Bratislava/Brusel 11. januára (TASR) - Väčšiu účasť súkromného sektora na financovaní dopravnej infraštruktúry európskeho významu, najmä na investíciách do projektov transeurópskej dopravnej siete, má zabezpečiť nový nástroj na poskytovanie záruk pre tieto projekty. Dohodu o spolupráci pri jeho zavedení dnes podpísali Európska komisia (EK) a Európska investičná banka (EIB).
Pri týchto projektoch je vysoká úroveň ohrozenia výnosov v ich počiatočnej prevádzkovej fáze. Novým finančným nástrojom sa má toto ohrozenie čiastočne pokryť. Na podporu 20 miliárd EUR, v prepočte 666,3 miliardy SKK, celkových kapitálových investícií je určený kapitálový vklad vo výške 1 miliardy EUR. Rovným dielom sa na ňom podieľajú EK a EIB.
"Nástroj na poskytovanie záruk pre projekty transeurópskej dopravnej siete je významným novým prostriedkom na financovanie európskej infraštruktúry. Účasť súkromného sektora na financovaní dopravnej infraštruktúry v európskom záujme je vítaná a potrebná," uviedol pri podpísaní dohody podpredseda EK zodpovedný za dopravu Jacques Barrot.
"Nástroj na poskytovanie záruk pre projekty transeurópskej dopravnej siete dodá významný doplnkový rizikový kapitál, ktorým by sa mali podporiť a urýchliť investície súkromného sektora do transeurópskej siete," doplnil ho prezident EIB Philippe Maystadt.
V období rokov 2007 až 2013 sa predpokladá potreba investícií do infraštruktúr transeurópskej siete v celkovej výške približne 300 miliárd EUR. V zdrojoch z verejného sektora sa pritom podľa EK očakáva významná finančná medzera, ktorá sa bude dať preklenúť iba uvoľnením súkromných investícií pre veľké projekty v oblasti infraštruktúry. Nástroj na poskytovanie záruk pre projekty transeurópskej dopravnej siete má riešiť tento problém poskytnutím zábezpeky za ohrozenie počiatočných výnosov z dopravy počas prvých 5 až 7 rokov od začatia prevádzkovej fázy projektu.
TASR o tom informoval politický tajomník zastúpenia EK v SR Branislav Slyško.