AK SA ROZLÚČIME S KORUNOU, KTORÁ BUDE SLABÁ, BUDEME SI MUSIEŤ PRIPLATIŤ ZA DOVOZ

Slabý kurz by priniesol zdraženie

Kurz koruny, pri ktorom budeme prechádzať na euro, by nemal byť príliš silný ani veľmi slabý, inak nám to môže spôsobiť ekonomické problémy.

Slabá koruna by pri vstupe do eurozóny mohla spôsobiť zdraženie tovarov zo zahraničia, napríklad aj elektroniky.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ak by sa naplnili nedávne vyjadrenia premiéra Roberta Fica o kurze koruny, a zároveň by Európska únia dodržala doterajšie praktiky pri prijímaní štátov do eurozóny, ľudia na Slovensku môžu očakávať ďalšie výrazné zdraženie. Namiesto predpokladaného trojpercentného rastu by ceny v priemere stúpli až o päť percent. „Ak by konverzný kurz bol na úrovni oficiálneho, tak inflácia by v polovici roka bola vystavená jednorazovému šoku,“ povedal analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Premiér nedávno povedal, že neočakáva zmenu takzvaného oficiálneho kurzu koruny a eura, teda centrálnej parity. Doterajšia prax v únii je pritom taká, že krajiny vstupovali do eurozóny len s centrálnou paritou. To znamená, že národnú menu vymieňali za euro podľa oficiálneho kurzu.

Dovoz by bol drahší

Náš oficiálny kurz je v súčasnosti 35,44 koruny za euro. Vstup do eurozóny pri tejto úrovni by mohol spôsobiť výraznejšie zdraženie tovarov z dovozu. Priplatili by sme si za benzín, naftu, elektroniku, ale aj potraviny, najmä ovocie, zeleninu, ryby, konzervy či olej.

„Zdraželo by takmer všetko, čo sa dováža zo zahraničia,“ povedal predseda predstavenstva COOP Jednota Bratislava Adrián Ďurček.

Obchodníci totiž pri dovoze vychádzajú z trhového kurzu koruny. Na trhu sa v posledných šiestich mesiacoch euro predávalo v priemere o dve koruny, teda asi o šesť percent lacnejšie, ako je oficiálny kurz. Prípadné jednorazové zdraženie našej meny by podľa prezidenta Združenia obchodu a cestovného ruchu Pavla Konštiaka mohlo ceny dovozu zvýšiť aj o šesť percent. „Ak sa pri tej istej cene dovážaných tovarov zmení kurz, tak ceny idú približne o to isté percento hore,“ povedal Konštiak.

Zdraženie by mohla tlmiť konkurencia. Niektorému obchodnému reťazcu sa napríklad podarí nakúpiť v zahraničí tovary lacnejšie, hoci aj pri horšom kurze, a ceny sa o celých šesť percent nezvýšia. Konkurencia sa tomu bude snažiť prispôsobiť. „Jediný nástroj na znižovanie ceny je konkurencia a práve túto konkurenciu chce vláda zrušiť zákonom o neprimeraných podmienkach v obchode,“ povedal Konštiak.

Pohonné látky by podľa Tomáša Novotného z portálu natankuj.sk pri kurze 35,44 koruny za euro zdraželi oproti súčasnosti asi o 1,20 koruny za liter.

Premiér svoje vyjadrenie o korune zdôvodniť odmieta. Komentovať jeho slová nechce ani Národná banka. Jej guvernér Ivan Šramko však v stredu povedal, že konečný kurz, za ktorý sa budú meniť koruny za eurá, by mal odrážať silu ekonomiky. Analytici si myslia, že je to okolo 32,5 koruny za euro. V takom prípade by ceny rástli len o niečo rýchlejšie oproti tomu, keby sme euro nezaviedli. Vyšší rast cien po vstupe do eurozóny je dočasný a môže trvať rok nanajvýš dva.

Za odchýlkou sú problémy

Koruna by pri vstupe do eurozóny nemala byť príliš silná ani slabá. Prípadná odchýlka na jednu či druhú stranu by ekonomike a ľuďom narobila problémy. Ak by sme išli do eurozóny so silnou korunou, tešili by sme sa zo zlacnenia dovážaných tovarov a z toho, že na výplatných pás­kach máme vyššie sumy.

Napríklad pri kurze 32 korún za euro by 20-tisícový plat vyšiel na 625 eur, no pri kurze 35 korún by to bolo iba 570 eur. Ceny by sa prepočítali rovnakým kurzom, pri nákupoch na Slovensku by sme vyšší plat v eurách nepocítili, ale napríklad na zahraničnej dovolenke áno. Ak by však bol kurz príliš silný, vývozcovia by sa mohli dostať do problémov, čo by neskôr mohlo spomaliť rast ekonomiky aj platov.

Problémom príliš slabého kurzu je citeľné jednorazové zvýšenie cien tovarov zo zahraničia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 052
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 311
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 741
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 373
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 718
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 646
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 354
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 974
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 821

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Návrat Ščurka z basy k hokeju: vražda, klamstvá aj podozrenie z korupcie

Pôvodne mu hrozilo až 20 rokov. Prečo dostal hokejista Ščurko za brutálnu vraždu rozhodcu Mareka Liptaja len mierny trest.

SVET

Silné zemetrasenie v centrálnej časti Mexika má už 149 obetí

Tisíce ľudí utekali ulicami, padali aj budovy.

ŠPORT

Saganov debut na MS: žalúdočné problémy a hnev

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

EKONOMIKA

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník.

Neprehliadnite tiež

Americká spoločnosť CME chce predať televíziu Markíza

Predáva aj ďalšie televízie, cena by mala prekračovať jednu miliardu dolárov.

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.