Nedostatok pilotov ohrozí ďalší rozvoj leteckej dopravy

Frankfurt nad Mohanom 19. januára (TASR) - V dejinách leteckej dopravy nebol dopyt po pilotoch ešte nikdy taký veľký ako v súčasnosti. Experti sa obávajú, ...

Frankfurt nad Mohanom 19. januára (TASR) - V dejinách leteckej dopravy nebol dopyt po pilotoch ešte nikdy taký veľký ako v súčasnosti. Experti sa obávajú, že nedostatok pilotov bude viesť k zhoršeniu prípravy ľudí na vedenie vzdušných korábov. Nemecký denník Financial Times Deutschland uviedol, že v niektorých leteckých spoločnostiach skúsenosti kapitánov lietadiel už nezohrávajú až takú veľkú úlohu ako v minulosti.

Každý rok treba vyškoliť na svete 17 000 pilotov. Uviedol to nemecký časopis pre civilnú leteckú dopravu Aero International. Podľa štúdie Boeingu bude treba v rokoch 2006 až 2026 vyškoliť za pilotov 363 000 osôb. Teraz ich je na svete 260 000.

Pravda, nie každý absolvent leteckej školy môže ísť viesť veľké lietadlo. Absolvent jednoročnej leteckej školy nemeckej Lufthansy v Brémach môže vzhľadom na svoju kvalifikáciu chytiť do ruky joystick Airbusu 320 a trénovať 18 mesiacov len na trenažéri. Neskôr sa môže stať druhým pilotom na medzinárodných linkách. Až keď má za sebou tisícky nalietaných hodín, môže získať kvalifikačný stupeň kapitána lietadla. Jeho ďalším služobným postupom je vedenia lietadla na diaľkových linkách a len tí najschopnejší majú nádej, že raz budú riadiť aj obrovský Airbus 380.

Medzinárodné združenie leteckých spoločností International Air Transport Association (IATA) uvádza, že nedostatok pilotov v nasledujúcich rokoch pocítia najmä malé letecké spoločnosti. Piloti, ktorí budú mať oprávnenie lietať aj na väčších typoch lietadiel, budú opúšťať malé aerolínie. Pôjdu do leteckých spoločností z Blízkeho, Stredného a Ďalekého východu, ktoré ich veľmi dobre zaplatia. V poslednom čase sú medzi najlepšie platenými indickí piloti, respektíve piloti, ktorí lietajú s indickými strojmi.

Vláda totiž zrušila obmedzenie pre podnikanie v civilnej leteckej doprave. Air India, Jet Airways, Spice Jet a nízkonákladová Kingfisher hľadajú pilotov. Už teraz ich potrebujú aspoň 1 000, z nich by malo byť 600 kapitánov. Indické spoločnosti hľadajú pilotov aj v Afrike, čím oslabujú ich schopnosti konkurovať na medzinárodnom trhu civilnej prepravy. India ich bude potrebovať do piatich rokov asi 3 000. Čína bude potrebovať v budúcom desaťročí ročne vyškoliť 2 000 pilotov. V súčasnosti ich dokáže pripraviť ročne len 1 000.

Skúsení piloti upozorňujú na to, že počet osôb školených pre prácu v kokpite lietadiel sa nielen rýchlo zvyšuje, ale skracuje sa aj dĺžka ich kurzov.

Informovali o tom nemecké denníky Financial Times Deutschland a Die Welt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 968
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 369
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 895
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 557
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 199
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 022
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 240
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 948
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 194
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 045

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Bratislavskí poslanci mali brať úplatky. Za hazard aj proti nemu

Ak v marci prejde úplný zákaz hazardu v Bratislave, tri roky bude jediným otvoreným kasínom v meste Banco v hoteli Crowne Plaza. Licenciu má ako jediné do roku 2021.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna poisťovňa

Pozrite si výber úsporných opatrení.

KULTÚRA

V Prahe nedokážu pochopiť, čo za reláciu o folklóre máme

Šou Zem spieva hodnotí Marína Mrázková zo súboru Limbora.

Neprehliadnite tiež

Liberáli vyzývajú Sólymosa, aby skontroloval novácke elektrárne

Opozičná SaS podala vo veci prevádzky Elektrárne Nováky aj trestné oznámenie.

Kellnerova PPF rozbieha v Británii banku, píšu české HN

Investícia je vo výške necelej miliardy korún, teda 37 miliónov eur.

Indikátor ekonomického sentimentu dosiahol najlepšiu hodnotu za šesť rokov

Na vývoj priaznivo vplýval rast dôvery v priemysle či v službách.

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop