SME
Štvrtok, 16. september, 2021 | Meniny má ĽudmilaKrížovkyKrížovky
V SNAHE ZÍSKAŤ LÁKAVÚ CENU, MÔŽE KLIENT ZAPLATIŤ VEĽA PEŇAZÍ. VÝHRU VÔBEC NEMÁ ISTÚ

Operátori reklamu neposielajú

Reklamné SMS správy ponúkajú rôzne výhry. Ak však nie je pod nimi podpísaný operátor, klient by si mal rozmyslieť, či sa do súťaže zapojí.

Ak sa rozhodnete odpovedať na reklamnú SMS správu, ktorú vám neposlal váš operátor, môže vás to vyjsť draho. A výhru nemáte aj tak istú.Ak sa rozhodnete odpovedať na reklamnú SMS správu, ktorú vám neposlal váš operátor, môže vás to vyjsť draho. A výhru nemáte aj tak istú. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Čitateľke Eve prišla reklamná SMS, že ak zavolá na audiotexové číslo, stane sa výherkyňou plazmového televízora alebo digitálneho rádia. To, že číslo je spoplatnené, text SMS nehovoril.

Reklamnú SMS však neposlal ani jeden z mobilných operátorov. Tí sa bránia, že za šírenie takýchto správ nemôžu a že často sa ich klient zaregistroval v rôznych hrách, preto takéto SMS správy dostáva.

Výhry sa nemusíte dočkať

Smernica Európskej únie o nekalých obchodných prakti­kách, ktorú sme prebrali aj do nášho zákona o ochrane spotrebiteľa hovorí, že „obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil“.

Spotrebiteľ si teda kúpil tovar alebo službu, pretože dostal nesprávne informácie. V prípade reklamnej SMS ide o zavádzanie spotrebiteľa.

„Áno, je to agresívna obchodná praktika, ktorá vytvára falošný dojem, že spotrebiteľ vyhral. V skutočnosti je činnosť smerujúca k získaniu ceny podmienená tým, že spotrebiteľ si spôsobí náklady,“ povedala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.

Klientovi vzniknú náklady tým, že zatelefonuje na audio­texové číslo, čo ho môže vyjsť veľmi draho. Ceny za minútu volania sa pohybujú od pár až po sto korún. Ak sa po zavolaní na audiotexové číslo zákazník výhry nedočkal, nemožno takúto výhru ani vymáhať.

„V zmysle Občianskeho zákonníka výhry zo stávok a hier nemožno vymáhať ani súdnou cestou,“ povedala Krkošová. Zároveň dodáva, že v prípade našej čitateľky ide o hru, ktorej pravidlá súčasné právne predpisy neriešia. Zákazník však môže od firmy, ktorá reklamnú SMS poslala, vymáhať náklady, ktoré mu vznikli telefonovaním na audiotextové číslo.

Operátori sa bránia

Všetci traja mobilní operátori popreli, že by za klamlivou reklamnou SMS stáli oni. „Rozhodne neposielame žiadne reklamné SMS, ktoré by zákazníkov vyzývali na využitie akéhokoľvek hlasovania či súťaže,“ povedal hovorca O2 René Parák.

Rovnako aj T-Mobile sa od šírenia reklamných správ dištancuje. „Zatiaľ sme od našich zákazníkov nezaznamenali sťažnosť na takúto SMS,“ povedal hovorca T-Mobile Martin Vidan. Zákazník musí dať písomný súhlas, či si želá, alebo neželá zasielanie marketingových a reklamných SMS správ.

Aj Orange podľa jeho hovorcu Petra Tótha vyžaduje písomný súhlas klienta na to, aby ho mohli informovať napríklad o zmene služieb. Inšpekcia dáva operátorom za pravdu. „Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy,“ povedala Krkošová. Telekomunikačná spoločnosť nezodpovedá za obsah reklamnej správy.

Operátori v rámci propagácie služieb alebo súťaží rozposielajú klientom informácie formou SMS správ. Vždy je však na nich podpis operátora a klient si môže na infolinke informácie overiť, prípadne si zistiť, čo ho bude zapojenie do súťaže stáť. Všetci traja operátori pripomínajú, že ak klient o to požiada, nebudú mu takéto SMS správy posielať.

Treba zvážiť registráciu

Tóth z Orangeu hovorí, že zákazníci považujú za reklamné správy aj tie, ktoré dostávajú od tretích strán. V minulosti sa mohli zaregistrovať u prevádzkovateľov rôznych súťaží a pritom nevedia, že „účasťou v týchto hrách udeľujú prevádzkovateľovi súhlas na zasielanie reklamných SMS“.

Ich spoločnosť vie aj o prípadoch, keď boli zákazníkom zaslané SMS s výzvou zavolať pod zámienkou výhry na audiotexové číslo. „Zákazníkom odporúčame zvážiť, či na takéto výzvy budú reagovať, najmä ak sa nezaregistrovali v žiadnej súťaži a reklamnú SMS dostali bez ich súhlasu,“ povedal Tóth.

Operátori nevedia zabezpečiť, aby zákazník nedostával SMS od iných subjektov. „Takéto aktivity či komunikáciu nevieme regulovať,“ povedal Vidan. Jediné, čo vedia klientom odporučiť, je, aby svoje telefónne číslo neposkytovali bez premýšľania.

Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy.

Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie
Reklamná SMS

Gratulujeme, stali ste sa víťazom nového 42 plazma televízora alebo digitálneho rádia. Aby ste si mohli vyzdvihnúť Vašu výhru, zavolajte na 0986 715 732.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Radosť zachytiť tieto krásne krivky
  2. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  3. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  6. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  7. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  3. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  10. ŠKODA prišla s unikátnou platformou
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 9 155
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 070
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 115
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 933
  5. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 591
  6. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 272
  7. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 854
  8. Prvá dáma festivalu 1 691
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 638
  10. Za koľko zradil Judáš Ježiša podľa dnešných peňazí? 1 597
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Aké vysvetlenie má pre odposluchy vyšetrovateľov tímu Očistec?


a 1 ďalší 15m
Minister vnútra Roman Mikulec.

Bezpečnostná rada rozhodla o vzniku pracovnej skupiny. Matovič chce rýchlo meniť zákony.


41m

Neprehliadnite tiež

Odstavené vlakové súpravy Deutsche Bahn na stanici Berlin-Lichtenberg 3. septembra.

Členovia odborov budú dostávať príplatok súvisiaci s ochorením COVID-19.


TASR 5m
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo.

Primátori sa zaviazali vzájomne si pomáhať, zdieľať skúsenosti a spolupracovať.


TASR 27m
Ilustračné foto.

Európsky týždeň mobility sa každoročne koná od 16. do 22. septembra .


TASR 3 h
Ilustračné foto

Trh práce poškodilo šírenie delta variantu koronavírusu aj hurikán Ida.


SITA 3 h
Skryť Zatvoriť reklamu