Bratislavské letisko by malo vytvoriť spoločný podnik

Ministerstvo dopravy považuje za výhodnejší variant financovania rozvoja letiska, ktorý počíta s vytvorením spoločného podniku.

(Zdroj: SME - Pavol Funtál)

BRATISLAVA 14. januára (SITA) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) počíta s dvoma variantmi financovania rozvoja osobného terminálu na bratislavskom letisku namiesto doterajších štyroch. Podľa upraveného rezortného návrhu, ktorý má ešte prerokovať vláda, jednou z možností financovania projektu je kombinácia vlastných zdrojov letiska a verejných prostriedkov a druhou zas vytvorenie spoločného podniku spoločnosťou Letisko M. R. Štefánika - Airport (BTS) a strategickým partnerom. Ministerstvo dopravy považuje za výhodnejší druhý variant, ktorý počíta s vytvorením spoločného podniku.

Prvý variant na základe kombinovaných zdrojov je podľa MDPT síce dobrý, ale menej odporúčaný, a to pre riziká garancie celého projektu v prvej a druhej etape rozvoja a možný nepriaznivý vplyv na hospodárenia letiskovej spoločnosti. Orientačné stavebné náklady na rozvoj terminálu v dvoch etapách predstavujú spolu 8,578 mld. Sk, k tomu je potrebné pripočítať aj odhadované náklady na inžiniersko-projektovú činnosť v objeme 157,3 mil. Sk. Celkovo tak ide o sumu 8,735 mld. Sk. "V žiadnom z rozpracovaných spôsobov financovania nejde o privatizáciu letiska. V uvedených možnostiach financovania budú zachované rozhodujúce právomoci štátu v plnom rozsahu," uvádza ministerstvo dopravy.

Pokiaľ ide o variant vytvorenia spoločného podniku na letisku v Bratislave, môže byť do neho presunutý len ten majetok BTS, ktorý netvorí časť letiskovej infraštruktúry, nutnej na zabezpečenie dostupnosti SR leteckou dopravou, na zabezpečenie strategických hospodárskych záujmov, na obranu a bezpečnosť štátu. Podľa návrhu presun majetku sa teda môže vzťahovať najmä na neprioritný majetok. Predpokladá sa, že spoločný podnik by zabezpečoval na letisku buď len prevádzku terminálu, pričom BTS ostane celkovo prevádzka letiska a predletiskového priestoru, alebo by zabezpečoval prevádzku letiska v plnom rozsahu aj s prevádzkou terminálu.

Vytvorenie spoločného podniku by bolo svojím charakterom blízke verejno-súkromnému partnerstvu. BTS by najskôr založila nepeňažným vkladom 100-percentnú dcérsku akciovú spoločnosť. Následne by bola časť jej akcií ponúknutá na predaj súkromnému investorovi - strategickému partnerovi. Takto získaný kapitál by mohol byť použitý na rozvoj letiska. Podľa iného scenára, ktorý nepočíta s predajom akcií novozaloženej a.s., by mal strategický partner navýšiť jej základné imanie. Spoločný podnik bude musieť získať povolenia od leteckého úradu SR. Televízia Markíza v piatok minulého týždňa informovala, že jednou z možností získania zdrojov by mohlo byť umiestnenie akcií spoločnosti na burze.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 037
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 508
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 040
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 973
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 950
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 762
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 504
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 053
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 752

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.