V SNAHE ZÍSKAŤ LÁKAVÚ CENU, MÔŽE KLIENT ZAPLATIŤ VEĽA PEŇAZÍ. VÝHRU VÔBEC NEMÁ ISTÚ

Operátori reklamu neposielajú

Reklamné SMS správy ponúkajú rôzne výhry. Ak však nie je pod nimi podpísaný operátor, klient by si mal rozmyslieť, či sa do súťaže zapojí.

Ak sa rozhodnete odpovedať na reklamnú SMS správu, ktorú vám neposlal váš operátor, môže vás to vyjsť draho. A výhru nemáte aj tak istú.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Čitateľke Eve prišla reklamná SMS, že ak zavolá na audiotexové číslo, stane sa výherkyňou plazmového televízora alebo digitálneho rádia. To, že číslo je spoplatnené, text SMS nehovoril.

Reklamnú SMS však neposlal ani jeden z mobilných operátorov. Tí sa bránia, že za šírenie takýchto správ nemôžu a že často sa ich klient zaregistroval v rôznych hrách, preto takéto SMS správy dostáva.

Výhry sa nemusíte dočkať

Smernica Európskej únie o nekalých obchodných prakti­kách, ktorú sme prebrali aj do nášho zákona o ochrane spotrebiteľa hovorí, že „obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil“.

Spotrebiteľ si teda kúpil tovar alebo službu, pretože dostal nesprávne informácie. V prípade reklamnej SMS ide o zavádzanie spotrebiteľa.

„Áno, je to agresívna obchodná praktika, ktorá vytvára falošný dojem, že spotrebiteľ vyhral. V skutočnosti je činnosť smerujúca k získaniu ceny podmienená tým, že spotrebiteľ si spôsobí náklady,“ povedala hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie Danuša Krkošová.

Klientovi vzniknú náklady tým, že zatelefonuje na audio­texové číslo, čo ho môže vyjsť veľmi draho. Ceny za minútu volania sa pohybujú od pár až po sto korún. Ak sa po zavolaní na audiotexové číslo zákazník výhry nedočkal, nemožno takúto výhru ani vymáhať.

„V zmysle Občianskeho zákonníka výhry zo stávok a hier nemožno vymáhať ani súdnou cestou,“ povedala Krkošová. Zároveň dodáva, že v prípade našej čitateľky ide o hru, ktorej pravidlá súčasné právne predpisy neriešia. Zákazník však môže od firmy, ktorá reklamnú SMS poslala, vymáhať náklady, ktoré mu vznikli telefonovaním na audiotextové číslo.

Operátori sa bránia

Všetci traja mobilní operátori popreli, že by za klamlivou reklamnou SMS stáli oni. „Rozhodne neposielame žiadne reklamné SMS, ktoré by zákazníkov vyzývali na využitie akéhokoľvek hlasovania či súťaže,“ povedal hovorca O2 René Parák.

Rovnako aj T-Mobile sa od šírenia reklamných správ dištancuje. „Zatiaľ sme od našich zákazníkov nezaznamenali sťažnosť na takúto SMS,“ povedal hovorca T-Mobile Martin Vidan. Zákazník musí dať písomný súhlas, či si želá, alebo neželá zasielanie marketingových a reklamných SMS správ.

Aj Orange podľa jeho hovorcu Petra Tótha vyžaduje písomný súhlas klienta na to, aby ho mohli informovať napríklad o zmene služieb. Inšpekcia dáva operátorom za pravdu. „Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy,“ povedala Krkošová. Telekomunikačná spoločnosť nezodpovedá za obsah reklamnej správy.

Operátori v rámci propagácie služieb alebo súťaží rozposielajú klientom informácie formou SMS správ. Vždy je však na nich podpis operátora a klient si môže na infolinke informácie overiť, prípadne si zistiť, čo ho bude zapojenie do súťaže stáť. Všetci traja operátori pripomínajú, že ak klient o to požiada, nebudú mu takéto SMS správy posielať.

Treba zvážiť registráciu

Tóth z Orangeu hovorí, že zákazníci považujú za reklamné správy aj tie, ktoré dostávajú od tretích strán. V minulosti sa mohli zaregistrovať u prevádzkovateľov rôznych súťaží a pritom nevedia, že „účasťou v týchto hrách udeľujú prevádzkovateľovi súhlas na zasielanie reklamných SMS“.

Ich spoločnosť vie aj o prípadoch, keď boli zákazníkom zaslané SMS s výzvou zavolať pod zámienkou výhry na audiotexové číslo. „Zákazníkom odporúčame zvážiť, či na takéto výzvy budú reagovať, najmä ak sa nezaregistrovali v žiadnej súťaži a reklamnú SMS dostali bez ich súhlasu,“ povedal Tóth.

Operátori nevedia zabezpečiť, aby zákazník nedostával SMS od iných subjektov. „Takéto aktivity či komunikáciu nevieme regulovať,“ povedal Vidan. Jediné, čo vedia klientom odporučiť, je, aby svoje telefónne číslo neposkytovali bez premýšľania.

Za obsah odosielanej a publikovanej reklamy zodpovedá objednávateľ, nie šíriteľ reklamy.

Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie
Reklamná SMS

Gratulujeme, stali ste sa víťazom nového 42 plazma televízora alebo digitálneho rádia. Aby ste si mohli vyzdvihnúť Vašu výhru, zavolajte na 0986 715 732.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 455
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 835
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 735
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 187
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 418
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 263
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 020
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 920
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 852
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 719

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Boj proti korupcii si netrúfol atakovať ani Fico

Objavujú sa útoky na prezidenta či aktivistov.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.