SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky
TRETIA DIAĽNIČNÁ SÚŤAŽ V RÁMCI PPP SA PODĽA RIADITEĽA NDS IGORA CHOMU MÔŽE ZAČAŤ BEZ OHĽADU NA VYHODNOTENIE UŽ PREBIEHAJÚCEJ PRVEJ A DRUHEJ SÚŤAŽE, PRIBLIŽNE DO KONCA APRÍLA TOHTO ROKA

Projekty PPP by sa mohli začať v tomto roku

BRATISLAVA 27. januára (SITA) - V tomto roku by sa mohla začať realizácia všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zameraných na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov diaľnice D1 medzi ...

BRATISLAVA 27. januára (SITA) - V tomto roku by sa mohla začať realizácia všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zameraných na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom a rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma. Ako ďalej povedal pre agentúru SITA, pokúsi sa "pritlačiť" na to, aby súťaž na tretí balík PPP začala do štyroch mesiacov od vyhlásenia tendrov na prvý a druhý balík, čiže približne do konca apríla tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tretia súťaž PPP sa začne bez ohľadu na vyhodnotenie prvého a druhé balíka. Pokiaľ by sa ukázalo, že prvé dve súťaže sú pre štát z nejakých dôvodov mimoriadne nepriaznivé, mohol by sa prehodnotiť aj tretí balík," uviedol I. Choma. V tejto súvislosti poukázal na to, že sa verejne diskutuje len o dopadoch výstavby diaľnic na štátny rozpočet, ktoré sa dajú vyčísliť. Obchádzajú sa však podľa neho z toho plynúce prínosy. Prínosy diaľnic pre ekonomiku je ťažké spočítať, ale ako poznamenal, NDS v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným v Žiline dospeli k pozitívnym číslam. Z porovnania pozitív a negatív podľa neho vychádza, že počas prvých piatich až siedmich rokov negatíva alebo ich dopad na štátny rozpočet sú vyššie ako pozitíva. "Potom sa to začína vyrovnávať a pozitíva prudko prevládajú," dodal Choma.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade projektov PPP majú byť riziká prenesené na budúceho koncesionára. V konečnom dôsledku existuje podľa riaditeľa NDS len riziko finančného dopadu. "Hneď ako budeme mať cenu na základe ponuky, potom sa dá relevantne zhodnotiť dopad na štátny rozpočet, prípadne na zmluvu. To sú tie negatíva. Po podpise zmluvy už prakticky neexistujú iné riziká," pokračoval Choma. V zmluve bude podľa neho jasne určený termín, pevná cena a ďalšie parametre, pričom riziká budú už len minimálne. Potom bude závisieť už iba od vlády, ako sa rozhodne, a či pôjde do projektu, ak bude známe, akú sumu bude štát koncesionárovi splácať.

"Zvolili sme postup, že chceme mať postavené diaľnice čo najskôr, pretože efekt z nich je naozaj prínosom," povedal Choma. Ak by sa diaľnice stavali rýchlejšie, mohli by byť napríklad drahšie o 10 %, ale ak by výstavba bola dlhšia a prirátala sa cenová indexácia, tak či tak by sa podľa neho dospelo minimálne k tým 10 %. Pomalšie tempo výstavby určite nebude lacnejšie, dodal o nákladoch. "Čím dlhšie staviate, tým máte vyššie náklady," poznamenal riaditeľ NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  8. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  9. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 745
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 834
  3. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 781
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 330
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 426
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 986
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 754
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 325
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 780
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Z 23 ľudí s covidom na Jednotkách intenzívnej starostlivosti je len jeden zaočkovaný.

Do piatka pre covid skončilo v nemocniciach 283 pacientov.


17. sep

Pozrite si mapu okresov a opatrenia.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka.

Čo očakávajú developeri.


15. sep

Segment logistiky pociťuje zmeny v cenotvorbe.


15. sep
Šéf Slovakia Travel Václav Mika.

Nová štátna organizácia na podporu cestovného ruchu nenadväzuje na Slovenskú agentúru pre cestovný ruch.


SITA 15 h
Ilustračná foto.

Najviac bolo už tradične v hygiene budov a prevádzky.


SITA 16 h
Skryť Zatvoriť reklamu