PORTRÉT NA SOBOTU

Mika: Tu každý každého pozná

VÁCLAV MIKA dotiahol Rádio Expres na vrchol a Markíza sa za jeho šéfovania ešte posilnila. Pokojne to mohlo byť inak.

(Zdroj: SME – MILAN DAVID)

V prvý deň veľkej zmeny, ktorá mala do vysielania Markízy priniesť viac inak robeného spravodajstva a v novej forme, prišla nehoda v tej najhoršej chvíli. Tesne pred hlavnými správami zlyhala technika. Šesť minút televízia vysielala len oznam „O chvíľu pokračujeme“ so starým logom. Poriadok prišiel až s Televíznymi novinami.

Riaditeľ Markízy Václav Mika bol v tom čase v svojej kancelárii. Netají sa, že reagoval hrubými slovami a nahlas. „Nebežal som do štúdia. Mali sme dohodu, že nebudem ľudí stresovať ešte aj tým, že im budem stáť za chrbtom,“ hovorí ani nie po týždni. Kto pozná Václava Miku dlhšie, takáto kombinácia silných emócií a chladného manažérskeho kalkulu ho už neprekvapí.

Médiá sú svojské

Zvláštnosťou slovenského mediálneho biznisu je, že „každý každého pozná“. Preto v ňom napríklad nemožno použiť na hľadanie ľudí s akou-takou skúsenosťou klasické personalistické postupy. Ľuďom, ako je Mika, to znova dáva možnosť vyniknúť. Sám hovorí, že napriek skúsenostiam so zahraničnými manažérmi by nebolo pre neho ľahké prijať prácu mimo Bratislavy. Lebo jedna z jeho devíz - tunajšie kontakty a povesť by mu tam boli nanič.

Svoju najznámejšiu manažérsku prehru pripomína sám. „V istých typoch biznisu už aj na Slovensku platí, že ak sa človek stane nelojálnym, biznis na neho zanevrie – ocitne sa na čiernej listine,“ hovorí s dodatkom, že v mediálnom to tak zatiaľ nie je. Keď Václav Mika pred dvoma rokmi do Markízy prichádzal, zlákal so sebou aj najväčšiu hviezdu televízneho programovania Františka Borovského. Mika vtedy šiel za cenu získania špičkového odborníka do rizika. Prijímal totiž človeka, ktorý za pár rokov stačil odísť z Joj do STV, aby sa znova do Joj vrátil a a aby nakoniec po krátkom čase skončil v Markíze. Riaditeľ Markízy to vtedy vysvetľoval tým, že je prirodzené, ak kvalitní ľudia nakoniec skončia u lídra.

Borovský ani v Markíze nezostarol – do roka bol späť u konkurencie v Joj. Ako dnes Mika a Borovský vychádzajú? „Nestretávame sa,“ hovorí riaditeľ Markízy. No nie preto, že by stretávanie sa s konkurentmi bol hriech. Po rozhovore pre SME čakal Mika na riaditeľa Joj.

Tak, ako si dnes Václav Mika užíva povesť chlapíka, ktorý na čo siahol, v tom bola jeho firma lídrom, rovnako to mohlo byť aj inak. Keď so svojimi kamarátmi zakladal Rádio Expres, brandža to brala ako projekt, ktorý má malú šancu vôbec naštartovať. Zdalo sa, že v éteri už nie sú významnejšie voľné frekvencie. Ľudia okolo Expresu ich vyskladali z malých, o ktoré nemal nik záujem a pre ktoré museli vybudovať vlastnú sieť vysielačov.

A keď už na to Mika so spoločníkmi našli aj peniaze, predmetom vtipov sa stali investori. Lebo uverili biznis plánu, v ktorom ešte nevysielajúci Expres počítal s tým, že bude lídrom trhu. Ako to dopadlo, je známe. Počiatoční investori napokon Expres už ako lídra predali americkej mediálnej spoločnosti Emmis. Klauzula obsahovala aj podmienku, že Mika bude rádiu šéfovať ešte aspoň rok.

Po Ruskovi

Druhýkrát vôbec nebolo isté, či Mikove ambície nenarazia, keď zobral riaditeľovanie Markízy. Televízia prežívala najhoršie obdobie a tomu zodpovedali vzťahy medzi ľuďmi. Štyri roky už nemala riadneho šéfa. Pavla Repčíka nebrali dôležití ľudia v televízii vážne, minister Pavol Rusko nemal na riadenie toľko času a ani formálne právomoci ako dovtedy. Navyše Joj v tom čase ohlasovala ďalší pokus zobrať lídrovi z jeho porcie.

„Vedel som, že budem konfrontovaný s osobou Paľa Ruska. On založil televíziu a bol osobnosť – akokoľvek to berieme,“ spomína Mika. Nový riaditeľ navyše hneď začal so znižovaním nákladov. Ako sa mu bez vážnejšieho kriku podarilo prepustiť 80 ľudí? „Povedzme si pravdu. Kto by vtedy ľutoval ľudí z Markízy,“ odpovedá riaditeľ.

Václav Mika (44)

riaditeľ a konateľ Prvej slovenskej mediálnej agentúry

zakladateľ a prvý riaditeľ Rádia, Expres, z ktorého odchádzal, keď už bolo jednotkou na trhu v počúvanosti, tržbách aj ziskoch

od roku 2006 riaditeľ televízie Markíza

Viac na www.leaders.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Will Slovakia stay at the forefront of a technology?
  2. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  3. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  4. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  5. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  6. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  7. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  8. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  9. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  10. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 575
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 337
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 802
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 458
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 175
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 566
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 212
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 157
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 674
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 079

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Fukatscha

Futbalová bitka? Vraj je to neodolateľné vzrušenie

Prečo sa futbaloví fanúšikovia bijú a hokejoví spoločne zabávajú.

ŽENA

Etnologička: Aj na slovenskej dedine boli panny len na oko

O predstieraných, posvätných aj starých pannách rozpráva Tatiana Bužeková.

Neprehliadnite tiež

Vodiči zaplatili v máji na mýte rekordnú sumu

Vodiči nákladných áut uhradili na mýte v máji 19,23 milióna eur.

Štát v aukciách dlhopisov predal cenné papiere za 136 miliónov eur

V nekonkurenčnej časti aukcie štát predal dlhopisy za ďalšie dva milióny eur.

Nebezpečné priecestie na Vrakunskej ceste začnú opravovať

Stavbári už chystajú v blízkosti priecestia dočasnú obchádzku cez koľajnice. Jej povrch bude tvoriť len drvené kamenivo.

Hlasovanie o zastropovaní dôchodku sa odsúva na september

Smer chce získať viac času na ďalšie rokovania.

Situáciu v Ružomberku by mohol zlepšiť odklon dopravy na Bystricu

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo považuje odklon za rýchle riešenie kritickej situácie.