SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Krajské mestá chcú poplatky od investorov

Bratislava 23. januára (TASR) - Primátori ôsmich krajských miest iniciujú nový návrh zákona o miestnom poplatku za zaťaženie pozemných komunikácií na území obce.

"Najmä vo väčších mestách je rozsiahla výstavba, ktorá viaže možnosti parkovania, prehusťuje a zaťažuje miestne komunikácie, preto chceme, aby sa investori podieľali na rozvoji cestnej siete," zdôvodnil na dnešnej tlačovej konferencii bratislavský primátor Andrej Ďurkovský.

Navrhovaný jednorazový miestny poplatok sa týka nových stavieb a viaže sa na počet vytvorených parkovísk s navrhovanou sadzbou 10 000 Sk za jedno. Tento poplatok nie je stabilný a samosprávy si jeho výšku aj ďalšie podmienky môžu určiť vlastným všeobecným záväzným nariadením, ktoré prijme ich zastupiteľstvo. Zároveň má umožniť, aby na základe takto vyberaného poplatku získali samosprávy prostriedky na sanovanie problémov s prehustenou dopravou v určitých lokalitách, ako aj problémov s miestnou dopravou v mestách všeobecne. Návrh zákona nepredpokladá finančné dôsledky pre štát, ale zaťaženie podnikateľov v stavebnom sektore.

Skryť Vypnúť reklamu

Samosprávy miest a obcí majú povinnosť starať sa o údržbu a čistotu zverených komunikácií, na ktoré nemajú potrebné financie. "Vlani sme dali na opravy komunikácií 50 miliónov korún, potrebovali by sme 500 až 700 miliónov a ďalšiu miliardu na obchvat okolo mesta," konštatoval primátor Žiliny Ivan Harman. Podľa prešovského primátora Pavla Hagyariho jeho mesto potrebuje najmenej 500 miliónov Sk na opravu komunikácií a výstavbu drobných ciest. Pritom v Prešove je záujem o výstavbu ôsmich veľkých obchodných centier, ktoré výrazne zasiahnu do zaťaženia statickej aj dynamickej dopravy.

Návrh zákona má snahu umožniť miestnym samosprávam, aby mohli regulovať problémy s intenzívnou výstavbou polyfunkčných a bytových stavieb či obchodných centier, kde sa sústreďuje množstvo ľudí aj dopravných prostriedkov. Podľa primátora Nitry Jozefa Dvonča prijatý návrh zákona by umožnil samospráve dohodu s investorom na skvalitnenie cestnej siete, a tým aj životného prostredia pre občanov. Tiež by mestá mohli regulovať výstavbu rozdielnou výškou poplatku podľa diferencovaných zón. "Výstavba v centre mesta bude s najvyšším poplatkom, v priemyselnom parku môže byť bez poplatku," uviedol príklad Dvonč.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa primátorov Košíc Františka Knapíka a Banskej Bystrice Ivana Saktora prijatím zákona by sa upravili vzťahy medzi mestom a investormi. Tiež sa môžu vyriešiť širšie dopravné vzťahy v mestách. "Investor by mal pri výstavbe prispieť niečím pre mesto," dodal Saktor.

Návrh zákona bol predložený premiérovi a ministrovi financií. Primátori krajských miest predpokladajú, že by mohol nadobudnúť účinnosť 1. septembra 2008. "Nechceme to riešiť politicky, ale normálnym legislatívnym konaním cez vládu a všetci budeme za to lobovať," prezradil Ďurkovský. Podľa neho výstavba v Bratislave predstavuje ročný nárast 3000 až 5000 nových parkovacích miest.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 381
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 930
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 320
  4. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 856
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 576
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 088
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 045
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 647
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 825
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 792
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Heger s lídrami koaličných strán.

Keď už nevyšlo nič iné, vždy sa dalo hovoriť, že táto vládna koalícia aspoň obnovuje právny štát.


19. sep
Peter Schutz

V kritickom rozpore s „bezkollárovskou“ verziou koalície je aj parlamentná matematika.


9 h
Dušan Kováčik prichádza na súdne pojednávanie.

Súd Kováčikovi uložil 14 rokov.


a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Andrej Doležal.

Plánovaná lehota výstavby zhruba tri a pol roka môže byť skrátená.


SITA 3m
Ilustračné foto.

Zároveň je v evidencii najnižší počet uchádzačov v kategórii mladí do 29 rokov.


TASR 4 h
Miroslava Kiripolská

Miroslava Kiripolská o vízii a budúcnosti školstva na Slovensku.


6 h
Ľuboš Lopatka

Ľuboš Lopatka o cenách na tento a budúci rok.


7 h
Skryť Zatvoriť reklamu