VLÁDA VZALA NA VEDOMIE INFORMÁCIU REZORTU DOPRAVY O NÁVRHU REALIZÁCIE VLÁDNEHO UZNESENIA K NÁVRHU KONCEPCIE OSOBNEJ AUTOBUSOVEJ A ŽELEZNIČNEJ DOPRAVY S DÔRAZOM NA SYSTÉMOVÉ RIEŠENIE FINANCOVANIA VÝKON

Železničná osobná doprava má prejsť na kraje do roku 2011

BRATISLAVA 10. januára (SITA) - Kabinet na stredajšom zasadnutí prerokoval a vzal na vedomie informáciu o návrhu realizácie vládneho uznesenia z roku 2005 k návrhu koncepcie osobnej autobusovej a železničnej ...

BRATISLAVA 10. januára (SITA) - Kabinet na stredajšom zasadnutí prerokoval a vzal na vedomie informáciu o návrhu realizácie vládneho uznesenia z roku 2005 k návrhu koncepcie osobnej autobusovej a železničnej dopravy s dôrazom na systémové riešenie financovania výkonov vo verejnom záujme. Z materiálu, ktorý predložil na rokovanie kabinetu minister dopravy Ľubomír Vážny, vyplynulo, že minister akceptoval odmietavé stanovisko Združenia samosprávnych krajov SK 8 k navrhovanému presunu kompetencií v železničnej osobnej doprave na samosprávne kraje už do 30. septembra 2008. Rezort dopravy navrhol úplný presun spomínaných právomocí na kraje až v roku 2011. V prechodnom období v rokoch 2009 a 2010 by mali samosprávne kraje vykonávať prenesený výkon štátnej správy v regionálnej železničnej doprave.

Zástupcovia krajov svoj nesúhlas s pôvodným návrhom zdôvodnili na základe schváleného štátneho rozpočtu na rok 2008. Samosprávne kraje by mali od roku 2011 nielen objednávať výkony v železničnej doprave, ale aj zabezpečovať financovanie výkonov regionálnych vlakov zo zvýšeného výnosu z dane z príjmu územnej samosprávy. Presun kompetencií v regionálnej železničnej doprave na kraje má umožniť zefektívnenie ich dopravnej obslužnosti a potenciálne aj zníženie prostriedkov na úhradu strát z výkonov vo verejnom záujme zabezpečením harmonizácie a optimalizácie verejnej železničnej a autobusovej dopravy.

Fixné náklady za použitie železničnej dopravnej cesty by hradil štát priamo manažérovi infraštruktúry, čo by malo znížiť poplatky za jej používanie. Kvôli prechodnému obdobiu v rokoch 2009 a 2010 má ministerstvo dopravy v roku 2008 zabezpečiť úpravu potrebnej legislatívy. Podľa rezortu dopravy bolo chybou, že na samosprávne kraje prešli kompetencie iba v autobusovej doprave bez železničnej dopravy. Celý návrh presunu kompetencií na samosprávne kraje pritom vychádza zo súčasného objemu dopravných výkonov v rozsahu okolo 32 mil. vlakových kilometrov (vlkm) a úhrady straty z výkonov vo verejnom záujme vo výške 5,4 mld. Sk. Regionálnych vlakov sa z toho týka zhruba 10 mil. vlkm s približnou výškou úhrady straty 1,673 mld. Sk podľa stavu v roku 2006. Táto strata v prvom polroku 2007 dosiahla 972,2 mil. Sk a jej plánovaný objem v rokoch 2008 až 2010 predstavuje 2,050 mld. Sk pri zachovaní doterajšieho rozsahu dopravných výkonov. Ministerstvo dopravy a kraje zároveň dohodli harmonogram začatia postupnej harmonizácie spojení autobusovej a železničnej osobnej dopravy v samosprávnych krajoch.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 351
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 316
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 819
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 8 131
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 040
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 317
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 246
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 108
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 323

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.