NA SLOVENSKU ZATIAĽ ÚČET ZA TELEFÓN NIKOHO NEZRUINOVAL

Milión za mobil ešte u nás neplatil nik

Dôvody, prečo niektorí ľudia zažívajú šoky z vysokých účtov od mobilného operátora, sú dva. Neznalosť cenníka operátora a volania na spoplatnené služby.

Najvyššia faktúra, ktorú vystavili mobilní operátori na Slovensku, bola pol milióna korún.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – www.sxc.hu)

BRATISLAVA. Bežný zákazník slovenských mobilných operátorov by bol asi dosť nemilo prekvapený, keby mu prišiel účet za telefón napríklad na päťtisíc korún. Priemerne totiž ľudia na Slovensku minú za telefón okolo 650 až 700 korún mesačne. Čo však mal povedať dvadsaťdeväťročný Ian Simp­son z britského mestečka Darlington keď dostal mesačný účet na vyše 27-tisíc libier (asi 1,2 milióna korún)?

Ian urobil chybu v tom, že sa cez mobil pripájal z počítača na internet a stiahol tak približne 30 televíznych relácií. Ním objednaný dátový balík mu však umožňoval preniesť cez mobil len 120 megabajtov, čo by v najlepšom prípade zodpovedalo dvom až trom reláciám.

„Keby som vedel, že to bude také drahé, nerobil by som to. Myslel som si, že mám neobmedzené pripojenie na internet,“ povedal Simpson, ktorého by mohlo vyplatenie celého účtu finančne zruinovať. Vodafone nakoniec zrejme aj po tlaku médií, napríklad The Mirror, znížil Simpsonov účet za dátové prenosy na 35 libier.

Simpson nebol v poslednom období jediným používateľom mobilu s extrémne vysokým účtom. Len pred pár mesiacmi sa podarilo pri rovnakej nevedomosti Kanaďanovi Piotrovi Staniaszekovi z Calgary urobiť účet za 85-tisíc dolárov (asi dva mi­lió­ny korún). Nakoniec mu jeho mobilný operátor znížil účet na 3200 dolárov (asi 75-tisíc korún) s tým, že mu jeho prevádzku účtovali podľa výhodnejšieho dátového programu.

Na Slovensku menej

Slovenskí mobilní operátori zatiaľ nemuseli vystavovať súkromnej osobe faktúru na milió­ny korún. „Najvyššiu faktúru súkromnej osobe sme vystavili asi na pol milióna korún s DPH. Bol to však ojedinelý prípad,“ povedal Richard Fides z Orangeu. Zákazník minul túto sumu na volania na audiotexové čísla, pri ktorých môže stáť minúta hovoru aj 80 korún. Bežnejšia suma je za túto službu je približne 40 korún za minútu.

Aj v T-Mobile robia klienti pomerne vysoké účty, no spoločnosť výšku najvyššej faktúry neposkytla. „Klienti minú vysoké sumy často preto, že sa neoboznámia s presnou tarifiká­ciou služieb,“ povedal Martin Vidan z komunikačného oddelenia T-Mobilu. Operátor O2 je na trhu príliš krátko, a tak extrémne prípady ešte nezaznamenal.

Operátori upozornia

Najlepšia ochrana pred vysokými účtami je sledovanie vlastnej spotreby. O2, Orange aj T-Mobile umožňujú svojim klien­tom zistiť si, koľko približne počas aktuálneho mesiaca minuli. Dá sa to cez WAP, pri zavolaní na infolinku operátora, cez SMS správy alebo aj na internete či v predajni. Okrem toho Orange aj T-Mobile upozornia klienta, ak má nadmernú spotrebu. T-Mobile to pri dátových programoch rieši SMS správou, v Orangei pri veľkom náraste spotreby kontaktuje klienta zamestnanec operátora.

A netreba volať do rôznych súťaží, na erotické linky a iné audiotexové čísla. Pomerne drahé môže byť aj posielanie súťažných SMS správ alebo SMS správ do televíznych relácií, ktoré stoja zvvyčajne od 6 do 24 korún. Viac ako za bežnú SMS správu zaplatia klienti aj pri darcovskej SMS, no v tomto prípade zväčša vedia prečo.

„Klienti by si okrem toho mali dávať pozor na svoj mobilný telefón, nepožičiavať ho, nenechávať ho voľne prístupný a v prípade straty či odcudzenia okamžite zavolať operátorovi a zablokovať SIM kartu,“ radí Fides z Orangeu. Obaja operátori okrem toho radia riadne si preštudovať cenník využívaných služieb, a to najmä ak cestujú do zahraničia.

V rámci Európskej únie sa ceny zjednotili a sú už nižšie ako v minulosti, no v iných krajinách sveta sú ceny za volania pomerne vysoké. A to aj v prípade, že klient hovor prijme. „Okrem oboznámenia sa s cenami roa­mingu odporúčame zákazníkom pred cestou do zahraničia, aby si dočasne vypli odkazovú schránku,“ povedal Vidan za T-Mobile.

Ako kontrolovať spotrebu

O2

na infolinke 949

v predajni operátora


Orange

cez WAP (Orange World) - Domovská stránka -> Orange -> Kontrola spotreby

cez SMS

na infolinke 905

na webe - www.OrangePortal.sk


T-Mobile

cez WAP (Web'n'walk) - Domovská stránka -> Pomoc a nastavenia -> Môj T-Mobile -> Kontrola spotreby

cez SMS

na internete - www.T-Mobile.sk

Najobľúbenejšia výhovorka sú deti

BRATISLAVA. Aj napriek tomu, že si klient dáva pozor na svoju spotrebu, môže sa stať, že minie omnoho viac, ako by chcel. Či už sa zabudne a zavolá do telefonickej súťaže, alebo pošle veľa hlasov svojmu favoritovi do superstar. Klienti mávajú často vysoké účty po dovolenkách v zahraničí, hovorí Richard Fides z Orangeu. V takom prípade sa môže obrátiť na svojho mobilného operátora a požiadať ho o splátkový kalendár.

Ak má klient záujem faktúru uhradiť, len práve nemá dosť peňazí, operátori sú ochotní

vyjsť mu v ústrety. A ako sa najčastejšie klienti vyhovárajú, že majú veľký účet? „S mobilom sa mi hralo malé dieťa.“

(ik)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  4. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  5. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  6. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  7. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  8. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  9. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  10. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 401
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 603
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 543
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 450
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 280
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 859
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 323
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 700
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 952
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 570

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop