BRATISLAVA. Možnosť dovozu pracovnej sily a stavebných materiálov by mala znížiť očakávaný tlak na zvyšovanie cien stavebných prác. Vysoký dopyt po stavebných prácach bude v budúcich rokoch súvisieť nielen s potrebami rastúcej ekonomiky, ale aj pravdepodobného prudkého zrýchlenia tempa výstavby diaľnic.
Hodnota stavebných prác, o ktoré by mala výstavba diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) narásť v najbližších štyroch rokoch, sa odhaduje na 150 miliárd korún. Takýto nárast by domáce stavebné kapacity nemuseli vedieť obslúžiť. Vývoj cien na tento rok stavebníci môžu odvodzovať z doterajších skúsenosti – ak sa PPP projekty tento rok začnú, tak až v druhej polovici roka.
Zvýšia dovoz alebo kapacitu
Riaditeľ firmy Stavivá-Garaj František Garaj nepredpokladá, že by počas roka 2008 mal nastať nedostatok stavebného materiálu. Výrobné kapacity našich dodávateľov sú podľa neho dostatočné a dokážu pokryť aj zvýšený dopyt slovenského stavebného trhu . „V stavebnej sezóne 2008 chceme otvoriť priestor pre ďalších výrobcov stavebných látok z okolitých krajín, aby sme minimalizovali prípadné lokálne výpadky v zásobovaní stavebnými látkami,“ povedal.
Nedostatku stavebných materiálov sa tento rok netreba obávať ani podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Jána Majerského. „Obchodníci so stavebnými materiálmi sa s týmto problémom určite vyrovnajú. Buď zvýšia dovoz alebo kapacitu,“ povedal. Pripustil však, že krátkodobo môže dôjsť k dlhšej dodacej lehote. Materiály by podľa neho extrémne zdražieť nemali.
Pri výstavbe diaľnic môžu chýbať aj robotníci. Minister dopravy Ľubomír Vážny dokonca predpokladá, že veľkú časť PPP projektov budú na Slovensku stavať zahraniční robotníci.
Republiková únia zamestnávateľov podľa jej tajomníka Martina Hošťáka už dávnejšie upozorňovala, že v určitých špecifikovaných profesiách sa prejavuje nedostatok pracovných síl. „V stavebníctve badať markantný nedostatok pracovných síl,“ povedal. Jedným z možných riešení je podľa neho zavedenie riadenej migrácie, aby bol možný prílev pracovných síl z krajín mimo únie. „Podnikatelia nemôžu platy zvyšovať donekonečna, trh by neakceptoval drahšiu produkciu,“ povedal.
Euro ohrozené nebude
Stavebná produkcia napriek očakávanému stavebnému boomu v novembri medziročne klesla o 1,7 percenta. Samotná výstavba nových úsekov diaľnic by podľa analytika VÚB Martina Lenka nemala ovplyvniť infláciu ani významným spôsobom vplývať na rast cien stavebných prác, ktoré sa v posledných troch rokoch držia stabilne okolo štyroch percent.
Otázka vplyvu výstavby na prijatie eura podľa neho ešte nie je uzavretá. Deficit verejných financií musí Slovensko udržať pod hladinou troch percent z hrubého domáceho produktu. „Európsky štatistický úrad Eurostat sa ešte nevyjadril, či deficit za rok 2007 bude obsahovať aj náklady na výstavbu diaľnic,“ povedal Lenko. Ministerstvo financií už oznámilo, že aj v prípade započítania týchto nákladov udrží deficit verejných financií za minulý rok na úrovni 2,7 percenta HDP.