DÔLEŽITEJŠIE AKO FINANCOVANIE ROZVOJA LETISKA JE PODĽA PREMIÉRA TO, ŽE OSTANE V RUKÁCH ŠTÁTU

Vláda: Letisko zmodernizujeme my

Vláda vylúčila strategického investora z bratislavského letiska. Miliardy na jeho rozvoj zaplatí štát. Tie bude musieť hľadať aj budúca vláda.

Nový terminál na bratislavskom letisku postaví štát. Financovať sa bude z úverov a príspevku zo štátnych aktív.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Rozvoj najväčšieho slovenského letiska včera vláda uzavrela. Po niekoľkomesačných hľadaniach možností, kto zaplatí jeho rozvoj, rozhodla, že na nový terminál sa poskladajú aj daňoví poplatníci. Podľa premiéra Roberta Fica je dôležité, že strategický majetok ostatne v rukách štátu. Kde však vláda nájde 8,5 miliardy, nie je jasné.

Vážny bol nerozhodný

Ministri včera vybrali už len z dvoch možností financovania letiska. Buď si letisko zoberie úvery a zvyšok pridá štát, alebo letisko vytvorí spoločný podnik so strategickým investorom. Ten mal vlastniť 49 percent spoločného podniku.

Túto možnosť ministri odmietli. „Vláda jednomyseľne rozhodla, že v prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami,“ povedal premiér Fico včera po rokovaní vlády.

Minister dopravy Ľubomír Vážny pritom dlhodobo presadzoval, aby na letisko vstúpil strategický investor. Včera zahlasoval inak. „Otázka nie je, čo ma presvedčilo o tom, že rozvoj zaplatí štát. Sám som sa nevedel definitívne rozhodnúť.“

Na otázky, ktoré chcel denník SME položiť priamo premié­rovi, nedala jeho hovorkyňa Silvia Glendová priestor. Nedostali sme teda odpoveď, či sa o vylúčenie investora zasadil samotný premiér len preto, aby nebol v budúcnosti obvinený, že aj keď zrušil privatizáciu, súkromný investor na letisku predsa je.

VIDEO: Premiér Fico opäť ignoroval denník SME

((neodpoveda))

KAMERA: Eugen Korda

Podľa materiálu ministerstva dopravy bude modernizácia letiska prebiehať v dvoch eta­pách. Prvá sa má ukončiť v roku 2010 a mala by stáť viac ako 2,8 miliardy. „Najprv postavíme nový terminál, potom prebehne rekonštrukcia existujúcej haly,“ povedal Vážny. Podľa neho má vládou odsúhlasený variant dve hlavné riziká: nejednoznačnosť finančných garancií pre celý projekt a zabezpečenie očakávaného nárastu objemu prepravy.

Istých je 2,8 miliardy

Vláda nepovedala, odkiaľ bude pochádzať viac ako 8,5 miliardy na celý projekt. „Mali sme diskusiu aj o finančných otázkach, ale tá teraz nie je dôležitá. Podstatné je, že padlo rozhodnutie vlastnými silami budovať letisko,“ povedal Fico.

VIDEO: V prípade bratislavského letiska ideme vlastnými silami, tvrdí Fico

((fico))

Minister financií Ján Počiatek však verí, že letisko bude zarábať aj samo. Na otázku SME, či podľa neho štát je, alebo nie je dobrým vlastníkom, odpovedal: „Mohol by byť.“

Zatiaľ má vláda predstavu iba o tom, odkiaľ zoberie peniaze na prvú časť modernizácie. Predseda predstavenstva letiska Karol Biermann povedal, že 2,8 miliardy korún by mali pochádzať zo štátnych aktív. Štát pravdepodobne zvýši základné imanie spoločnosti. „Keď verejné zdroje do tohto projektu vstúpia, nebudú vo forme štátnej garancie,“ povedal Vážny.

Ak by totiž štát poskytol letisku garanciu, mohla by byť v rozpore s pravidlami Európskej únie o štátnej podpore.

Arbitráže sa vláda nebojí

Minister Počiatek na otázku SME, či vie už dnes štát zaručiť aj ďalšie peniaze na všetky projekty letiska po roku 2010, nevedel odpovedať. „To sa pýtajte po roku 2010.“ Na otázku, či sa treba spýtať vlády, ktorá tu bude po najbližších voľbách, odpovedal, že áno.

Jedným a možno jediným z potenciálnych uchádzačov o vytvorenie spoločného podniku s bratislavským letiskom bolo viedenské letisko Schwechat. To je teraz definitívne mimo hry. Schwechat bol vo víťaznom konzorciu TwoOne, ktoré vyhralo tender na privatizáciu letiska, ale nakoniec neprešlo posudzovaním Protimonopolného úradu.

Premiér Fico sa nebojí, že za zrušenú privatizáciu podá Viedeň na Slovensko žalobu. „Ak sa nás niekto rozhodne plašiť arbitrážami, tak nech sa páči, nech­ idú, budeme s nimi bojovať.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 841
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 573
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 491
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 488
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 224
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 979
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 215
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 662
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 013
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 572

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli, nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop