Hamburg 12. januára (TASR) - Najlacnejšie vozidlo na svete, ktoré predstavila tento týždeň indická automobilky Tata, malo svojho predchodcu už pred vyše 20 rokmi. Britský konštruktér Anthony Howarth sa vtedy s nápadom dostal na prvé stránky denníkov. Vo dielni v Lancashire skonštruoval Africar. Vozidlo malo pomôcť rozvoju osobnej automobilovej dopravy v treťom svete, ktorého obyvatelia mali nízke príjmy.
Howarth prešiel s prototypom Africaru 30 000 kilometrov dlhú trasu od severného polárneho kruhu až do hlavného mesta Kene, Nairobi. Konštruktér, fotograf a filmár v jednej osobe po prekonaní trasy si bol istý, že s modelom prerazí.
Jeho vozidlo potvrdilo, že je nielen konkurentom terénnych áut, ktoré sa vtedy vyrábali vo Veľkej Británii a v Japonsku, ale bolo aj lepšie, lebo ono vytiahlo z bahna "tereňák" a nie naopak.
Cena auta pre tretí svet mala dosiahnuť podľa Howartha asi 2 000 USD, v prepočte vyše 45 000 SKK.
Osud projektu však nie je celkom jasný. Podľa niektorých správ sa prvé africary vyrobili na ostrove Fidži. Howarth ich chcel vyvážať hlavne do Austrálie a na Nový Zéland. Avšak vážny záujem o ne prejavili aj Zimbabwe, Uganda a Nigéria.
Projekt, ktorý vzbudil medzinárodnú pozornosť, sa však nepodarilo realizovať. Firma, založená na výrobu lacných automobilov, zbankrotovala. Howartha v roku 1994 odsúdili za podvod do väzenia.
Rovnako neúspechom sa skončil aj ďalší podobný britský projekt. Prototyp auta dostal názov Beduín. Niekoľko vozidiel tohto modelu ešte môže jazdiť v odľahlých končinách niektorých rozvojových krajín.
Indická Tata predstavila na automobilovej výstave v Naí Dillí vozidlo, ktorého maloobchodná cena by mala dosiahnuť 1 700 EUR, v prepočte vyše 55 000 SKK.
Zdá sa, že Tata bude s modelom najmä na domácom trhu, úspešná. Príklad indickej automobilky potvrdzuje, aké dôležité je byť v správnom čase na správnom mieste - aj s ideami.
Informovala o tom agentúra DPA.