AJ NAPRIEK ZRUŠENEJ PRIVATIZÁCII JE PRAVDEPODOBNÉ, ŽE NA LETISKO PRÍDE SÚKROMNÝ INVESTOR

Schwechat asi opäť dostane šancu

Miliardové investície, ktoré mohlo letisko už dávno mať, bude platiť štát alebo strategický investor. Druhá možnosť vyzerá pravdepodobnejšie. Premiér i minister dopravy viackrát povedali, že by ním mohlo byť viedenské letisko.

Ministerstvo dopravy hľadá, ako financovať rozvoj letiska. Buď ho zaplatí štát alebo investor.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Potom, čo vlani prešlo bratislavským letiskom viac ako dva milióny cestujú­cich, sa jeho kapacita naplnila. Ministerstvo dopravy sa preto rozhodlo prefinancovať 8,5 miliardové investície cez súkromného investora alebo štát. Dnes má o tom rozhodnúť vláda.

Podporili Schwechat

Minister dopravy Vážny i premiér Fico sa v minulosti vyjadrili, že by boli za vstup strategického investora. S tým by letisko vytvorilo spoločný podnik.

Medzi potenciálnymi uchádzačmi sa najčastejšie spomína viedenské letisko Schwechat. „Ja som nikdy nepovedal, že preferujeme viedenské letisko. Rokujeme s nimi, to je pravda,“ povedal Vážny v decembri. Na otázku, či by bol prospech zo spojenia Bratislavy s Viedňou, odpovedal, že všetko má svoje výhody aj nevýhody.

Premiér Fico podporil spojenie oboch letísk v novembri pri otváraní novej diaľnice medzi Bratislavou a Viedňou. „Dnes máme diaľnicu a verím, že sa naplnia aj naše predstavy o prepojení bratislavského a viedenského letiska,“ povedal.

Vstup môže zastaviť úrad

Nateraz však nie je jasná forma, akou sa strategický investor vyberie. „Je nutné počkať na rozhodnutie vlády,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík. Materiál hovorí o verejnej medzinárodnej anonymnej súťaži návrhov.

Ministerstvo pripúšťa, že by vstupom investora mohlo „vzniknúť riziko, že transakcia by predstavovala koncentráciu“, ktorú by bol Protimonopolný úrad oprávnený zakázať.

Podľa hovorkyne Protimonopolného úradu Alexandry Bernátovej by ich úrad posudzoval založenie spoločného podniku, ak sa splnia zákonné podmienky. Teda, ak by došlo k zlúčeniu alebo splynutiu dvoch samostatných firiem alebo jedna firma by získala priamu či nepriamu kontrolu nad iným podnikom. Ďalšiou podmienkou je, že obrat účastníkov musí spĺňať predpísané hranice.

Ak sa spoločný podnik založí v súlade s Obchodným zákonníkom, podľa hovorkyne Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Heleny Fialovej nemusí ministerstvo prihliadať na zákon o verejnom obstarávaní.

Podiel bude motivujúci

Pri spoločnom podniku by letisko založilo dcérsku spoločnosť, do ktorej by vložilo majetok. „Následne by bola určená časť akcií ponúknutá na predaj investorovi,“ píše ministerstvo dopravy. Druhou možnosťou je, že strategický partner by zvýšil základné imanie novozaloženého spoločného podniku.

O tom, akú časť by získal investor, rezort mlčí. Hovorí iba, že predávaný balík musí byť v objeme dostatočne motivujúcom pre vstup investora. Na otázky SME, prečo by mal investor do spoločného podniku vstúpiť, keď nie je jasné, aké bude mať práva, výhody, či podiely na zisku, rezort dopravy neodpovedal. „Účelom materiálu je strategické rozhodnutie,“ povedal Jánošík.

Investovať môže aj štát

Investície môže zaplatiť aj samotné letisko. Na zvyšok by mu mal prispieť štát. Podľa hovorcu rezortu financií Miroslava Šmála budú v takom prípade rokovať s ministerstvom dopravy.

Predseda predstavenstva bratislavského letiska Karol Biermann pritom v polovici novembra poprel, že by letisko mohlo zvládnuť financovať rozvoj z vlastných peňazí. Minister dopravy Vážny ho doplnil, že štát do letiska investovať nemieni. „Nie je to v koncepcii štátu. Letisko má úverovú kapacitu dve miliardy, ktorú si vie zabezpečiť,“ povedal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 445
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 728
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 217
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 697
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 607
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 602
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 464
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 813
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 264
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 181

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KOŠICE KORZÁR

Dva roky sedí v zastupiteľstve. Prehovoril raz. Keď skladal sľub

Riaditeľ košickej UNLP Milan Maďar iba stláča hlasovacie zariadenie.

Neprehliadnite tiež

Británia sa už rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

Slováci po novom pracujú v Rakúsku za rovnakých podmienok ako domáci

Od 1. januára je platný nový rakúsky zákon.

Rast objemu úverov v eurozóne sa zrýchlil

Tempo rastu dosiahlo v januári medziročne 4,9 percenta.

Londýn zostane najdôležitejším finančným centrom Európy

Pre BBC to povedal člen rady nemeckej centrálnej banky Andreas Dombret.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop