvodňoval tým, že do súťaže sa zapojilo priveľa záujemcov, s čím nepočítali.

Skryť Vypnúť reklamu

Druhý tender vyhlásila NDS v septembri, no pre formálnu chybu úradníka spoločnosti v dátumoch ho museli znova zrušiť. Posledný tender sa začal 27. septembra, ktorý tiež neprebieha bez problémov.

Napriek tomu je Choma s priebehom tendra spokojný. „Stále platí, že od 1. 1. 2009 spustíme elektronické mýto, ak nenastanú zvláštne okolnosti alebo pridlhé revízne postupy, ktoré sa vylúčiť nedajú,“ povedal včera Choma.

Uchádzači môžu NDS ponúknuť tri systémy výberu mýta: mikrovlnný, satelitný alebo hybridný systém. Podľa informácií SME z prostredia účastníkov tendra nezadala NDS v súťažných podmienkach vybudovať pevné kontrolné zariadenia. Tie sú nutné pri mikrovlnnom systéme.

Skontrolovaných má byť podľa výberových podmienok iba 15 percent vozidiel pomocou 25 prenosných alebo mobilných zariadení. To nepriamo určuje, že NDS chce na Slovensku spustiť satelitný, prípadne hybridný systém. Ešte v lete to otvorene priznal aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Eurokomisár pre dopravu Jacque Barrot pre denník SME koncom novembra povedal, že „treba skôr uprednostniť satelitný systém“.

Skryť Vypnúť reklamu

Tender bez informácií

Piati záujemcovia, ktorí zostali v hre o 20–miliardovú štátnu zákazku, si v polovici januára vyzdvihli súťažné podmienky. Približne o mesiac a pol NDS očakáva, že predložia svoje ponuky.

Na otázku SME, či má diaľničná spoločnosť pripravený aj náhradný plán pre prípad, že od januára 2009 sa nestihne tender zrealizovať, Choma odpovedal, že budúci rok je reálny termín. „Trváme na ňom. Nepredpokladáme nejaké zvláštnosti, aj keď sa niečo môže stať. Sme pripravení na akúkoľvek alternatívu.“

O priebehu tendra ďalej informovať nechcel. NDS využila zákonnú možnosť a zvolila stratégiu absolútneho informačného embarga počas súťaže.

Ak bude v marci známe víťazné konzorcium a v priebehu najbližších týždňov sa podpíše aj zmluva, víťaz bude musieť za sedem až osem mesiacov dodať celý systém. Otázne je, či sa to za taký krátky čas dá stihnúť.

Skryť Vypnúť reklamu

Na porovnanie, v Česku mýtny systém budovala firma Kapsch a podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej im na dodanie mikrovlnného systému muselo stačiť 9 mesiacov. Samotná výstavba trvala šesť mesiacov. Podľa nej sa dá do konca roka dodať systém na Slovensko tak, aby začal od januára 2009 fungovať. „Čím menej času je na realizáciu, tým je horšia kvalita systému.“

Peniaze už mali byť

Peniaze z mýta chýbajú NDS už teraz. Pri prvých úvahách o jeho zavedení sa rátalo s tým, že systém začne platiť už od januára tohto roku. „Od roku 2008 sme očakávali príjem na úrovni 3,8 až 4 miliardy korún. Plus, samozrejme, príjem za diaľničné známky za osobné vozidlá,“ povedal Choma.

Z nich mali zaplatiť splátku 15-miliardového úveru, ktorý dočerpali vlani. Jednu miliardu na splátku tak diaľničná spoločnosť bude musieť nájsť inde.

Skryť Vypnúť reklamu

Budúci rok NDS chce na cestách vybrať spolu päť miliárd. V tom je započítaný tak príjem z mýta, ako aj z predaja diaľničných nálepiek za osobné autá. Po mnohých problémoch a krátkosť času na dodanie systému je otázne, či miliardy do rozpočtu NDS dostane.

NDS plánuje spoplatniť 2400 kilometrov diaľnic, rýchlost­ných ciest a ciest I. triedy. Zmluvu s víťazom chce uzavrieť na 14 rokov s možnosťou predĺženia o päť rokov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 7 122
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 447
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 856
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 193
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 137
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 107
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 971
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 724
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 591
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


3 h
Prieskum politických strán september 2021. (AKO)

Do parlamentu by prešlo osem strán.


a 1 ďalší 52m

Neprehliadnite tiež

Stavba od spoločnosti Evergrande.

Evergrande je najzadlženejším developerom na svete.


TASR 2m
Maďarský premiér Viktor Orbán

Maďarsko je momentálne v spore s Bruselom.


TASR 60m
Logo Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na výberovom konaní sa zúčastnili dvaja kandidáti.


SITA 1 h
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky.

Časť peňazí by sa podľa kontrolórov mohla vynakladať efektívnejšie.


SITA 2 h
Skryť Zatvoriť reklamu