TRETIA DIAĽNIČNÁ SÚŤAŽ V RÁMCI PPP SA PODĽA RIADITEĽA NDS IGORA CHOMU MÔŽE ZAČAŤ BEZ OHĽADU NA VYHODNOTENIE UŽ PREBIEHAJÚCEJ PRVEJ A DRUHEJ SÚŤAŽE, PRIBLIŽNE DO KONCA APRÍLA TOHTO ROKA

Projekty PPP by sa mohli začať v tomto roku

BRATISLAVA 27. januára (SITA) - V tomto roku by sa mohla začať realizácia všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zameraných na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov diaľnice D1 medzi ...

BRATISLAVA 27. januára (SITA) - V tomto roku by sa mohla začať realizácia všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zameraných na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom a rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma. Ako ďalej povedal pre agentúru SITA, pokúsi sa "pritlačiť" na to, aby súťaž na tretí balík PPP začala do štyroch mesiacov od vyhlásenia tendrov na prvý a druhý balík, čiže približne do konca apríla tohto roka.

"Tretia súťaž PPP sa začne bez ohľadu na vyhodnotenie prvého a druhé balíka. Pokiaľ by sa ukázalo, že prvé dve súťaže sú pre štát z nejakých dôvodov mimoriadne nepriaznivé, mohol by sa prehodnotiť aj tretí balík," uviedol I. Choma. V tejto súvislosti poukázal na to, že sa verejne diskutuje len o dopadoch výstavby diaľnic na štátny rozpočet, ktoré sa dajú vyčísliť. Obchádzajú sa však podľa neho z toho plynúce prínosy. Prínosy diaľnic pre ekonomiku je ťažké spočítať, ale ako poznamenal, NDS v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným v Žiline dospeli k pozitívnym číslam. Z porovnania pozitív a negatív podľa neho vychádza, že počas prvých piatich až siedmich rokov negatíva alebo ich dopad na štátny rozpočet sú vyššie ako pozitíva. "Potom sa to začína vyrovnávať a pozitíva prudko prevládajú," dodal Choma.

V prípade projektov PPP majú byť riziká prenesené na budúceho koncesionára. V konečnom dôsledku existuje podľa riaditeľa NDS len riziko finančného dopadu. "Hneď ako budeme mať cenu na základe ponuky, potom sa dá relevantne zhodnotiť dopad na štátny rozpočet, prípadne na zmluvu. To sú tie negatíva. Po podpise zmluvy už prakticky neexistujú iné riziká," pokračoval Choma. V zmluve bude podľa neho jasne určený termín, pevná cena a ďalšie parametre, pričom riziká budú už len minimálne. Potom bude závisieť už iba od vlády, ako sa rozhodne, a či pôjde do projektu, ak bude známe, akú sumu bude štát koncesionárovi splácať.

"Zvolili sme postup, že chceme mať postavené diaľnice čo najskôr, pretože efekt z nich je naozaj prínosom," povedal Choma. Ak by sa diaľnice stavali rýchlejšie, mohli by byť napríklad drahšie o 10 %, ale ak by výstavba bola dlhšia a prirátala sa cenová indexácia, tak či tak by sa podľa neho dospelo minimálne k tým 10 %. Pomalšie tempo výstavby určite nebude lacnejšie, dodal o nákladoch. "Čím dlhšie staviate, tým máte vyššie náklady," poznamenal riaditeľ NDS.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 699
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 141
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 689
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 117
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 263
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 250
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 041
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 992
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 814
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.