DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ NAPRIEK VŠETKÝM PROBLÉMOM CHCE PENIAZE Z MÝTA UŽ BUDÚCI ROK

Na mýto žiadajú satelitný systém

Budúci rok začnú kamióny na slovenských cestách platiť mýto elektronicky. Diaľničná spoločnosť nepochybuje, že napriek zrušeným tendrom stihne víťaz postaviť systém za osem mesiacov. Stihnúť sa to vraj dá, otázna je jeho kvalita.

Na dodanie mýtneho systému ostane víťazovi asi sedem až osem mesiacov. V Česku mikrovlnný systém výberu mýta dodali za deväť mesiacov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počíta s tým, že od budúceho roka vyberie na slovenských diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných úsekoch ciest I. triedy viac ako päť miliárd. Pritom s príjmami z mýta diaľničná spoločnosť rátala vo svojom rozpočte už tento rok. Je však otázne, či pre dva zrušené tendre v minulom roku vôbec začnú vodiči kamiónov platiť elektronické mýto už od januára budúceho roku.

Nepriamo zadali satelitný systém

Prvý tender na elektronické mýto vyhlásila NDS ešte v júli minulý rok. Po pár dňoch ho aj zrušila. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma to vtedy odôvodňoval tým, že do súťaže sa zapojilo priveľa záujemcov, s čím nepočítali.

Druhý tender vyhlásila NDS v septembri, no pre formálnu chybu úradníka spoločnosti v dátumoch ho museli znova zrušiť. Posledný tender sa začal 27. septembra, ktorý tiež neprebieha bez problémov.

Napriek tomu je Choma s priebehom tendra spokojný. „Stále platí, že od 1. 1. 2009 spustíme elektronické mýto, ak nenastanú zvláštne okolnosti alebo pridlhé revízne postupy, ktoré sa vylúčiť nedajú,“ povedal včera Choma.

Uchádzači môžu NDS ponúknuť tri systémy výberu mýta: mikrovlnný, satelitný alebo hybridný systém. Podľa informácií SME z prostredia účastníkov tendra nezadala NDS v súťažných podmienkach vybudovať pevné kontrolné zariadenia. Tie sú nutné pri mikrovlnnom systéme.

Skontrolovaných má byť podľa výberových podmienok iba 15 percent vozidiel pomocou 25 prenosných alebo mobilných zariadení. To nepriamo určuje, že NDS chce na Slovensku spustiť satelitný, prípadne hybridný systém. Ešte v lete to otvorene priznal aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Eurokomisár pre dopravu Jacque Barrot pre denník SME koncom novembra povedal, že „treba skôr uprednostniť satelitný systém“.

Tender bez informácií

Piati záujemcovia, ktorí zostali v hre o 20–miliardovú štátnu zákazku, si v polovici januára vyzdvihli súťažné podmienky. Približne o mesiac a pol NDS očakáva, že predložia svoje ponuky.

Na otázku SME, či má diaľničná spoločnosť pripravený aj náhradný plán pre prípad, že od januára 2009 sa nestihne tender zrealizovať, Choma odpovedal, že budúci rok je reálny termín. „Trváme na ňom. Nepredpokladáme nejaké zvláštnosti, aj keď sa niečo môže stať. Sme pripravení na akúkoľvek alternatívu.“

O priebehu tendra ďalej informovať nechcel. NDS využila zákonnú možnosť a zvolila stratégiu absolútneho informačného embarga počas súťaže.

Ak bude v marci známe víťazné konzorcium a v priebehu najbližších týždňov sa podpíše aj zmluva, víťaz bude musieť za sedem až osem mesiacov dodať celý systém. Otázne je, či sa to za taký krátky čas dá stihnúť.

Na porovnanie, v Česku mýtny systém budovala firma Kapsch a podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej im na dodanie mikrovlnného systému muselo stačiť 9 mesiacov. Samotná výstavba trvala šesť mesiacov. Podľa nej sa dá do konca roka dodať systém na Slovensko tak, aby začal od januára 2009 fungovať. „Čím menej času je na realizáciu, tým je horšia kvalita systému.“

Peniaze už mali byť

Peniaze z mýta chýbajú NDS už teraz. Pri prvých úvahách o jeho zavedení sa rátalo s tým, že systém začne platiť už od januára tohto roku. „Od roku 2008 sme očakávali príjem na úrovni 3,8 až 4 miliardy korún. Plus, samozrejme, príjem za diaľničné známky za osobné vozidlá,“ povedal Choma.

Z nich mali zaplatiť splátku 15-miliardového úveru, ktorý dočerpali vlani. Jednu miliardu na splátku tak diaľničná spoločnosť bude musieť nájsť inde.

Budúci rok NDS chce na cestách vybrať spolu päť miliárd. V tom je započítaný tak príjem z mýta, ako aj z predaja diaľničných nálepiek za osobné autá. Po mnohých problémoch a krátkosť času na dodanie systému je otázne, či miliardy do rozpočtu NDS dostane.

NDS plánuje spoplatniť 2400 kilometrov diaľnic, rýchlost­ných ciest a ciest I. triedy. Zmluvu s víťazom chce uzavrieť na 14 rokov s možnosťou predĺženia o päť rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 124
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 075
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 622
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 863
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 210
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 715
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 043
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 605
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 681

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.