PORTRÉT NA SOBOTU

Mika: Tu každý každého pozná

VÁCLAV MIKA dotiahol Rádio Expres na vrchol a Markíza sa za jeho šéfovania ešte posilnila. Pokojne to mohlo byť inak.

(Zdroj: SME – MILAN DAVID)

V prvý deň veľkej zmeny, ktorá mala do vysielania Markízy priniesť viac inak robeného spravodajstva a v novej forme, prišla nehoda v tej najhoršej chvíli. Tesne pred hlavnými správami zlyhala technika. Šesť minút televízia vysielala len oznam „O chvíľu pokračujeme“ so starým logom. Poriadok prišiel až s Televíznymi novinami.

Riaditeľ Markízy Václav Mika bol v tom čase v svojej kancelárii. Netají sa, že reagoval hrubými slovami a nahlas. „Nebežal som do štúdia. Mali sme dohodu, že nebudem ľudí stresovať ešte aj tým, že im budem stáť za chrbtom,“ hovorí ani nie po týždni. Kto pozná Václava Miku dlhšie, takáto kombinácia silných emócií a chladného manažérskeho kalkulu ho už neprekvapí.

Médiá sú svojské

Zvláštnosťou slovenského mediálneho biznisu je, že „každý každého pozná“. Preto v ňom napríklad nemožno použiť na hľadanie ľudí s akou-takou skúsenosťou klasické personalistické postupy. Ľuďom, ako je Mika, to znova dáva možnosť vyniknúť. Sám hovorí, že napriek skúsenostiam so zahraničnými manažérmi by nebolo pre neho ľahké prijať prácu mimo Bratislavy. Lebo jedna z jeho devíz - tunajšie kontakty a povesť by mu tam boli nanič.

Svoju najznámejšiu manažérsku prehru pripomína sám. „V istých typoch biznisu už aj na Slovensku platí, že ak sa človek stane nelojálnym, biznis na neho zanevrie – ocitne sa na čiernej listine,“ hovorí s dodatkom, že v mediálnom to tak zatiaľ nie je. Keď Václav Mika pred dvoma rokmi do Markízy prichádzal, zlákal so sebou aj najväčšiu hviezdu televízneho programovania Františka Borovského. Mika vtedy šiel za cenu získania špičkového odborníka do rizika. Prijímal totiž človeka, ktorý za pár rokov stačil odísť z Joj do STV, aby sa znova do Joj vrátil a a aby nakoniec po krátkom čase skončil v Markíze. Riaditeľ Markízy to vtedy vysvetľoval tým, že je prirodzené, ak kvalitní ľudia nakoniec skončia u lídra.

Borovský ani v Markíze nezostarol – do roka bol späť u konkurencie v Joj. Ako dnes Mika a Borovský vychádzajú? „Nestretávame sa,“ hovorí riaditeľ Markízy. No nie preto, že by stretávanie sa s konkurentmi bol hriech. Po rozhovore pre SME čakal Mika na riaditeľa Joj.

Tak, ako si dnes Václav Mika užíva povesť chlapíka, ktorý na čo siahol, v tom bola jeho firma lídrom, rovnako to mohlo byť aj inak. Keď so svojimi kamarátmi zakladal Rádio Expres, brandža to brala ako projekt, ktorý má malú šancu vôbec naštartovať. Zdalo sa, že v éteri už nie sú významnejšie voľné frekvencie. Ľudia okolo Expresu ich vyskladali z malých, o ktoré nemal nik záujem a pre ktoré museli vybudovať vlastnú sieť vysielačov.

A keď už na to Mika so spoločníkmi našli aj peniaze, predmetom vtipov sa stali investori. Lebo uverili biznis plánu, v ktorom ešte nevysielajúci Expres počítal s tým, že bude lídrom trhu. Ako to dopadlo, je známe. Počiatoční investori napokon Expres už ako lídra predali americkej mediálnej spoločnosti Emmis. Klauzula obsahovala aj podmienku, že Mika bude rádiu šéfovať ešte aspoň rok.

Po Ruskovi

Druhýkrát vôbec nebolo isté, či Mikove ambície nenarazia, keď zobral riaditeľovanie Markízy. Televízia prežívala najhoršie obdobie a tomu zodpovedali vzťahy medzi ľuďmi. Štyri roky už nemala riadneho šéfa. Pavla Repčíka nebrali dôležití ľudia v televízii vážne, minister Pavol Rusko nemal na riadenie toľko času a ani formálne právomoci ako dovtedy. Navyše Joj v tom čase ohlasovala ďalší pokus zobrať lídrovi z jeho porcie.

„Vedel som, že budem konfrontovaný s osobou Paľa Ruska. On založil televíziu a bol osobnosť – akokoľvek to berieme,“ spomína Mika. Nový riaditeľ navyše hneď začal so znižovaním nákladov. Ako sa mu bez vážnejšieho kriku podarilo prepustiť 80 ľudí? „Povedzme si pravdu. Kto by vtedy ľutoval ľudí z Markízy,“ odpovedá riaditeľ.

Václav Mika (44)

riaditeľ a konateľ Prvej slovenskej mediálnej agentúry

zakladateľ a prvý riaditeľ Rádia, Expres, z ktorého odchádzal, keď už bolo jednotkou na trhu v počúvanosti, tržbách aj ziskoch

od roku 2006 riaditeľ televízie Markíza

Viac na www.leaders.sk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 521
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 459
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 286
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 848
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 955
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 334
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 305
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 085
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 031
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 615

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.