DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ NAPRIEK VŠETKÝM PROBLÉMOM CHCE PENIAZE Z MÝTA UŽ BUDÚCI ROK

Na mýto žiadajú satelitný systém

Budúci rok začnú kamióny na slovenských cestách platiť mýto elektronicky. Diaľničná spoločnosť nepochybuje, že napriek zrušeným tendrom stihne víťaz postaviť systém za osem mesiacov. Stihnúť sa to vraj dá, otázna je jeho kvalita.

Na dodanie mýtneho systému ostane víťazovi asi sedem až osem mesiacov. V Česku mikrovlnný systém výberu mýta dodali za deväť mesiacov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ– ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) počíta s tým, že od budúceho roka vyberie na slovenských diaľniciach, rýchlostných cestách a vybraných úsekoch ciest I. triedy viac ako päť miliárd. Pritom s príjmami z mýta diaľničná spoločnosť rátala vo svojom rozpočte už tento rok. Je však otázne, či pre dva zrušené tendre v minulom roku vôbec začnú vodiči kamiónov platiť elektronické mýto už od januára budúceho roku.

Nepriamo zadali satelitný systém

Prvý tender na elektronické mýto vyhlásila NDS ešte v júli minulý rok. Po pár dňoch ho aj zrušila. Generálny riaditeľ NDS Igor Choma to vtedy odôvodňoval tým, že do súťaže sa zapojilo priveľa záujemcov, s čím nepočítali.

Druhý tender vyhlásila NDS v septembri, no pre formálnu chybu úradníka spoločnosti v dátumoch ho museli znova zrušiť. Posledný tender sa začal 27. septembra, ktorý tiež neprebieha bez problémov.

Napriek tomu je Choma s priebehom tendra spokojný. „Stále platí, že od 1. 1. 2009 spustíme elektronické mýto, ak nenastanú zvláštne okolnosti alebo pridlhé revízne postupy, ktoré sa vylúčiť nedajú,“ povedal včera Choma.

Uchádzači môžu NDS ponúknuť tri systémy výberu mýta: mikrovlnný, satelitný alebo hybridný systém. Podľa informácií SME z prostredia účastníkov tendra nezadala NDS v súťažných podmienkach vybudovať pevné kontrolné zariadenia. Tie sú nutné pri mikrovlnnom systéme.

Skontrolovaných má byť podľa výberových podmienok iba 15 percent vozidiel pomocou 25 prenosných alebo mobilných zariadení. To nepriamo určuje, že NDS chce na Slovensku spustiť satelitný, prípadne hybridný systém. Ešte v lete to otvorene priznal aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Eurokomisár pre dopravu Jacque Barrot pre denník SME koncom novembra povedal, že „treba skôr uprednostniť satelitný systém“.

Tender bez informácií

Piati záujemcovia, ktorí zostali v hre o 20–miliardovú štátnu zákazku, si v polovici januára vyzdvihli súťažné podmienky. Približne o mesiac a pol NDS očakáva, že predložia svoje ponuky.

Na otázku SME, či má diaľničná spoločnosť pripravený aj náhradný plán pre prípad, že od januára 2009 sa nestihne tender zrealizovať, Choma odpovedal, že budúci rok je reálny termín. „Trváme na ňom. Nepredpokladáme nejaké zvláštnosti, aj keď sa niečo môže stať. Sme pripravení na akúkoľvek alternatívu.“

O priebehu tendra ďalej informovať nechcel. NDS využila zákonnú možnosť a zvolila stratégiu absolútneho informačného embarga počas súťaže.

Ak bude v marci známe víťazné konzorcium a v priebehu najbližších týždňov sa podpíše aj zmluva, víťaz bude musieť za sedem až osem mesiacov dodať celý systém. Otázne je, či sa to za taký krátky čas dá stihnúť.

Na porovnanie, v Česku mýtny systém budovala firma Kapsch a podľa hovorkyne spoločnosti Sylvie Košťálovej im na dodanie mikrovlnného systému muselo stačiť 9 mesiacov. Samotná výstavba trvala šesť mesiacov. Podľa nej sa dá do konca roka dodať systém na Slovensko tak, aby začal od januára 2009 fungovať. „Čím menej času je na realizáciu, tým je horšia kvalita systému.“

Peniaze už mali byť

Peniaze z mýta chýbajú NDS už teraz. Pri prvých úvahách o jeho zavedení sa rátalo s tým, že systém začne platiť už od januára tohto roku. „Od roku 2008 sme očakávali príjem na úrovni 3,8 až 4 miliardy korún. Plus, samozrejme, príjem za diaľničné známky za osobné vozidlá,“ povedal Choma.

Z nich mali zaplatiť splátku 15-miliardového úveru, ktorý dočerpali vlani. Jednu miliardu na splátku tak diaľničná spoločnosť bude musieť nájsť inde.

Budúci rok NDS chce na cestách vybrať spolu päť miliárd. V tom je započítaný tak príjem z mýta, ako aj z predaja diaľničných nálepiek za osobné autá. Po mnohých problémoch a krátkosť času na dodanie systému je otázne, či miliardy do rozpočtu NDS dostane.

NDS plánuje spoplatniť 2400 kilometrov diaľnic, rýchlost­ných ciest a ciest I. triedy. Zmluvu s víťazom chce uzavrieť na 14 rokov s možnosťou predĺženia o päť rokov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 937
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 519
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 953
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 516
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 927
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 687
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 340
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 823
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop