DÔLEŽITEJŠIE AKO FINANCOVANIE ROZVOJA LETISKA JE PODĽA PREMIÉRA TO, ŽE OSTANE V RUKÁCH ŠTÁTU

Vláda: Letisko zmodernizujeme my

Vláda vylúčila strategického investora z bratislavského letiska. Miliardy na jeho rozvoj zaplatí štát. Tie bude musieť hľadať aj budúca vláda.

Nový terminál na bratislavskom letisku postaví štát. Financovať sa bude z úverov a príspevku zo štátnych aktív.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Rozvoj najväčšieho slovenského letiska včera vláda uzavrela. Po niekoľkomesačných hľadaniach možností, kto zaplatí jeho rozvoj, rozhodla, že na nový terminál sa poskladajú aj daňoví poplatníci. Podľa premiéra Roberta Fica je dôležité, že strategický majetok ostatne v rukách štátu. Kde však vláda nájde 8,5 miliardy, nie je jasné.

Vážny bol nerozhodný

Ministri včera vybrali už len z dvoch možností financovania letiska. Buď si letisko zoberie úvery a zvyšok pridá štát, alebo letisko vytvorí spoločný podnik so strategickým investorom. Ten mal vlastniť 49 percent spoločného podniku.

Túto možnosť ministri odmietli. „Vláda jednomyseľne rozhodla, že v prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami,“ povedal premiér Fico včera po rokovaní vlády.

Minister dopravy Ľubomír Vážny pritom dlhodobo presadzoval, aby na letisko vstúpil strategický investor. Včera zahlasoval inak. „Otázka nie je, čo ma presvedčilo o tom, že rozvoj zaplatí štát. Sám som sa nevedel definitívne rozhodnúť.“

Na otázky, ktoré chcel denník SME položiť priamo premié­rovi, nedala jeho hovorkyňa Silvia Glendová priestor. Nedostali sme teda odpoveď, či sa o vylúčenie investora zasadil samotný premiér len preto, aby nebol v budúcnosti obvinený, že aj keď zrušil privatizáciu, súkromný investor na letisku predsa je.

VIDEO: Premiér Fico opäť ignoroval denník SME

((neodpoveda))

KAMERA: Eugen Korda

Podľa materiálu ministerstva dopravy bude modernizácia letiska prebiehať v dvoch eta­pách. Prvá sa má ukončiť v roku 2010 a mala by stáť viac ako 2,8 miliardy. „Najprv postavíme nový terminál, potom prebehne rekonštrukcia existujúcej haly,“ povedal Vážny. Podľa neho má vládou odsúhlasený variant dve hlavné riziká: nejednoznačnosť finančných garancií pre celý projekt a zabezpečenie očakávaného nárastu objemu prepravy.

Istých je 2,8 miliardy

Vláda nepovedala, odkiaľ bude pochádzať viac ako 8,5 miliardy na celý projekt. „Mali sme diskusiu aj o finančných otázkach, ale tá teraz nie je dôležitá. Podstatné je, že padlo rozhodnutie vlastnými silami budovať letisko,“ povedal Fico.

VIDEO: V prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami, tvrdí Fico

((fico))

Minister financií Ján Počiatek však verí, že letisko bude zarábať aj samo. Na otázku SME, či podľa neho štát je, alebo nie je dobrým vlastníkom, odpovedal: „Mohol by byť.“

Zatiaľ má vláda predstavu iba o tom, odkiaľ zoberie peniaze na prvú časť modernizácie. Predseda predstavenstva letiska Karol Biermann povedal, že 2,8 miliardy korún by mali pochádzať zo štátnych aktív. Štát pravdepodobne zvýši základné imanie spoločnosti. „Keď verejné zdroje do tohto projektu vstúpia, nebudú vo forme štátnej garancie,“ povedal Vážny.

Ak by totiž štát poskytol letisku garanciu, mohla by byť v rozpore s pravidlami Európskej únie o štátnej podpore.

Arbitráže sa vláda nebojí

Minister Počiatek na otázku SME, či vie už dnes štát zaručiť aj ďalšie peniaze na všetky projekty letiska po roku 2010, nevedel odpovedať. „To sa pýtajte po roku 2010.“ Na otázku, či sa treba spýtať vlády, ktorá tu bude po najbližších voľbách, odpovedal, že áno.

Jedným a možno jediným z potenciálnych uchádzačov o vytvorenie spoločného podniku s bratislavským letiskom bolo viedenské letisko Schwechat. To je teraz definitívne mimo hry. Schwechat bol vo víťaznom konzorciu TwoOne, ktoré vyhralo tender na privatizáciu letiska, ale nakoniec neprešlo posudzovaním Protimonopolného úradu.

Premiér Fico sa nebojí, že za zrušenú privatizáciu podá Viedeň na Slovensko žalobu. „Ak sa nás niekto rozhodne plašiť arbitrážami, tak nech sa páči, nech­ idú, budeme s nimi bojovať.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Odborári trnavskej automobilky začnú rokovať o kolektívnej zmluve

O platoch majú odborári inú predstavu ako podnik.

Česká koruna nabrala druhý dych, posilnila oproti euru aj doláru

Koruna by v tomto roku mala ďalej posilňovať, ale pomalšie ako v roku 2017.

Zakladateľ Uber Kalanick sa stane miliardárom

Kalanick predáva akcie v odhadovanej hodnote 1,4 miliardy dolárov.

Stavebná jama a základy. Ako napreduje stavba nových Nív

Stará autobusová stanica je už zbúraná. Pozrite sa, ako napreduje výstavba novej.

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.