SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
PORTRÉT NA SOBOTU

Mika: Tu každý každého pozná

VÁCLAV MIKA dotiahol Rádio Expres na vrchol a Markíza sa za jeho šéfovania ešte posilnila. Pokojne to mohlo byť inak.

(Zdroj: SME – MILAN DAVID)

V prvý deň veľkej zmeny, ktorá mala do vysielania Markízy priniesť viac inak robeného spravodajstva a v novej forme, prišla nehoda v tej najhoršej chvíli. Tesne pred hlavnými správami zlyhala technika. Šesť minút televízia vysielala len oznam „O chvíľu pokračujeme“ so starým logom. Poriadok prišiel až s Televíznymi novinami.

Riaditeľ Markízy Václav Mika bol v tom čase v svojej kancelárii. Netají sa, že reagoval hrubými slovami a nahlas. „Nebežal som do štúdia. Mali sme dohodu, že nebudem ľudí stresovať ešte aj tým, že im budem stáť za chrbtom,“ hovorí ani nie po týždni. Kto pozná Václava Miku dlhšie, takáto kombinácia silných emócií a chladného manažérskeho kalkulu ho už neprekvapí.

Médiá sú svojské

Zvláštnosťou slovenského mediálneho biznisu je, že „každý každého pozná“. Preto v ňom napríklad nemožno použiť na hľadanie ľudí s akou-takou skúsenosťou klasické personalistické postupy. Ľuďom, ako je Mika, to znova dáva možnosť vyniknúť. Sám hovorí, že napriek skúsenostiam so zahraničnými manažérmi by nebolo pre neho ľahké prijať prácu mimo Bratislavy. Lebo jedna z jeho devíz - tunajšie kontakty a povesť by mu tam boli nanič.

Svoju najznámejšiu manažérsku prehru pripomína sám. „V istých typoch biznisu už aj na Slovensku platí, že ak sa človek stane nelojálnym, biznis na neho zanevrie – ocitne sa na čiernej listine,“ hovorí s dodatkom, že v mediálnom to tak zatiaľ nie je. Keď Václav Mika pred dvoma rokmi do Markízy prichádzal, zlákal so sebou aj najväčšiu hviezdu televízneho programovania Františka Borovského. Mika vtedy šiel za cenu získania špičkového odborníka do rizika. Prijímal totiž človeka, ktorý za pár rokov stačil odísť z Joj do STV, aby sa znova do Joj vrátil a a aby nakoniec po krátkom čase skončil v Markíze. Riaditeľ Markízy to vtedy vysvetľoval tým, že je prirodzené, ak kvalitní ľudia nakoniec skončia u lídra.

Borovský ani v Markíze nezostarol – do roka bol späť u konkurencie v Joj. Ako dnes Mika a Borovský vychádzajú? „Nestretávame sa,“ hovorí riaditeľ Markízy. No nie preto, že by stretávanie sa s konkurentmi bol hriech. Po rozhovore pre SME čakal Mika na riaditeľa Joj.

Tak, ako si dnes Václav Mika užíva povesť chlapíka, ktorý na čo siahol, v tom bola jeho firma lídrom, rovnako to mohlo byť aj inak. Keď so svojimi kamarátmi zakladal Rádio Expres, brandža to brala ako projekt, ktorý má malú šancu vôbec naštartovať. Zdalo sa, že v éteri už nie sú významnejšie voľné frekvencie. Ľudia okolo Expresu ich vyskladali z malých, o ktoré nemal nik záujem a pre ktoré museli vybudovať vlastnú sieť vysielačov.

A keď už na to Mika so spoločníkmi našli aj peniaze, predmetom vtipov sa stali investori. Lebo uverili biznis plánu, v ktorom ešte nevysielajúci Expres počítal s tým, že bude lídrom trhu. Ako to dopadlo, je známe. Počiatoční investori napokon Expres už ako lídra predali americkej mediálnej spoločnosti Emmis. Klauzula obsahovala aj podmienku, že Mika bude rádiu šéfovať ešte aspoň rok.

Po Ruskovi

Druhýkrát vôbec nebolo isté, či Mikove ambície nenarazia, keď zobral riaditeľovanie Markízy. Televízia prežívala najhoršie obdobie a tomu zodpovedali vzťahy medzi ľuďmi. Štyri roky už nemala riadneho šéfa. Pavla Repčíka nebrali dôležití ľudia v televízii vážne, minister Pavol Rusko nemal na riadenie toľko času a ani formálne právomoci ako dovtedy. Navyše Joj v tom čase ohlasovala ďalší pokus zobrať lídrovi z jeho porcie.

„Vedel som, že budem konfrontovaný s osobou Paľa Ruska. On založil televíziu a bol osobnosť – akokoľvek to berieme,“ spomína Mika. Nový riaditeľ navyše hneď začal so znižovaním nákladov. Ako sa mu bez vážnejšieho kriku podarilo prepustiť 80 ľudí? „Povedzme si pravdu. Kto by vtedy ľutoval ľudí z Markízy,“ odpovedá riaditeľ.

Václav Mika (44)

riaditeľ a konateľ Prvej slovenskej mediálnej agentúry

zakladateľ a prvý riaditeľ Rádia, Expres, z ktorého odchádzal, keď už bolo jednotkou na trhu v počúvanosti, tržbách aj ziskoch

od roku 2006 riaditeľ televízie Markíza

Viac na www.leaders.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 579
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 354
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 162
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 876
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 606
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 381
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 792
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 143
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Vinice spoločnosti Tokaj & Co.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Americkej ekonomike bude trvať ešte rok, kým sa vzchopí z koronakrízy

Trh práce bude zrejme potrebovať ešte dlhšie obdobie.

Koronavírus vo svete: Muž kráča popri zatvorenom obchode v Niles 21. mája 2020.

Ropný koncern ConocoPhillips kúpi Concho Resources za 9,7 miliardy USD

ConocoPhillips sa zaradí medzi najväčších producentov ropy v Permskej kotline.

Benzínová stanica americkej ropnej spoločnosti ConocoPhillips.