DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ NAPRIEK VŠETKÝM PROBLÉMOM CHCE PENIAZE Z MÝTA UŽ BUDÚCI ROK

Na mýto žiadajú satelitný systém

Budúci rok začnú kamióny na slovenských cestách platiť mýto elektronicky. Diaľničná spoločnosť nepochybuje, že napriek zrušeným tendrom stihne víťaz postaviť systém za osem mesiacov. Stihnúť sa to vraj dá, otázna je jeho kvalita.

Na dodanie mýtneho systému ostane víťazovi asi sedem až osem mesiacov. V Česku mikrovlnný systém výberu mýta dodali za deväť mesiacov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počíta s tým, že od budúceho roka vyberie na slovenských diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných úsekoch ciest I. triedy viac ako päť miliárd. Pritom s príjmami z mýta diaľničná spoločnosť rátala vo svojom rozpočte už tento rok. Je však otázne, či pre dva zrušené tendre v minulom roku vôbec začnú vodiči kamiónov platiť elektronické mýto už od januára budúceho roku.

Nepriamo zadali satelitný systém

Prvý tender na elektronické mýto vyhlásila NDS ešte v júli minulý rok. Po pár dňoch ho aj zrušila. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma to vtedy odôvodňoval tým, že do súťaže sa zapojilo priveľa záujemcov, s čím nepočítali.

Druhý tender vyhlásila NDS v septembri, no pre formálnu chybu úradníka spoločnosti v dátumoch ho museli znova zrušiť. Posledný tender sa začal 27. septembra, ktorý tiež neprebieha bez problémov.

Napriek tomu je Choma s priebehom tendra spokojný. „Stále platí, že od 1. 1. 2009 spustíme elektronické mýto, ak nenastanú zvláštne okolnosti alebo pridlhé revízne postupy, ktoré sa vylúčiť nedajú,“ povedal včera Choma.

Uchádzači môžu NDS ponúknuť tri systémy výberu mýta: mikrovlnný, satelitný alebo hybridný systém. Podľa informácií SME z prostredia účastníkov tendra nezadala NDS v súťažných podmienkach vybudovať pevné kontrolné zariadenia. Tie sú nutné pri mikrovlnnom systéme.

Skontrolovaných má byť podľa výberových podmienok iba 15 percent vozidiel pomocou 25 prenosných alebo mobilných zariadení. To nepriamo určuje, že NDS chce na Slovensku spustiť satelitný, prípadne hybridný systém. Ešte v lete to otvorene priznal aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Eurokomisár pre dopravu Jacque Barrot pre denník SME koncom novembra povedal, že „treba skôr uprednostniť satelitný systém“.

Tender bez informácií

Piati záujemcovia, ktorí zostali v hre o 20–miliardovú štátnu zákazku, si v polovici januára vyzdvihli súťažné podmienky. Približne o mesiac a pol NDS očakáva, že predložia svoje ponuky.

Na otázku SME, či má diaľničná spoločnosť pripravený aj náhradný plán pre prípad, že od januára 2009 sa nestihne tender zrealizovať, Choma odpovedal, že budúci rok je reálny termín. „Trváme na ňom. Nepredpokladáme nejaké zvláštnosti, aj keď sa niečo môže stať. Sme pripravení na akúkoľvek alternatívu.“

O priebehu tendra ďalej informovať nechcel. NDS využila zákonnú možnosť a zvolila stratégiu absolútneho informačného embarga počas súťaže.

Ak bude v marci známe víťazné konzorcium a v priebehu najbližších týždňov sa podpíše aj zmluva, víťaz bude musieť za sedem až osem mesiacov dodať celý systém. Otázne je, či sa to za taký krátky čas dá stihnúť.

Na porovnanie, v Česku mýtny systém budovala firma Kapsch a podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej im na dodanie mikrovlnného systému muselo stačiť 9 mesiacov. Samotná výstavba trvala šesť mesiacov. Podľa nej sa dá do konca roka dodať systém na Slovensko tak, aby začal od januára 2009 fungovať. „Čím menej času je na realizáciu, tým je horšia kvalita systému.“

Peniaze už mali byť

Peniaze z mýta chýbajú NDS už teraz. Pri prvých úvahách o jeho zavedení sa rátalo s tým, že systém začne platiť už od januára tohto roku. „Od roku 2008 sme očakávali príjem na úrovni 3,8 až 4 miliardy korún. Plus, samozrejme, príjem za diaľničné známky za osobné vozidlá,“ povedal Choma.

Z nich mali zaplatiť splátku 15-miliardového úveru, ktorý dočerpali vlani. Jednu miliardu na splátku tak diaľničná spoločnosť bude musieť nájsť inde.

Budúci rok NDS chce na cestách vybrať spolu päť miliárd. V tom je započítaný tak príjem z mýta, ako aj z predaja diaľničných nálepiek za osobné autá. Po mnohých problémoch a krátkosť času na dodanie systému je otázne, či miliardy do rozpočtu NDS dostane.

NDS plánuje spoplatniť 2400 kilometrov diaľnic, rýchlost­ných ciest a ciest I. triedy. Zmluvu s víťazom chce uzavrieť na 14 rokov s možnosťou predĺženia o päť rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 360
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 367
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 446
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 199
  5. Kam do tepla v januári? 1 772
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 575
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 527
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 432
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 114
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 907

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.